Az 5-ös, avagy a luxusautó előszobája
Szöveges ítélet
Pár évnyi 924-es Porschézás után ki akartam próbálni a BMW-zést is és egy kis szerencsével sikerült elcsípnem egy 1973-as E3-as 3000-es BMW-t. Sajnos túl nagy fába vágtam a fejszémet, idő és pénzhiány miatt nem haladt a veteránprojekt. Fél évig volt nálam az öreg vas, ez idő alatt azért volt szerencsém kiélvezni, de mennie kellett. Ez volt ugyanis az egyetlen autóm és a mindennapi közlekedésnek nem volt barátja a 18 literes fogyasztás a dupla karburátorával együtt. :-) Eladtam, de maradni akartam a BMW-knél és gyakorlatilag 20 évvel későbbi utódát (habár szellemileg a hetes elődje volt, de méretben az 5-ösé) szemeltem ki, az e34-est. Mindig is a ,,leendő autóim listájában" szerepelt a típus, úgyhogy egy csábítónak tűnő hirdetésben szereplőt meg is néztem egy februári napon. Hosszas szemlélődés után átfázva elhoztam végül is, habár messze nem volt tökéletes, viszont nagyon sok extrával felszerelt jól szituált fehér magyar embertől (ritkaság) vásároltam elég kedvező áron, nem szétütött állapotban. Alapvető hibái, amik ellenére mégis elhoztam: nem működik a fűtőventilátor (a februári -8 fokban lényeges :-), búg a diffije, a küszöb korrodált és a műszerfali digitális kijelző kontaktos, mert néha megbolondul és mindenféle jeleket rajzol ki. Az első 150 km-ét amit nálam töltött a hazafele vezető úton biztonságban megtettük. Itt jöttem rá, hogy ezek tényleg autópályán érzik otthon magukat, nagyon kényelmes és határozottan gyorsul még 150-ről is és a szabályokat betartva ilyenkor 7,5 literes fogyasztás tartható vele. Az enyém az M50-es kódjelű 2,5 literes motorral szerelt hengerenként 4 szelepes változat már VANOS-szal ellátva, ami a szívóoldalon történő változtatható szelepvezérlést jelenti. Nagyon modern konstrukció hengerenkénti trafókkal, 3 elektródás gyertyákkal, hidrotőkés szelephézagállítással, hengerenként négy szeleppel, két vezérműtengellyel, teljesen alumínium hengerfej-blokk-karterrel, műanyag szívócsövekkel. Szerintem ez a legjobb kompromisszum az e34 motorokat tekintve, ugyanis átlagfogyasztása 8,5-9 liter körüli normális vezetési stílussal, autópályán az előbb említett 7,5 tartható 100 km-en. Ugyanekkor a teljesítménye messze az átlag fölött van, a magasabb fordulatszámtartományban ülésbepréselős gyorsulást lehet elérni. Több mint 7000 km után elmondhatom, hogy a kocsim motorja szerencsére nagyon jó állapotban van, vizet egyáltalán nem fogyaszt és a vízhőfokmérő stabilan középen áll, olajat meg 5 decit evett meg a 7e km-en, ami újautós adat. Jöjjenek a negatívumok: sajnos a difi búg és holtjátéka is van, terhelésváltáskor üt egyet, ami azért kár érte, mert sperres, vagyis önzáró. Szűk kanyarokban nagyon jó játék, óvatosan kell vezetni, de hóban és erős gyorsításkor nem pörög ki a kerék, az az igazi előnye. Valamikor cserélve lesz az biztos, bontottan a simák 15e-től vannak, a sperresek 30-tól. Az első szerelőnél történt átvizsgáláskor kiderült, hogy a futóműben sem ártana cserélni a kormányösszekötőket, az egyik lengőkar gömbfeje is ki van kopva, ez lengőkarral együtt cserélhető csak és a szilentek többsége is cseréért kiált már. A féktárcsák a betétekkel együtt is az utolsókat rúgják. A korrózió sajnos nagyon jellemző az e34-ekre, nálam a két küszöb és a jobb oldalon az ajtók alja van elrohadva, szerencsére a többi tipikus helyen (tornyok, sárvédők, benzinbetöltő) még sértetlen. Sikerült szereznem egy komplett autóaljat, abból