Kényelem, teljesítmény, tradició - BMW
Szöveges ítélet
Mindig is szerettem volna egy BMW-t és abban is biztos voltam, hogy egy kényelmes hodályt akarok, nem valami lakótelepi 316-t, ezért is döntöttem az E39 mellett, abból is kizárólag a benzines példányokat nézegettem. Kipróbáltunk pár dízelt is, de az a hang nálam és feleségemnél is kivágta a biztosítékot. Hát nem tudom, hogy miért jó a dízel, de akinek ez jön be annak hajrá... (de legalább keveset fogyaszt :)) Szóval maradt a benzines, eleve a BMW soros 6 hengeres motorja egy legenda, már mindenkitől hallottam, hogy milyen jó, úgyhogy egy 2800 ccm típust vettem.
Az automata nem volt kérdés, elegem volt a manuál váltóból, így le is szűrtem erre. Van belőle bőven, és a manuál váltós példányoknak a tuningbélák már úgyis kihajtották a belét. Az 528 automata nem sportkocsi. Persze ettől függetlenül valaki annak nézi.
Kényelem
Az 5-ös BMW a kényelemről és a nyugalomról szól. Ebben az autóban nem kell bizonyítanod semmit, soha, senkinek. Csak ülsz az ülésben nyomod a gázt, tekered a kormányt, néha fékezel, hallgatod a zenét és lehúzod a tetőablakot. Ezzel el is mondtam mindent a kényelemről. A fekvőrendőröket nem szereti, de nem nyekken meg, ha áthajtasz rajta 30-cal. Az enyém full extrás, bőr, automata, fűthető ülések, stb..úgyhogy ez szuper! Amúgy feleségem rendszeresen elalszik benne este hazafelé menet...
Teljesítmény
193 LE, nincs turbó, nincs kompresszor, meg semmi ilyesmi. Ez az autó izomból megy. Nem erőlködik, sose érzem rajta, hogy nem lenne elég a teljesítmény. Az automata váltó tökéletes, alig érezni a váltást (bár lehet, hogy lassan át kéne nézni). 2500 felett nagyon megindul, gondolom 3000 körül adja le a max nyomatékot, nem mintha 3000 alatt nem menne : ) Bár az tény, hogy ki kell ismerni az automata váltót, mert ha az ember hirtelen, de nem túl erőteljesen rálép a gázra, akkor nagyon megindul, néha meg jobban oda kell lépni. Ez furcsa, rá kell érezni. Fékek cserélve lett újra, ezzel nincs gond, szélvédőlefejelős, és érdemes is cserélni, mégiscsak másfél tonnás a gép...
Külső/Belső
Klasszikusan, erőteljes, férfias kinézet, semmi túlzás, erőt sugárzó, tradicionális. Ez valahogy sose megy ki a divatból (szerintem). A belseje is szép, bár a szürke bőr lehetne mondjuk bézs, az nekem jobban tetszik. Sőt majdnem megvettem egy mogyoróbarna belsejűt, na az álomszép. Ez a szürke egy kicsit unalmas, de legalább nem unom meg túl hamar. A lámpák, az ajtók és az egész autó nagyon tetszik, néha csak úgy kimegyek a kertbe és megcsodálom ezt a klasszikus formát.
Fogyasztás
Lényeges pont itthon, Magyarországon mindenki erre veri, hogy mennyit fogyaszt egy autó. Szerintem tök lényegtelen, hacsak az ember nem fuvarozó és nem ebből él. Egy átlag autó városban 8 litert fogyaszt. Ez meg 12-13-t. Azért a 4 literért cserébe, teljesítményt, biztonságot és erőt kapok. Szóval vastagon leszarom, hogy 12-t fogyaszt, 2.8-as 6 hengeres motorral. A 8 literes fogyasztást meghagyom az 1.4-es autók tulajdonosainak. Ha mondjuk naponta megy az ember 50 km-t, az egy héten 250, legyen mondjuk 300 km, egy hónapban 1200 km (ha csak munkába használjuk). Ez havi szinten 48 liter plusz benzint jelent, ami 20.000 Ft. Ha valaki ezt a 20-ast akarja megspórolni magának, akkor lelke rajta : )
Nemrég kezdtem el úgy igazán használni, így rosszat egyelőre nem tudok írni, de lesz majd update, ahol majd beszámolok a továbbiakról (remélhetőleg semmi rosszról)!
