A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Citroën » Ax (1986-1998)

Ax 1,4 D 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Olcsó dízelnek híg levét megittam

Szöveges ítélet

2004-ben pénzhiányomban az az ötletem támadt, hogy az automataváltós, túlbonyolított, megbízhatatlan XM után egy egyszerű szerkezetű, olcsón javítható, pici fogyasztású, de ügyes és praktikus kis autót
veszek. Ez lett volna a dízel AX, minden idők örök fogyasztási bajnoka. 1990-es évjáratú, szépnek tűnő állapotú példányt találtam Győrben, egész épeszű áron. Az rögtön nyilvánvaló volt, hogy az a 150 ezer km, amit a vekkere mutat, valószínű nem annyi, de mi baja lehet? Rozsdálni nem rozsdált (akkor még), indult, ment, és az a gondolat hogy FELE ANNYI LESZ a fogyasztásom, mindent elhomályosított.
A fogyasztása ténylegesen kevés volt (mint ahogy a menetteljesítménye is). Nekem 4,4 liter volt az átlagom, de ha siettem, akkor sem ment öt fölé, városban sem. (Persze nem autópályáztam 140-nel, mert akkor még gyakrabban hengerfejes lett volna. Általában békés poroszkálás, 100-110, előzéskor 130-ra, aztán vissza.) Cuccolni meglepően jól lehetett vele, a hátsó üléstámlát szerszám nélkül teljesen ki lehet venni a helyéből, és belülről tágasabb, mint kívülről látszik, hiszen vékonyak az ajtók és az oszlopok. (Ütközni tehát nem tanácsos vele!) Jó az úttartása, nem rossz vele autózni. Ha a zörgést-zakatolást-nyiszorgást megszokod, akkor komfortos is, mondjuk egy régifajta Suzuki Swifthez hasonlítva. Kényelmes az ülése, hosszú út után sem fáradtam el benne. Sajna a család az első perctől nem szerette, mert kicsi, zajos és büdös. A végén már én sem szerettem, mert újra és újra elromlott.
Öreg autóban persze javítani is kell mindenfélét, de az újabbakhoz képest ezt legalább olcsó volt javítani. Filléres. Sűrű filléres.
CSAKHOGY:
én talán egy elátkozott példányt kaptam ki, 14-18 évesen szerintem nem kéne ennyi bajnak lenni még egy AX-szel sem. 6 év alatt javításra elköltöttem kb. az autó árát még egyszer, és egy csomószor cserben is hagyott. Pedig nem ütöttem-vágtam, csak 40.000 km-t mentem vele 6 év alatt.
Az első komoly (hengerfej-)hiba után felmerült bennem, hogy veszek egy osztrák példányt és abból átrakatom a komplett motort. Lehet, hogy hiba volt nem meglépni, lehet hogy akkor derűsebb lenne az emlék.
Sikerélmények is voltak a hibajavítások közt, de mégis... inkább csak garázzsal és komoly szerszámkészlettel rendelkezők vegyék meg ezt az autót ilyen öregen.
Az ismétlődő hengerfej hiba - mint utólag megtudtam - jellemző az 1,4-es dízelre, az 1,5-ös már megbízhatóbb állítólag. Valamit magyaráztak aztán nekem elmozduló hengerperselyekről, meg a repedt szelepvezetőkről is, hogy aszongya ezek miatt lesz ismételten hengerfejes az AX, de akkor már eső után köpönyeg volt. Küzdjön ezzel, akinek hét anyja van.

