Igy nem lettem BMW-s
Szöveges ítélet
Ilyen az, amikor egy álom szépen, lassan szertefoszlik. Nyilván sokan mondhatnák, némileg jogosan is, hogy miért nem egy igazi BMW-t vettem, de igazából nem a vezetési élménnyel volt bajom, sőt, vezetni nagyon is szerettem. Csak a megbízhatóság... Két és fél év használatból, 8 hónapot töltött szervizben, kétszer kapott új motort. Úgyhogy úgy tűnik, hogy én nem leszek BMW-s.
Svájcba költözésünk után egy évvel aktuális lett az autó vásárlás, korábbi fiestánkat valami olyan autóra akartuk cserélni aminek jobban fekszik a sok autópályázás és kicsit több hely van benne, remélhetőleg nem sok baj lesz vele, mert a feleségemnek napi szinten kellett az autó a munkához, na meg elég húzósak a szerviz díjak is. Az autózás mindig is érdekelt és a lehetőségeink kicsit jobbak lettek, ezért valami olyan típust szerettem volna ami mindig is mozgatta a fantáziámat. Mivel az Alfa Romeoról mindenki lebeszélt (megbízhatóság indokokkal) végül a BMW-nél kötöttem ki. Megpróbáltam racionális döntést hozni, így egy 116i lett, ugyan három és fél éves és volt benne 113 ezer kilométer, de BMW márka kereskedésből és Premium Selection garanciát adtak rá, ami két év elég jó garanciát jelent. Utólag nézve ez az egy volt a szerencsénk az autóval. Durván 14 ezer Frankba került.
Az eposz írást elkerülendő, megpróbálom vázlatosan leírni a problémákat, és csak az ize kedvéért részletesen leírom az utolsó, legszürreálisabb élményt.
1. Egy hónap után valami mágnesszelepet kellett kicserélni. -Ennyi még belefér egy használt autónál, végül is a garancia ezért van, csak az önrészt fizettem, kb. 3-4 száz Frankot.
2. Három hónappal és 9000km-rel a vásárlás után, az autópályán nagy rándulás, összes hibajelző kigyulladt, motor leáll, mire kiszálltunk, már az összes olaj a kocsi alatt volt. Legalább az assistance jól vizsgázott 3 óra késéssel haza is értünk, 2 hét alatt meg a kocsit is visszaszállítottak Németországból. Később cserekocsit is intéztek (egy 325i-t). Végül motorcsere volt, a motort a BMW küldte méltányossági alapon ingyen, a többi meg ment a garanciára, három külön garanciális eseményt számláztak ki erre, úgyhogy végül ezer Frankot fizettünk, de állítólag a teljes költség 17 ezer Frank körül volt, ami már bőven gazdasági totálkár lett volna. Kb. egy hónapig nem volt nálunk az autó.
3. Három hónappal később piros lámpánál leállt a motor, ami a start-stop-nál annyira nem meglepő, de utána nem indult be. Megint assistance, később kiderült, hogy visszahűlve, sok gázzal legalább elindul. Azt mondta a szerviz, hogy vagy az injector, vagy az egr szelep, de egy új motornál az egr szelepet kizárják, az injector még biztos a régi. Később a motorcsere számláján láttam, hogy az injectorok is cserélve voltak. Másnap vittem nekik, kicsit csodálkoztak (még jó, hogy a szerviz adatbázisban minden benne van), de legalább az alkatrész önrészét nem kellett fizetnem, így csak 250 Frank volt.
4. Fél évvel később, mikor a tél véget ért és újra melegebb lett az idő, megint előjött ugyanez a probléma. Akkor kicserélték az egr szelepet. Meglepő módon ezért nem kértek semmit, gondolom, mert az új motorra két év teljes garanciát ígértek.
5. Meglepő módon ezután egy teljes évig működött az autó probléma nélkül. A számítógép jelezte, hogy lassan aktuális egy általános átvizsgálás. A premium selection garancia utolsó hónapjában járt, ezért gondoltam elviszem gyorsan a szervizbe, bár úgy tűnt minden teljesen rendben. A szervizben úgy találták, hogy termosztátot meg lambda szondát kell cserélni. Ezúttal az ügyintézés sem ment túl simán, két nap telefonálgatás után végül elhitték, hogy van még rá garanciám és ez garanciális probléma. Így garanciával csak kb. 600 Frank volt.
