TT Roadster, maga a hedonizmus
Szöveges ítélet
A vételről
Sportosabb, coupet vagy cabriot kerestem, az alábbi mezőnyből nyert a TT:
BMW E46 coupe, Mercedes CLK és C sportcoupe (200 vagy 230 Kompressor), MINI Cooper S, BMW Z3, BMW E39 525i (ez kicsit kilóg a sorból, de tetszik) illetve a TT (coupe/roadster).
Régi vágyam volt ez az autó, de ezelőtt sose mertem/tudtam megvenni mikor autóvásárlás előtt álltam. 2016 novemberében azonban végre minden adott volt hozzá, és az akkori piac szerinti legolcsóbb roadstert vettem meg, amit még az eltelt kb fél év alatt egyáltalán nem bántam meg. Műszakilag rendben volt, nem sokat jártak vele (garázsban tartották), ez azért nem használt neki.
Az autóról
2000 májusi kiadású nimbus grey metal színű TT roadster, a varrott "baseball" barna bőrbelsővel. Nekem nagyon tetszik, sokkal különlegesebb mint a fekete, szürke vagy kék bőr, és talán még tartósabb is, mint amilyeneket láttam. 180 lóerő és elsőkerék hajtás (APP motorkód). Extrák: xenon, Bose hifi, tempomat, ülésfűtés.
Nyilván egy ilyen autót könnyen megviselnek az évek a balesetek szempontjából, ez is volt törve, de a fényezés szemre egységes és szép, nagy törés nyoma nem látszik.
A hibái a vételkor: gumi kellett rá, ezért új téli és nyári szettet is kapott (nem sok használt autót árulnak jó minőségű gumikkal, valószínű bármelyikre venni kellett volna). Hidegindítás után lefulladt a motor, csak második indításra gázzal tartotta meg az alapjáratot. Ez a második hosszabb út után megszűnt, gondolom a sok állás nem tett neki jót. Toronycsapágy hangja hallatszik mikor kitekerem a kormányt teljesen, ezt még nem cseréltettem ki, majd a következő szervizzel meg lesz oldva. Ezen kívül még a visszapillantó tükörlapjait újra kell ragasztani, mert remeg a vezetőoldali nagyobb sebességnél (a 17 év alatt elenged a ragasztás).
Vétel után egyből olajat és szűrőket cseréltettem (kb 30 ezer Ft), így kezdtem használni az autót. Vezérlés elvileg nem régen volt cserélve, ezért egyelőre maradt.
Kb 5 hónap és 5000 km után a következőket tapasztaltam (később frissítem a cikket):
gyakorlatilag hibamentesen teljesítette a telet, pedig ez volt az elmúlt pár év leghidegebb tele. Hetekig volt -10 fok, vagy még kevesebb is. Pöccre indult és sehol se hagyott ott, pedig sajnos garázsom nincs. A pontos fogyasztást nem számoltam ki, de 95% városi használattal, rövid utakkal olyan 12-14 liter volt nálam a télen kb. Tavasz elejére kicsit hosszabb utakkal is olyan 10 liter lett az átlag, ami szerintem teljesen oké (nincs tojás a lábam alatt).
Semmilyen hibajelenséget nem tapasztalok jelenleg, a toronycsapágyon kívül. Párszor felvillant a hibajelző (az ASR lámpája), de leállítás után eltűnik, és nincs semmi rendellenes. Majd a következő szerviznél megnézetem. Eddig minimális olajat fogyasztott (FUCHS 5W40), valószínűleg jó karban lehet a motorja.
Pozitívumok: nagyon egyedi a cabrio mivoltából adódóan, de coupe az egyre több van a városban. Nagyon sokan megnézik, sokkal fiatalabbnak hiszik egyébként.
Vezettem már jópár autót, de ebből mindig vigyorogva száll ki az ember, egyszerűen imádom. 18-as kerekekkel nagyon jó az úttartás, jó vele kanyarogni, viszonylag nagy kanyartempóra képes. A motornak is jó hangja van, 3000 felett kezd el menni igazán, de normálisan is lehet vele közlekedni, 2000-2500 körül elváltva is kellően nyomatékos és haladós.
