A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Chevrolet Korea » Spark (2005-2009)

Spark 0.8 LS AT 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Smart XL

Szöveges ítélet

Amikor 2008-ban új városi lóti-futi autót kerestem, a szokásos szempontokon (kis külső méretek, csekély fordulókör, lehetőleg 5 ajtó, variálható csomagtér, gazdaságos, fürge motor, klíma, szervokormány) egy olyan tétel is felmerült, ami Magyarországon csak nagyon keveseknek jut eszébe: az automata váltó. Egy városi autóhoz szerintem égi áldás: nem kell többet kuplungolni (a bal vádlim ajánlásával :)!), emelkedőn a fékkel/gázzal játszani, megszokni pedig egy fél óra kell kb. Ezek (hangsúlyozottan szerintem) többet érnek a hátrányoknál: a "kúszás" miatt erősebben használódnak a fékek (védekezésül üresbe lehet rakni piros lámpánál), az autó többet fogyaszt (bizonyos körülmények között), nem mindegyik váltó munkájába lehet beleszólni (pedig van, amikor kellene :)) és persze többe is kerül... Mindez pl. a japánokat vagy az amerikaiakat nem érdekli, ott kézi váltós autót eladni a bravúr.
Nálunk viszont automatát, így ennek megfelelően a választék is igen csoffadt. Érdekes, hogy a koreaiak látnak benne fantáziát, a KIA, Hyundai és Chevrolet minijei is megvásárolhatók automata váltóval (az új Spark nem valamilyen oknál fogva). Az ár villámgyorsan döntött az ügyben, így lett fekete automata Chevrolet-m (így milyen jól hangzik, ugye :)?). Az autó megítélését 55.000 együtt eltöltött kilóméter alapján írom:

- Külső: egy barátom azt mondta az autóra, "ez egy dodzsem!" és tulajdonképpen teljesen igaza van. Milyen egy dodzsem? Hát pici - a Spark nagyon pöttömke, főleg széltében - a nyomtáv olyan keskeny, mintha összezárt lábakkal álldogálna. Bár a forma már 7 éves, de még ma sem rossz, főleg valamilyen vagányabb színben, némi gyári spoilerezéssel (Style csomagos változatok).

- Utastér: bent is jön a játékautó fíling, színes és műanyag minden. A kabin érthető okokból bent is keskeny - előre is nyugodtan rakhattak volna egybepadot, Amerikában annak úgyis nagy divatja volt régebben :). A műszerek középen, jól olvashatóan figyelnek, a fordulatszámmérő hasznos (az lenne a vízhőfokmérő is, ha lenne). A kormány jópofa, de vékonyka, nem igazán jó a fogása és hullámos a felszíne - viszont a megtett km nem hagyott rajta különösebb nyomot. Kicsit béna megoldás, hogy a visszajelző lámpák itt kaptak helyet, de így legalább önkéntelenül is rápislantunk, ha felvillan itt valami, mert benne van a látómezőben (a váltó Overdrive Off visszajelzője viszont gyakran és zavaróan világít itt). A benzinszintjelző elég furcsa, először jó lassan indul elfele (gyakran 100 km után mozdul csak el), aztán féltanktól "beesik" hirtelen. Az elhelyezkedés egyébként problémás lehet, mivel csak az ülésmagasság állítható (korlátozottan) és az sem minden változatban. A fix kormány és a rövid üléssín miatt a 185 cm felettiek feltétlen próbálják ki, mert lehet kelleni fog a cipőkanál :)! Menet közben feltűnik a kemény peremű, éppen a térdet nyomó középkonzol (védekezésképp hátrébb lehetne szánkázni, ha lenne még sín az ülés alatt...) és a relatíve kényelmes ülés (relatíve: a derekat meglepően jól tartja, puha - egy kicsit túlságosan is - viszont alulméretezett minden dimenziójában). A funkciók jól elérhetők (egyedül a lámpamagasság-állítást sikerült teljesen eldugni), minden olajozottan működik. Sok a praktikus rekesz, fiók, jópofa a kártyatartó, használható az ajtózseb üvegtartókkal, az üléseken is van több zseb, van fiók az anyósülés alatt, szóval átgondolt, jól belakható a kabin. A műanyagok nagyon egyszerűek, karcolódnak is, de ahhoz képest még most sincs sok zörgés, az is főleg a kalaptartó környékéről jön. A műszálas üléskárpit felülete kicsit érzékeny, de nem vészes. Hátul is van hely, legalábbis 2 embernek, harmadikkal inkább ne próbálkozzunk...a csomagtér a kategóriában jó, amúgy nem, de ne várjunk csodát. Bosszantó, hogy nincs rajta kilincs, ezért vagy kulccsal vagy bentről lehet felpattintani. A perem kicsit magas, ráadásul burkolatlan, ennek megfelelően gyorsan karcolódik, a zárrész egész egyszerűen szabadon van hagyva. A hátsó üléstámla és -lap osztva dönthető - kár, hogy a fejtámlákat ki kell szerelni a bővítéshez (bár az üléslapokat kiszerelni nem nagy kunszt, így ezt meg lehet spórolni).