UPDATE: 2012.szeptember
A fél nyarat a szerelőnél töltötte. Automata váltó szervizmódba váltott, rádió meghalt, pixelhiba, víz és váltóolaj fogyás és rengeteg apró elektronikai hiba.
Az autóból több ismerősöm tanácsára egy olyan típust kerestem, ami minél olcsóbb, de jól felszerelt legyen és a karosszéria ne rohadjon. Ez egy ilyen volt. Olcsón vettem és tudtam, hogy nagyjából a vételárat még egyszer rá fogom költeni. Jelentem megtörtént : )
Komfort és kényelem
Az autó iszonyatosan kényelmes, a nyugalom szigete, tökéletes csönd van bent, a rádió (DSP-s) nagyon szépen szól (miután nagy nehezen megcsinálták). A bukkanókat, meg az egyéb úthibákat nem is érezni. Se nyomvályú, se csatornafedél. Nem nyikorog és nem csörög benne semmi. Ez szerintem példaértékű egy 16 éves autótól. Miután végre a hibalisták végére értünk, elindultunk vele nyaralni. Több, mint 4000km, főleg autópályán. Az ülések annyira kényelmesek, hogy meg se éreztünk egyben 1300 km-t. Sokat utaztunk az elmúlt években, de ezt a kényelmet semmi, meg sem közelíti (motoros bőrülések). Klíma beállításához kellett egy hónap mire rájöttem, hogyan jó. Sokan írták, hogy nem tudják beállítani a hőmérsékletet. A felső konzolon van egy hideg-meleg állító csúszka, plusz minden oldalon több légbeömlő, ahol a levegő mennyiségét is lehet állítani. Ezen kívül ott a digit klíma. Aki ebből a három kombóból nem tudja beállítani a megfelelő hőmérsékletet, az nem ember. Tökéletes a szellőztetés, nem fújja az arcomba a mínusz 10et és nem is hangos (ezt is több ítéletben olvastam). A fékek jól fognak, nem nyikorognak, viszont úgy tűnik kénytelen leszek gyári BMW tárcsát venni bele (első), mert az előző kettő (Brembo, Ate, mindkettő új) sajnos nem megfelelőek ehhez a típushoz. Úgy 2000 km után elkezdenek rázni (kormányremegés, de csak kismértékű fékezésnél), úgyhogy ezt még cserélni kell sajnos.
A tempomat zseniális, kormányról vezérelhető a gyorsítás, lassítás, illetve a kikapcsolás is. Mondjuk megyek 150-nel a belsőben, valaki bejön 120-szal, tempomat sebesség "-" kapcsolót folyamatosan nyomom, szépen visszalassítok annyira, amennyivel a barom bejött elém, aztán elengedem a gombot, ha már látom, hogy visszatakarodik a külsőbe és megnyomom a memória gombot és visszagyorsít arra a sebességre, amit előzőleg beállítottam. Volt már tempomatos autóm, de a BMW annyira jól kitalálta ezt a kormányon, hogy ennél jobb egyelőre nem kell. Kényelmes és takarékos.
Fogyasztás
Egy biztos, hogy ezt az autót nem városba találták ki. Városban 11 liter alá képtelenség vinni. Aki 9-cel eljár, az vagy lejtőn gurul lefelé, vagy üresben tolja valaki hátulról. Autópályán viszont 8-9 liternél többet nem bír megenni. Ausztriába le (siettünk, 160-170) 8.5 liter tempomattal, Ausztriából vissza (nem siettünk, 140 tempomat) 7.5 liter. Ez nevetséges. Városban az automata miatt szerintem kb. 1.5 literrel fogyaszthat többet, mint a manuális váltós. Cserébe viszont körülvesz a nyugalom és az egylábas, egykezes vezetés élménye. Ha pl. egy dugóban ülök egy lejtős úton felfelé (gyakran előfordul), egy manuál váltós autóval fél óra múlva már síkideg vagyok és teljesen kimerít. Az automata miatt meg fel se tűnik a dugó. Ülök, cigizek, hallgatom a zenét, teljes nyugi. Szóval, megfizetethetetlen az a +1.5 liter plusz fogyasztás. Ráadásul a lejtőn felfelé elinduláshoz bármekkora emelkedő is legyen, nincs szükség kézifékre (pl. Kapy úton sem).
