A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Audi » TT (2014)

TT TTRS 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A szegény ember 911-ese

Szöveges ítélet

A címmel nem provokálni akartam. Ma hetvenezer euroból Magyarországon az emberek nagyobb része ingatlant venne, de a spektrum másik végén vannak honfitársaink, akik mondjuk egy órára költenek ennyit. Az én életem a két fenti véglet között alakult, ez az összeg a teteje annak, amit reálisan egy autóra szánhatok. A választást megkönnyítette, hogy bár az eddigi autóim között volt limuzin, GT és SUV is, ám számomra a legjobb döntés eddig egy sportautó lett. További szempont volt az, hogy nem lehet túl régi fejlesztés, mivel szükségem van a megszokott kiegészítőkre, a telefon integrált kezelésére, az összes kedvelt zeneszámomat tartalmazó számítógépes háttártároló menedzselésére és a parkolási segédletekre. Ráadásul elvártam, hogy összkerékhajtású legyen (munkaeszköz az egész évben) és egyedi külsővel rendelkezzen (a vállalkozásomban elvárják a megjelenést is) továbbá az ülései alcantara borításúak legyenek (a sima bőr csúszik és nyáron jobban melegszik, nem szeretem).

Gyerekkorom óta számomra A sportkocsi a Porsche 911. Ma is emlékszem, hogy a 1979-ben az Autó-Motor egyik cikkében az akkor 300 lóerős 911 3.3.Turbo-ról írtak-ebben az időben a mi Ladánk a 65 lóerejével Magyarországon az erősebb autók közé tartozott. A 911-es kortalan és egyedi kinézete, valamint a mindenki által dicsért vezetési élmény az én álomautómmá a 911 4S-t teszi, valami egyedi (világoskék, zöld, sárga) színben. Ám a fenti összegből csak 15 év körüli, százezer kilométert futott 4S volt elérhető-más által kialakított külsővel és belsővel, ki tudja, hogyan bejáratva és használva. Nem kockáztattam meg, így a Porsche számomra be nem teljesült álom maradt.

Mi lett helyette? Az előző autóm egy alap TT volt (2015.12 havi, 230 Le, DSG, l.: Népítélet: a tökéletes megoldás), amit nagyon megszerettem. Jó motor és futómű, megfelelő fék, elegendő csomagtér, kényelmes kabin, jól használható kezelőszervek, egyedi külső, könnyű parkolás, jó menetdinamika. Úgy terveztem, hogy kb.180.000 km-nél cserélem egy újabbra, azaz úgy 2025-ben. Azután jött a hír, hogy az Audi megszünteti a TT gyártását, utána meg a Covid miatt kilőttek a használt autók árai. Tulajdonképpen egy három éves használt TT ára megközelítette egy újét, ráadásul alig volt a piacon. Az új vásárlásának így egyetlen hátránya a megnövekedett gyártási idő maradt-de ezt kiváltja, hogy az új megrendelés esetén az autó teljesen testre szabható.

A vásárlás előtt felmerült, hogy nem az alap motorral veszem, hanem az RS-t.Egyrészt ennek a menetteljesítménye már a komoly sportautó-kategória; másrészt úgy tűnik, az Audinál a benzines sportautók gyártása megszűnik, tehát nem lehet tovább várni. Sokat vívódtam ezen: vajon a csúcsmodelleknél (az M-es BMW, az AMG-s Mercedes és az RS az Audinál) megéri-e az árkülönbség a normál sorozatúakhoz képest? (Igen!) Nem túl kemény-e az ilyen teljesítményhez szükséges futómű Magyarországon? (Legtöbbször nem.) Ad-e érezhető plusz vezetési élményt, ha a súly/lóerő arány nem 6,1, hanem 3,7? (De még mennyit!!) Olyan jól használható-e a hétköznapokban egy ilyen dinamikus autó, mit a normál TT? (Pont úgy, kivéve a rövidebb hatótáv.)

Meglepően hamar elkészült: a január 17-i rendelés után április 12-én legyártották és 28-án ki is szállították. Nagyon örültem, hogy nem kellett kivárnom a szerződés szerinti 40+15 hetet!

A külsőről: tetszik a harmadik (Mk3, 8S) TT sorozat élekkel határolt karosszériája, ráadásul előnyére vált a ráncfelvarrás is. Az orr szélső, alsó részén lévő két függőleges él eltűnt, szerintem jobban néz ki így; bejön a hűtő alsó két oldalán lévő két új rés és a hátsó két új betét is, de ez utóbbiak nem szellőzők, csak díszek. Szintén jobb a korábbinál a fix szárny véglapja, sokkal impresszívebb, mint a korábbi, egyszerűbb megoldás. Én a Kyalami-zöld karosszériaszínt választottam, fekete kiegészítőkkel; ez a csomag az Audi karikákat, az orrspoilert, a visszapillantók házát, az S-line oldalküszöböket, a diffúzort és a szárnyvéglapokat adja fekete színben. Hiba viszont, hogy egyes elemek kimaradtak: a kipufogóvégek és a benzinsapka maradt ezüst színű. Végül az orr alján lévő Quattro felirat fekete alapon szürke-szerintem a karosszéria zöld színében ez is jobban nézne ki.

