A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » BMW » 5 (1988-1997)

5 525 tds 

Az ítélet értékelése
4,3(7 db)

Bontószökevény

Szöveges ítélet

Kisgyerek korom óta csodáltam a BMW-ket, kb. 9 éves lehettem, amikor eldöntöttem, hogy egyszer nekem is lesz. Aztán telt-múlt az idő, a célok homályosultak, s bár később is imádtam a márkát, szakközepes koromban valami egyszerűbb autóban gondolkoztam. Aztán persze abból sem lett semmi, sőt, jogsira se volt pénzem. Csak a kamaszkori álmodozás volt :). Már évek óta dolgoztam, amikor 2007-ben egy autókiállításon elhatároztam, hogy végre leteszem a jogsit, hogy megvehessem álmaim autóját. Jogsit letettem, majd irány az autópiac. Semmit sem tudtam az autókról, nehezen találtam embert arra, hogy egy BMW-re véleményt mondjon. Végül ő se jött el a megbeszélt időpontban, így hát mérgemben felültem a buszra, s megvettem az első szembejövőt. Nem érdekelt, hogy a vese bajszai úgy voltak kitámasztva, hogy láthatóan törött volt az eleje, szépen járt, nem rohadt, jól húzott, megvettem. Ez volt 2007 október végén. Az órán ott vigyorgott a 179 ezer km, na, ez az egy, amiben biztos voltam, hogy inkább 379 ezer :). De nem foglalkoztam vele.
Persze, az öröm nem tartott sokáig. Első hónapban apróságok. Négy gumi, mert full kopottak voltak a fent lévők, aztán olaj+szűrőcserék. A hibák orvoslását kezdtük a kézifékkel, végül komplett hátsó féktárcsa-fékbetét csere lett. Mindenki boldog, autó megy, minden szuper. Bírta kb. másfél hónapig...aztán egyik úton elkezdett furán viselkedni, mint később megtudtam, szegény autó próbálta védeni magát, már a városban jelezte, hogy baj van, amikor a negyediket raktam, "beesett" a gázpedál, lassult, de ha visszaraktam háromba, ment. Nem értettem mi ez, fontos út előtt voltunk, félreálltunk, megvitattuk, majd úgy döntöttünk, folytatjuk. Továbbindultunk, akkor már vette a negyediket, ötödiket is, de nagyon lomha lett. Kb. 25km után fordultunk vissza, nem volt fűtés, csak a hideg levegő jött. Ezért aztán lekapcsoltam. Kb. 10-20 másodperc múlva a vízhőfokmérő kiakadt :) Csöpögött, forrt a víz, hengerfejes lett. A vízpumpa volt a ludas. Szétszedéskor két dolog derült ki: egy, hogy a HF kuka, kettő, hogy ez már volt hengerfejezve, de elég silányul, valószínűleg nyáron elszállt volna. Persze az alkatrészbeszerzéssel is volt egy kis roller, úgyhogy ráment félmillió. Igaz, ebben benne volt két hf-ezés (elsőre nem sikerült :( ), új gyári vízpumpa, új gyári termosztát, új gyári izzítógyertyák, a másik hf vásárlása és felújítása, meg minden szükséges alkatrészből gyári cucc.
A vas újra járt, boldog voltam, de szitált az eleje. Szerviz újra, legnagyobb örömömre le voltak szakadva a hátsó híd szilentjei. Megcsináltattam, a hiba megszűnt :)
Következő hónapban azt vettem észre, akadozik a váltó. Ismét szerviz, hát, elfolyt az olaj a váltóból, az 1,2 literből 0,2 liter volt meg...s kibírta...itt azt mondtam, na, ez igen, nem semmi, valamit sejtenek a bajorok :)
Időközben cseréltettem ékszíjat, meg a feszítőgörgőket, mert fura hang jött elölről, megnézték mi a baj, aztán csere. Rá nem sokára vízcsőcsere, mert már túl rövid volt, egyszerűen lerángatta a motor...