Csomagtartó és belső
Két hétre való cuccok, rengeteg minden, sátor, tábori szett, rengeteg ruha, 4 dugig tömött sporttáska, és elfértünk a csomagtartóban. Kutya hátul utazott (németjuhász), bár az első ülések mögött is volt pár cucc, de még volt benne hely. A csomagtartó jól pakolható, jók a rekeszek, és az ülések mögötti újságtartó is hasznos. A kalaptartóba tényleg maximum kalapot, sapkát érdemes tenni, különben nem látsz ki hátra. A kesztyűtartó elég tágas, bár inkább széles, mint magas. A rekeszek minden oldalon megfelelőek. A középső konzolról (a szivargyújtó melletti rész) a fekete réteg lekopott, elég csúnya. A belső ajtóbezáró kilincs alatti szürke bőrborítás mind a négy oldali ajtónál kikopott. A fa elemek alatti patentok kezdenek elengedni, viszont nem nyikorognak, csak látni, hogy kezdenek elválni a borításról. A szivargyújtó jó helyen van és tetszik, hogy becsukódik. A gyári telefon idegesít (nem használom), jobb lenne ott is egy rekesz, de nem akarok bontani semmit, jobb így gyáriban.
Teljesítmény
Elég finoman adagolható a gáz, először furcsa volt, hogy miért nem megy annyira, ahogy gondoltam, aztán rájöttem. A gázpedálnak több "állása" van. Ha egy kicsit jobban rálépek a gázra, akkor szépen gyorsul, de nem az a kirobbanó élmény, így akkor alkalmazom, ha kényelmesen akarok előzni, pl. belátható az útszakasz. Aztán van a normál padlógáz ezzel már egész jó a teljesítmény, normál előzésekhez javasolt. És akkor ott a harmadik fokozat a startkapcsoló (kb 2x használtam), na ez kegyetlen! Akkorát rúg az autó, hogy megijedtem. Ha ki lenne kapcsolva a kipörgés gátló, szerintem égne a gumi. Brutális. A startkapcsolót úgy lehet aktiválni, hogy padlógáz és amikor a végére ér a pedál, akkor még jobban rá kell lépni. Érezni egy kattanó hangot, ekkor kapcsol be. Ez valami embertelen. Sportfokozatban még nem próbáltam, de most már megnézem azt is, bár városban nem hiszem, hogy szükség lenne rá. Autópályán érezni a legjobban, hogy mekkora erőtartalék van ebben a 2.8-as motorban. Belsőben megyek 140-nel, jön valami állat 200-zal, jobb sávban még három kamion, gyorsan le akarok húzódni, de nem akarom magam sem megszívatni, na akkor rátaposok és nagyjából 2mp alatt 200-on van a gép. Félelmetes.
UPDATE: 2012.november
Ismét másfél hónap szerviz. Több probléma is felmerült.
1. Fékek ráznak
Az első fékeket hiába cseréltem már 2x is komplett újra (először Ate, majd Brembo) 2-3 ezer km után behullámosodott és elkezdett remegni a kormány fékezésnél. Törpe (szerelő) javaslatára rendeltünk bele gyárit. Összehasonlításképpen a tárcsák árai: Ate 22/db, Brembo 24/db, gyári: 26/db. A betéteket is cseréltük gyárira, ez összesen 36 ezer Ft volt. Most egyelőre megint jó, de majd meglátjuk mi lesz 3.000 km múlva.
