Szanatórium
Szöveges ítélet
Az E39 előtt egy Galantom volt, ismerősök, barátok unszolására váltottam BMW-re. Kézi váltós 528i-t szerettem volna, de gyakorlatilag lehetetlen volt normális állapotút találni elfogadható áron. Kíváncsiságból megnéztem ezt az automata 523-ast mert a képek alapján nagyon rendben volt és mivel élőben is meggyőzött, megvettem -- 2007 májusának végét írtuk ekkor.
Az autóban elég kevés az extra -- a gyári alapfelszereltségen kívül multikormány, "Business RDS" rádiósmagnó és az automata klíma van egyedül feltüntetve az eredeti német szervizkönyben, ami a mai napig megvan hozzá a 4 eredeti gyári kulccsal egyetemben. Tényleg nagyon szép az autó, ismerősök, szerelők is folyton dicsérik, egyáltalán nem látszik rajta a gyártás óta eltelt 15 év és (óra szerint) 276 ezer kilométer, egy nagytakarítás után a belseje mintha új lenne, nincs kiülve, kikopva az ülés, nem karcosak a műanyagok, nem is zörög vagy nyiszog belül semmi, egyedül a kormány bőrözésén látszik, hogy nem szalonautóról van -- idén nyáron újrabőrözés lesz.
Az utastér olyan mint egy szanatórium, amikor beülök és becsukom az ajtót, mintha egy teljesen más világba csöppennék. A mai napig kellemes BMW illat terjeng (nem dohányzó autó volt mindig), a motor halkan duruzsol, a hat hangszórós rádióból szól a zene -- az automata váltó miatt még a dugókat is édeni nyugalomban lehet abszolválni, bár ilyenkor a fogyasztás azért elég durva tud lenni. Városon kívül, országúton, autópályán aztán lehet nyomni neki, a 2,5 literes motor ugyan nem csinál rakétát az üresen 1520 kilós autóból (főleg automata váltóval), de nagyon szép a sorhatos hangja és menni is tud ha kell. Egyszer éjjel a (német :-P ) autópályán kipróbáltam mennyi lehet a vége, 220-ról még gyorsult volna egy picit, de nem forszíroztam tovább. A kényelmes utazósebessége 150-160 km/h, ekkor percenként 2800-3000-et forog a főtengely, szóval még elég csendes, simán lehet az utastérben beszélgetni, zenét hallgatni, hosszú távon se fárasztó. Feltehetőleg ilyen használatra tervezték az autót, 160-as autópályázásnál a fogyasztása 10 liter/100 km körül van, országúton még ennél is alacsonyabb, 8 liter közelébe le lehet vinni.
És akkor jöjjenek a negatívumok: az eltelt évek és felhalmozott tapasztalatok alapján azt kell mondjam, a német autók megbízhatósága csupán mítosz -- az 1989-es gyártású Mitsubishimmel jóval kevesebb probléma volt mint ezzel a 7 évvel fiatalabb BMW-vel. Még szerencse, hogy az E39-es BMW-knek nagyon komoly irodalma van a neten, aki beszél nyelveket, német, angol, amerikai fórumokat túrhat naphosszat, rengeteg leírást, karbantartási meg javítási tippet lehet így összeszedni, de ha valaki csak magyarul tud, az se gond, a www.e39.hu oldalon nagyon segítőkész mindenki és a legtöbb problémára van megoldás.
Nekem ezekre a segítségekre sajnos szükségem is volt mert az autó produkált néhány meghökkentő hibát.
