A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » BMW » 5 (1995-2003)

5 525D Touring 

Az ítélet értékelése
4,7(20 db)

Csatahajó

Szöveges ítélet

13 év története egy 5 évesen Olaszországból importált, dízel BMW-vel. A kocsi még mindig megvan, köszöni szépen jól van tartva.
2007 nyarán vettem meg, egy E34 520i Touring volt előtte, ami a családban maradt 2018 őszéig. E39-ből facelift-est (LCI) kerestem, ami nem bőrös és inkább nem automata. A kereskedők néztek, azt mondták, ennek pont az ellenkezőjét keresik ebből a típusból. Azt is mondták, hogy milyen jó a bőr, mert a szennyeződéseket csak vízzel le kell róla törölni. Ez meg is látszott a bőrös példányokon, maximum ennyi "karbantartást" kaptak. A kereskedőknél álló példányok egyébként sem igazán nyerték meg a tetszésemet: kiült ülések, lehámlott kormányok, tákolások. Nem nagyon bíztam abban, hogy itthon normális példányt találok. Aztán a magánszemélyek által hirdetettek között találtam ezt a Toledoblau 525d-t, ami felhős borult időben olyan szürkés-lilás kék, mint amire a csatahajókat fényezik. Ez utóbbit választottam: 2001/11. havi gyártás, fél éve hozta a tulaj Olaszországból, pár karc volt rajta körbe (és sok a lökhárítókon), ami megnyugtatóan hatott rám. Ennek ellenére volt már elem fényezve rajta (számla is megvolt róla), de az oszlopok, a struktúra érintetlen volt és ma is az. Világosszürke szövetkárpit belül faberakással, digit klíma, M-es multikormány, navi, gyári xenon, alkonykapcsoló, dsc, pdc elöl-hátul, tempomat, esőérzékelő, 6-os CD-tár, TV, utólagos DVD (bár ez utóbbi 2 nem volt a listámon, a DVD-t ki is szereltettem), gyári felnik, plusz téli gumik. Motor és váltó rendben. Szervizkönyv van, bár nem igazán vezetett (óra 100ekm-rel kevesebbet mutatott (92ekm), mint amit a kulcsból olvastak ki(186ekm)). Átnézettem, padra tetettem: motor erőtlen (115LE-t mértek 164 helyett), egyébként az autó teljesen rendben van. Ellenpróba a szabadban: megvan itt az erő! Nézegetve a mérési dokumentumot rájöttem, hogy a teljesítményt 3000-es fordulatnál mérték, a gyáriak viszont 4000-nél jelzik a csúcsot. Megvettem.
Mivel ugyanekkora kocsiból ültem át, a méretek megszokottan nagyok, de megjelenésében tankszerűbb az E34-nél. Sokkal csendesebb is annál főleg pályán, a kombi persze ugyanolyan praktikus. Jó a kulcsról nyitható csomagtartó, illetve kulcsról leengedhető/felhúzható ablakok. Az ergonómiában egyetlen hibát fedeztem fel: nagyon hosszú úton az ember jobb farpofája és combja kikészül, mert az ülés, kormány és pedálok összhang nem teljesen tökéletes. Több, mint 2 órás vezetés után nekem zsibbadt a jobb lábam, de a masszázsfunkciót ilyen utakon egy ideje azonnal bekapcsolom. Emiatt a kicsit ferde pozíció miatt a vezetőülés jobb felső része meg volt nyomódva, kárpitos rendbe tette, ahogy a kormány is újra lett bőrözve pár évvel a vásárlás után, ez lassan megint időszerű. Az utastér csendes (bátyám szerint süketszoba :), egyedül a raktérben nyöszörög valami egy kicsit rossz úton. A kárpitok minősége első osztályú, abszolút prémium. Csúcs a csúsztatható, nyitható könyöklő. A világosszürke kárpit ugyan elég igényes, könnyen foltos lesz, de ez ne tántorítson el senkit, mert a feketén is csak egy árnyalatnyival kevésbe látszanak a foltok, ahogy láttam. Jó minőségű szerekkel viszont könnyen takarítható.
Az első 5 hónapban tankolás és csak opcionális kiadások voltak: 17-es gyári felni Németországból (átlagfogyasztás 6.6l 3000km-en), vettem javítófestéket arra a pár kavicsfelverődésre (de nem jó mert sokkal sötétebb a hígítós javító festék, mint a vízbázisú gyári), kicseréltem a középkonzoli gombokat és a hővédő borítást a motortérben, ezek filléres tételek. 2007 tél elején hidegen füstölt és elkezdett merülni az akksi, az izzító gyertyák cseréje orvosolta dolgokat.
