Egy biztos pont
Szöveges ítélet
Újonnan vásárolt, év végén lesz 16 éve. Olyan autó kellett, ami (még) nem rozsdásodik, elfordítom a kulcsot és beindul. Mindig! Az utóbbit a Lada is tudta anno minden körülmények között, az előbbit már nem. A típust a pénztárca választotta ki, mindig ő a főnök, ez már csak így megy. Ez volt a legolcsóbb új autó a Swift/Ignis kombó mellett, de ebben jobban el lehetett férni a bal egyben. Amúgy a formaterv akkoriban nem volt rossz, nekem ma is tetszik, jópofa. A kezdeti években az összeszerelés minőségét, az illesztési hézagokat, a felhasznált anyagokat (kárpit, műanyagok, fényezés, rögzítő csavarok stb.) hasonlítgattam az akkori kategóriatárs autókhoz (Hyundai Accent, Renault Thalia, Suzuki Swift/Ignis stb.) és magasan verte mindet, még az utastérben lévő, ugyanúgy kopogós műanyagok is jobb minőségűek voltak. Gondolom ez annak volt egyrészt betudható, hogy a márka globális terjeszkedés közben volt, versenyeznie kellett sok, ismertebb márkával, így azoknál többet kellett, hogy nyújtson, ha vevőket akart átcsábítani. Meg hát Dél-Koreai gyártás és tudjuk, hogy a többi márkájuk is hova jutott a minőségük miatt. Megcsinálják ott rendesen a dolgokat. Na de vissza az autóra. Pöcc-röff, jön-megy, mindenhova elvisz. A sebesség és a dinamizmus adott a motorméretből-technológiából kifolyólag (1150 ccm), de azért többen meglepődtek utasként, hogy egész jól megy ahhoz képest. A több személyre, sok csomagra, nehéz dolgokra azért elég érzékeny, 1-2 emberrel szépen megy, de nincs benne túl sok tartalék. 4 ember elfér benne, az ülések rendben vannak, a csomagtartó nem nagy, viszont a hátsó ülőlap is felhajtható a támlák ledöntése után, így a horgászfelszerelésem a megmondhatója, hogy egész jól és többféleképpen pakolható, a méreteihez képest. A váltó szépen kattan a fokozatokba, nem érezni a fogaskerekeket. A rugózás elég kemény, jó utakon rendben van, de hát nem az útjainkról vagyunk híresek. A zajszigetelés nagyon jó, a motor csendes, csodálkoztak már páran benne, miután elindultunk. A megbízhatósága 10-es skálán 11-es, a 16 év alatt egyszer esett meg, hogy nem indult be és be kellett tolni, mivel az akku megadta magát és ez egy hideg, téli napon derült ki, ahogy az lenni szokott. A tolásra így is azonnal beröffent, úgyhogy ez is pipa. Az alkatrész költségek minimálisak voltak eddig, a hibalistában már megénekeltem, hogy mennyi baja volt. A használat hosszára kivetítve, nagyjából semennyi. Mindezekért nagyon szeretem, nagyon jó, hogy mindig nyugodtan ülhettem bele, mert tudtam, hogy úgyis beindul, úgysem hagy ott sehol, úgyis elvisz oda, ahova indultam és vissza is hoz. Sajnos már öregszik szegénykém, 16 év nagy idő. A karosszérián itt-ott megjelentek oda nem illő barna foltok, de hát nem búra alatt állt, a sós utas teleket, felhőszakadásokat ugyanúgy végig csinálta velem, mint a száraz nyarakat, minden nap el kellett indulnia valahova, akár esett, akár fújt. Nézegetem az új és használt autókat, mi lehetne majd valamikor az utód, olvasom a felhasználói tapasztalatokat különféle típusokról és egyre nagyobb a zavar, nem beszélve az elszabadult árakról. Egy új autó gazdasági totálkár a büdzsének, de némi biztonságot ad (ahogy olvasom, sajnos ez is erősen típusfüggő). A használt csábító, de iszonyat rizikós orosz rulett a hozzá nem értőknek (mint pl. nekem), így ha rossz helyen áll meg a forgótár, visszakanyarodunk az új autónál említett gazdasági totálkárhoz, ráadásul, ha próbál az ember biztosra menni, akkor árban hamar új autó szinten találja magát. Száz szónak (ill. 3695 karakternek) is egy a vége, bármi is lesz az utódja, a fent említett tulajdonságokban magasra tette az autó a lécet, egy jövőbeli utódnak ezt kellene majd megugornia. Ha tudja.
Hibalista
- Termosztát: csere saját hatáskörben, 10-es villáskulcs+némi idő. Árra nem emlékszem, rég volt, de pár ezres tétel. - Légszűrő gumicső: tuti, hogy nem ez a hivatalos neve, elérett és kirepedt. 10 ezer, mert ebből nem volt után gyártott. - Jobb első stabilizátor rúd: kopogott, csak 15 év után kezdte el, ezeken az utakon nem is rossz teljesítmény. Sőt! Ár, ha jól emlékszem 6 ezer+szerelés. - Lambda-szonda: ez nem romlott el, csak új korában volt pár alkalom, mikor hibát jelzett a csekendzsin. Márkaszervizben törölték a hibát, szonda jó volt, mondták, hogy néha meg kell hajtani az autót, mert bekormozódik. Úgy is tettem, azóta hibátlan. - Nagyjából ennyi, időnként olajak-szűrők cseréje, félidőben vezérlés csere. Fékek még gyáriak, érintetlenek.
Ide hordtam szervizbe
Garancia idő alatt helyi márkaszerviz (S.tarján). Olyan-amilyen, mind3 alkalommal bent voltam az autó mellett. Csomagtartó ajtó új korában nehezen záródott, erősen be kellett csapni. Kötelező szerviz alkalmával megemlítettem, a szerelő srác mondta, hogy ez ilyen, nem tudja beállítani, mert nem állítható. Hazajöttem és beállítottam én, 2 perc és asszem egy torx kulcs kellett hozzá. De lehet, hogy eltartott az egész talán még 3 percig is...
Értékelése: 5
Másik szerelő értékelése
Maszek és vállalkozó szerelőműhelyek. Idővel, az autózás uniformizálásával és a márkaszerviz hálózatok kiépülésével, sajnos fent említettek megbízhatósága és minősége is romlott, de valahová vinni kell néha.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 16 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 98000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Lada kombi 1,3 | Következő autója? | Jazz |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