130-nál kb 3500-at forog a motor, de tartósan 140 felé nem érdemes vele menni, nem arra való a roadster.
Negatívumok: eddig még nem találtam benne ilyet, bár lehet elfogult vagyok. Talán a quattro hajtással jobb lenne, bár azt nem próbáltam TT-ben, szóval nincs összehasonlítási alapom. A kilométer óránál található kijelző gyakorlatilag minden TT-ben elromlik, az enyémben se jó. A tank szintjének mutatója is el van csúszva, de ezzel együtt lehet élni, egyáltalán nem zavar. Téli gumival vizes úton azért elég könnyen kipörög, de a nyárival (Hankook Ventus prime3 225/40/18) eddig nagyon jó.
Költségek: a gyári Bose hifit nem akartam megbontani, ezért egy Dension Bluetoothos USB illesztőt szereltettem be (45 ezer Ft), így BT kihangosítóként, illetve USB lejátszóként is funkcionál a hangrendszer. Téli és nyári gumikat is kellett venni rá (80 és 120 ezer Ft), az első szerviz pedig 30 ezer volt. Az előző tulaj dohányzott benne, elég büdös volt a kocsiban, úgyhogy elvittem egy ózonos utastér szagtalanítása (3500 Ft), ez tökéletesen kiirtotta a kellemetlen szagot belőle. Hamarosan ismét csináltatok egy kisebb szervizt, olajat cserélek, kijavítom a hibákat, illetve van egy kis kasznis munka is rajta: a tükrök ragasztása és az első lökhárítót rendesen fel kell rakni, mert kókányolva lett korábban.
A teljesítményadó sem vészes, a biztosítás díja sem egetrengető. Átírás 120 ezer Ft volt kb, erre azért kicsit sajnálom a pénzt kiadni.
A kettőstömegű lendkerék és kuplung cseréje tartogathat nagyobb költségeket (kb 300 ezer Forinttal számolok), ezen kívül még elektronikai gondok a jellemzőek a típusra (főleg az óracsoport környékén, pl az immo letilt stb.). Azért nem árt ha az embernek van némi tartaléka egy ilyen autó birtoklása mellett váratlan kiadások esetére.
Nyitott tetős élmény még nem sok van, eddig 2 alkalommal tudtam úgy használni az időjárás miatt. Tavaszi napsütésben nagyon jó, különleges élmény így autózni. Az enyém manuális nyitású (vagyis azt hiszem nem elektromos), kb 15-15 mp a nyitás-zárás. Simán újra megvenném, bár meg kell nézni párat, hogy viszonylag épkézláb példányt találjon az ember. A coupe praktikusabb sok szempontból, de a roadster hangulatát és különlegességét nem tudja hozni, ezért érdemes az egyéni preferenciák alapján dönteni mindkét típus kipróbálása után.
Ha éppen ilyen autó vételén gondolkodsz, nyugodtan merd megvenni, nem egy bonyolult szerkezet (technikailag egy Golf IV). Az alkatrészek sem túl drágák és be is lehet őket szerezni normálisan, de azért a vételár 10-20%-a váratlan költség esetén álljon rendelkezésre (bár ez minden autóra elmondható manapság). Nem az első Audim, illetve a családban is több van/volt, még sosem kellett csalódnom, remélem ez így is marad.
UPDATE:
2017.03.24 - Szerviz - 163200 km
Ideje volt átnézetni a futóművet, illetve elfordított kormánynál elindulásnál kicsit megcsúszott az ékszíj is, úgyhogy szerviz következett. Toronycsapágyak, hosszbordásszíj, hátsó fékbetétek, valamelyik lengőkar szilentjei, bal axiálcsukló cserélve. Az alkatrészek 45 ezerbe kerültek, munkadíjjal és futóműállítással együtt 80 ezer Forint volt a számla vége, de legalább megint rendben van az autó egy darabig.
Hibalista
- Eddig még semmi.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 157000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | 320d E46 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