- Motor és erőátvitel: mindig jókat nevetek azokon az ítéleken, amikben az alapmotors autókat szidják a lassúságuk miatt - hja kérem, előbb kell gondolkodni, aztán vásárolni! Egy 52 lóerős, automata váltós autóval szemben elvárásunk nem sok lehet, AHHOZ képest teljesen élhető a kombináció. A pöttöm háromhengeres Suzuki génekkel rendelkezik, talán ennek is köszönhetően igen pörgős, élénk karakter. De a 800 köbcenti, 52 lóerő, 71 Nm ma már tényleg szélsőségesen alacsony adatok - szerencsére (?) az autó 795 kg-as üres tömege is az. Kézi váltóval ezért teljesen elfogadhatóan mozog az autó - na de ez automata. Érezték a gyárban is, hogy gáz lesz, ezért olyan rövid áttételeket raktak rá, amit a keményebb terepjárókban terepfokozatoknak vennének. Így cserébe egészen prímán ki tud lőni zöld lámpánál és a gyors váltásokkal 70-es tempóig teljesen jól tudunk lépni. Igazából a szusz felette sem fogy ki, még autópályán is megvan egész könnyen a 130 (olyan 4800-as fordulat mellett...elég lesz az a 120 is) - de tegyük hozzá a rend kedvéért, hogy ezekhez bizonyos feltételeknek együtt kell állnia: a legfontosabb a sík talaj (főleg autópályán...), a másik az alacsony terhelés (lehetőleg max. 2 fő, ha haladni is akarunk :)), a harmadik a csekély szél (a légellenállás sem szemből, sem oldalról nem túl jó sajnos...). A fizika az fizika, lehet trükközni, de csodák nincsenek. A fürgeséget alapvetően támogatja a váltó (bár épp erős gyorsításnál hajlamos rántva váltani), simán kihúzatja 6000-es fordulat felé a motort, az ember szinte megsajnálja (főleg mivel hidegen sem szívbajos a váltó, erre figyeljünk oda!). Ha normálisan haladunk, meglepően finoman és ügyesen vált, ilyenkor már akár 2000-nél is - ami nem jó ötlet, mert pont ez az a fordulatszám, aminél magára kezd találni a motor (ezt a dízelesen magas ébredést meg kell szokni), az "erő" olyan 5000-es fordulatig van érezhetően velünk, utána már csak a zaj. Városban tehát ritkán fogjuk magunkat alulmotorizáltnak érezni, de mivel azért a rugalmasság nem az igazi, országúton, pályán ésszel duhajkodjunk (a váltó képes 5000-es fordulatról is visszaváltani!). Az Overdrive fokozat kikapcsolható, ezt olyan 70-es tempóig vegyük is ki, ha nem akarjuk halálba dolgoztatni a váltót. A visszakapcsolás gyors, de sajnos a lejtőt nem ismeri fel. A váltókar nagyon otromba, de legalább jól markolható. A fogyasztás elég szélsőségesen alakul, enyhe országúti poroszkálásnál 6 liter alatti, városban 7-8 liter, autópályán kicsivel kevesebb benzin gurul le az apró torkon - a nagy átlag olyan 7,5 liter körül lehet, ami nem kevés, ellentétben a benzintartály nyamvadt 35 literével, így aztán 400 km-nél ritkán fogunk egyszerre többet haladni...

