A tökéletes daily
Szöveges ítélet
Első saját autóm, viszont előtte sok más és különböző autót volt szerencsém vezetni, éves szinten relatíve sokat és mivel volt közöttük egy dízel E90 széria így egyértelmű volt számomra hogy ezt a minőséget, megbízhatóságot és teljesítmény-fogyasztás arányt keresem. Három évig kerestem pontos elképzeléssel a konfigurációt tekintve (grafitszürke külső, fekete bőr sport belső, napfénytető nélkül, manual, navi nélkül, M57 motor) mire végül az autó talált meg engem.
+
Minden tökéletlenségével és antipraktikumával együtt is ez az autó az én értelmezésemben vett tökéletes daily, mert minden percét élvezem és minden alkalommal örömmel ülök bele. Pont olyan amilyet akartam és amire szükségem van.
Kényelmes, méghozzá annyira hogy 830km-t egy menetben vezessek le vele és ez egy kicsit se zavarjon, sőt, leginkább minden percét élvezzem.
Minden kézre esik és minőségi tapintása van, a műanyagok, a bőr felületek olyan minőségben készültek hogy ma, 15 év távlatából is megállják a helyüket, gyakran messze felülmúlva az új modellekben található anyagminőséget.
Sportos de nem feltűnő, ezzel igen nagy meglepetéseket tud okozni az autópályán lenyomós agresszoroknak. A 231LE és az 500Nm nyomaték untig elég, van benne kraft és a hozzá társuló fogyasztás teljesen elfogadható; autópályán 6, városban inkább 8-9, dugóban akár 10 liter köré is felkúszik, a hosszútávú átlagom 7.1l. Ez kétszéles felnikkel/gumikkal ennyi.
Ez egyértelműen egy összetett autó, de nem csak elvárja hanem maximálisan meg is hálálja a törődést, egy rendkívül megbízható autó ha megfelelően volt szervizelve. Megfelelő szervíz és használat (melegítés!) mellett hóban-fagyban és perzselő olasz kánikulában is egyaránt megállja a helyét.
-
A futómű feszessége miatt rossz utakon kicsit kínkeserves a közlekedés mert hiába tudnál gyors lenni, mégis lassabb leszel mint mások ahogyan a kátyúkat kerülgeted, síneken mész át gyök2-vel vagy fekvőrendőröket keresztbe veszel hogy ne érjen le semmi. Normál tempónál városban egyaránt fogod halálra rémíteni a járdán és a szembe sávban közlekedőket a kátyúkerülgetéssel. Budapesti / magyar utakra nem való, a vesekövedet is kirázza a rossz úton.
A parkolásnál mindig háttal fogsz állni, úgy reménykedhetsz hogy magasabban lesz a kipufogó mint a padka - az elejével esélyed sincs.
Lassan melegszik, ezért városba egyáltalán nem kedvező választás. A valódi erejét és jobb fogyasztását is csak az olaj bemelegedését követően mutatja meg, ez kb 30km.
Nincs a műszerfalon hűtővíz hőfok mutató, pedig szükség lenne rá. Titkos menüből lehet elővarázsolni a km trip nullázó kb 40 gombnyomásával. Olyan mintha azzal a mentalitással tervezték volna hogy olyan lassan melegszik hogy inkább ne is lássa a sofőr. Benzineseknél meg fogyasztásmutató nincs (inkább ne is lássa a sofőr), ott annak a helyére került az olajhőfok.
Kivételt képeznek a "minden kézre esik" kategória alól az ablakemelő kapcsolók, amik pont úgy vannak elhelyezve hogy még mindig a hátsót húzom le véletlenül az első helyett elsőre. Nem tudom milyen anatómiájú emberre tervezték de nyújtózkodni kell érte.
A 330d váltójának fokozatai máshogy vannak kialakítva mint az M47 motorral szerelt 20d esetén. Mivel azt is volt szerencsém aránylag sokat vezetni, így mondhatom hogy egy teljesen racionális, gazdaságosabb alternatíva lehet az M47 motorral szerelt változat. A 20d sokkal sokkal praktikusabb autó ilyen értelemben, jobbak az áttételek városi közlekedésnél és kevesebbet is fogyaszt, de még mindig rendkívül sportos. Az 1-2 literrel kedvezőbb fogyasztás kárpótol a 2 hengerért cserébe.