A beltér nagyon jól használható, minden elérhető, nincsenek érintőképernyős gombok, a legtöbb úton az összes üzemmódot a kormányról tudom intézni. Remek ötlet a jobb kormányküllőn lévő programozható gomb! Mindez igaz az alap TT-re is, attól csak néhány dologban tér el: az indító és üzemmódkapcsoló a kormányra került, a középkonzolon az indítógomb helyett a kipufogóhang-állító gomb van. Az ajtó belső kilincsében van egy új bemarás, a beltérbe került néhány RS felirat. A sportülés nagyon kényelmes, éppen elég keményen tartja a derekamat, holott az az irodai ülőmunka miatt sokszor fáj. Ha beszállok, számomra olyan, mint egy jó zakót viselni-pont passzol, pont elég. A műszerfalon van egy választható új (sportos) üzemmód; ez egy nagy fordulatszámmérő köré épül. Amióta ezt használom, már értem, miért ilyesmi a Ferrarik műszerfala: ha elkezded használni az autó lehetőségeit, akkor ez a legfontosabb műszer. Ügyes, hogy a motor hőfokától függően ez az üzemmód változtatja a pirossal jelzett fordulatszám-mezőt (hidegen ötezer alatt már piros, melegen 6800-tól).Viszont a kijelző magyar szövege döcögős, néha simán ostoba (hátramenetnél pld. azt írja ki, hogy „ellenőrizze az úttestet” ahelyett, hogy „nézz hátra”! A kormány mögötti váltófülek nagyobbak ugyan kicsivel, mint az alap TT-ben,(egy fémszínű díszcsík került rá puszban) de ez még így is kevés. Ha a kormányon ráfogsz a két kigömbölyödésre, akkor legalább másfél centi kellene még ahhoz, hogy legalább a kisujj kényelmesen elérje a váltófület. Bizony, akkora kellene, mint amit az Alfa, meg a Ferrari ad. A beltérrel kapcsolatban hiányolom a rendelhető extra varrások, betétek, színek megfelelő választékát (piros, kék van, de zöld,sárga nincs), illetve a korábbi Audijaimban a középen felül beépített napszemüveg-tartót. A biztonsági övért kényelmetlenül hátra kell nyúlni és szűk a hely az ülés mellett az öv előrehúzásához. Zavar továbbá, hogy az ülés kireteszelője egy egyszerű fül-ezt sokkal igényesebben lehetett volna megcsinálni.

A start/stop rendszer motorhőmérséklettől függetlenül mindig lekapcsol-utálom. Kétórás autópályázás után a benzinkúton simán leállítja az autót, rongálva a turbót. Minden indítás után kikapcsolom. Tetszik viszont a beltér új megvilágítása¸ az ajtó belső burkolatának, valamint a középkonzol oldalának ívét kirajzolja a fény. A földre vetített „Audi Sport” felirat viszont szerintem primitív parasztvakítás; ha tudtam volna, kiveszem a rendelésből. Ha már világítás: én direkt nem rendeltem bele a mátrix LED lámpákat-nem akartam futófényes indexet és azt sem, hogy összetéveszthető legyen egy céges Skodával.

A motor a lényege az egésznek: ez adja azt a pluszt, ami miatt ez az autó különleges: a belépőt a komoly sportautók közé. Nagyon szeretem; már a beindításkor a felüvöltéssel és magas alapjárattal jelzi a jelenlétét; így minden reggel hallja a szomszéd, mikor megyek -ha akarom, ha nem, mert így programozták. Nem nyomatékból gyorsít; a hétköznapi sebességekről (110:hetedikben 1900, 130 hetedikben 2300-as fordulat) visszakapcsolás nélkül gyorsítva van turbólyuk. Ez sportmotor, kicsit pörgetni kell, azaz a gázpedál lenyomása előtt két-három visszaváltás kell, hogy azonnal harapjon. Az erő, a lehetőség azonban ott van, csak rajtad múlik, elengeded-e mind a négyszáz lóerőt.

Az alap TT a 230 lóerővel fölényesen megoldott bármilyen gyorsítási/előzési/kanyarodási feladatot az átlagautókhoz képest. Az RS viszont még ehhez képest is más szint: a dinamika még a fordulatszám kétharmadáig használva is brutális. Ha nem figyelsz, két, egymást követő kamion előzése során is eléred autópálya 130-ról negyedikből gyorsítva a kétszázat úgy, hogy néhány másodperc telik csak el- és még gyorsulna. Nyilván ez a Ferrari, Porsche, Lamborghini tulajoknál magától értetődik, de nekem megszokást igényelt. A fékek méltóak a feladathoz, soha nem volt felpuhulás-igaz, nem járok versenypályára. Sajnos ennek a kiadásnak nincs olyan hangja, mint a korábbi TTRS-eknek-talán a részecskeszűrő miatt? Hiányzik a felváltás utáni durranás és a visszaváltáskor az automata gázfröccs. A motor hangja érdekes: gyorsítás után először mint egy méhraj-elég baljós-utána rekedten üvölteni kezd. A motorral kapcsolatban az is új, hogy a nagyobb hűtők miatt most télen hosszabb idő, mire eléri az üzemi hőfokot.

