Lacetti - az első 5 éves tartós teszt
Szöveges ítélet
Az előzményekről:
egy 2002-es évjáratú (1.3 85 LE!) Suzuki Swiftből ültem át a Lacettibe, amit 4 évig (96 eKm) használtam, és kifejezetten kellemes emlékek kötnek hozzá, eltekintve attól, hogy 2-szer is majdnem belehajtogattak az alufólia-puhaságú kasztnijába... (a második gazdasági totálkár lett, így elbúcsúztam a típustól).
2006 januárjában kezdtem el új autót keresni, és a célom egy kompakt méretű, gazdaságosan fenntartható, megbízható modell kiválasztása, 3 MFt-ig amihez valami ésszerű finanszírozást is tudjanak párosítani.
Abban az időben 3 kedvező ajánlatot kaptam: Ford Focus 1.4 (3 ajtó, fapad), Swift II (5 ajtó GLX+klíma) és a Lacetti Elite (jól felszerelt+klima+metál).
Mivel rengeteg elborzasztót olvastam az 1.4-es teljesítményéről és fogyasztásáról, ezért az 1.6-ost választottam és egyáltalán nem bántam meg! A döntésemet csak megerősítette, hogy akkortájt volt az a több száz db-os rendőrségi beszerzés és az a rengeteg taxi ami a mai napig is fut a főváros útjain. Másfél évvel a vásárlást követően (24 ekm - nél) beszereltettem a Landi-Renzo Omegas szekvenciális LPG (autógáz) rendszerét, ami az elmúlt 3 év benzin ár-emelései tükrében az egyik legjobb döntésem volt ebben az időszakban! Most már több mint 100 ezer km-t futott az autó LPG-vel és a külföldi utakat is beleértve (vannak EU-s országok ahol az LPG ára az E95 benzin árának 40%-a!) kijelenthetem, hogy 35-40% megtakarítás a minimum amit el lehet érni a tisztán benzin üzemhez képest!
Persze vannak kisebb kompromisszumok, amivel együtt kell élni, de ehhez elég gyorsan hozzá lehet szokni, ha tudja az ember, hogy kb 20 Ft/km az üzemanyagköltsége átlagosan.
Az ötajtós Lacetti egyébként egy 2-3 fős családnak szinte minden helyzetben kényelmes utazóeszköze tud lenni, és ha az előírt kötelező karbantartást megadják az autónak akkor, egy nem hivalkodó, de megbízható útitárs a mindennapokban.
Az alkatrész árak barátiak, kb mint az F Astrához, létezik többféle utángyártott (olcsó és még olcsóbb), de én speciel a gyári minőséget igyekszem megadni (ezen nem spórolok csak a benzinen...) és eddig ez bevált!
Még egy költséglefaragási ötletet megosztanék azzal aki gumivásárlás előtt áll vagy cserén töpreng: a gyári méretű 195/55/R15 méretű abroncsok irreálisan drágán szerezhetőek be akármilyen gumigyártóról is legyen szó, de adott a 185/60/R15 váltóméret, amely tökéletes az autó alá (2 téli garnitúrát is ezzel a mérettel vásároltam - közel 70 ezer futott km!) és egy garnitúránál akár 20-30 Ft megtakarítást lehet elérni ugyanannak a gyártónak az azonos mintázatú, de a váltóméretet választva a gyári méretű abroncs árához hasonlítva (én a Michelin Alpin A3 és A4 -es mintákat veszem alapul).
Írnék azért a kevés, de létező problémákról is, ilyenek például a gyakran jelentkező típushibák:
- Kormánymű meghibásodás, nálam kétszer elengedte a szervóolajat és komplett csere lett a vége. (Szerencsére ezért nem kellett nélkülöznöm az autót csak 2 napig)
- Lambdaszonda elrohadt - csere
- Kipufogó rendszer hajlamos az idő előtti rohadásra, rögzítő bilincsek, flexibilis cső, középső dob - cserélve, vagy javítva
- Viszonylag magas fogyasztás - nálam 8 L alatti átlag tisztán országúti (80-90 km/h) tempójú átlag esetén sem volt - ezért is rakattam bele LPG rendszert, ahol a fogyasztás szinte ugyanaz (kb. +5%) maradt, de autógázból!
- Könnyen karcolódó fényezés (és üvegfelületek), pl. a kilincseknél körömnyi foltokban pattogzik le a festés a műanyag felületekről.
- Sokan panaszkodnak a szelepek elkormolódásáról (ez általában szelepcseréhez vezet amíg garanciális az autó), ez nálam szerencsére nem jelentkezett, de az a kevés benzin amit beletankolok az egy osztrák kúthálózat prémium 95-ös (Carrera) benzine, így előzve meg a hazai üzemanyag minőségből eredő problémákat.
Zárásképpen:
Átlagos felhasználóknak sose rosszabb autót! Városba vagy hosszabb utakra egyaránt jó választás, kis odafigyeléssel igazi megbízható "szürkeeminenciás", korrekt koreai társ a mindennapokban.
Hibalista
- Kormánymű csere 2-szer (először gyári gariban cserélték, majd 1 évvel később felesben viseltem a költségeket) - Lambda-szonda csere - Elektromos biztosíték (rendszeresen elszállnak...) - H4-es fényszóró izzó csere (kb. negyedévente) -
Ide hordtam szervizbe
Chevrolet Gombos (Bp. III. kerület), alapvetően korrektek, a fővárosban nem tudok náluk jobb ár-érték arányú szakszervízt (persze ez még nem jelenti azt, hogy olcsók...)
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Hobby-szervíz Kőbánya (Bp. X. kerület) a márkaszervízekhez képest szerényebb felszereltségű, de mindenképpen barátibb árakkal dolgozó műhely, ahol ha az ügyfél nem fél összeolajozni a kezét, akkor akár be is segíthet a szerelésbe, de az a minimum, hogy végig ott lehet az autó mellett! Hozott anyag/alkatrészek nem probléma, kérésre mindent elmagyaráznak, és az tapasztaltabb kollégáktól még tanulni is lehet, ami nekem kifejezetten szimpatikus hozzáállás.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 127200 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Swift I (2002-es 1.3 16 V - 85 LE) | Következő autója? | valami kombi |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
