A Homo sapiens nem hagyományos autója…
Szöveges ítélet
Száraz technikai adatokat félretéve egy autót megítélni – véleményem szerint – nézőpont kérdése is. Nem mindegy, éppen miféle járgány kormánya mögül teszi, aki teszi. Hacsak pont nem a szakmájába vágó a dolog, és – tegyük hozzá – nem elfogult.
Jómagam nem vagyok gépjárműmérnök, vagy gépész főtudor, csupán megélhetésem révén elég sok autóval van dolgom különféle rangban és korban.
Számomra legfőképp az a jó autó, amivel nincsen gondom. Ha nekivágok a világnak vele, ne szívja ki belőlem a maradék energiát. Az ára múlja alul, vagy legalább tükrözze az értéket, amit nyújt. És hát legyen benne valami plusz, amitől kicsit kiválik a kerékvilág szürkeségből.
Nos, a közelmúltban vettem át egy kedves régi barátom Chevi Cruze-át. Mivel sokat vezetek rövid idő leforgása alatt megtettem vele már hét-, nyolcezer kilométert.
Az autó előélete nyitott könyv számomra, mivel anno a GM Hungary bemutató autójaként én szereztem be részére. A szóban forgó darab egy 2010-es LT, 2 literes diesel, 6 sebességes automata, 4 ajtós limuzin kivitel. Jelenleg valamivel több, mint 130 ezer kilométert futott. Végig márkaszervizben karbantartott jószág. Származásából adódóan jól felszerelt, szerintem az akkori adott széria valamennyi extráját megkapta. A bőrkárpittól, az üveg tolótetőn át, a tempomatig bezárólag.
Kicsit ugyan megdöbbentett, hogy a nagyképernyős, AUX- és USB bemenetes gyári fedélzeti szórakoztató rendszer – ebben a kivitelben – nélkülözi a bluetooth interface-t, így aztán a mobiltelefonunkat nem tudjuk vezérelni általa. (Ezt azért gyorsan áthidaltam egy kifejezetten jól működő, ámde nem túl olcsó, amerikai FM transmitterrel.) Viszont zenész füllel hallgatva a készüléknek jó a hangminősége. A kezelhetősége sem hagy kívánnivalót maga után.
A xenon fényszóró hiánya azonban már legálisan nem oldható meg ilyen könnyen. Hozzáteszem, a gyári hagyományos halogén fényszórók fénykibocsátása és fényterítése is teljességgel megfelelő. Különösen a ködlámpákkal megspékelve. A fényszóró bajuszkapcsolója ugyan megszokást igényel, mivel nem váltó, hanem impulzuskapcsoló. A boardcomputer tekerentyűs menüváltása is lehetne valahogy másképp.
Ízlések és pofonok – mint közhely – nekem bejön a formája.
A kasztni nem túl- vagy épp alulméretes. Arányos, elegáns, energikus és zömök. Különösen a 17 collos kerekekkel. Ott kocka és ott gömbölyű, ahol az kell, hogy legyen.
A beltér egészen tágas, megfelelő helykínálatot biztosít mind az első, mind a hátsó utasok kényelméért. Jómagam 187 centi vagyok, de minden további nélkül, komfortos érzéssel ülök be magam mögé. A csomagtér térfogata – annak ellenére, hogy a kocsi teljes értékű pótkerékkel szerelt – elég nagy és jól pakolható. Az utastér anyagfelhasználása ízléses színösszeállítással kifejezetten jó. Az oldalkárpit, műszerfal párna, más egyéb kárpitok jó tapintásúak. Szakítva az „Epicás” korszakkal, visszaköszön a mostanság „trendi” GM vonulat, hozzáadva néhány króm és karbon jellegű elemet. De nem túllépve az ízléstelenség határát. Nem zizeg, nem zörög, pedig egy hétéves autóról beszélünk. Az ülések középső ülőfelülete tényleg bőr. Kellemes hangulatú a halványkék éjszakai konzolvilágítás, elegáns hangulatot kölcsönöz a beltérnek. Az alsó üléspárnák kényelme hosszú autózás során ugyan hagy némi kívánnivalót maga után, de az üléstámlák oldaltartása, támasztása jó, az üléspozíciók jól állíthatóak.
Az indítókulcs elfordítása után karácsonyi a műszerfal hangulata, visszajelzők sokasága pislog ránk. Némelyikről csak a használati utasítás hosszas böngészése után derül ki, mit is nem szeretnénk látni, ha menet közben felvillanna… A diesel motor hangjából alapjáraton nem sok minden szűrődik a kocsiszekrénybe, minden rezgésmentes. Kisebb sebességénél halk duruzsolás, autópályán pedig kifejezetten csendes. Még nagyobb sebességnél is.
A 150 lóerő teljesítmény nem érződik egyértelműen, azonban gyorsításkor a sebességmérőt figyelve mégiscsak jelen kell legyen a géptető alatt.
Az automataváltó minden irányban simán és rángatás mentesen kapcsol. Azonban hirtelen gázadásra lassan reagál. Nekem hiányzik a „sport” programváltás lehetősége. Szóval, ha „ralizni” támadna kedvünk, ajánlom inkább manuális módba átkapcsolva használni.
Ez a kocsi azonban nem versengésre lett teremtve. Talán ezért is lett az angol cruise kifejezésre utalva éppen Cruze névre keresztelve? Persze ennél jóval kalandosabb elnevezésének története.
A futómű hangolása inkább lágy. Nagyobb sebességű kanyarodásnál bólogatásra hajlamos, mintha nem találná a helyét, de mindvégig teljesen stabil marad. A keresztirányú úthibákat viszont előszeretettel ajánlja a figyelmünkbe. Lehet a 225-ös gumiknak is köszönhetően, amelyek szerintem kicsit szélesek egy ilyen méretű és súlyú autóra. De hát a 17 coll kötelez…
A fogyasztása egész jó. Nekem legutóbb 2500 balkánon átívelő kilométeren, hegyekre fel, hegyekről le, folyamatosan klímázós, jó sok fizetőkapunál és határátkelőkön várakozós, részben autópályás, autóutas, részben városos erőltetett menet alatt átlagosan 6,4 liter nyeldekelt be. De a városi fogyasztás is Budapestileg 8 liter körül alakul.
Szervizeléssel kapcsolatban tapasztalatom eddig nincs. A 6,2 literes olajteknő ellenére én biztosan 10-12 ezer kilométer után cserélni fogom a motorolaját. Az automataváltó olaját is illik 100 ezer kilométer környékén frissíteni, különösen, ha sokat járunk városban.
Bár az új autó forgalmazás Chevroletileg már elég szűkös keretek közé szorult Magyarországon, a szervizelés, alkatrészbeszerzés mind a márka-, mind a szakosodott szervizekben teljesen akadálymentesen, és megfizethetően működik.
Verdikt: Én megszerettem ezt az autót. Ha valaki egy „nagyfiús”, kényelmes, megbízható, de megfizethető autót szeretne magának, és emellett dönt, biztosan nem fog csalódni.
És ha véletlenül bekeveredne egy csillagokkal, propellerekkel, „L” betűkkel, meg karikás emblémákkal telezsúfolt parkolóba, tuti nem kell szemlesütve kikászálódnia a kormánya mögül, mert ez legalább többet ér, mint az ára.
Hibalista
- Eddig nálam semmi, az előző tulajdonosnál csak kopó alkatrészek.
Ide hordtam szervizbe
Schiller autócsalád
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 124000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 7500 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