6. A garancia lejártával egyre sürgetőbbé vált az autó eladása, de időm nem nagyon volt rá, és nyugtatott a tudat, hogy a motorra van még pár hónap garancia, nagy baj nem lehet. Egy hónappal később csörgő hangot kezdett kiadni a motor. A szervizben a vezérműláncos típushibára gyanakodtak. A garancián elindult a huzakodás, telefonálgatás. Állították, hogy nincs garanciánk, mert anno a motort a BMW fizette nem mi, és akkor maximum a komplett cserére van garancia, meg ehhez hasonló érvek hangoztak el. Na de amíg ennek a megbeszélése zajlott azért megkértem őket, hogy csinálják meg. Ez valahogy így zajlott:
- egy nappal később: valószínűleg csak egy motorban lévő szenzor romlott el, nem veszélyes, ezer Frank alatt meg lesz, megrendelték, pár nap és megjön.
- pár nap múlva: a szenzort kicserélték, de sajnos nem lett jó a motor. De a szenzor biztos, hogy rossz volt, azt ki kellett cserélni. Viszont tovább kéne menni, jobban szétszedni, ez a lépés még biztos legalább ezer Frank. -Hát csináljuk, végülis félig szét kapott kocsival, sokat nem érek.
- következő nap: a plusz ezer Frank elköltve, de továbbra sem tudják mi a baj. Menjenek tovább? Az legalább még kétezer. -Menjenek.
-pár nap megint eltelt: továbbra sem tudják mi a baj. Beszéltek a gyárral, azok a főtengelyre gyanakszanak. Ha az, akkor lehet, hogy mégis garanciális. Viszont megint pár nap mire rá tudnak újból nézni.
- egy jó pár nap megint eltlelt: nem a főtengely volt. De állítólag, jött egy szakértő a gyártól, megnézte és azt mondta, hogy ez motorcsere. Megcsinálják garanciába, és adnak csereautót is, nekünk semmit nem kell fizetni.
Azért ettől nem lettünk annyira boldogok. Ezután megint jó pár nap telefonálgatás következett, ugyanis szerettük volna elkerülni az újabb motorcserét. Már az első is a kocsi piaci értékénél jóval többe került, de közben a kocsi eurotax ára lement 8600 Frankra. Semmi értelmét nem láttuk, hogy megcsinálják nekünk megint ennek a töbszöröséért, aztán mi meg másnap eladjuk 6-7 ezerért, amúgy is ki vesz meg egy kocsit amiben kétszer cseréltek motort. Probálkoztunk azzal, hogy vegyék vissza, vagy legalább adjanak ajánlatot beszámitásra, és akkor még BMW ügyfelek is maradunk, meg valószinuleg nekik is olcsóbb lesz. De nem, ilyen opció nem volt, amúgy is a BMW-vel beszélni a márkaszervizet kihagyva kb. lehetetlen. Irtam a nemzeközi honlapjukon keresztül is, megkérdeztem, hogy nekik nem-e lenne jó ha ügyfelük maradnánk, de kb. annyi választ kaptunk végül a BMW Svájctól, hogy nem értik a problémámat, szívességet tesznek, hogy megjavítják a kocsit. Úgyhogy maradt ez a megoldás. De legalább annyit sikerült elérnünk, hogy megígérték, hogy írásba kapjuk majd, hogy az új motorra két év garancia van. Ez majd talán segít az eladásnál.
Na de legalább így egy hónap múlva kaptunk egy csereautót, nem is akármilyet, egy teljesen felextrázott 328i kombit. Ez mondjuk tényleg nem volt rossz, a full bőr belsőtől a head-up-display-ig minden benne volt. Azt mondták kb. 10 nap és kész is lesznek, hát inkább nem részletezem, a lényeg, hogy még fél évig ezzel a csereautóval jártunk. Nem kaptak új motort a gyártól, úgy látszik, mindenkinek ilyen kellett. Mondjuk mi nem bántuk.