A váltó hét fokozatú, duplakuplungos-én szeretem, a hétköznapokban jól szolgál. A váltások gyorsak, bár D módban néha nem jól olvassa a sofőr szándékát és késlekedik a visszaváltással. S módban változnak az egyes sebességekhez tartozó fokozatok: eggyel-kettővel kisebb fokozatba teszi és magasabb fordulaton vált el; manuális üzemmódban a bal váltófület folyamatosan nyomva tartva hármat is visszavált.

A futóműről: a comfort fokozatban nagyjából olyan kemény a rugózás, mint a sportfutóműves S-line TT-nek. Ezt a teljesítményt az úton kell tartani-ez van. A „dinamic” mód ennél némileg keményebb-de ha azt használod, akkor azzal vagy elfoglalva, hogy 200 alatt befejezd az előzést. Mindez azt jelenti, hogy normális úton semmi különösebb kényelmetlenség nincs-de Magyarországon a rosszabb minőségű útból van több. Ott ráz-el kell fogadni, hogy ez nem egy GT, hanem egy sportkupé. A MagnaRide futóműnél az eltérő üzemmódok közötti különbséget én nemigen érzem, lehet, hogy ahhoz sokkal inkább a határon kellene használni az autót. A kényelem kedvéért a legkisebb, 19”-es felnikkel rendeltem. Sajnos a gyári felnik ebben a méretben nem annyira különlegesek (bezzeg a nagyobbak milyen szépek!), a télinek megvett Borbet Y felnik nekem jobban tetszenek.

Gondosan csinálom a bejáratást, betartottam a fordulatszám-határokat-jó poén volt, hogy ezerhatszázas fordulaton kilencvennel döcögtem és senki sem mert megelőzni-gondolom azt feltételezték, hogy tudok valami sebességmérésről… Fokozatosan emeltem az előzéseknél a fordulatszámot-már 3000-től kb. úgy megy, mint az alap TT erőltetve- 3.500 km-nél olajcserét végeztettem és majd 10.000-nél is fogok. Most maximum 5000-ig pörgetem, a pirosig csak a második olajcsere után fogom.

A hétköznapokban gyakorlatilag úgy használható, mint az alap TT-azaz, két embernek kényelmes, a lehajtott ülésekkel több, mint 600 liter a csomagtér-nekünk kettőnknek, kéthetes franciaországi nyaraláshoz (és a bevásárlás eredményével együtt is!) bőven elég volt. Mindenhol elfér, bárhol parkolhatsz, bárhol előzhetsz, sehol sem utálnak.

A használat 80%-ban tempomatos autóút/autópálya (130/150), az előzéseknél kicsit kihúzatva-, csak a többi a városi. Így a fogyasztás nálam most a bejáratás alatt 2,1 literrel több, mint az alap TT (7,2 helyett 9,3 l/100 km). Kizárólag OMV 100-as benzinnel használom; ez a sorötös motor megérdemli, számomra pedig megnyugtató, hogy a legjobbat adom neki. A hatótáv így egy tele tankkal átlagosan 630 km (klímával, időnként gyorsításokkal). Az alap TT úgy százzal többet tud.

Nagyon jó a használat során, hogy pozitívan közelítenek hozzá: az úton mosolyognak, a sávba beengednek; a benzinkutasok gratulálnak, a mögöttem jövő autókból sokszor fényképezik, parkolóban vadidegenek megdicsérik, stb. Nincs provokálás, mutogatás. Örülök az egyediségének: itthon a fél év alatt mindössze egyetlen (8S) TTRS-sel találkoztam az úton. (meg volt egy másik, (Mk 2,azaz 8N) szintén szürke, ami áruházi parkolóban állt be mögém-sajnos elkerültük egymást). Ráadásul nagyon örülök, hogy a TT-sek nagy része köszön, integet, mosolyog, ha másik TT-t lát! Ami alapvetően új az alap TT-hez képest: a lehetőség, hogy szabadjára engedj egy igazi fenevadat, amikor csak akarod…

Eddig örömteli vele az élet, százezer kilométer múlva újra jelentek.

Az autó kiemelkedő színvonalú esztétikai karbantartásáért hálás köszönetet mondok Rudinak (Rudi Autókozmetika, Székesfehérvár) a remek, profi fényképekért pedig Márkónak (italianlegends.hu)

Hibalista

- Még semmi.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2022
Kényelem (9) Használati időtartam év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (10) Vezetett km 9800
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 9 l
Előző autója? Audi TT 2015 Következő autója? Nem tervezek cserét!
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Audi TT 2014 (2015)

További ítéletek (2 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)