Ahogy haladtunk előre, úgy nőtt a szívemhez, nem tudtam utálni az autót. Minden hónapban azt mondtam, felgyújtom, körbetáncolom, s közben még le is videózom az egészet...de sose tudtam rá haragudni.
Pedig a meghibásodások kb. havi rendszerességgel előjöttek, egymás után mondták be az unalmast az autó egyes egységei.
Egyszer rábeszéltek, adjam el, ez anno 2008 nyarán volt. Végül megsértődtem :D, elgurult a gyógyszer, pénzmag gyűjtés, aztán úgy vittem a szervizbe, hogy elejétől a végéig nézzék át, ami cserés, cseréljék. Legyen végre rendben.
Találtak pár dolgot, azon kívül, mi épp előjött (az aktuális közben a kuplung csúszás lett :))Kuplungcsere. Amihez ráadásul több ember kellett a kuplung leszedéséhez, mert ott is nyúlkált már valaki a géphez, persze, csakis "szakszerűen", s a csapágy keresztbe volt fordulva :S
90km/h körül rázott az eleje fékezéskor, lengőkarcsere. Futóműben kutyacsont cseréje. Folyt a szervóolaj, csőcsere. Turbó se volt tökély, csere. Rossz volt a két hátsó ablakemelő, hiányoztak a bal oldali díszlécek, légszűrőház elejéről hiányzott a cső, ajtók aljáról díszcsík, 524td üzemanyagszűrő-háza volt fenn (mindent az igényesség jegyében ugye), kicseréltettem sajátjára. Kormány magasságát nem lehetett állítani, valami "szaki" annyira meghúzta a csavart, hogy ketten tudták kinyitni. Szinte mindenhez hozzá lett nyúlva.
Ezután volt egy békés kb. három hónapom :)
Persze mikor adja meg megint magát? Amikor legjobban kéne az autó. Karácsony előtt pár nappal. Épp indultam tankolni, amikor eltört az ékszíjfeszítő, nagyon nagy mákom volt, hogy épp volt a szervizben egy.
Sose értettem, miért nem látok sötétben. Ennek két oka volt, az egyik, hogy vakottásodtak a lámpák, így hát annak helyére is új ment. Gondolkoztam, mi legyen. A gyári négy lámpa horror árban van. A bontott valószínűleg ugyanilyen állapotú, maradt az utángyártott. Abból van a sima, gyári kinézetű, illetve a picit csicsásabbak, a sötétített, meg az angyalszemes. Utóbbi mellett döntöttem, jobban tetszett, s bár E34-től idegen, mégis béemvés, egy picit frissít is rajta.
2009. március:
Januárban megvolt a sikeres műszaki (nem áttolva). Erre most meg nem elkezdett folyni az üzemanyag a motornál? Kiderült hogy a befecskendezésnél lévő csövek vannak elöregedve, de ez minimális tétel volt a többihez képest. Kicseréltük.
2009. szeptember:
S mikor már azt gondolnám, minden rendben, elkezdett hullámozni az alapjárat, majd egy idő után be se indult. A hiba kettős volt. Egyrészt kikopott az adagoló agyában a potméter sávja, emiatt nem volt alapjárat. Másrészt eldugult a vízelvezető a számítógép alatt, így kb 2-3 centis sávban a vízben állt a cucc. Máig se értem, hogy hogyan tudott így működni napokon keresztül...
2010. január:
Csodák csodájára az elmúlt hónapokban nem történt semmi gond az autóval...:D Ezáltal sokat nőtt a szememben :D. Ráadásul a felújított és jól beállított adagolóval 6,5-7 liter közt eszik 100km-en vegyesben, ami szerintem egy ennyi idős konstrukciótól nagyszerű érték (de még a maiaktól is). Hidegen-melegen jól indul, nem füstöl, stb. Novemberben volt olaj- és mindenféle szűrőcsere, úgyhogy az is rendben van.
Végre tudom élvezni az autót, s most már látni, hogy kb. milyennek is kéne lennie, ha jó.