A piacot nézve alapvetően azt látni hogy nagy elhivatottság kell egy rendes autó utáni keresgéléshez, rengeteg a szervízt szökőévenként látott darab de az áruk legtöbbször egyáltalán nem tükrözi a szükséges ráfordításokat. Minden lehet jó vétel, de csak ha az elmaradt szervizek is bele vannak kalkulálva. Minimális típusismeret megszerzése nem nehéz és hasznos már a keresgélés során is.
A szervízlista hossza a preventív jellegű karbantartásokkal jött össze, amelyekből nyilvánvalóan sok jut nekem, aki aránylag sok km után vette meg az autót. Ezeket nem érdemes megspórolni - elhanyagolása esetén sokkal durvább költségek jelentkezhetnek kellemetlenségekkel párosulva. A 10e km utáni olajcserét tudom javasolni, a vezérműláncok és csapágyak állapotából következtetve ez volt a megfelelő döntés mind az előző tulaj, mind az én részemről. (mindketten leginkább hosszabb távokra használtuk az autót) Vezérlés és csapágyak állapotáról feltöltök képeket, ezek 272e km után készültek rendszeres olajcseréket követően. Rosszabb olaj vagy gyári intervallumok betartása mellett 200e km körül esedékes a vezérlés + csapágyak cseréje. Ez nem olcsó de még mindig kedvezőbb mint az új motor + vezérlés & csapágycsere együtt.
A teljes karbantartással kapcsolatos lista:
két első gátló: 240e km-nél az előző tulajdonosa cserélte ki
váltóolaj: nem, nem hiszek a matricának a váltón hogy ebben soha nem kell lecserélni
diffi olaj: szintén
fényszóró polírozás, új index búrák: az idő múlásával lekopik róla az uv védelem és az ózonréteg sem lesz vastagabb
szívósor csappantyúk: veszélyes típuspara, elöregszik a műanyag és be tudja szívni a motor, érdemes vagy megszűntetni vagy kicserélni
nagy termosztát: 70 fok körül tartotta a hűtőfolyadék hőmérsékletét, tipikusan elöregszik, akár érdemes lehet más szervízzel egybekötve előre, preventíven is kicserélni de legalább a titkos menüből előhozni a hőmérsékletet és ellenőrizni. Nálam 260e km-nél került erre sor
generátor feszültségszabályozó: töltéssel kapcsolatos hibát dobott, el volt kopva, 260-270e km-t bírt ilyen használat mellett
két első stabilpálca: 260e km-nél kezdett el kis hangot adni hála a jó magyar utaknak
anyós oldali kapaszkodó/ajtóbehúzó soft touch borítása: tipikusan elöregszik, elmászik az anyaga
váltógomb bőrözése: nálam 270e km körül szakadt ki a bőrözése, erősebb városi használat mellett ez lehet ennek a fele is - sokat elárul arról hogy mennyit vezették városban
teljes vezérlés, főtengely nyugvócsapágyak, hajtókarcsapágyak, összes motor körüli tömítés és szimmering: sok autópálya, gyakori és magas minőségű olaj mellett 272e km pont optimálisnak bizonyult a vezérlés és a nyugvócsapágyak miatt (lásd képek), a legelső nyugvó már a végét járta, a hajtókarcsapágyak meglepően szépek voltak de akkor már azok is cserélve lettek
kuplungszett, kéttömegű lendkerék: 275e km körül elkezdett hangoskodni a lendkerék üresben, piros lámpánál igaz csak akkor csinálta ha előtte nem ment egy ideig az autó. Kibírta volna még egy ideig de preventív jelleggel minden ki lett cserélve, az összes váltó körüli aprósággal együtt ha már ott vagyunk.
Első hardy tárcsa: már a végét járta, elkezdtek mozogni benne a fém csavarfoglalatok. 275e km.
Fejlemények esetén folyamatosan updatelem.
Hibalista
- nagy termosztát - anyós oldali kapaszkodó/ajtóbehúzó borítása - váltógomb bőrözése
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 247000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 28000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | E90 M3, de nem helyette hanem mellette |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
