Bömbölő vadállat
Szöveges ítélet
Az egész úgy kezdődött, hogy az előző autómnál - Ford Mondeo - már a sírógörcs kerülgetett, ha beültem, hogy menjek vele.
Sose volt szerelem, inkább csak egy funkcionális igásló, ami elvisz A-ból B-be. Rendesen fel volt extrázva, de ez sem tudta szerethetővé tenni. Egyszerűen gyenge volt és kelletlen. Ilyen múlttal a háta mögött az ember vágyik valami pezsdítőre, ami nálam egy hármas kupé formájában manifesztálódott; egy ideig csak a vágyak szintjén, de aztán az életben is. Sok hirdetést megnéztem, inkább a németeknél, mert a magyar kínálat kb. olyan bőséges, mint Vatikánban az óvszerautomata. Aztán úgy alakult, hogy rábukkantam egy magyarországi hirdetésre, amit azonnal elmentem megnézni.
Egy közel tízéves prémiumautót, aminek az áráért bőségesen lehet mazsolázni nullkilométeres viszonylag rendesen felszerelt modellek közül is, az ember jó esetben kellő felkészültséggel megy megnézni és persze vétel előtt átnézeti. Na, ez nálam úgy nézett ki, hogy odaérkeztemkor beindította az eladó az autót, aminek a hangját meghallva azonnal elvesztem. Életem leghülyébb autóvásárlását sikerült előadnom: egy próbakör és némi beszélgetés után közöltem, hogy vinném kápéban, alku nélkül. Még a már leegyeztett átvizsgálást is elfelejtettem, de még egy nyamvadt rétegvastaságmérővel sem jártam körbe az autót. Igazi orosz rulett volt. Vagy inkább talán magyar.
Az autó gyönyörű: fekete, full extra, hatalmas 19-es kerekekkel. Hátul már inkább úthenger a 265/30-as méret. A kerék meg az M-es sportfutómű kombinációja remekül szemlélteti a magyar közutak állapotát. A Hungárián kirázza a vesekövet, viszont ha jó az út, akkor valami elképesztő. Egész egyszerűen más dimenziókban közlekedik, mint az átlag autók. Az elején még volt bennem készültség, ha a piros lámpánál, várva a zöldre be akartam sorolni a szomszéd autós elé, aztán hamar megszoktam, hogy úgy maradnak állva a többiek, hogy kétezer fölé nem ment a fordulatszámmérő. Pedig igazából onnan kezdene el igazán húzni, amit egyébként nagyon sűrűn ki is használok. Konkrétan az első fél évben meg voltam róla győződve, hogy ezzel nem lehet a szabályokat betartani csak alsó hangon két-háromszoros tempóval megszegni. Azóta némileg csillapodott ez a roham, de azért nem mondanám nagypapásnak a stílust továbbra sem.
Amúgy valami hihetetlen, ahogy fekszik az úton, amilyen természetességgel húz bármilyen tempónál és az is, hogy bármilyen sebességről hatékonyan tud fékezni. És a hangja gyönyörű. Bárki aki ült benne az elsők között jegyezte meg, hogy eszméletlen hangja van. És pörgetve még szebb.
Aktív kormány van benne. Nem tudom, hogy ez az oka, vagy amúgy is ilyen lenne, de nagy tempónál a kormány felkeményedik és mindent visszaad az útról. Remek informatív segítség a száguldásban, amit az alacsony üléspozíció kifejezetten ösztönöz. Jó dolog előre látni a forgalmat, de ezt az előttünk lévő kocsi mindig meggátolja, így meg kell előzni. Aztán persze megint ott van valaki, így kezdődik elölről újra és újra.
Amit megfigyeltem, hogy a többi autós nagyon előzékeny. Még az Árpád hídon, bent a városban is lehúzódnak, ha meglátnak a tükörben, pedig igyekszem a sztereotípiát enyhíteni, így nem állok bele senki hátuljába. Ha valahova be szeretnék sorolni, szinte mindenki előzékenyen beenged, ha én engedek be valakit, nem győznek hálálkodni. Az általánosítás előnyei. :)
Rengetegen megfordulnak utána és rengetegen átnéznek a szomszédos autókból, úgyhogy a beleolvadás a tömegbe nem az erőssége. Néha furcsa kitárulkozásokat is átélek vele, mint pl. amikor a szomszéd autó sofőrje lehúzta az ablakot, hogy tudassa velem, hogy gyönyörű az autóm. Mondjuk, ha nem szólt volna, akkor is tudom, de mindenképp jól esett.
Ha valaki megteheti érdemes beruházni egy hasonló darabra, de nem árt majd' egy havi átlagfizetést félretenni minden hónapban a gépjármű üzemeltetésére. Nem olcsó ez még így az első X tájékán sem. Minden háromszor olyan bonyolultan van megoldva, ha más autóban egy funkció=x alkatrész, akkor itt borítékolhatóan 4x. És persze az alkatrészárak sem alacsonyabbak, hanem valahogy pont ellenkezőleg.