2. Automata váltó ismét szervizmódba váltott (már 3x)
Magának a váltónak semmi baja nincs, ezt már többször több helyen átnézettük, mindenki egyetértett. Marad az elektronika. A soroksári úton egy BMW szervizben Törpéék bemérték computerrel, kiderült, hogy egy kábelszakadás a lehetséges hiba. Autó ismét vissza a villanyszerelőhöz, egész autót szét kell szedni, kimérni, hol lehet a hiba. Végül kiderült, hogy a computernél egy kábelkötegnél volt a gond. Ezen kívül a vezérműtengely jeladót ismét cserélni kellett (garanciában).
3. Hangszóró problémák
A baloldali hangszóró nem szól rendesen, néha jó, néha nem. Ezt végül valahogy megoldották, cserébe most nem működnek a DSP hangeffektek (nem mintha kellene, úgyis mindig OFF-on volt). A rádió folyamatosan elfelejti a balance, bass, treble beállításokat (minden gyújtás után vissza kell állítani középre, mert folyamatosan elmászik a maximum értékre). Ezt állítólag csak egy fejegység cseréje fogja megoldani (az enyém kazettás, így magát a kazettás egységet kell cserélni, szóval nem nagy költség).
Mivel már 2 hete ott volt az autó, gondoltam, akkor már megcsináltatok rajta minden apróságot, ami zavar. Budaörs környékén egy bontóban bevásároltam kemény 40.000 Ft-ért. Gyári (nem faceliftes) lökhárító, indexbúra, hangszóró, belső műanyagok, pohártartó, stb.
Most végre minden a helyén, első lökös kapott egy komplett telifényt, belső szivargyújtó műanyagot cseréltem egy nem kopottra, belső ajtócsukó alatti műanyagok fényezve lettek, mindkét pohártartó működik. Az elektromos fejtámla állítás javítva. Vettem bele egy téli sötétszürke gumi szőnyegszettet (utángyártott 7.000). Hiányzott a vezetőoldali lábtartó. Feketét vettem, mert azt mondta a bontós srác, hogy mindegyikben fekete. Tévedett, szürke kellene. Most ugyan ott van (és bekötötték a csomagtartó ajtónyitó gombot is), de majd egyszer ha találok egy szürkét, akkor újra csere. Egész kulturált lett az autó. Fékek, elektronika jó. DE:
4. Olajfogyás
Eszi az olajat, mint a szemét. A szomszéd szerint, aki egyszer jött mögöttem, kövér gáznál kékes füst jön a kipufogóból. Ez többek szerint szelepszár szimering cserét jelent. Törpéék szerint ez csak félmegoldás, szerintük komplett generál kellene. Azért ezen még gondolkozom, nem valószínű, hogy megérné generálozni ezt az autót (és lehet, hogy nem is kell). Úgyhogy egyelőre marad az utántöltögetés (havi 2 litert megeszik, kb 3000 km-enként 2 liter). Ha majd zavar, akkor megcsináltatom.
Összegzés
Nagyon jól összerakott kényelmes autó, de az elektronika mennyisége miatt gyakoriak az ilyen jellegű (jeladók, stb) meghibásodások. A tolatólámpa foglalatot is cserélték, de 200 km után megint kiírta, hogy rücklicht prufen. A tolatólámpa amúgy működik (mindkettő), mégis kiírja. Aztán néha meg elmúlik magától.
Az automata váltó (ha működik : ) nagyon jól van kitalálva. Lejtőn lefelé nyomok egy féket, visszavált, ha még egyszer fékezek, megint visszavált, aztán már csak szépen gurulni kell. Vagy, ha csak normál módon gurulok lefelé pl. a Hűvösvölgyi úton magától visszavált, ha érzi, hogy nagyon felgyorsult az autó. Ez főleg a fogyasztásra és a féktárcsákra van jó hatással. Feleségem 9-5-ben lévő váltó nem ilyen, állandóan nyomni kell a féket.
Emelkedőn pedig kíméli a motort, általában visszavált egy fokozatot, mintsem, hogy erőlködjön. Sokszor érzem, hogy pl. 3-asban is simán felmenne, de ő inkább visszavált kettesbe. Összességében egy nagyon jó konstrukció.
A fogyasztásról csak jókat mondhatok, 12 körül elvan városban (dugó+fűtés megy), ami szerintem egész jónak mondható.
