A szépen öregedő bajor kupé
Szöveges ítélet
Mindig is bejött az autó megjelenése. Elegánsabb, mint a 4 ajtósok és kevésbbé tűnik öregnek, mint a korabeli ötösök. Óra szerint 90 ezer km volt benne, valójában 170 körül lehetett. De nagyon egyben volt, kívül, belül és a motor is. 80 ezer km-t tettem bele azóta.
Tökéletesen működik, de törődni kell vele. Évről évre adódik javítani való. Nem drágább hozzá az alkatrész, mint bármilyen német autóhoz. Évente kb. 100 ezer megy el szervízre, műszakira.
Nálam a legnagyobb műszaki probléma, hogy a motor két-három év alatt elrágja a gyertyákhoz vezető kábeleket. Először finoman ingadozik az alapjárat, pár hónap múlva 3 ezres fordulatig már csak 2 henger van. Eltelik fél év és végleg 2 henger marad. Viszont így is hazajött Bécsből és nem lett baja.
Ettől függetlenül mindig azonnal indul, spontán módon soha nem keletkezett baja. Minden, ami volt vele, fokozatosan jelentkezett, van idő felismerni, javítani (az előbb említett kábeleknél ez csak másodikra sikerült).
Nem rohad, de az ablakok körül öregszik a műanyag. Bent a különböző műanyag csavarok, patentok 14 év után kezdenek fáradni. Különösen a csomagtartóban adja meg magát egyre több és a szerelőnél is elfelejtenek visszatenni egyet-egyet. Venni kell egy zacskóval... Az izzókat is majszolgatja, havonta elroppant valamit. Néhol a kábelek is porladnak, a műszerfal órájának (analóg kerek, imádom!) a világítása évek óta eltávozott és cserélni kellett a két hátsó lámpa komplett kábelrendszerét is.
A kupé kasznija nem kompatibilis a négyajtóssal. Egy közepes koccanás után derült ki, hogy a motorháztető kétszer annyi bontóból, mint a négyajtósé, mert sokkal kevesebb van belőle. Sajnos törték be a hátsó ablakot is, ami a másik nehezebben beszerezhető, drágább alkatrész.
Budapesten kemény a rugózása. Szüleim Renault-jához képest olyan vele végig menni a Hungárián, mint ráülni egy gépre, ami a kisebb köveket választja el a nagyobbaktól. Ennek megfelelően a belső illesztések szeretnek nyöszörögni és a lengéscsillapító 2 év alatt letérdel. Ez kb a fékbetétek életciklusa is. 10 ezer kilométerenként az olaj és szűrők cseréje kötelező (ez benne van a fenti 100 ezerben), érzetre legalább 10 lóerővel van több ezután az autóban.
Jó úttartás, nagy sebességgel is stabilan kanyarodik, nem imbolyog soha. Városba a hátsókerék ideális és a váltója zseniális. Egyedül nagy hóban kell észnél lenni, mert szempillantás alatt keresztbe fordul. Muszáj rá normális téligumi - mondjuk nyári is. Az egyik gyári méret a 185-ös, de ezzel nekem borzalmasan vibrált, legalább 205-ös kell rá.
Városban 8 liter körül fogyaszt, télen inkább 8,5. A leghálásabb a 100-120 körüli autópályázásért, ezt 6,5 literrel tudja. Lehet vele tartósan 180-190 körül is menni és óra szerint a 200-at is tartja (egy sietősebb úton ebben a tempóban szeltem át Németországot). Ilyenkor egyrészt 13-at eszik (tehát a 65 literes tank hatósugara 500 kilométerre, 2 és fél órára csökken) másrészt a német autópályán az 1,6-os motor csenevész. Ha egy kamion, vagy mazsola miatt lassítani kell 130-ra, 20 másodperc visszavánszorgni 190-re. Klausjürgen addigra vérben forgó szemmel gyalázza az ungarische gyökeret a turbódízel nyomatékhegy mögül.
Nem gyorsul rosszabbul, mint bármilyen új 1,6-os benzines, lehet vele gyorsan, dinamikusan és nyugisan, spórolósan is haladni. Igaz, a 320-hoz képes érezhetően gyengébb (az plusz 50 lóerő). Ezt kompenzálja némileg a kisebb fogyasztás és biztosítás (40 ezer körül egy évre). Még némi presztízse is van a tucat-buborékautókhoz képest, beengedik, nem villogják, dudálják le. Nem gengszterautó, a rendőrök is békén hagyják.
Az enyém Olaszországból jött, az itthoni darabok a netes hirdetések alapján sokkal leharcoltabbak. Aki teheti, Németországból hozzon ilyet, ott hozzáértők szerelték, nincs visszatekerve és jobb karban van. Persze drágább, de megtérül. (Az árát jól tartja egyébként, 4 év alatt néhány százezret vesztett csak az árából.)
Mindenképp 95 utánit érdemes venni. Ezekben már lánc hajt szíj helyett, tehát a motor tartósabb. Ráadásul újabb lopásvédelmet kapott, szóval többnyire csak saját kulccsal lehetett elvinni őket. Mondjuk elég régi és ritka ahhoz, hogy ne is lopják már.
Egy-másfél millióért elképzelni sem tudok jobb autót.
Hibalista
- Gyertyakábelek, illetve akármilyen kábel, szokásos fogyó alkatrészek (lengéscsillapítók, szűrők, stb).
Ide hordtam szervizbe
Sinka Péter (13. ker) és kis csapata. Nagyon értenek hozzá, gyorsan dolgoznak, jó áron, precizen.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 90000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 80000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Passat | Következő autója? | E46 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.7/10) |
