Fiatalos consigliere kék öltönyben
Szöveges ítélet
2021 végén elkapott a chinaflu. Rendes férfiember ilyenkor a szokottnál is többet keresgél valamilyen hobbivasat a szokásos webes lelőhelyeken, idő mint a tenger, amúgyis karantén van. Még nyár végén láttam egy szép állapotú E38-ast egy szervizben, és mit mondjak, piszkosul megkívántam. Mostanra eléggé kikoptak az utakról, erősen youngtimeresedik az üzemképes állomány, a többi pedig csendben bomlik. Bátyáimnak bóhókás időszakukban volt is belőle, de az élet elsodorta tőlük azóta, nekem meg jó lesz nosztalgiázni.
Na akkor uccu neki, lássuk, milyet kéne venni. 30d gyenge, a benzinesek sajnos nem rentábilisak évi 15-20e km-re, V8 meg még nekem nem volt sosem. Akkor nézzük a rettegett M67D40 blokkal szerelt 740d-t!
Kínálat: bő két év alatt kb. 3500 db-ot gyártottak bajorék, tehát nagyon nem lehet finnyáskodni. Árak: lassan elindultak felfelé, a szépet meg csak nyomós okokból dobják piacra. Megvan a modell, tehát irány a guru: Mire kell ügyelni a kisótónál? Fő szempont: kasztni szép legyen, amúgy MINDENT (persze, erről később) meg lehet rajta oldani.
Irány a mediterrán térség, hátha szabadulnak a fújjrossz EURO3-as vasaktól, meg a rozsdára is kevesebb az esély. Velencén van is frissen egy db a helyi kereskedésben, állítólag az első tulajdonosa hagyta ott egy Maserati Quattroprso...Qthttprt...szóval valami digó limó beszerzésénél. Fene a jódolgát. Na, kérdem a neppert, minden oké a vassal? Hát persze, még műszaki is van rajta, 2016 óta ment kemény 6000 km-t. Mivel mostanában olaszból csak vizsgás autók mehetnek exportra, ezért megegyezek a nepperel, hogy +100 ajróért, csináltat rá friss műszakit. Pénz eltéve, de neeem, inkább megkeresteti a vizsgapapírját az extulajjal, közli 2 nappal később boldogan. Sittes hozzáállás, de ezért már nem veszekedek, pláne hogy még engedett is az árból előtte. Tréler elhozza, bepapíroz, hoppá, az eddigi kiadások a vételár 1.5x-re ugrottak, ilyen ez a szelavi.
Januárban szerelő megkapja, főparancs: úgy rakd rendbe, hogy bírja a napi melót! Mert hogy a sok kényes-fényes EUR5/6 dieselem bizony duzzognak a sok helybenjárástól. Ez meg nemcsak szép, de ha egyszer bemelegszik, aznap már nem hűl ki, meg az orra se dugul be egykönnyen.
3 hét és 1.5 M HUF elteltével a "vizsgaképes" autó talpon van. Közben a szervizből ilyen hangok szűrődnek ki, hogy "nincs ehhez a sz*rhoz semmi se', meg még az a semmi is drága, mer' ez egy béjemvé". Jókor szólsz, bár amúgy mindenki óva intett a project indulásakor, hiszen akár egy kopasz új Vitara árába is belekerühet a móka, há' eszednél vagy ember?!
A lényeg: ez az autó 2000-ben kurvanagyot üthetett. Anno 2 egymást követő évben is megkapta a 3.9l V8 blokk az év motorja díjat. Nem csoda: 2070 kg teletankolva, oszt' 100-ról még rendesen megindul, seggreülteve a kasztnit kissé, közben meg derekasan ordít. 200-nál (Autobahn, natürlich) nem sokkal hangosabb, mint 140-nél, rezzenéstelen futással. Kell rá a W (270 km/h-ig) gumi, aminek a gyári mérete 245/55 ZR16, hát, good luck találni mostanában ilyet:-)
1988-ban kezdték tervezni, én meg simán megvenném újként most is, ha gyártana véletlenül egy nosztalgiaszériát Dingolfing.
Az enyém egy nem túl felszerelt modell, kézi kormányoszlop állítás, no navi, mivel olasz belpiacos = nincs ülésfűtés elől(sóher friccek, eh), alap ülések (deréktámasz azért van).
A bézs bőrt majd alcantara betétezem, meg befűttetem, a lógó tetőkárpit helyreállításával egymenetben. Mindig vannak javítandó apróságok, de mivel félig hobbi/szaladgálós, ezért nem sajnálom tőle a törődést.
Gurum tanácsa: vagy belehajtod a földbe 1-2 év alatt, minimális törődéssel, vagy az olasz gazdája módjára vigyázol rá, és addig még sok örömet fog adni (remélhetőleg).
Jó ránézni, jó hajtani, jó sokat lehet rá költeni.
Lesz*rom. Imádom. Marad.
Hibalista
- Futómű szilentek, első lengéscsillapítók, lengőkarok, szervócső, komplett fékszett, stabpálcák, kopó-fogyó dolgok, kardánfüggesztő csapágy, apróságok, 21 mázsából kijön ez-az...
Ide hordtam szervizbe
Helyi erő, sajnos mostanában kezd elkurtizánosodni, de azért még megbízható.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Távolabbi guru, sok időbe telik, de alaposan kipofozza a masinát.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 231000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Grand Cherokee Trailhawk | Következő autója? | RAM |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