Most, hogy végre tényleg minden a helyén remélem sokáig fogom élvezni az autót. Lassan a végére érek minden hibalistának. Aki ilyen autót vesz, az tényleg készüljön fel, hogy
- vagy rengeteg pénzért beküldi egy márkaszervizbe és 1 hét alatt mindent kicserélnek egy vagyonért
- vagy spórol egy kicsit és némi türelemért és IDŐÉRT cserébe 3-4 hónap alatt ugyaneddig eljut
Sok topikot végigolvastam az e39.hu fórumot (jó közösség), de mindenkinek vannak kisebb-nagyobb visszatérő problémái az autóval. Ezek általában elektromos meghibásodások. Így aki vesz egy ilyet, nem árt, ha van mellette egy másik, amivel el tud járni, ha épp a szervizben áll az 5-ös. Mindezek ellenére nem bántam meg a vásárlást. Hiába került nagyjából még egyszer annyiba a szerviz, mint az autó, még mindig kb 2M Ft alatt vagyok, amennyiből biztos, hogy nem kap az ember egy majdnem hibátlan 528-t. Sőt semmilyen BMW-t. Az 1 és 2 millió közötti ötösökre is előbb utóbb rákölti az ember ezt az összeget. Szóval, ha nem keresel legalább 250e-t havonta, akkor felejtsd el ezt a típust, inkább vegyél egy Golf 4/5-t, azzal kevesebb a gond és olcsóbb a szerviz is.
Hibalista
- - ablakmosó tartályból folyt a folyadék + nem spriccelt - - ablakspriccelő fúvóka csere (fűthető, 25.000) - - bal hátsó elektromos ablak (bontott) - - légzsák lámpa (még mindig világít, valószínűleg műszerfal csere lesz) - - pixelhiba műszerfalon (ugyanaz, mint előbb) - - kulcs tanítás (tök véletlenül a kulcsmásoló csinálta meg ingyen :) - - gyári riasztó nem működik (kikapcsoltam a gyári kulccsal) - - stabilizátor rúd csere - - komplett fékrendszer csere (új, százvalahányezer) - - szűrők és olajcsere - - pollenszűrő csere (27.000) - - valami trükkös indításgátló (35.000) - - összesen 280.000 - - - pollenszűrő ház bekötőcső, légszűrőház, főtengely jeladó, vezérműtengely jeladó, 2db hosszbordás szíj, feszítőgörgő, csillapító, termosztát ház, szervoolaj tartály, ablakmosó tartály kupak, tartályszűrő, csomagtér ajtó teleszkópok, jobb lámpafoglalat, patentok, fagyálló - 146.000 - - olajcső javítás 16.000 - - óracsoport javítás (műszerfal) 46.000 - - Önindító felújítás 52.000 - - Komfort elektronika javítás (lichtmodul) 38.000 - - Légzsákjavítás (légzsáklámpa világított) 10.000 - - Villanyszerelés 27.000 - - Munkadíj 65.000 - - összesen kb 400.000 - - - kormánymű teljes felújítás (szervo szivattyú, csövek, stb) - - rádió javítás (a fejegység ment tönkre) - - összesen: 160.000 - - - prémium szövetszőnyeg szett 10.000 - - 4db eredeti BMW felnikupak 12.000 - - rádió kijelző pixelhiba javítás 20.000 - - összesen 22.000 - - mindösszesen: 900.000 - - Ezek után szoktam elmosolyodni az olyan autós hirdetéseken, hogy nagyszerviz után (olajcsere, légszűrő, pollenszűrő, lengőkarok esetleg). Képzelem milyen lehet a kis szerviz :) - - 2012 november - - - első lökhárító komplett fényezés (fényezés, műanyagozás, szerelés) 41.000 - - belső ajtónyitó alatti műanyag fényezés 4 db - 24.000 - - féktárcsa + fékbetét csere gyárira, gyári kopásjelző - 40.000 (a régi tárcsákat gariztattuk) - - apróságok, villanyszerelés - kb 20.000 - - olajcsere, fagyálló - 25.000 - - összesen 150.000 -
Ide hordtam szervizbe
Cseke Zoltán és Törpe
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 214000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Golf 1.6 | Következő autója? | egyelőre marad |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.3/10) |
