Formula 1
Szöveges ítélet
Ez egy olyan e36, amelynek szinte nincs is eredeti porcikája. Egyszer, 3 tulajdonossal előttem valaki gondolt egyet és elkezdte tuningolni az autót. A 2 literes motort felfúrták, a belét kicserélték, gyártottak hozzá egy turbós leömlőt meg egy kipufogót, rátettek egy Porschéból származó turbófeltöltőt, nagy intercoolert a klímahűtő helyére, körbecsövezték a levegő útját, brembo féket raktak előre, széles versenyfeniket alája, spoiler, küszöb, szárny került rá. A váltót, kupplungot, kardánt, difit, féltengelyeket erősebb BMW modellekből összelegózták...
Nem volt teljesen jó, ezért minden újabb tulajdonos tovább és tovább finomította az autót. Mire hozzám került, már saját elektronikája sem volt, minden gyári dolog el lett távolítva, beleértve a kábelezést is. A motorvezérlést egy VEMS programozható elektronika végzi, ami körülbelül olyannak tűnik számomra a gyárihoz képest(zenészek érteni fogják), mint amikor az ember hosszú évekig egy tescós gitáron játszik, majd egyszer a kezébe adnak egy amerikai Jacksont...
Nem voltam nagy véleménnyel a tuningolt autókról, de ez a példány, hosszú évek csiszolgatásának eredményeként már tud valamit. 300 lóerő környékén van a motor teljesítménye, de az agyonkönnyített karosszériát ez az erő úgy viszi, mint a szél a tollpihét. És persze ez a 300 lóerő olyan lóerő, ami nem veszi figyelembe az euro ilyenolyan normákat. Teljesen versenyautós érzés, ahogyan gyorsul és ahogyan megáll. Az első autóm, amivel akármennyit fékezhetek, nem gyengül a fékhatás, nem deformálódik a tárcsa. Akármilyen közel is van a kanyar, mindig sikerül kellően lefékezni.
Térjünk azonban vissza a menéshez, abban van a lényeg. A vezérlést átprogramoztattam, így most akár 5. fokozatban is rángatás nélkül elindul az autó és viszonylag finoman érkezik meg a kb. 450Nm a 4000rpm környékén. Ezt a "finoman"-t úgy kell érteni, hogy egy versenyautóhoz képest finoman, egy szokásos utcai autóhoz képest minden brutális közvetlenséggel történik. Elindulunk és egyetlen lendülettel ugrik fel a sebességmérő mutatója 240kmh-ra (ott a leszabályozás) miközben a motor-turbó-kupufogó együttes csodálatos sugárhajtómű-hangorkánt hoz létre. Sokáig, amíg csak belülről hallottam, nem tetszett ez a hang, de egyszer más vezette az autót és én kívülről hallottam és azóta...nem kell más.
Szeretem, ha egy autó nem csak egyenesen tud menni, de érzem, hogy én irányítom. Ebből a szempontból sincs gond a kocsival: amerre rántom a kormányt, arra megy. Az is igaz, hogy a széles kerekek miatt amerre az útfelület rántja a kormányt, arra is megy. Így aztán nyomvályús, bordás úton állandó küzdelemben vagyunk, hogy tulajdonképpen ki is irányítja az autót? Eddig szerencsére mindig én nyertem...
A motor olyan borzalmasan erős a súlyhoz képest, hogy tulajdonképpen az 5. vagy a 4. fokozaton kívül nem is lenne szükség másra a normál közlekedéshez. Bármelyik fokozatban álló helyben elindul és onnnantól már csak nyomni kell a gázpedált. Ilyen sparen-módban akár 7,5L / 100km benzinfogyasztás is elérhető, persze csak a 98-as vagy afölötti oktánszámú benzinnel, mert a 95-össel sajnos nem megy a motor. Át lehetne írni a programot etanolra is, de azért a havi 2-300 km-ért szerintem fölösleges, nem beszélve arról, hogy akkor a többletfogyasztás miatt valószínűleg még nagyobb injektorokat kellene beszerelni. Ha sietősebbre vesszük a tempót, akkor persze megnyílnak a csatornák és számolatlanul dől a motorba a benzin. Ha mondjuk 100km-t mennénk padlógázon a szerpentinen, akkor simán lenne 30L fogyasztása.
Ugye már mindenkiben motoszkál, hogy miért nem olyan történetek íródnak itt, hogy eztmegazt a hondát-audit-mercedest hogyan alázta meg az autó a két piros lámpa között? Nem csinálok már ilyen "versenyeket", mert úgyis mindig ugyanaz az eredmény...még a speedmotorosok úgy-ahogy ellenfelek, de a sokszázadik alkalommal már az sem érdekes. És persze nyilvánvalóan vannak gyorsabb autók is, de ilyen olcsón nemigen. A drága vasakra pedig nagyon kell vigyázni, nem lehet belevinni őket egy igazán éles versenybe az esetleges horribilis költségek miatt, az enyémhez viszont minden olcsón megvehető, ez is számít pár másodpercet. Végül is ez a legolcsóbb módja annak, hogy a szupersport-ligában játszunk:)
Az autótuning kompromisszummal jár. Az autóban nincs klíma és nincs is hely hová beszerelni, hiszen a turbó egységei sok helyet elfoglalnak. A kipufogógáz szűretlen, nem érdemes a cső végét lélegeztetőgépként használni, mert a szénhidrogének minden változatával összetalálkozhatunk. A kartergáz a szabadba távozik - a növények rajonganak érte. A rugózás még nem távolodott el nagyon a gyáritól, így akár komfortosnak is nevezhető, még a 17 zollos kerekekkel is. A kupplung kevlár, azaz félúton van a szinter és a gyári között, így még egy nagyvároson is átdöcögünk, de a dugóban roppant kényelmetlen. Normál közlekedés nem lehetséges vagy ha nincs más lehetőség, nagyon fárasztó, mivel ilyenkor kis fordulatszámot kell használni, ahol a motor inkább hangos, mint kellemes.
Miért jó mindez? Élmény, izgalom, adrenalin. Minden kigyorsítás egy lutri 40 celsius hőmérséklet alatt. Megcsúszik vagy nem? Persze egyenesben azért az önzáró difi megfogja, de a farcsóválás elmaradhatatlan. Állandó önuralomra van szükség, de mégis, jó tudni, hogy ott van az erő alattad, csak rajtad múlik, hogy elszabadul-e vagy nem. Nincs kipörgésgátló, csak magadra számíthatsz. A kanyarban gyorsítás egy orosz rulett, már sokszor mentem keresztben anélkül, hogy akartam volna.
Elég menni 20-30km-t és már meg is van az élmény, a remegés, az, hogy ez valami más volt, nem eljutás egyik helyről a másikra. Kihívás, erőpróba, küzdelem. Csupa olyan dolog, ami egyre ritkább az életben és ezért az élet is egyre langyosabb. A civilizáció elveszi az élet sóját, majd meglátjátok, 200év múlva az emberek olyanok lesznek, mint a robotok, végül kihalnak...
Hacsak nem kap mindenki egy ilyen autót:)
Majd még folytatom.
Hibalista
- kupplungtárcsa eltört - hardy-tárcsa szétszakadt - kerékagy szétesett -
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1991 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 300000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Stealth | Következő autója? | 750i |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.2/10) |