2008 nyár elején kicseréltettem az első lengéscsillapítókat, ami érdekes volt, hogy nem fokozatosan ment tönkre, hanem két hét alatt a bal első teljesen bepuhult és himbált az eleje. Amire itt érdemes figyelni, hogy a xenon-os változatoknál hátul szintszabályozós futómű van, ami miatt előre is más lengéscsillapító kell. Ezután a xenonlámpa egy kicsit megvadult, mindig az égbe állította magát, légvédelmi elhárító állásba - ha városban a buszsofőr villog, akkor tényleg magasra világít :). Mivel a lengőkaron van a jeladó, megnézettem de azzal minden rendben volt, a komputer sem jelzett semmit a kiolvasásnál. Szerelőm tanácsára manuálisan beállítottam, azóta is rendben van.
Egy 2008 nyári utazás alkalmával előzés közben egy pukkanás után elment a kocsiból az erő: elrepedt a szívótorok a gyári műanyaghegesztés mentén. Meghegesztettem, jártam vele így 1 évet (többek között egy nyugat-európai túrát is teljesített így, egy kiégett hátsó izzó volt az egyetlen esemény), aztán 2009-ben lecseréltettem.
2008 nyarának vége felé pedig (akkor sok minden volt :) egy Tátrán való erőltetett átkelés után elkezdett rázni a kormány. Ennek első féktárcsa/betét/kopásjelző csere lett a következménye, mert vékony volt már a tárcsa. Mindenki a gyárit ajánlotta kizárólag, még az ATE-től is óvtak. Megvettem, majd 3 ezer km után elkezdett ezzel is rázni, BMW hivatalos szakszerviz azt mondta, hogy a rossz futómű miatt lett hullámos a tárcsa (gyakorlatilag hülyére akartak venni). Ezt nem fogadtam el és miután bevizsgálták, 3 hétre rá kicserélték. Addigra Brembo-k kerültek bele, melyek 2018-ban lettek cserések 10 év és 140ekm után. A szakszerviz viszont engem azóta nem látott, biztos megérte nekik.
2009-ben kellett egy termosztát, kormányösszekötők, valamint a hátsó féktárcsák is le lettek cserélve.
2010-ben a normál karbantartáson túl semmi.
2011-ben egy komolyabb futómű felújításra is szükség volt, gyári minőségű alkatrészekkel összesen 10db lengőkar és stabilizátor rúd lett cserélve.
2012-ben az egyetlen hiba egy hűtő ventilátor csere volt.
2013-ban a kartergázszűrőt és a Hardy-tárcsát cseréltettem ki.
2014-ben a kardántengely lett a normál karbantartáson felül cserélve egy bontott darabra. Ezen kívül a csomagtérajtó kezdődő rozsdásodását tetettem rendbe egy parkolóban más által okozott harci sérüléssel együtt (természetesen az okozó lelépett).
2015-ben fullra pakolva (4 felnőtt, csomagok és 3 bringa) nem bírta az Alpokat a légrugó, kilyukadt a bal oldali, amit Trentoban egy márkaszervizben hoztak rendbe kicsivel több, mint 400 euróért. Mire visszaértünk, megadta magát a központi mágnes szelep is a rendszerben (300km-t voltam kénytelen hátul lowrider állásban közlekedni, azt hittem semmi másnak nem lett baja, de 2017-ben kiderült ez nem igaz). A mágnesszelepet gyári beszállítói alkatrészekkel orvosoltattam (Wabco) itthon, a jobb oldali cseréjével együtt. 6 év után csereérettek lettek a lengéscsillapítók megint az első toronycsapágyakkal és egy kerékcsapággyal együtt. Év végén, 8 év után egy új akksira is szükség volt.