- Vezethetőség és komfort: a szervokormány kellemesen kis erőkkel, de érzéketlenül dolgozik és régimódian indirekt (cserébe röhejesen kicsi a fordulókör). Az autó érzékeny az oldalszélre, ezért folyamatos korrekciókra szorul az egyenesfutás. A nyomvályúk megvezetik az apró kerekeket. A futómű a paramétereket (méret, tömeg, ár...) figyelembe véve még jónak is mondható: zötyögve, de alapvetően komfortosan halad az úthibákon, csak az igazán nagyokkal nem tud mit kezdeni. Apróság, de bosszantó, hogy lassú tempónál zavaróan alacsony frekvencián dübörög a futómű. A Spark már ránézésre sem a kanyarvadászok autója, ezt aláhúzza a kényelmesre vett hangolás is. Mivel magasan ülünk és a súlypont sem a padlón van, az érzet még rosszabb a tényleges teljesítménynél, mindenesetre vezessünk ép ésszel. A gyárilag szerelt Kumho gumik puhák és extra érzékenyek, legtöbbjük 10-20 ezer km után defektet kap (mivel ez a típus amúgy nem kapható, így érdemes ilyenkor valami minőségibb gumira váltani). Jó ötlet lehet a nagyobb, szélesebb (pl. 165/60 R14) kerekekre váltás, de iszonyat gyér az alufelni felhozatal a Sparkhoz. A zajszint teljesen elfogadható, a háromhengeresekre jellemzően állandó tempónál abszolút háttérbe szorul a motorzaj, elsősorban a szél dominál, még a futóműhangok sem vészesek (egy első generációs A-osztály vagy a mostani Mitsubishi Colt pl. zajosabbak!). Huzatva persze megjön a motorhang is, de bájosan rekedt tónusa nem annyira zavaró.

- Megbízhatóság, fenntartás: az alacsony előállítási költségek sajnos azért csak kiütköznek néhány dolgon. A fékbetétek részben az automata váltónak is köszönhetően 30.000 km után teljesen tönkrementek és az új szettet is hamarosan cserélni kell. A generátor miatt egy kellemesen szarrá ázós péntek estén rohadt le az autó a legnagyobb dugó közepén, ez is kicsit korai volt. A bal első lengéscsillapító nem sokkal később szivárogni kezdett. A gyertyákat kicsit gyakrabban kell cserélni és sajnos típushiba a légtömegmérő/gyújtáskábel vonalból kiinduló meg-megtorpanás. A futómű még bírja a strapát, minimális neszek hallatszanak csak. A szervizköltségek igen alacsonyak, a 3 hengernek és a primitív részegységeknek ilyenkor csak előnyei vannak :). A viszonylag nagyobb benzinköltségeken felül az autó fenntartása szotyiban is kifejezhető költségeket emészt fel.

ÖSSZESSÉGÉBEN
+ Mókás, vidám forma
+ Praktikus, ötletes utastér
+ Gazdag felszereltség
+ Pofonegyszerű vezethetőség
+ Átlagon felüli komfort
- Mérsékelt menetteljesítmények
- Oldalszélérzékenység
- Keskeny utastér, szűk vezetőhely
- Kissé magas fogyasztás, kicsi tank
- Kevéssé strapabíró kialakítás

Hibalista

- - Első fékbetétek (30.000 km) - - Generátor (33.000 km) - - Első lengéscsillapítók (42.000 km) - - Tetőantenna rögzítése kilazult (50.000 km)

Ide hordtam szervizbe

Chevrolet Gombos Bp. III. kerület- Készséges kiszolgálás, de eddig 3 alkalomból egyszer sem csináltak meg mindent, amit kértem, ellenben volt, amikor olyat is cseréltek, amire semmi szükség nem volt.- Az árakkal nem volt probléma szerencsére.

Értékelése: 6

Másik szerelő értékelése

Kelemen Autószervíz Bp. XXII. kerület- Tisztességes, jó árú szervíz, sok szolgáltatással, ingyen csereautóval.- Viszont nem mindent tudnak helyben megoldani.

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2008
Kényelem (8) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (7) Vezetett km 55000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Panda Következő autója? Punto
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Chevrolet Korea Spark 2005 (2005 - 2007)

További ítéletek (30 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)