Főként városban használom, néha autópályán, de igazából mindenhol elemében van. A pályán különösképp. Nyugdíjhoz közelítő édesanyám az M6-oson vezetve megállapította, hogy nem lehet az autóval lassan közlekedni. Próbált 170-nel menni (tempomat nélkül), de egy kicsit nem figyelt oda és már 220-230 környékén járt a mutató. Így visszaolvasva kiegészíteném, hogy az M6 német szakaszán történt az eset. Ugyanitt megnéztem párszor a végsebességet is, amit játszi könnyedséggel ér el: óra szerint 262 (GPS:255).
Városban 15 körül eszik, szabályokat betartva a pályán 9-10-zel is beérné, csak ember legyen a talpán, aki be akarja és még be is tudja tartani.
Eddig a legalacsonyabb fogyasztásom 12l volt.
Hibái akadnak. Ezek egy része még az előző tulajtól öröklődött, egy másik része meg a saját balfaszságom volt. Persze a kocsi rovására is lehet írni néhányat. Karácsony előtt eltört a hátsó lengéscsillapító. Nyugalmi helyzetben, a garázsban adta meg magát. Mivel szervíz már nem vállalt az ünnepek előtt, remek alkalom nyílt ezirányú ismereteim elmélyítésében. Tulajdonképpen, ha az embernek van hozzá affinitása és kedve, elég sok dolgot meg lehet javítani házilag is, hála a hatalmas közösségnek, főleg az amerikai fórumokon (és persze a Youtube-on). Nekem affinitásom van, kedvem kevésbé. Meg van egy jó szerelőm is, úgyhogy csak a legszükségesebb esetben nyúlok hozzá.
Érdemes még félretenni a gyorshajtásokra is, vagy beszerezni egy blokkolót. Bár a közösségi navi elég jól segíti a csekkek elkerülését, de cserébe kényelmetlen minden beszállás után elindítani a telefonon. Elvileg 21 alkalom után minden szokássá válik, de valahogy nem sikerült megszeretnem a mozdulatsort, úgyhogy előbb vagy utóbb, de az emberben megfogan a komplexebb védekezés gondolata is.
Ha valakinek beleférnek a költségek és szeret lendületesen vezetni, akkor viszont ez az autó tökéletes választás. Egyszerűen ingerel, hogy rendszeresen nyomkodjuk neki. Időnként megfogadom, hogy mostantól visszafogottabb leszek, aztán a következő pillanatban már hétezres fordulaton üvölt a motor.
Azt állapítottam meg, hogy még így 25 ezer km után is hajlamos vagyok az úticélomhoz kerülőúton menni vele, mert annyira szeretem vezetni.
Még nem aktuális a csere, de ha most kérdezné valaki, hogy mi lesz a következő, akkor azt mondanám, hogy jó eséllyel 435/M4/M2 fronton valamelyik. Meglátjuk, ha ott tartok. Addig viszont kiélvezem ezt a szerelmet.
Hibalista
- Vízhűtőcsere (repedt és javított volt, amikor vettem) - Olajszűrőház-tömítés csere (tocsogott az olajban a motor eleje) - Elszakadt a hosszbordás-szíj (aka ékszíj). Nem drága, de a járulékos költségbe a tréler is befigyel, szervó és generátor hiányában. - Váltóolaj csere (195k km-nél cseréltem preventív jelleggel. Automata, gondolom sose látott előtte új olajat) - Benzintank fedele (ahol a szivattyú van) repedt volt a hátsó ülés alatt, telitanknál áradt a benzinszag az utastérben. Típushiba, egy kis ipari ragasztó csodákra képes. - Generátor feszültségszabályzó. Ez elég bosszantó. Azután adta meg magát, hogy elvittem motormosásra, hogy meglássam, honnan folyik az olaj. 2 hónapig nem tűnt fel, mert töltött, csak nem eleget. Aztán a megpusztult akkumulátor után már feltűnt. Viszont az feltűnt a motormosás után, hogy nem látja az olajszintet a komputer. Utólag az összefüggést is megtaláltam. - Hátsó lengéscsillapító. Ez volt a karácsonyi meglepetés. Olyan fémes csörgés volt minden úthibánál, mintha egy platós autóval jártam volna. Egy napig bírtam aztán jobb híján magam cseréltem ki a két hátsó gátlót. - Volt még olajcsere, meg fékbetétcsere. - - Ami hátravan: - PCV szelep. A motor szereti az olajat fogyasztani. Amennyire a fórumokon láttam ez jó eséllyel a PCV szelep hibája, ami kellően mélyen van ahhoz, hogy le kelljen bontani a motor érzékelhető részét a cseréhez. Nagyjából egyébként ez jellemzi az összes javítandó dolgot, ezért nem árt néha együtt sörözni a szerelővel. - Hátsó futómű. Ez egy kicsit macerásabb. Egy futóműállítás elég lenne, de az összerohadt állítócsavarnak köszönhetően lehegesztés után egy rakás lengőkarcsere néz ki. Ha ez megvan, bizisten félévente megtekergetem a csavarokat. - Aztán persze nincsenek illúzióim, bővül még ez a lista.
Ide hordtam szervizbe
Ismerős szerelő. Egy pont levonás jár a művészmentalitás miatt.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 183000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 15 l |
Előző autója? | Mondeo | Következő autója? | >300 LE, <4 ajtó |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.9/10) |
