Fürge és esetlen egyszerre
Szöveges ítélet
Amikor eladtam a Subaru SVX-emet, teljesen tanácstalan voltam. Nem akartam tucatautót venni, a bevásárlásra és napi szaladgálásra használt kocsikon kívül nem is volt olyanom előtte sem. Aztán az öcsém megkeresett, hogy venne egy nagyobb autót a Chevy HHR helyett, érdekel-e? Asszonynak már régóta tetszett, meg azért az sem jön szembe minden sarkon itthon. Azt is mondta az öcsém, hogy odaadja annyiért, amennyiért a legolcsóbb kapható itthon a HaHu-n, az akkor 1.25milla volt. Ez meggyőzőtt, ugyanis tudtam, hogy az öcsém a legapróbb pisszenésre is azonnal viszi a szervizbe az autóit, mindig is nagyon jó, a gyárit közelítő műszaki és esztétikai állapotú személyautókkal jár. Plusz ebbe még rakatott 300k értékben egy gázszettet, meg egy 250k értékű MAC Audio fejegységet.
Megtörtént a biznisz, és mivel családon belüli adásvétel volt, megúsztam az egészet 12ezer forintból, ugyanis sem illeték, sem pedig eredetvizsga nem kellett, csak az új forgalmi és törzskönyv 6-6ezer forintos díját kellett kifizetni, meg a feleségem meghatalmazással eltöltött az ügyintézéssel 1 órát.
Gondoltam is, ha már ennyi előnyhöz jutottam, gyakorlatilag egy 2 millába fájó autóm lett 1.26milláért (még a gáztartályt is teletolta az öcskös, mikor elhozták:)), biztos valahol megfizetem én ennek az árát.
De nem így történt. Minden szuperül muzsikál, nálam kicsit felszökött a fogyasztás, öcsém öregurasan 10 lityi gázzal járt, nekem a Subaru SVX (15l/100km) után, 12.5 körül alakul. A motorja elég nagy és erős, 2.4literes soros négyhengeres, 170 lóerővel, Opel-fejlesztésű Ecotec-motor. Nem igazán hatódik meg a gázüzemtől. Az előzések nagyon gyorsan elvégezhetők, a 4 sebességes automata váltó is partner ebben, ha kell, 90-100-nál leparkettázva simán visszateszi kettesbe, és go... Nem kell sokáig méregetni a rendelkezésre álló helyet. Nem egy SVX, mert az azért érezhetően nagyobbat lépett a 230 pacival, de nincs hiányérzetem, elég fürge.
Az esetlensége meg a kanyarodásra vezethető vissza, mivel elsőkerékhajtású, gondolom nem akarták nagyon igénybe venni a féltengelycsuklókat, nem fordul el annyira a kereke, mint a többi kocsinak. Nagy a fordulóköre. Szűk parkolóban bénának hat az ember, mikor nem tud egyből ráfordulni/rátolatni a helyre, de ez ilyen. Utazóautó, nem városi szaladgáló. Ez arra van, hogy felmész a pályára, benyomod a tempomatot 110-re, és 2500-as fordulaton szépen kiketyeg a világból veled.
És akkor az extrák. Gyárilag full bőr ülések, amiket az öcsém elől átvarratott szövetre, mert nem szereti a bőrt, én sem szívesen csúszkálok benne. A légkondi csak manuális, nem digit, de a legnagyobb melegben is lehet benne vacogni, ha elvetemült az ember. Elektromosan állíthatók és fűthetők az ülések, a hatalmas külső tükrök, a belső tükör automatikusan sötétedik és van benne egy digitális iránytű, a tükör sarkában egy kis kijelzőn mutatja angol rövidítésekkel, melyik égtáj felé megy éppen a kocsi. Elektromos ablak, mindenféle üzemódban használható első/hátsó ablaktörlő- és mosó, tempomat, multikormány, automatára is állítható világítás, meg a szokásos dolgok. Van nyomásérzékelő a kerekekben, a műszerfalon kijelzi, ha valamelyik kerék puhább, mint kéne. Mindenféle adat kiíratható a kis kijelzőre a kmórában, hőfokok, olaj minősége, nyomások, átlagfogyasztás, van két napi km-számláló, stb.
A váltója hagyományos automata, de az a különbség, hogy itt nem lehet az egyes fokozatokba fixen berakni, tehát nem P,R,N,D,1,2,3 van, hanem P,R,N,D,I,L. Az I egy mászófokozat, meredek emelkedőn kis sebességgel felhajtásra van, az L pedig egy ereszkedőfokozat, meredek lejtőn nem engedi meglódulni a kocsit. Én úgy vettem észre, hogy az ereszkedő fokozat csak üzemmeleg váltónál működik, közvetlen elindulás után hatástalan. Ez szándékos, vagy hiba, nem tudom. Az öcsémék nem használták, nekünk viszont kapóra jön, mert az utca, ahol lakunk, olyan meredek, hogy gyalog alig lehet megmászni. Egyszer az ELMÜ letalpalt daruskocsija lecsúszott rajta, még szerencse, hogy nem tört össze semmit. Ezért is volt az asszonynak sokáig Subaru Forestere, mikor ideköltöztünk...