Végre neki lehet állni az esztétikai hibák kijavításának, s egyéb extrák beépítésének. Ha ez így megy tovább, még a végén másik nevet kell neki adnom a Bontószökevény helyett :D:D:D
2010. május:
A sikereken felbuzdulva (mármint, hogy minden működik és semmi nem akar tönkremenni), megvettem a "nagyvesés" szettet, hogy végre korának megfelelő legyen az eleje, mert évjárat alapján nagy vesésnek kellett volna lennie, de én már kicsivel vettem anno...s mindig piszkálta a csőrömet...35 ezer jó magyar forint volt, meg az egyik vesét kellett pótolni, azóta csodálatos. :)
2010. augusztus:
Mostanában nem volt semmi különös, megy, gurul, ha fékezek, megáll. Minden fain. Lenne. Ha nem pont a nyaralás előtt egy két nappal kezd el szivárogni a hűtő. A fém-műanyag határnál eresztett egy keveset. Nem vagyok híve a javított/bontott hűtőnek, úgyhogy a piacot átkutatva rátaláltam a Nissens (úgy tudom ők a gyári beszállítói is) gyöngyszemére, viszonylag olcsón.
2011. március:
Továbbra is hibamentes az autó, meg vagyok elégedve vele. Volt futóműállítás, olajcsere, szűrőcserék, de semmi extra.
2011. május:
Elvittem a vasat átnézetni, mert túl nagy volt a csend az elmúlt időszakban. Helyesen tettem. Segédirányító kar lötyögött, kicseréltettem.
2011. július:
Csákvár felé menet kaptam egy kavicsot a bal tompítottba...Olyan szép lyukat ütött rajta, hogy öröm volt nézni...Ilyenkor nagyon jó az utángyártott lámpa, mert nem lehet kapni darabokban, csak szettben. Négy lámpát nem akartam venni, amikor egy volt csak rossz. Szerencsére sikerült szereznem egy bontottat, az üveget kicseréltem, jó lett.
2011. október:
Akartam venni egy 540i-t, de a TDS-t nem volt szívem eladni, kettővel meg mit kezdjek...viccesen hangzik, de így volt. Úgyhogy úgy döntöttünk, ez marad, s megint beleölünk egy nagyobb összeget, hogy még jobb legyen.
Kezdtük egy kaviccsal a szélvédőn. 8 ezerért akarták megcsinálni, 24-ért meg új üveget tudtak bele (németet, a kínai lett volna 15-ért is). naná, hogy szép új, német üveg virít benne azóta. S azóta látok is este. Mert ez volt a másik oka annak, hogy sötétben rossz volt vezetni. Sok, pici karc, amiket a porszemek okoztak a kilométerek százezrei alatt. Nappal semmi gond nem volt, de ha sötétben szemből rávilágított egy lámpa, a kis pontból teniszlabda méretű fény lett, s nem láttam tőle semmit. Na, ez megszűnt, sokkal jobb és biztonságosabb vezetni vele így. Komolyan ajánlom mindenkinek.
Aztán ismét jött a váltó. Lötyögött a hülye kar, megcsináltattam, azóta szép pontos a megvezetése, s nem habverő.
Meg ha már ott voltunk, kinyomócsapággyal is eljátszottunk.
2011. december:
Első futóműből zajok hallatszottak úthibákon történő áthajtáskor. A jobb oldali stabilizátor kar ment tönkre. Hamar kicserélték, s nem is volt drága.
2012. március:
hát persze hogy defektet kellett kapnom...Guminak annyi, oldalfala kiszakadt, kuka...Egy hét múlva akartam menni a nyári szettért a szüleimhez, erre megadta magát. Sebaj, messze még a tél, van időm másikat venni.
2012. május:
Továbbra is megbízhatóan működik az autó, semmi probléma nincs vele. Kapott új gumicsövet a coolerről jövő fém cső és a szívósor közé, mert már el volt öregedve, meg új patentokat az ajtókba. Mondjuk a gumicső árán behaltam, ötezer Ft volt, s 10 centi hosszú az egész. Tudnám mi kerül benne ennyibe...:D Továbbá az ajtókéderek is ki lettek cserélve, mert a régiek már össze voltak zsugorodva. Baromi rondán nézett ki. De most már szépen besimul a helyére.