Hibalista

- Zajok és elhárításuk: - - a műszerfal rögzítése már csak emlékeiben volt meg, remegett, nyöszörgött, zörgött, féltem hogy az ölembe esik az egész. Több próbálkozás után befugáztam az egészet a pereme mentén tömítőpasztával, azóta stabil. Leszerelni persze majd szikével kell. - - a csomagtartóajtót háromszor kellett levágni, hogy egyszer becsukódjon, többször állítgattam a zárat, mégis. - - egy ilyen csapkodásnál, a nejem szólt, hogy lebeg a szélvédő: amikor az ajtót becsaptuk, a fölös levegő úgy távozott, hogy a szélvédő alját pár centit megemelte kifelé. Ezt is a tömítőpaszta ragasztó gátlástalan használata oldotta meg. - - a kilincsek eltörtek, elkoptak. Érdekes módon a keveset használt hátsók. - - a szellőzőventilátor 1-es fokozatban bizonyos hőmérsékleten zavaróan nyiszorog, vagy 2-esben használod, vagy szétszedés, WD40, utána pár hétig csend lett, de nekem újrakezdte. - - a kuplungkinyomó rudazatban valami tengely elkopott és rettentő zörömbölés hallatszott a motortól - ha kinyomtam a kuplungot, elhallgatott. Túl nagy munka lenne szétszedni, az egész motort ki kellene venni hozzá, de ettől még örökké működik - e szavakkal nyugtatott meg a szerelő. - - Aztán kaptam egy komoly hifit karácsonyra, ami általában elnyomta a kocsi zajait. Hogy mi minden zörgött, nem tudtam végigazonosítani. - - Teljesség nélküli hibafelsorolás - ezek jutottak eszembe: - - műszerfal izzók ismételten kiégtek, amíg rázkódós volt, ezért is érdemes rögzíteni. Utána már kevésbé. Csere persze nem egyszerű. - - Ablakemelő szerkezet négyből kettő beteg lett, az egyiket kézzel kellett beigazítani felhúzáskor, a másik egy roppanással megállt mindörökre. - - A vezetőülésben el volt törve az egyik vázrész, feltűnt, hogy mintha nem vízszintesen ülnék. Kiszedés, meghegesztés, utána szuper lett! - - beragadó, befagyó kézifék. Kötél csere. - - újra és újra elfogyó hűtővíz - végül is hűtőcsere. Mint a kiszereléskor kiderült, karambolos volt az autó és a repedt régi hűtőt sziloplaszttal „javították meg”, ami mellett szivárgott a lé egy eldugott helyen. - - a gyújtáskapcsoló reteszelése el volt kopva, menet közben a kulcs kiesett a zárből a lábamhoz. De ez jópofa is volt: beindítottam a gépet az udvarban, hadd melegedjen, aztán a kulcscsomót motorleállás nélkül kivéve mehettem kaput nyitni. - - van benne elég hűtőfolyadék, mégis felforrás: hengerfejtömítés hiba - hengerfej síkolás, mert a felforráskor meg is vetemedett. - - kerékcsapágy morgás - csere. - - az egyik motortartó bak elszakadt, a motor szinte az útra esett, sebességet váltani sem lehetett. Hazavontatás. - - váltóolaj valahol lassanként elfolyt, nehéz lett a váltás. Szimering csere. - - a hátsó ablakmosó nem ment, aztán már a hátsó törlő sem, aztán a első törlő is egyfokozatúvá vált. Ezek mind kontakthibák a csatiknál és a kapcsolóban. - - adagoló elkopott, nyáron melegen eltűnt az alapjárat. Felújítani nagyon drága, kapott egy bontott Bosch adagolót 26 ezerért. - - hűtőventilátor hol ment, hol nem ment. Gomba csere. Hiba utána is. Nem is a gomba volt a rossz, hanem kontakt hiba. Nagyon nagy hibája a kocsinak, hogy nincs vízhőfok mérő műszer, csak egy piros lámpa kezd világítani, ha kezd felforrni. Ha éppen világítós kedvében van. Ha nem, csak a füstölésre reagálsz, az drága. Én is így jártam. - - átrozsdásodtak a hátső kerékjárati ívek, az első és hátsó doblemezek mentén a sárvédők. Lakatos, fényező. 30 ezer. - - izzítás eltűnt. Új relét akartak adni 28 ezerért, de nem volt rá pénzem - szétszedtem, be volt égve a kapcsolókalapács, csiszolás után jó lett. - - nem akart fűteni az istennek sem. Termosztát csere segített. - - futóműszilentek kopogtak, csere. - - féltengely gömbcsukló kopogott terhelésen, csere. - - az említett zörömbölő kuplung - az bizony úgy is maradt. - - menetben elszakadó 25e km-es !!! vezérműszíj (a szelepek fele kuka, mert a dugattyúk elhajlították) Ez nagyon drága mulatság volt, itt már elegem lett a gépből. - - szétesett a váltórudazat, csak 3-as és 5-ös fokozatot tudtam kapcsolni. Egy filléres műanyag rugós záró dugasz vagy mifene kellett. - - ismét hengerfejpakolás hiba! Itt fogyott el végleg a türelmem, kocsi aprópénzért eladva - vitték, amennyiért vitték.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (3) Évjárat 1990
Kényelem (3) Használati időtartam 6 év
Teljesítmény (3) Km vásárláskor 150000
Megbízhatóság (2) Vezetett km 40000
Szerviztapasztalat (3) Átlagfogyasztás 4 l
Előző autója? XM Következő autója? yaris
Ennyire szerette (5) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (4.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Citroën Ax 1986 (1986 - 1998)

További ítéletek (66 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)