lesz lecserélve a két küszöb még tél előtt mindenképpen. Mostanában vettük észre, hogy az alul futó benzincső is korrodált és már átnedvesedik a benzintől, ami azért baj, mert a kipufogó felett fut és tűzveszélyes. Sajnos maga a korábbi tulajdonos mondta, hogy az autó nagyon sokat állt füvön, ha ez nem lett volna lehet, hogy rozsdaügyileg jobb lenne a helyzet. Kétszer volt, hogy mozgásképtelenné vált az autó: egyszer amikor az akkumulátor (itt már a hátsó ülés alatt van) cellazárlatos lett, másodszor pedig amikor a kuplungpedál beesett. Ez sajnos a piszkos fékfolyadék miatt volt ami tönkretette a kuplungmunkahengereket és eltömítette az odatartó vezetéket is. Az alsó henger fel lett újítva, a felső újra lett cserélve, valamint a vezetéket is kitisztították. A fékfolyadáktartály alatti tömítés is ki lett cserélve, mert ott szivárgott a fékolaj. Az évek során már kikopott a váltókulissza is, de még így is nagyon precízen kattan bele a fokozatokba, hiába, a németek nem tudnak rossz váltót készíteni. A kipufogón is van pár lyuk, kicsit repedtfazék hangja van, de erre az utólag rátett sportdob is rájátszik. Hosszabb távon egy gyári rendszert szeretnék rátetetni mindenképp. Szerencsére az extrák közül minden műkdik, a manuális légkondi, az elektromos ablakok, és a ,,nagy computer" is, amiről rengeteg érdekes adatot hívhatunk le, az átlagsebességtől kezdve a stopperen keresztül a sebesség túllépésre figyelmeztető programig sok minden megtalálható rajta. Elektromos tolóteteje van (vagy ahogy a nepperek hívják: ,,síbeda" :-), olvasólámpákkal rendelkezik és nagyon ízléses fabetét adja meg az eleganciát az utastérnek. Az előző tulaj igényességét jelzi nem a homasitából összevásárolt kiegészítők tömkelege, hanem ízléses e36 m3 felnik, 3 küllős Mtech 2 sportkormány, és fehér első indexek használata a sportosság fokozására. Mivel már a kocsim a gyártási ciklus vége felé készült, az e36 dizánjban készült tükrök vannak rajta és ,,nagy veséken" át kapja a hűtő a menetszelet. A belseje sima szövetkárpit, viszont nagyon szép állapotban leledzik ami ritkaság ugyanis akárcsak a korrózió, ez is érzékeny pontja a konstrukciónak. Összességében elmondhatom, hogy nagyon elégedett vagyok a típussal, ugyanazt a komfortot nyújtja mint egy új 5-ös csak a parasztvakító extrák nélkül, kicsit őszintébben. Ha az ember nem fog ki hulladékot, olcsón fenntartható, illetve nem sokkal drágábban mint egy tucatmodell és a vezetési élmény meg a kényelem bőségesen kárpótol azért a kis plusz költségért. Persze az kétségtelen, hogy lehet rákölteni ezekre a kocsikra, de mérlegelni kell ki mennyi ideig szeretné használni és milyen elvárásai vannak.
Hibalista
- fékfolyadéktartály alatti tömítés - 3e, kuplungmunkahengerek cseréje - 38e, fűtőventilátor (bontott) - 10e, akkumulátor - 10e, két hátsó lengéscsillapító ültetőrugókkal együtt (bontott) - 15e
Ide hordtam szervizbe
Az általánosabb dolgokat egy helyi szerelő csinálja, de nem árt specialistához vinni az e34-eket, ugyanis a legtöbb csukott szemmel is összerak egy ilyen autót és kapásból vannak hozzá bontott alkatrészei. Az egyszerűbb dolgokat meg magam szerelem. :-)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 260000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Porsche 924, BMW E3 3.0 | Következő autója? | Kíváncsi lennék egy 540-es e34-re, más márkából meg a 164-es Alfa Romeo érdekel mostanság :-) |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