De a végén sikerült ezt az egészet alaposan megfejelniük. Októberben, ahogy közeledett a karácsony, gondoltuk, megint rákérdezünk a dolgokra, mert külföldre nem mehettünk a cserekocsival, és karácsonyra kocsival szerettünk volna hazajönni, ráadásul hosszabb időre. Na megint beindultak a dolgok:
- először azt mondták, hogy semmi gond, adnak papírokat, azzal mehetünk külföldre, addig leszünk távol amíg akarunk. De lehet még előtte kapunk egy új csereautót, mert ez már öreg és el kéne adniuk (nem volt két éves, és nem volt benne 30 ezer km).
- egy hét múlva: azt mondták, hogy hívták őket a gyárból, nem tudnak már motort szállítani, ezért intézik a visszavásárlást. Tetszik-e a csereautó, mert akkor megvehetnénk azt. Kíváncsiságból kértem az ajánlatot, bár nem gondolkoztunk ilyen drága autóban. Az ajánlat nem jött, ezért próbáltuk sürgetni őket, merthogy lassan itt a december, és intézni kéne. Mondtuk, hogy a csereautó nem valószinü, hogy kell, a legsürgősebb az lenne, hogy adjanak ajánlatot a kocsinkra. Ígérgették, hogy pár nap és mondják. El is telt még két hét így. Aztán amikor legközelebb hívom őket, akkor mondják, hogy két nap múlva mehetek a kocsiért, mintha pár napja vittem volna be a szervizbe. Erre persze köpni nyelni nem tudtam, mondom micsoda??? ”Hát igen, kisebb fajta csoda, de előző héten kaptunk motort a kocsihoz.” - Döbbenet.
Két nap múlva hívtak is tényleg, kész volt az autó. Mentem is időpontra, reggel, merthogy én is dolgozok. Azért egy órát várattak. Aztán mire végre hívtak, az emberem még telefonált, de már mutatták, hogy ott a megjavított autóm. A motorháztetőn volt egy mappa mindenféle papírokkal, belelapoztam, hmm egy egy soros email kinyomtatva: jé, valaki a gyárból írt nekik augusztusban, hogy decembernél előbb nem tudnak motort szállítani. Mikor végre megjött az emberem, neki szegeztem a kérdést, hogy mi ez az email?
Erre ő: hát igen, de végül kicsit korábban kaptunk motort (november 28. volt).
- Nem is ez az én bajom, de miért nem mondták, ezt mondjuk úgy augusztusban? -Bár az még jogosabb kérdés lett volna, hogy mi volt ez az egész színjáték a kocsi visszavásárlásával. Gondolom, csak jó lett volna eladni a csereautot..
Na de emberem folytatta: kezdjük a csereautóval, nem tele tankkal adta vissza.
-Micsoda? Majdnem üres tankkal kaptam.
-De hát ők mindig telivel adják.
- Aha...
- Meg van rajta két karcolás.
- Aha... (hát ez az ügy még mindig megbeszélés alatt áll).
- Menjünk tovább az autójukra, nagyon örülhetnek, hiszen egy vadiúj motor került bele.
- Aha. Akkor szeretném, hogy térjünk rá a garanciára.
- Mire? Milyen garanciát akar?
- Csak azt amit megígértek.
-Hát az nem úgy van, ön nem fizet semmiért, nem is kap semmilyen garanciát.
Akkor még a nyakamba zúdította, hogy neki mennyi munkája lesz azzal, hogy legalább a pénz egy részét visszakapják a gyártól és biztos lehetek benne, hogy ők nem kapják az egészet vissza. Hát sorry, de ez nem az én problémám, de attól még megígérték.. Hát nem túl barátságosan válltunk el.
Másnap eladtam az autót 6000 Frankért, ha a csereautót normál tarifával számoljuk, annak a díja kb. a háromszorosa lehetett. Persze nem tudom, hogy valójában ki mennyit fizetett a javításért. De az elég furcsa, hogy még egy pofátlan ajánlatot sem sikerült tenniük annak érdekében, hogy továbbra is ügyfelük maradjunk, ehelyett inkább ráköltötték majdnem egy új autó árát.
Miben volt itt a Premium?
Hibalista
- motor 2-szer, valami mágnesszelep, injector, egr szelep, lambda szonda, termosztát
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 113000 |
Megbízhatóság | (1) | Vezetett km | 55000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | fiesta | Következő autója? | Passat Variant 1.8 TSI |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (3.4/10) |