2016-ban kapott egy új kupplungot és bár az autóban több, mint 300ekm volt, a kettőstömegűt nem kellett kicserélni. Ha már lenn volt a váltó, kapott egy kisebb felújítást, hogy a kar lötyögőssége megszűnjön. Egyúttal a teljesen felújított kardán is visszakerült, mivel a 2013-ban bekerült bontott darab is elkezdte a csilingelést. Augusztusban estefelé hazafelé tartva, 105-re belőtt tempomattal andalogva egyszer csak bejelzett a rendszer: “Einspritzanlage”, letiltott mindent, kénytelen voltam elvontattatni magam a szervizhez. Másnap reggel az autó hiba nélkül indul és jár, komputer csak annyit tárolt, hogy alacsony a rail nyomás. Persze ilyenkor az ember a legrosszabbra gondol, nagynyomású pumpa és injektorok áraitól nem lesz jókedvű. Október végéig , több mint 2 hónapig a hiba nem jött elő megint, amikor is ugyanezt a hibát írta ki a rendszer, de elsőre nem állította le. Benézve a motorhoz látszott, hogy levegős az üzemanyag rendszer. Nem voltam messze hálistennek, elindultam vissza, amikor is megint letiltotta az üzemanyag rendszert. Gyanús volt, hogy augusztus eleje óta most fordult elő először, hogy negyed alatt volt a tankban az üzemanyagszint. Bevontatás után gyorsan meglett a hiba okozója, a tankban lévő üzemanyagpumpa.
2017-ben tavasszal a jobb küszöb elején és hátulján elinduló rozsdásodást javíttattam a külön nyíló hátsó ablak keretével együtt, ez egy jellemző E39 touring probléma, bontott darab gyakorlatilag nincs. Mind a négy gázteleszkóp (2 az ajtóhoz, 2 az ablakhoz) is le lett cserélve, Stabiluson kívül nem érdemes mással javítani. 2017 nyarán a futómű és kormánymű kopogós és kattogó lett, ez egy komoly beavatkozás lett a végén: gyári minőségben felújított kormánymű került be, lengőkarok és csonktengely állványok lettek cserélve elöl. A 2 éves akksi is kuka lett. A hátsó futóműben szerintem a kipukkant légrugók miatt a rugózás fokozatosan lett egyre vacakabb 2015-től, a 4 darab bölcsőszilentet kellett kicserélni plusz a probléma miatt szintén kukázni kellett a 2 éves lengéscsillapítókat. Ez egy szabad szemmel is jól látható összeget tettek ki összességében, a kocsi akkori értékének több, mint a felét. Év végén a motortérnyitó zárakat és kábeleket tettem rendbe.
2018 januárban pedig a kéziféket kellett felújítani, ennek keretében a hátsó féktárcsák is le lettek cserélve, mert a kézifékbetéteknél vállasak lettek 9 év után.
Egy érintőleges motorprobléma jelentkezett, 1500-2000 rpm között kifejezetten lusta volt a kocsi. Légtömegmérő volt a gyanúsított, de a bizonyítási eljárás során ártatlannak bizonyult, a cooler viszont májusban a rendes évi szervizelés során egy vákumcsővel együtt ki lett cserélve, mert a csőcsonknál eresztett. A már egy ideje tervezett lámpafelújítás is megtörtént, foncsorok és plexik újultak meg, mivel az új, minőségi xenonokkal is csak pislákolt. Az első fék is ki lett cserélve 140ekm futás után, soha rosszabbat, a 10 évet a polcomon pihenő gyári féktárcsák mentek ekkor fel, az eddigi 20ekm alapján ezek már bírják.. A nyár folyamán egy külföldi kiránduláson a motor elkezdett furcsán járni, gyorsításnál csúnyán rázkódott és rettenetes hangja volt, ereje alig. Mivel folyamatos haladásnál nem produkált a gyengeségen kívül hibajelenséget és az ottani szakszerviz nem volt partner a gyors hiba feltárásban és javításban, hazajöttem az autóval. Injektor hiba volt a legvalószínűbb, a gyanú csak részben bizonyosodott be, a 6 injektorból 1 volt problémás, de az még nem indokolta a jelenséget. Ettől függetlenül az az injektor fel lett újítva, ezután meglett a tényleges hibaforrás is, az injektorkábel.
2019-ben ékszíjgörgők lettek cserélve és a klímakompresszor felújítva, mert hangosak voltak már, egy vízcső is cserélve lett . Év végén első kerékagy csapágyakat kellett cserélni.
2020 év elején, 375 ezer kilometer futásnál rendbetettem a vezetőülést egy bontott, tökéletes angol bal egyes ülés segítségével, az ülőlap szivacsa és a kárpitok lettek cserélve.

