Letűnt idők sportkocsija
Szöveges ítélet
Három japán autó és 11 évnyi BMW-zés után kötöttem ki az első amerikai autómnál. Hobbiautóként egy BMW Z3 majd egy Z4 utódja lett. A Z3 youngtimerként elég magasra tette a lécet tartósságban és megbízhatóságban, a Z4 (E89) pedig precíz vezetési élményben. A japán autóim (323F, Celica) és a BMW-k mind élményautók tudtak lenni kanyargós utakon, de a szürke hétköznapokban is jól megállták a helyüket. Na, a Corvette mindennek a tökéletes ellentéte, mégis ezt szeretem a legjobban mind közül.
- kiszállni-beülni kényelmetlen, pakolni az ülések mögé lehet csak, szerencsére az enyém már a fastback ablakos verzió, így befér akár egy sátrazós hétvége felszerelése is – de berakni gyötrelem.
- gyorsan kanyarodni tud, csak nem szeret: ennek részben okai az újan vásárolt, mégis elképesztően gagyi Cooper Cobra Radial GT szett és a buta hátsó futómű, amit bármikor megdob egy keresztborda.
- bár gyárilag minden Corvette 4 tárcsaféket kapott, ez egy hatvanas-évekbeli cucc, így a fékezéseket előrelátással vagy bátorsággal kell kiegészíteni (ABS felejtős);
- sperr van benne, ami a nagy nyomatékkal társulva meg tud lepni enyhén taknyos úton;
- minden elindulás és hazaérés egy győzelem
Jöhet a kérdés, hogy akkor minek kellett ez nekem E89 helyett. Hát pont azért, mert egy buta, analóg, gépszagú és gyönyörű autót szerettem volna használni mielőtt még kivéreztetik a sötétzöldek a klasszikus V8-akat. Meg azért, mert gyerekkoromban (’80-as évek) mindig volt legalább egy Corvette poszterem a falon, amin igaz, C4 volt, de mire felnőttem, a C3 vonalai tetszettek meg a legjobban. Tudom, a többségnek a krómlökhárítós, rövidseggű korai Stingrayek a kedvencei, én kifejezetten a 80-81 évjáratokra vadásztam, mert a fastback ablak, a harmonikus formát adó lökhárítók tetszettek, a ’82-es bonyolult crossfire-injectionjét meg inkább szerettem volna elkerülni. Szóval igen, kényelmetlen beülni, de ha egyszer elhelyezkedsz a korabeli kagylóülésben, igazi versenyautós élményt ad: szinte a hátsó tengelyen ülsz, előtted 2,5 méternyi szexin domborodó motorháztető, keskeny szélvédőn pislogsz ki, és a motor minden remegését, szagát érzed. Más autóban nem éreztem ehhez foghatót korábban. A tempósabb kanyarodáshoz kell egy kis gyakorlás, mert bár nem billeg, de a csúszáshatár sokkal korábban kopogtat be, mint gondolnád, és mi ez, ha nem kaland és móka egyszerre? Ha elgurul a gyógyszered és hillbilly módjára szeretnéd felkenni a violinkulcsot az aszfaltra, abban is partner tud lenni, álló helyzetből szándékosan elrúgva a kipörgő hátsókerék és gumiszag kíséretében felvált kettesig is a váltó, akkor kezd csak el tapadni – itt azért megjegyezném, hogy hely legyen bőven, mert nem fog se elektronika, se precíz kormánymű segíteni abban, hogy összeszedd.
Az én példányom amúgy egy megkímélt (nem restaurált) autó, és az összes felsorolt műszaki problémája a korából adódik – no meg abból, hogy 42 éves. A kasznija közel hibátlan, és ennek kis gondja nem is tudna lenni, csak nagy: az üvegszál kaszni nem tud horpadni, csak repedni és törni. Cserébe sohasem fog rohadni. Az alváza megkapta a védelmet még a 90-es évek környékén, ennek köszönhetően még ma is csak itt-ott látszik rajta felületi korrozió, rohadás sehol.
Aki ilyen autót szeretne: ne zavarja, hogy benzinszagú a ruhája és haja egy tető nélküli utazás után. Ne zavarja, hogy E5 benzinből 17-22 liter között kér az autó. Ne foglalkozzon az apró elektronikai bajokkal, amit leginkább a vezetékek és csatlakozók korrodáltsága okozhat, egyesével le lehet őket vadászni, aztán kezdődhet elölről
Hibalista
- - kormányműből szivárgott a szervoolaj - - üzemanyagszintjelző nem pontos - - ventilátor fokozatai nem működtek - - Felújítást igényeltek: - - tárcsafékek - - generátor - - hátsó futómű szilentjei és csapágyai - - kézifék - - Még hátravan: - - klíma - - ajtózsanérok - - ablakmosó
Ide hordtam szervizbe
veteran-auto.hu - nem olcsó és nem is villámgyors, de alapos, és a veteránautók szerelése általában tele van meglepetésekkel.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Centrum Autó Siófok - nem veteránokkal foglalkoznak elsősorban, de sürgős esetekben számíthatok rájuk, annyi, hogy az alkatrészbeszerzésben besegítek.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1981 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 60500 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 4500 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 20 l |
Előző autója? | Z4 E89 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.9/10) |