2012. július:
Azt vettem észre, hogy az amúgy sem a gyorsulásáról és erejéről híres TDS elég gyatrán megy. Szerviz ide, szerviz oda, egyik nem találja a hibát, a másiknak nincs cucca hozzá...Elvittem a Boschhoz, azok meg nem tudtak vele kommunikálni, mert hogy nekik már nincs meg ez a típus :O. Végül a MAP szenzorra menő gumicső volt a ludas, ki volt dörzsölődve, szakadva, azóta megint szépen odébbáll...
2012. október:
Szétszedtem az elejét, mert kapott szegény egy pofont (pedig nem ült benne senki :DP), gondoltam megnézem, mi sérült meg. Ütközéscsillapítók közül az egyik megmakkant, de inkább kicseréltem mindkettőt. Biztos ami biztos.
Most ott tartok, hogy a napokban jön meg az új lökös, díszlécekkel, meg a műanyag dobok a kerékjáratba. A patenteket megvettem, csilliómillió Ft-ért (hálistennek, van, amit csak /zacskó lehet venni, úgyhogy szép összeget otthagytam néhány műanyag bisz-baszért...miután idáig megint eljutottam, megint elgurult a gyógyszer...:D Úgyhogy most kijavíttatom lakatossal minden hibáját, ami még az előttem lévő akárhányadik tulajnál keletkezett.
2012. december:
Meghoztam a lakatostól az autót, egész szép lett, sokkal jobban tetszik így. Ma voltam fényszóróállításon, sajnos a magasságállító-motorok elkoptak, el tudott mászni a beállítás, úgyhogy azokat is cserélni kellett. A napokban megérkezik a tolatólámpa-kapcsoló is. Hol kapcsol, hol nem. Végignéztem a vezetékezést, izzókat, biztit, stb. de úgy néz ki, a kapcsoló a ludas. Itt megint meglepődtem az alkatrészárakon, egész baráti, 2800Ft a gyári. Többre számítottam. Fura, hogy vannak alkatrészek, amik kb. annyiba kerülnek, mint más, kisebb kategóriájú autóhoz, s vannak olyan dolgok, amelyek filléres vacaknak tűnnek, s horror áruk van (pl a korábban említett patentek közt volt, aminek majdnem 300 Ft volt darabja, míg egy másik, ránézésre hasonló formájúnak 50 Ft).
2013.január:
Ki lett cserélve a tolatólámpa kapcsolója, volt az autó futóműállításon, s műszakin. Minden rendben zajlott.
2013. február:
Reggel beülök, kulcs elfordít, s ott vigyorog a kis óra ikon meg az Inspection felirat az óracsoport kijelzőjén. Irány fékolajcserére.
Meg úgy néz ki, hogy az önindítóm néha makacskodik, azt is meg kell nézetni. Van, hogy nem húz be, meg néha mintha nem engedne el. Ha minden igaz, a napokban kiderül, mi is a baja.
2013. április:
Mindig is szerettem volna motoros bőrbelsőt. Sikerült vennem egy garnitúrát, olcsón, a bőr nagyon szép, az elektromos és a mechanikus részével bajságok voltak, de azokat kijavítottam, nagyon megérte megvenni. Memóriás, fűthető, elektromos gerinctámaszos a vezetőülés, hátul tárolórekeszes lehajtható könyöklő, szóval, elég fain.
2013. május:
Futóművizsgálat, egy hosszlengőkar és két szilent kuka, továbbá 1 gömbfej elkezdett kotyogni. Végül úgy döntöttem, legyen meg párban a lengőkar, szilentekkel, s a négy gömbfej. Így sokkal megnyugtatóbb, anyagilag meg nem volt sokkal több, legalábbis ahhoz képest, hogyha egyesével javíttatom + munkadíj+ futóműállítás. Mivel a kiszerelt alkatrészek még gyáriak voltak [ezt abból gondolom, hogy 1. amilyen állapotban vettem az autót, az nem arra utalt, hogy az előző tulaj gyári alkatrészekre költött volna (azt persze nem tudom, hogy a német után hány gazdája volt, s ki hogy kezelte), márpedig ezekben ott volt a BMW felirat/logó, 2. a lengőkarokban ott volt a gyártási év ], így hát valószínűsítettem, hogy nemsokára a többiek következnek szép sorban. Ezért döntöttem így. Most is gyári beszállítóit kapott (igaz, BMW felirat/logo nélkül, bár ennek a kiköszörülésének nyoma látható rajtuk) így nem gondolnám, hogy az én futásteljesítményem mellett ezzel többé foglalkoznom kell majd.
2013. szeptember: motorolaj-, légszűrő, gázolajszűrő és olajszűrőcsere.
2013. november:
Mivel újabb pár hónap telt el, meghibásodás nélkül, ezért kerestem magamnak bajt, hogy ne legyen unalmas...mikor megvettük, nem volt feltétel a klíma ("nyárra napfénytető, télre fűtés" jelszóval). De a tavalyi és az idei nyár már azt mondatta velem, hogy bizony kéne. S ha úgy lenne, eladni is könnyebb volna. Habár a bőr nem forrósodott fel a nyáron sem annyira, hogy pl. rövidnadrágban ne lehetett volna beleülni, de sokan megijednek, ha nincs benne klíma, bőr meg igen...úgyhogy mindent összevetve, úgy döntöttem, kell. Meg is vettem, s mivel senki nem akarta nagyon vállalni, így hát összeraktam magam. Szívtam vele elég sokat, de beszereltem, bekötöttem. Egyúttal kicseréltem a hűtővizet és a pollenszűrő is. Úgyis esedékesek voltak már.
Továbbá, a tél közeledtére tekintettel, kapott sperrdifit, s bele friss olajat is, "ki tudja, milyen állapotú a benne lévő" alapon. Lecseréltem a téli garnitúrát is, 235/45 R17-ről 195/65 R15-re. Azt mondják, jobb télre az ilyen, bár nem volt gondom a naggyal sem. Úgyhogy most kíváncsian várom a telet, hogy miképp fog viselkedni a vas.
2013. december:
A hideg beköszöntével a szervóm fura játékba kezdett. Jó időben semmi baja, szépen simán megy, semmi holtjáték. Viszont most, hogy hideg van, amíg hideg az olaj, addig a kormányom elég darabosan és holtjátékkal járt, ha bemelegszik, akkor megszűnik a jelenség. Szerelő ismerősöm azt mondta, hogy a szervotartályban van egy szűrő, s valószínűleg az van eldugulva, s a hideg olajat nehezen ereszti át. Viszont ebben a típusban már nem lehet cserélni csak a szűrőt, úgyhogy tartályostul meg kell venni. A héten az is ki lett cserélve, meg a szervoolaj is, most várom, hogy hideg legyen, s lássam az eredményt, mert ami most van +4-5 fok körül, abban még jól viselkedik.
S hogy maga az autó milyen?
Nagyon kényelmes és a beltér jól szigetelt. Az ülések jól formázottak, jól tartanak, 30 fokos melegben se voltak tűzforróak. Minden gomb, kapcsoló egyértelmű, minden jól elérhető. A tárolórekeszeket viszont hiányoltam/kicsinek tartottam, ezért nekem az ülésekről a könyöklők le vannak szerelve, s egy nagy, tárolós könyöklőt építettem a két ülés közé. Nem bolti (azok nem tetszettek), saját forma, de aki látta, azt mondta, mintha gyári lenne (formavilág, minőség, stb.).
A kormány bőrözött és jó fogású, a futómű és az út kapcsolatáról igen jó a visszajelzés is.