Mivel a fenti lista elég tömény, kilistázom én mit tartok hibának, a többi szerintem kopó alkatrész:
2008 - szívótorok (160eFt)
2012 - hűtőventillátor (90eFt)
2013 - kardántengely (felújítás 50eFt)
2015 - légrugó és mágnes szelep (250eFt)
2016 - üzemanyagpumpa (35eFt)
2017 - kormánymű és csonktengely állvány (220eFt)
2018 - intercooler (50eFt)
2018 - injektor és injektorkábel (60eFt + 40eFt)
Ezen kívül a rozsda, amit hibának írok be: csomagtér ajtó és ablak, a jobb küszöb legeleje és a B oszlopon ahol leverte az ajtó a kikopott gumikéder miatt, ennyi eddig, 17 éves autótól tűrhető.
Jobban megnézve látszik, hogy a szívótorok, az injektorkábel és max az intercooler hiba köthető a dízelmotorhoz.


Nálam lassan 13 év és több, mint 185e km alatt fenntartásból kiválóra vizsgázott, összességében meg vagyok elégedve, bár a 2017-es év homlokráncolós lett. Persze sok mindent ki lehet hagyni vagy így-úgy megoldani, de akkor pár év után egy lógó belú, valamikor volt prémium autója lesz csak az embernek. Bontóból vagy eBay-ről is sok minden megoldható, de nem feltétlen mindig okos megoldás. Az éves fenntartási költség az üzemanyagon, biztosításon és adókon túl 70-900eFt között mozog, az átlag 400eFt. Sok? Lehet, de 5 évente új autó értékcsökkenése ennél szerintem jelentősen több. Aki ilyen autót vesz, azért azzal számoljon, hogy bár a belépési ár alacsony, az igényes karbantartás már nagyon nem. Ez az autó újkorában egy kompakt 3 szorosába került, ennek megfelelő komplexitással, a szervizelése is nagyjából ilyen nagyságrenddel több lehet.
Márkához tényleg értő szerelő ettől függetlenül sok-sok százezer forintunkat óvhatja meg, jobb ha vétel előtt már tudjuk, ki fogja karbantartani, lehetőség szerint vele nézettessük át a kiszemelt példányt. Bizonyos dolgokkal, aki most keres ilyet, nézzen szembe, rétegvastagság mérőt lehet vinni, de olyan példányt, amin teljesen gyári a fény mindenhol, már 2007-ben sem nagyon lehetett találni. Közlekedési eszköz, azzal meg történnek dolgok. Az enyémet szép példánynak mondják, igényesen karbantartottnak, de én sem tartom hibátlannak. Alattam is volt egy koccanása, melynek során megsérült az egyik xenon lámpa, eltörtek a lökhárító rögzítő patentjei (ezzel ugye kuka az egész és csak gyári van) és a motorház tető is minimálisan sérült. A javítás szakszervizben több, mint fél millióba került (cascós mióta nálam van). Szóval a casco még ilyen idős korában is mondhatni kötelező, bár azért gyári minőségű alkatrészekből, de nem a márkaszervizben, sokkal olcsóbban is kihozható.

Hajtás: nagyon jól megy, még mindig bőven elég itthon 163 ló és 350Nm. A kormányzás egy ekkora hajónak fenomenálisan jó, a tapadás és úttartás a hátul 255/40/R17-es gumikkal magától értetődő, de vizes időben dinamikusan közlekedve a DSC csak nagyon minimális játékot enged és folyamatosan villog. Kikapcsolása nem ajánlott nem pro sofőröknek, a dízel a turbó miatt ebből a szempontból jóval alattomosabb, mint a benzines. Méreteit meghazudtolóan kezes, a visszajelzések közvetlenek, de mégsem zavaróak.
A nyomaték 1800as fordulattól kezd igazán felépülni, olyan 4000ig meg is van és csüssz, el is ment.
Ha kell, tudja a német pálya ritmusát is, viszonylag sokat jár velem arrafelé. Itthon viszont sok közlekedőt zavarok össze azzal, hogy betartom a korlátokat (pályán ahogy legtöbben, az ’objektív’ korlátokat természetesen).

Fogyasztás: jól eszik, de azért nem egy aszkéta. Mindenkinek ajánlom a minőségi gázolajat (OMV prémium) mert észrevehető a különbség, én csak ezt tankolok egy ideje. És a motorolajat is: mióta Aral/Mobil 0W-40-re (LongLife 04) cseréltem, városban egy fél literrel kevesebbet eszik (8,2). Télen persze, vagy nagyon rövid utakon ennél akár 2,5 literrel is több. Az abszolút minimum 5,1 volt ami minimumot én mértem autópályán 105-re lőtt tempomattal. Körülbelül 7 liter a szabályos közlekedéssel mért autópálya fogyasztás.

Hibalista

- Szívótorok, Hűtő ventilátor, CD-tár olvasóegység, Kardántengely, Légrugó, Üzemanyagpumpa, Kormánymű, Csonktengely állvány, Intercooler, Injektorkábel

Ide hordtam szervizbe

BMW Márkaszerviz

Értékelése: 5

Másik szerelő értékelése

Cívis Mobil, Bayer Motor - BMW Specialista

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2001
Kényelem (10) Használati időtartam 13 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 192000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 185000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? E34 520i Touring (Népítélet: Kell egy ötös) Következő autója? BMW F11/G31 (525d/530d)
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW 5 1995

További ítéletek (270 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)