E39-es körökben nagyjából ismert, milyen típushibákra érdemes készülni, az ennyi idős autók közül szinte nincs is olyan, aminek ne cserélték volna a "klímasünijét" vagy a főtengely/vezérműtengely jeladóját legalább egyszer, de az enyém kacifántosabb dolgokat is produkált. Egyszer például menet közben a műszerfal összes mutatója visszaesett 0-ra és nem működött az index sem. Hosszas bogarászás után kiderült, hogy a bal hátsó kerékdob mögött van egy aktív szenes szűrő, amin keresztül az üzemanyag-tartály "lélegezni" tud. Ha ezt a szűrőt nem cserélik rendszeresen, eltömődik, a tankból fogyó benzin helyére pedig nem tud elég gyorsan levegő áramlani. Ilyenkor a benzinpumpa "összeszívja" a műanyag tankot mint valami flakont, a benzinszintmérő hozzáér a benzinpumpához, meghülyül és a műszerfal nem mutat semmit -- na ez történt velem is. Az aktív szenes szűrő cseréje megoldotta a dolgot és szerencsére a műszerfal sem károsodott -- hallottam olyat, hogy egy E38-ban a zárlatos műszerfalon kívül a tankot is cserélni kellett mert ott fémből van és az összeroppanás után úgy is maradt.
Egyszer a vezérműtengely-jeladó hibája miatt nem indult az autó és trélerezni kellett, egyszer az AC pumpa biztosítéka a nagy melegben szabad szemmel nem láthatóan megrepedt, megint tréler, egyszer a vízpumpa adta be az unalmast (M3 bevezetőn, M0 csomópontban), megint jöhetett a tréler hajnali fél 1-kor - az asszonnyal kínunkban már csak röhögtünk. Szóval évi átlagban 1 trélerezés volt eddig :) -- szerencsére sose vidékem vagy külföldön történtek a cikis dolgok, hanem a lakásunk előtt vagy ahhoz közel.
2008-ban kezdődtek a motorproblémák, egyre jobban füstölt és ette az olajat mint az állat, úgyhogy mindenféle varázsszer helyett kapott egy komplett motorfelújítást, összes tömítés, csapágysor, a szelepek több mint felét cserélni kellett, szelepszár-szimmeringek, hengerfej gépmunka, ami kell. Nem volt olcsó, ellenben kurva sokba kerül -- cserébe azóta olyan mint az új, egy deci olajat sem eszik és picit sem füstöl.
2007 telén felújíttattam a kormányművet mert már eléggé odavolt. Az idők során kicseréltem az összes lengéscsillapítót, még a gyáriak voltak bent, úgy látszik ennyit bírnak (250 ezer kilométer körül). A budapesti utak eszik a futóműalkatrészeket is, össze sem tudom számolni, hány lengőkart meg szilentet meg ilyesmit cseréltettem ki 4 év alatt. Nem merem kiszámolni azt sem, mennyit költöttem javításokra, de nem sokkal lehet kevesebb az autó vételáránál (igaz, ebben benne vannak egy őzzel való szerencsétlen találkozás költségei is, bár csak a motorháztetőt meg 1-2 műanyag elemet kellett cserélni, komoly baj nem történt, az autó saját lábon el tudott jönni).
Szóval kell az a szanatórium az E39-hez mert a kisebb és főleg a nagyobb gondjai rettentően idegesítőek :). Cserébe amikor működik, a világ egyik legjobb autója, kényelmes de sportos is, jól pakolható a csomagtere, kortalanul szép a formaterve, és a szerelők szerint az egyik legjobban sikerült BMW az összes közül.
Hibalista
- klímahűtő ventilátor nyomáskapcsolója, utastér fűtőventilátor végfokellenállás ("süni"), vezérműtengely jeladó, kormánymű, lengéscsillapítók, meg még ki tudja mi...
Ide hordtam szervizbe
NT Autó, Budakalász, József Attila utca - gyorsak, készségesek, rendkívül korrektek és értenek a BMW-hez
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Mester Gábor, Gyömrői út - teljes kiszolgálás, reggel házhoz eljön az autóért és ha kész, vissza is hozza, lelkiismeretes, gyors
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 239000 |
Megbízhatóság | (3) | Vezetett km | 37000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | Galant | Következő autója? | valószínűleg japán |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.7/10) |
