Cápacettim
Szöveges ítélet
2006 nyár elején elérkeztünk arra a pontra, hogy nem érdemes a régi, sok problémával küszködő autót tovább fenntartani. Pár hetes házi költségvetési tárgyalás után arra jutottunk, hogy amit a régi autó szervizelésére költünk, azt inkább egy új autó törlesztő részleteire fordítanánk.
A keret szűkös volt, az igényeket persze ehhez kellett igazítani. Meghatározó volt a családias hátsó térkínálat, a variálhatóság, így kis kategóriájú autó nem jöhetett szóba. Végül a chevrolet lacetti 1,4 literes, 5 ajtós Elite változatánál döntöttünk, ami felszereltségében, térkínálatában és persze árában elegett tett a kívánalmaknak. Ennyi pénzért más márkákból, hasonló felszereltséggel kis kategória jött volna ki.
Az azóta eltelt 16 hónap és 15000 km alatt még semmi olyan nem történt az autóval, ami miatt verném a fejem a falba, miért nem választottunk mást. Tudtuk, hogy a csokornyakkendő csak átcimkézés, ez némileg megmaradt egy frissített Lanos. Egy daewoo-t veszünk kissé áttervezve, feltupírozva, de ez nem vont le az értékéből, ugyanis felénk ár/érték arányban szokás mérlegelni és eddig a koreai márkával nem volt különösebb probléma ismerősi körben. Nem annyira korszerű, mint a frissebb tervezésű, gazdagabb felszereltségű kia cee’d, de nem is kerül annyiba!
Felszereltsége nekünk tökéletes, s mivel könnyen megfázós a család, még a manuális klíma is bőven elégséges forró napokon. Útfekvése a feszes futóműnek köszönhetően kiváló, a hátsó futómű korszerűsége ebben a kategóriában kiemelkedő csakúgy, mint a hátsó tárcsafék. Külön öröm, hogy végre olyan autónk van, amiben a hátsó sorban gyermekülésben játszadozó gyermekek nem rúgdossák az első háttámlákat, ugyanis a nagy lábtér miatt nem érik el! Amit nyertek a tervezők a hátsó lábtér helykínálatánál, azt ugyan elvesztették a csomagtartónál. Kissé szűkös ugyan, kisautó kategória mérete viszont a hétköznapi használatban, hétvégi bevásárlásokhoz elégséges. Nagyobb helyigénynél, nyaralásnál, vagy az osztottan dönthető üléseket kell hadba fogni, vagy tetőcsomagtartó-tetőbox összeállítás lehet kielégítő alternatíva. A beltér komfortos, a kárpitok tetszetősek, bár kissé nehezebben tisztíthatóak az átlagnál. Apró tároló rekeszekből, figyelmes megoldásokból rengeteg van a szemüvegtartón, a dupla térképlámpán, kétoldali sminktükrön, fokozatmentesen változtatható sebességű szakaszos ablaktörlőn, hűtött kesztyűtartón keresztül egészen az akksi kímélő világítás-megoldásig. Van még rejtett antenna, amit nem lehet lelopni és ugyanolyan szépen veszi a jelet, mint külső társai, deréktámasz, négy elektromos ablak és fűthető külső tükrök, stb. Lehetne sorolni.
Hosszú úton kényelmes, 500 km-t le lehet vele tekerni egyvégtében úgy, hogy az ember olyan arccal száll ki belőle, mintha csak 50-et ment volna. Bár nem városi autó, még itt is megállja helyét rugalmasságával. Autópálya tempónál sem jön zavarba, könnyen lehet tartani a megengedettnél nagyobb utazósebességet is, bár teljes terhelésnél kicsit ellustul, visszakapcsolást, nagyobb fordulatot kíván. Mivel itt is jeletkezik az opel rokonság, annak apró mellékvágányait is örökölte. Gyakori városi használatnál, alacsony fordulaton egy 10 éves elfuserált megoldásnak köszönhetően az EGR szeleptől visszavezetett kipufogógázok képesek lerakódásokat okozni a szívó oldalon, aminek kissé rakoncátlankodó viselkedés, megugró fogyasztás lehet a jele. Kiiktatásával megnyugszanak a kedélyek a motorban és egyúttal nem vétkeztünk a zöldek ellen sem, ugyanis a szelep üzemben hagyásával is csupán pár százaléknyi károsanyag kibocsájtás csökkenés nyerhető. EGR nélkül ez, egy nagyobb futásteljesítményű, kopottabb motorú autónál sem jelenti az EU4-es előírás áthágását. A dolog nem márkafüggő, hasonló problémákat hallani máshonnan is.
