Olcsó dízelnek híg levét megittam
Szöveges ítélet
2004-ben pénzhiányomban az az ötletem támadt, hogy az automataváltós, túlbonyolított, megbízhatatlan XM után egy egyszerű szerkezetű, olcsón javítható, pici fogyasztású, de ügyes és praktikus kis autót
veszek. Ez lett volna a dízel AX, minden idők örök fogyasztási bajnoka. 1990-es évjáratú, szépnek tűnő állapotú példányt találtam Győrben, egész épeszű áron. Az rögtön nyilvánvaló volt, hogy az a 150 ezer km, amit a vekkere mutat, valószínű nem annyi, de mi baja lehet? Rozsdálni nem rozsdált (akkor még), indult, ment, és az a gondolat hogy FELE ANNYI LESZ a fogyasztásom, mindent elhomályosított.
A fogyasztása ténylegesen kevés volt (mint ahogy a menetteljesítménye is). Nekem 4,4 liter volt az átlagom, de ha siettem, akkor sem ment öt fölé, városban sem. (Persze nem autópályáztam 140-nel, mert akkor még gyakrabban hengerfejes lett volna. Általában békés poroszkálás, 100-110, előzéskor 130-ra, aztán vissza.) Cuccolni meglepően jól lehetett vele, a hátsó üléstámlát szerszám nélkül teljesen ki lehet venni a helyéből, és belülről tágasabb, mint kívülről látszik, hiszen vékonyak az ajtók és az oszlopok. (Ütközni tehát nem tanácsos vele!) Jó az úttartása, nem rossz vele autózni. Ha a zörgést-zakatolást-nyiszorgást megszokod, akkor komfortos is, mondjuk egy régifajta Suzuki Swifthez hasonlítva. Kényelmes az ülése, hosszú út után sem fáradtam el benne. Sajna a család az első perctől nem szerette, mert kicsi, zajos és büdös. A végén már én sem szerettem, mert újra és újra elromlott.
Öreg autóban persze javítani is kell mindenfélét, de az újabbakhoz képest ezt legalább olcsó volt javítani. Filléres. Sűrű filléres.
CSAKHOGY:
én talán egy elátkozott példányt kaptam ki, 14-18 évesen szerintem nem kéne ennyi bajnak lenni még egy AX-szel sem. 6 év alatt javításra elköltöttem kb. az autó árát még egyszer, és egy csomószor cserben is hagyott. Pedig nem ütöttem-vágtam, csak 40.000 km-t mentem vele 6 év alatt.
Az első komoly (hengerfej-)hiba után felmerült bennem, hogy veszek egy osztrák példányt és abból átrakatom a komplett motort. Lehet, hogy hiba volt nem meglépni, lehet hogy akkor derűsebb lenne az emlék.
Sikerélmények is voltak a hibajavítások közt, de mégis... inkább csak garázzsal és komoly szerszámkészlettel rendelkezők vegyék meg ezt az autót ilyen öregen.
Az ismétlődő hengerfej hiba - mint utólag megtudtam - jellemző az 1,4-es dízelre, az 1,5-ös már megbízhatóbb állítólag. Valamit magyaráztak aztán nekem elmozduló hengerperselyekről, meg a repedt szelepvezetőkről is, hogy aszongya ezek miatt lesz ismételten hengerfejes az AX, de akkor már eső után köpönyeg volt. Küzdjön ezzel, akinek hét anyja van.