A motor hidegen kicsit hangos, melegen viszont halkabb és mélyebb a hangja. Hidegen, melegen, hidegben (amit én teszteltem, az -17fok volt) és melegben is egyaránt jól indul. A pörgetés nincs ellenére, de csak és szigorúan melegen szabad, hidegen hamar hengerfejes lesz. Alapjáraton tankszerű hangja van, 1000-2000 között tipikus hathengeres dízel, kétezer és háromezer közt elkezd morogni, 3000 fölött pedig újabb ércesség adódik hozzá, 4000 fölött pedig megint megváltozik, még durvább és sportosabb lesz. A gyári gyorsulási értékeket mai napig tudja, igaz, ezek az értékek nem valami egetrengetőek, de élményben a motorhang sokat rádob. Ereje nyáron megfelelő, de persze ez nem egy M5...ugyanakkor télen csínján kell vele bánni. Egyébként a futómű nagyon jó, stabil, a kanyarívekre szépen ráfekszik, sínautó szerű az élmény. Elég feszes, hogy stabil legyen, de nem kényelmetlen. Az úthibák nagy részét szépen kisimítja. Csak télen kell vigyázni. De akkor nagyon.
Fogyasztása nagyon jó, a súlyt és a technológia korát figyelembe véve szerintem kiváló érték a 6,5-7 liter vegyesben. Városban is 8-10 között vagyok. Országúton, 90-100-as tempónál vicces tud lenni a 3-4 liter körüli pillanatnyi, ami bár hihetetlen, de elég pontosnak tűnik.
Viszont egy hatodik fokozatot még el tudnék viselni. 130-nál kb 3000-t forog, ami nem sok ugyan, de tök felesleges hogy ennyit pörögjön, lehetne egy hatodik, utazó fokozat, amivel olyan 2200-2300 körül lenne a fordulatszám autópályatempónál.
A fékekkel meg vagyok elégedve, jól fognak, hamar megállítják az autót.
Igazából nem tudok rosszat mondani az autóra. A konstrukció szerintem nagyon jó, csak rendbe kellett tenni a vasat.
Hogy megéri-e ez az egész? Ki tudja, nehéz kérdés. De már sokszor nem is érdekel. Anyagilag óriási bukta, még egyszer nem állnék neki. Eladás? Azon már rég túl vagyok, hogy "add el, ne ölj bele többet", csak akkor adnám el, ha nagyon muszáj. Látom, ahogy szépen lassan összeáll, javul, komoly meghibásodása nem volt nagyon rég óta, mostanában csak kopó-fogyó van. Úgy néz ki, beérik a dolog, s a költségek fokozatosan realizálódnak. Épül, szépül, még ha csak apránként is. Ráadásul sokat megtanultam az autókról. Mai fejjel nem venném meg ezt a darabot, de a típust igen.
És itt a mese vége...február végén eladtam, családi okokból. Fáj érte a szívem, de nem tudtam mást tenni. Remélem jó helyre került...

Hibalista

- motor (hengerfejezés), vízpumpa, termosztát, turbó, kuplung, lengőkar, kormányösszekötő-rúd, hátsó futómű szilent leszakadva, váltó, ablakemelők, kormánymagasság-állítás, oldalvillogók, szervócsövek, vízcső, üzemanyagszűrő-ház, ékszíj, adagoló, motorvezérlő, vízhűtő...nemtom fejben tartani :D

Ide hordtam szervizbe

Rack Autó. Székesfehérvár

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Eurocontact ´94. Székesfehérvár

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (4) Évjárat 1995
Kényelem (8) Használati időtartam 6 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 179000
Megbízhatóság (6) Vezetett km 54000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Következő autója? valamelyik 5-ös vagy 7-es széria, 3 literes motorral
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

BMW 5 1988 (1992 - 1995)

További ítéletek (192 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)