Fogyasztását tekintve nem tartozik a kimondottan takarékos autók közé, de ennek érthető okai vannak. Már a múlt homályába vesznek a régi suzuki-legendák is a 4 literes fogyasztásról! Itt van 12 mázsa, amit egy erősen lefojtott 16 szelepes 95 LE-s motor (3 kipufogó és 2 katalizátordob) próbál dinamikára bírni a szigorú környezetvédelmi normáknak megfelelően. Ez városban 9 litert kíván a magam fiatalos stílusával, országúton 7-8 liter. (A fentebb említett 500 km-es, zömében 130-140-es tempó, három személlyel, tetőboxszal, kb 120 kg-nyi csomaggal 7,5-7,7 litert eredményezett az emelkedőkkel tűzdelt horvát pályán. Persze normális minőségű horvát üzemanyagból!)
Érdemes megnézni, mit tankolunk bele, ugyanis a pancsolt, nem megfelelő oktánszámú benzinből hajlamos 1-1,5 literrel többet kérni, amit gyakorta kapunk a hazai kúthálózaton. Saját tapasztalat, hogy ÖMV-s normál benzinből (nem Carrera!), aminek minősége és oktánszáma megközelíti az előírt 95-ös értéket, 100-120 km-rel több futott kilométer hozható ki -benzinkutat formáló műszerfali- lámagyulladástól lámpagyulladásig, ami nagyjából 52 litert jelent a 60 literes tanknál.
Gyakorlatilag a mai napig a meghibásodás nulla, még egy izzó sem égett ki! Gyártási, vagy konstrukciós hibára utaló anyagfáradás, zörgés, eddig nem tapasztalható. Némi apró visszatérő bosszúság van csupán, amit könnyen orvosol otthon az ember, hacsak annyira nem analfabéta a műszaki dolgokhoz, hogy azt sem tudja, hol nyílik a motorháztető. Ilyen pl. a hátsó fékbetétek nyikorgása, kis beragadása nedves idő után -felületi korróziótól- a féktuskóban, amit havonta egy csepp olajzóspray-vel könnyen lehet orvosolni. A váltókar némileg hosszú úton jár, kissé pontatlan, sportos váltogatásnál könnyen mellé lehet találni, de ellenben a már bevált strapabíró megoldásokat találjuk. Utazótempónál kifejezetten halk az utastér, autópályán is csendes, még ilyenkor is szépen szól a hat hangszórós CD-lejátszó. Ennek egyik okát már beszállásnál szemrevételezhetjük, a néhol tripla ajtószigeteléseket, amiken halk puffanással csukódnak az ajtók.
Összességében véve eddig nem csalódtam, talán azért, mert nem voltak előítéleteim a márkával kapcsolatban. Nagyjából ezt -az általam megfizethető- minőséget vártam ennyi pénzért. Ha továbbiakban is ilyen békésen megleszünk egymással, hasonlóan költségkímélő lesz a szervizelése, nálunk fog megöregedni.
Annak, aki úgy olvassa el ezeket a sorokat, hogy lacetti vásárlására szánná magát, javaslom keresse fel honlapunkat, amit pár lelkes márkatárssal karöltve ápolgatunk egy ideje. Innen bővebb információkat, fórumunkból pedig rengeteg hasznos tanácsot kaphat az autót illetően.
http://lacetti-klub.extra.hu/
2008.09. 24000km
Továbbra is szeretem annak ellenére, hogy pár típushiba előjött rajta. Volt kormányszerkezet csere, mert hideg időben sípolt, majd kipufogó szelepsor-csere a szokásos koromlerakódás miatt, mindkettő garanciában. Kopik a kilincsek belső fele, de még meggondolom, hogy ezek fényezése miatt szétbontassam-e az összes kárpitot. Ezeken kívül viszont semmi, még egy égő sem égett ki!!! Fogyasztás szempontjából továbbra sem városi autó. 9-10 litert kér, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a mindennapi munkába járás eredménye, ahol a megérkezésig (2,5 km) nincs is ideje felmelegedni a motornak. Hosszú utakon viszont barátságos az érték. Pályán klímával, tetőboxszal, dugig pakolva 110-nél 7, 130-140-nél 7,5 liter. Ez az érték némileg csökkenthető, ha nem magyar benzinnel halad az ember, mert az tuti nem éri el a 95-ös oktánszámot! Horvát, osztrák benzinből kevesebb kell, ráadásul dinamikusabb a haladás is.
Sokan írják, hogy féktárcsát cseréltek, meg fogy az olaj, stb. Szerintem ezek vezetési stílustól függő dolgok, mert ennyi km után is még vagy 6-7 mm van a fékbetétekből.
A fényezés valóban vékonyabb az átlagnál, sérülékeny. Vastagságmérővel mérve a szokásos 160-180 helyett kb 40 mikron hiány tapasztalható, viszont szép, homogén eloszlásban.
Tovább nyúzzuk egymást még egy darabig, mert pillanatnyilag ebben a kategóriában nincs jobb számomra. max ha rámszakadna a bank és nem érdekelne az ár, az értékvesztés és nem a funkcionalítás lenne az elsődleges.
Hibalista
- Eddig semmi, még egy égő sem!!!
Ide hordtam szervizbe
Kiss-Gerencsér autóház
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 24000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Corsa-B | Következő autója? | esetleg vissza a villámhoz, vagy lottónyereménynél egy mazda6 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.7/10) |