Hibalista
- Zajok és elhárításuk: - - a műszerfal rögzítése már csak emlékeiben volt meg, remegett, nyöszörgött, zörgött, féltem hogy az ölembe esik az egész. Több próbálkozás után befugáztam az egészet a pereme mentén tömítőpasztával, azóta stabil. Leszerelni persze majd szikével kell. - - a csomagtartóajtót háromszor kellett levágni, hogy egyszer becsukódjon, többször állítgattam a zárat, mégis. - - egy ilyen csapkodásnál, a nejem szólt, hogy lebeg a szélvédő: amikor az ajtót becsaptuk, a fölös levegő úgy távozott, hogy a szélvédő alját pár centit megemelte kifelé. Ezt is a tömítőpaszta ragasztó gátlástalan használata oldotta meg. - - a kilincsek eltörtek, elkoptak. Érdekes módon a keveset használt hátsók. - - a szellőzőventilátor 1-es fokozatban bizonyos hőmérsékleten zavaróan nyiszorog, vagy 2-esben használod, vagy szétszedés, WD40, utána pár hétig csend lett, de nekem újrakezdte. - - a kuplungkinyomó rudazatban valami tengely elkopott és rettentő zörömbölés hallatszott a motortól - ha kinyomtam a kuplungot, elhallgatott. Túl nagy munka lenne szétszedni, az egész motort ki kellene venni hozzá, de ettől még örökké működik - e szavakkal nyugtatott meg a szerelő. - - Aztán kaptam egy komoly hifit karácsonyra, ami általában elnyomta a kocsi zajait. Hogy mi minden zörgött, nem tudtam végigazonosítani. - - Teljesség nélküli hibafelsorolás - ezek jutottak eszembe: - - műszerfal izzók ismételten kiégtek, amíg rázkódós volt, ezért is érdemes rögzíteni. Utána már kevésbé. Csere persze nem egyszerű. - - Ablakemelő szerkezet négyből kettő beteg lett, az egyiket kézzel kellett beigazítani felhúzáskor, a másik egy roppanással megállt mindörökre. - - A vezetőülésben el volt törve az egyik vázrész, feltűnt, hogy mintha nem vízszintesen ülnék. Kiszedés, meghegesztés, utána szuper lett! - - beragadó, befagyó kézifék. Kötél csere. - - újra és újra elfogyó hűtővíz - végül is hűtőcsere. Mint a kiszereléskor kiderült, karambolos volt az autó és a repedt régi hűtőt sziloplaszttal „javították meg”, ami mellett szivárgott a lé egy eldugott helyen. - - a gyújtáskapcsoló reteszelése el volt kopva, menet közben a kulcs kiesett a zárből a lábamhoz. De ez jópofa is volt: beindítottam a gépet az udvarban, hadd melegedjen, aztán a kulcscsomót motorleállás nélkül kivéve mehettem kaput nyitni. - - van benne elég hűtőfolyadék, mégis felforrás: hengerfejtömítés hiba - hengerfej síkolás, mert a felforráskor meg is vetemedett. - - kerékcsapágy morgás - csere. - - az egyik motortartó bak elszakadt, a motor szinte az útra esett, sebességet váltani sem lehetett. Hazavontatás. - - váltóolaj valahol lassanként elfolyt, nehéz lett a váltás. Szimering csere. - - a hátsó ablakmosó nem ment, aztán már a hátsó törlő sem, aztán a első törlő is egyfokozatúvá vált. Ezek mind kontakthibák a csatiknál és a kapcsolóban. - - adagoló elkopott, nyáron melegen eltűnt az alapjárat. Felújítani nagyon drága, kapott egy bontott Bosch adagolót 26 ezerért. - - hűtőventilátor hol ment, hol nem ment. Gomba csere. Hiba utána is. Nem is a gomba volt a rossz, hanem kontakt hiba. Nagyon nagy hibája a kocsinak, hogy nincs vízhőfok mérő műszer, csak egy piros lámpa kezd világítani, ha kezd felforrni. Ha éppen világítós kedvében van. Ha nem, csak a füstölésre reagálsz, az drága. Én is így jártam. - - átrozsdásodtak a hátső kerékjárati ívek, az első és hátsó doblemezek mentén a sárvédők. Lakatos, fényező. 30 ezer. - - izzítás eltűnt. Új relét akartak adni 28 ezerért, de nem volt rá pénzem - szétszedtem, be volt égve a kapcsolókalapács, csiszolás után jó lett. - - nem akart fűteni az istennek sem. Termosztát csere segített. - - futóműszilentek kopogtak, csere. - - féltengely gömbcsukló kopogott terhelésen, csere. - - az említett zörömbölő kuplung - az bizony úgy is maradt. - - menetben elszakadó 25e km-es !!! vezérműszíj (a szelepek fele kuka, mert a dugattyúk elhajlították) Ez nagyon drága mulatság volt, itt már elegem lett a gépből. - - szétesett a váltórudazat, csak 3-as és 5-ös fokozatot tudtam kapcsolni. Egy filléres műanyag rugós záró dugasz vagy mifene kellett. - - ismét hengerfejpakolás hiba! Itt fogyott el végleg a türelmem, kocsi aprópénzért eladva - vitték, amennyiért vitték.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 150000 |
Megbízhatóság | (2) | Vezetett km | 40000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | XM | Következő autója? | yaris |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (4.1/10) |