Az autó szerencsére nem tipikusan amerikai, de azért a műszaki megoldásokban fellelhető némi amcsi beütés. Ilyen a viszonylag nagy és erős motorhoz párosított elöl tárcsa-, hátul dobfék. Nincs vele gond, nagyon jól lassít, csak furcsa. A másik a középkonzol aljára tett ablak-vezérlő kapcsolók. Még a hátsóké is ott van. Aztán mikor P-ből bárhova máshova átteszem a váltókart, bezárja az összes ajtót. Vicces, mikor bemegy az asszony a boltba, én elmegyek tankolni, és mikor visszagurulok érte, ott rángatja az ajtót, mert én állok D-be rakott váltóval féket taposva a bolt előtt, az ajtók meg zárva... Persze van külön gomb az ajtón, amivel nyitható a zár bármikor. Mellesleg ott van ez a gomb, ahol az ablakemelő kapcsolónak kéne lenni... Tiszta Amerika. De van mégegy furcsaság, úgy látszik nagyon ki akarták emelni az ablakemelő-kapcsolók "másságát" a tervezők. Nincs a gomboknak saját háttérvilágításuk, hanem a tetőkárpitban a tükör fölött van egy kis 3 milliméteres spot-LED, ami oda van irányítva a középkonzol aljára, ahol megvilágítja a kapcsolókat meg az előttük lévő kis aprópénzes tálcát. A belső világítás pedig a tükör aljában van, ami meg a műszerfal-világítás erősségét állító gomb átbillentésével vagy ajtónyitással aktiválható, a hátsó traktus lámpájával együtt.
A csomagtér hatalmas, 600+ literes... lenne, ha a gáztartály nem éktelenkedne az ülések mögött, de viszont mintha a tervezők gondoltak volna erre, a csomagtér alján lévő nagy tálca kivehető, és mintegy 30 centivel feljebb kialakított tartókra, pont a tartály fölé is berakható. Na most ez csak a gáztartályt beszerelő cégnek nem volt egyértelmű, akik nemes egyszerűséggel ezt a tálcát kettévágták keresztben, a hátsó felét visszatették a gáztartály mögé, a gáztartály alatti fél darabot meg belenyomták az öcsém kezébe, hogy rakja el... De, hogy tuti legyen a barmolás, még mielőtt kivették és kettévágták, a tartópöcköket, amikkel feljebb lehetett volna rakni, szintén levágták róla, mert azt hitték, nem lehet kivenni. Így hiába van meg a két darab, hiába tudnám tökéletesen eggyé varászolni egy 300x600 18mm-es OSB-lap beragasztásával a duplafalú tálcát, nincs mivel beakasztani a helyére. Cumi. Így vettem polcanyagot, gumiütközőket, vasalatot és filcszőnyeget, 20ezerből meg is lesz a tartályt eltakaró, kivehető tálca. :) Nem is értem, ez hogyan nem tűnt fel az öcskösnek, én szóltam neki, mikor átnéztem a kocsit.
Ami még említésre érdemes, az a "nagy zene" a kocsiban. Na, nem kell gondolni semmi kókányolásra, minden gyári, csak a Chevy gondolt egyet, és olyan mélyládát raktak a kocsiba eldugva valahova a csomagtér környékén, hogy az agyam rezeg a koponyámban a basszustól, ha feltolom a hangerőt. A 7collos kijelzős MAC fejegység csak javít a helyzeten, és így van bluetooth, ami zene átvitelre is jó, meg telefonálni is. Nekem ez fontos, mert korlátlan mobilnetem van, ami egész Európában használható, kamionsofőrként így akárhol járok, interneten keresztül hibátlan minőségben hallgathatom bármelyik magyar rádiót. Ajánlom a Megadance Rádiót, az ország legrégebbi, csak internetes adója, 2004 óta streamel...
Mit írjak még? Van rajta horog, öcsémék tavaly lakókocsival egy hónapig csavarogtak vele Görögországban, nekem is jó szolgálatott tett már, faanyagot hoztam vele, nincs gond a nagyobb utánfutókkal sem, sokat húzhat, én meg a jogsimnak köszönhetően szintén jó vagyok bármekkora szerelvényre 40 tonnáig.
Ami sokaknak hátrány lehet a nagy fordulókör mellett, az a kilátás a kocsiból. Vagyis az, hogy nem igazán lehet kilátni a kocsiból. Belülről a hotrod-os építési stílus miatt olyan az autó, mintha egy barlangban ülnél. Kicsi ablakok, nagyon vastag oszlopok. Meg kell szokni, én már szűk helyeken, városban, automatikusan dülöngélek az ülésben, hogy lássam a világnak azt a felét is, amit az oszlop kitakar. Komolyan, egy fél falut el bír tüntetni...:) De ez, mint említettem, nem városba való kocsi. Az viszont sántít, amit a TC írt anno a bemutató cikkben, hogy ha lehajtod a napellenzőt, 2 métert látsz az útból. Én 185cm magas vagyok, és ugyanolyan messzire ellátok, mintha nem lenne lehajtva. Talán a kedves újságíró teljesen felemelte az elektromos ülést, és a feje búbja a tetőkárpitot súrolta. Akkor tényleg nem lehet kilátni jól.
Többen megnézik, mint a Subarumat, mert feltűnőbb, gyorsításkor a hangja is komoly, érces, sportos, akik rákérdeznek egyéb dolgokra is, azon csodálkoznak, hogy a viszonylag nagy köbcenti ellenére csak 4 hengeres. Nem érezni hátrányát ennek.
Mivel nagyon jó áron jutottam hozzá, szerintem ez most jópár évig megmarad, hacsak nem lesz vele valami komolyabb probléma.
Hibalista
- Eddig semmi
Ide hordtam szervizbe
Jocy Autó Csákberény
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 155000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | SVX | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |
