Nem túl nagy a városba, de elég nagy a pályára
Szöveges ítélet
Az értékeléseket olvasva úgy látom, mára kialakultak olyan közös eposzi kellékek, amik újra és újra felbukkannak, így ezek közül párat én is használni fogok.
Az első ilyen, hogy számunkra teljesen ismeretlen szociális hátterű, értékítéletű és végzettségű embereknek kényszeresen meg kell magyaráznunk, miért ezt az autót vettük a saját pénzünkből, valamint magunknak is újra be kell bizonyítani, miért volt ez a legokosabb döntés.
A Q3-ról azt olvastam egy német tesztben, hogy nem túl nagy a városba, de elég nagy az autópályára, én meg pont ilyen autót kerestem. Hogy miért éppen ezt, azt nem húznám sokáig, engem megvett a forma, amennyire nem tetszik a sima Q3, annyira nagyon is bejön a Q3 Sportback azzal a szűk derekával, a formás csípőjével, a jó fenekével, szóval a nézése meg a járása nekem nagyon adja. És hát ez hazai gyártású.
Az ötlet egyébként onnan jött, hogy 2022 elején nézegettem a használtautó árakat, és nem hittem a szememnek. Az akkor 5 éves autóm újkori árának 75%-án mentek a hirdetések. Úgy voltam ezzel, mint az egyszeri panellakó, aki büszkén meséli az asszonynak, hogy a pár éve még 10 MHUF-os lakásuk ára mára 40 MHUF-ra emelkedett. Azt persze nem teszi hozzá, hogy az a kis társas, ahova tovább léptek volna, az meg időközben 30 MHUF-ról 80 MHUF-ra emelkedett, így még jobban elérhetetlenné vált. Az autók ugyanígy drágultak. Ráadásul nem akartam kivárni a kikapcsolhatatlan, pánikoló, önfeljelentő asszisztens rendszerek kötelező eljövetelét, szóval 2022 tavaszán úgy éreztem, itt az ideje parkettre lépni.
Persze belefutottam én is az újautó vásárlók örök dilemmájába, hogy akkor legyen egy kevésbé motorizált, de jól felszerelt modell, vagy legyen egy jól motorizált, de kevésbé felextrázott modell, vagy legyen egy jól motorizált, erősen extrázott modell olyan áron, amiből már egy magasabb kategóriájú autót lehetne venni. Úgyhogy szerényen kinéztem a közepes 40-es modellt 190 LE-vel, és néhány fontos extrával. Ekkor viszont bevillant, hogy az az extra, ami mindig is hiányozni fog, az a teljesítmény. Végül úgy döntöttem, nekem nem olyan autó kell, ami ügyesen megoldja a feladatait, hanem olyan, ami megkérdőjelezhetetlen magabiztossággal lendül tovább ezeken. Így arra jutottam, legyen a 45-ös 245 LE-vel, azért a +55 LE már kicsit más kávéház, ez akkor VW-ben már GTI, Skodában RS, Cuprában VZ. Emellett még 4,5 MHUF-nyi extrát sikerült ráborítani az autóra. Az extrákkal úgy vagyok, hogy az összeset feleslegesnek tartom, amíg el nem kezdem őket használni. Aztán megszokom, és a következő autómba is rendelem, így mindig nő a számuk.
Extrák:
A legfontosabb extrák, amiket kértem a technikai csomag mellett, az az MMI NavigációPlus mekaful, tetőablak, intelligens LED, 3 zónás klíma, motoros csomagtér, fűthető ülések és kormány, stb. Ezekről pár szót röviden.
Navi: gondolkodtam, kell-e még, mert az autó 5G-s WiFi-n vezeték nélkül tudja a telefon tükrözést, és ott a Waze, de végül jól döntöttem, mert ilyen üzemmódban erősen merül és melegszik a telefon. Ráadásul a gyári térképre is lehet előre konfigurált útvonalat vagy úticélt küldeni, mert az is internetre van kötve. A gyári navit pedig ki lehet tenni a digitális műszerfalra a szemem elé, ez nekem jelentős segítség, hogy nem kell oldalra pislogni. A tetőablak a gyerek miatt kellett, mert volt nálam ilyen autó, és megtetszett neki. Nyáron délben használhatatlan, reggel, este viszont jó, az ügyes légterelők miatt már nincs az a huzat, mint régen. Télen a redőnyt hátra húzva világosabb az utastér. A feláras LED annyit tud, hogy variál a dőlésszöggel meg kanyarfényt kapcsolgat, de nem kitakargatós apró diódákból áll. A motoros csomagtér abszolút felesleges (nekem) de a gyerek meg a feleségem jó hasznát veszik. Azóta én is rászoktam a láblengetéses nyitásra, csomagokkal kézben ez jól jön. Legjobban a fűthető kormányt szeretem, az minden pénzt megér.
Szín:
Kettő uni alapszín (csúnya narancs és csúnya fehér), valamint 8 metál szín közül lehet választani, ebből 4 fekete vagy szürke. Fehéret nem akaratam, mert olyan autóm több is volt, már kicsit unalmas. Elgondolkodtam a vagány piroson, mert jól áll az autónak. Szerencsére még időben láttam egyet élőben, és úgy egy kicsit sok volt. A típus saját színe a harmatezüst, ami igazából egy avokádó zöld szín, napfényben zöldes, árnyékban szürkés, de egyedivé teszi az autót, és a feleségemnek nagyon tetszett. Ezt végül azért vetettem el, mert egy zöld színű használt autót eladni macerásnak gondoltam. Nagyon sötétet, feketét, szürkét sem akartam. Így maradt a középkék navarra blue, ez napon királykék, árnyékban sötétkék. Úgy veszem észre ez a nem világos, nem sötét kék szín most divatos, sok hasonlót látok az utakon.
Miután összeállt a konfiguráció, jöhetett a matekozás. Még elgondolkodtam a hybrid modellen ugyanekkora teljesítménnyel, de az csak elsőkerekes, és sokkal kisebb a csomagtartója, pedig az autóban az olyan, mint nőknek a gardróbszoba, férfiaknak meg a garázs, csak mindig még egy kicsit nagyobb kéne. Az én használati viszonyaim mellett, ami kb. 1/3 város-országút-autópálya, úgy számoltam, kb. 130 ekm, azaz olyan 6 év után hozná be az árát, addigra viszont meg sem tartom az autót, így ez nekem sosem lenne rentábilis. És volt még egy erős érv ellene, akkor nem is lehetett rendelni. Matek: A régi autómat végül jó áron el tudtam adni. Hitelt nem akartam az akkori kamatszint mellett felvenni, így maradt a készpénzes vásárlás. Ennek belőttem egy határát, amit persze nem lehetett tartani, de némi alku után sikerült egy lélektani határ alá vinni az árat. Most újra konfiguráltam az autót ugyanazokkal a paraméterekkel 25 MHUF-ra jött ki az ára. Az üzlet során egy pillanatra rá tudtam nézni a megrendeléslistára, olyan 15 nevet láttam, de mind céges volt, tehát ilyen autót magánszemély már nem nagyon vesz itthon.
Amikor végül dűlőre jutottunk, tájékoztattak, hogy a szállítási idő kb. 48 hét, azaz majdnem egy év. Ebből végül 5 hónap lett, mert a drágább modelleket előre vették a soron. Mondjuk, az is egy jó történet, hogy betervezel egy 20+ MHUF-os kiadást jövő tavaszra, majd szeptemberben szólnak, hogy akkor most 8 napon belül ki kell fizetned a teljes vételárat. De megoldottam, és persze örültem neki.
Belső
Nem vagyok sem lakberendező sem stylist, nekem tökéletes. Minőségi anyagok, jól átgondolt ergonómia, valódi kapcsolók, szép kijelzők. A Mercikre ma jellemző ázsiai giccsparádénak itt nyoma sincs. Egy gondom van, az ülés háttámlája lehetne szélesebb, nekem túllóg róla a vállam. A sportülésé nagyobb, csak az meg az oldaltartás miatt lent szűkebb. Az ülőlap hosszabbítás megszűnt, így egy fokkal rosszabb a személyre szabhatóság. Hátul a gyerek bőven elfér, de a hátsó oldallégzsák külön extra volt, alapból csak függönylégzsák van. Kértem bele ambiente hangulatfényt, de kiderült, 110 eFt-ért ez csak fehér, ha változtatható színű kellene, az már az ambiente+ 180 eFt-ért, ez azért vicc.
Ami viszont egyértelmű csalódás, hogy a 3 zónás klíma hátsó állítópanelje analóg tekerős, azért 420 eFt-ért nem ezt várná az ember.
Asszisztensek:
Nekem ez az a terület, ahol a 99%-os teljesítmény sem elég. Három elvárásom van velük kapcsolatban: Ne vonják el a figyelmemet a vezetésről, ki lehessen őket kapcsolni, és egyszer se hibázzanak. Sajnos ezek csak részben teljesülnek.
A holttérfigyelőt elvitte a chiphiány, nem tudták szállítani, ezt nem is bánom, eddig sem volt, mégis itt vagyok, legalább nem bosszant folyamatosan.
Sávtartó: adtam neki esélyt, végül kikapcsolásra került (persze minden indítás után újra). Annak az esélye, hogy elájulok, elalszom, telefont nyomkodva elbambulok kisebb, minthogy meg akarjon ölni. Egyszer tényleg majdnem odacsapott egy kamion végéhez. Sűrű forgalom mellett nyílt alkalom az előzésre, léptem is azonnal, az indexet gondoltam majd menet közben villantom, nos, mivel ez későn sikerült, simán visszarántotta a kormányt a saját sávomba. Városban egyébként is használhatatlan, a biciklisekre pláne veszélyes.
Radaros tempomat: csak gyér forgalmú országúton használható jól, akkor tényleg kényelmes. Viszont teljesen vak. Ha „ő” vezet, nem látja, hogy az előttem haladó indexel, mert le fog kanyarodni. Én ilyenkor már elvenném a gázt, sőt a féket is bekészíteném. De a tempomat csak nyomja neki. Aztán az előttünk haladó állóra lassít, és szűken befordul, na, ekkor viszont vészfékez, és persze a mögöttem haladó majdnem belém jön.
Pre-sense fékasszisztens: jó ötletnek tűnik, hogy ha már van radar, azt a ráfutásos baleset elkerülésére is használjuk. Nálam kb. 3x dobott fel egy piros stoptáblát, jelezve a nemtetszését. Egyszer viszont szakadó, sűrű nyári zápor ért el az autópályán. Quattro, nyomatékvektorozás, új prémium gumik, gondoltam, jobb lesz mihamarabb magam mögött hagyni a viharcellát. Na, kiírja, hogy rossz látási viszonyok. Hát, ezt mondjuk az ablakon kinézve én is látom. Aztán váratlanul, gyors tempó mellett, az üres úton a szakadó eső ellenére nyomott egy teljes padlóféket. Szerencsére egy gázfröccsel ki tudtam hozni ebből az állapotból, és nem jöttek mögöttem. Azt a programozót, aki nem tudja, hogy 130+-nál, amikor a legmagasabb fokozatban jár az ablaktörlő, nem padlózzuk le a féket, azt külön innen is üdvözlöm.
Táblafelismerő: ő csak azért nem próbált meg megölni, mert még nem tud. Na, majd ha össze lesz kapcsolva a fékasszisztenssel. Biztos vagyok benne, hogy cserébe viszont gyűjti rólam az adatokat. A párhuzamosan futó utak korlátozásait simán beolvassa. Pl. a felvezető utakon lévő 60-as táblát az M0-án simán benyeli, és ott villog a jobb alsó sarokban, hogy 100%-os gyorshajtásban vagyok. Vagy az M7-en a Fürdere elforduló ágra vonatkozó korlátozást is beolvassa, hiába maradok a sávomban. Ilyenkor persze nincs feloldó táblám, ezért képes több 10 km-en keresztül villogni, még jó, hogy nem bimbammol hozzá. Nem tudom, majd ha ezeket a téves helyzetértékeléseket az internetre kötött autó lejelenti a biztosítónak, flottakezelőnek, rendőrségnek, meg a kötelező fekete doboznak, hogyan tisztázza magát az ember.
Motorleállító: Nyáron a reggeli indulás után már az első sarkon leállítja a motort. Főútra kikanyarodásnál, körforgalomnál szintén. Úgyhogy ez is kikapcsolásra kerül. Cserébe én veszem át az irányítást, pl. tudom, hol van hosszabb piros lámpa, ott aktiválom, meg ha villamosmegálló, buszmegálló mellet állok, akkor is bekapcsolom, ne az én gázomat szívják.
Szóval az asszisztensek kicsit úgy vezetnek, mint azt egy általános iskolás tenné, remélem, erre jönnek majd frissítések.
Motor:
Ez a híres (a 2010-es években hírhedt) EVO888 Gen 4-es változata. Mára legendává vált, tuningolása, berhelése egész iparággá nőtt, a vas jóval többet bír, mint a beszabályozott névleges teljesítmény. Kettős befecskendezős, részecskeszűrős, a kétoldali kipufogóvégekből hidegben tényleg jön is valami, de az autó gyakorlatilag szagtalan. Ezzel a turbóval van még 265 lovas verzió is, de azt a Q5-ös kapja meg, úgyhogy van tartalék a motorban. Az ennél erősebb verziókon nagyobb turbó van, az felül többet tölt, de alul lassabban pörög föl. Akinek ez kevés, annak első lépésként ott a teljesen legális ABT chiptuning gyári garanciával és +45 LE-vel. Ha még mindig torpan a gép, a szívósor átalakítással, csavart, hangolt leömlőkkel, kipufogó módosítással lehet némi plusz erőt hozzátenni. És ha még mindig fullad, meg lehet bontani a motort, más turbóval, titán hajtókarokkal, hegyesebb vezérléssel, így 400+ LE-fölé is lehet menni, csak minek. Egyébként a maximális nyomaték már 1600-as fordulattól rendelkezésre áll, ez jó rugalmasságot biztosít. Az alapjárat 1000 rpm, ami szokatlanul magas, de talán emiatt is jól rajtol az autó. Jól veszi a fordulatot, szép hangja van, nem kerregős, habár a szívó és a kipufogó oldalt is variálja. Mint a feltöltött motorokat általában, nincs értelme leszabályozásig forgatni, ott inkább már fojt a turbó, mint tölt. A reggeli indításnál apró dörrenéssel kel életre, ez ügyes színjáték. Visszaváltásoknál szép a hangja, nyúlósságot egyelőre nem tapasztalok. Olajfogyasztásnak nyoma sincs, még 3 ekm-nél kidobattam az első olajat, azóta 15 ekm-enként cseréltetem, 0W-20 kell bele. Nem mondanám egy sportmotor olajnak, de ennek a legkisebb a súrlódása, és a kibocsátási értékek csak ezzel hozhatók. Melegen kevés lehet, ezért megnyomták 5,7 l-re a mennyiségét. Mindenesetre forszírozott üzem után érdemes a visszahűtésre odafigyelni, van az autóban olajhőmérséklet kijelzés is. A vonóhorog előkészítéssel járt a megerősített fékek és hűtő is, emiatt még sohasem halottam zúgni a hűtőventilátort.
Teljesítmény:
A jellemzők 1695 kg (1620 + 75), 245 LE, 238 km/h, 5,8 s. A 6 s alatti gyorsulásnál azért álljunk meg egy kicsit, a gép jobban gyorsul pl. a GLC 300 e vagy 300 de hybrideknél. Csak hogy tudjuk ezt hova tenni, ez a Lamborghini Countach [’82], Porsche 911 [’84], Nissan 350Z [’03], BMW 550i [’13], vagy a maiak közül a Ford Focus ST [’19], Hyundai i30N [’22] értéke is. De a rugalmasság is jó, 4,2 s a 80-120. Azért annyira meg nem vagyok elvakult, hogy a ¼ mérföldet is ide merjem tenni. Az autó tudja a launch controlt, amit még egyszer sem használtam. Ez a gyorsulás bőven elég, pláne városban, gyakorlatilag ezzel is összeszűkül a tér az ember körül. A súly a nem sok, nem kevés kategória, arra elég, hogy ne essen le az autó az útról, de megvédjen egy ütközésnél, és nem okoz teljesítményvesztést vagy többletfogyasztást. A hybrid súlya +100 kg ugyanezzel a teljesítménnyel, a dieseleké meg +200 kg kevesebbel, de rosszabbul is gyorsulnak. A vége 238 km/h GPS alapján, óra szerint meglehet 250. Sajnos ma Budapesten kell ~250 LE a normális közlekedéshez. Igyekszem körültekintően sávot váltani, belső tükör, külső tükör, megvárom a szabad helyet, kiteszem az indexet. Na, ekkor látom meglódulni az addig csak támolygó autót mögöttem, nehogy már beférjek. De ez itt nem gond, index ki és pöccintek a gázpedálon, és már ott vagyok a szabad helyen. Olyan meg még egyszer sem fordult elő, hogy egy megszűnő sávból be tudott volna vágni elém valaki. Egyébként imádom, amikor -100 LE-vel kipörgetik a kereket mellettem induláskor, ezeket azzal szoktam jutalmazni, hogy direkt hagyom őket előre menni egy autónyit, hagy éljék át ők is a pillanatot, hogy majdnem megvolt, majd lerúgom a pedált kettesben és probléma volt-nincs.
Váltó:
Ez az olajos 7 sebességes DSG, ami elbírna 500 Nm nyomatékot is, úgyhogy van benne tartalék. Szerintem zseniális szerkezet, meg fogja kapni az olajcseréket is, de mire esetleg gond lesz vele, már nem nálam lesz. Ami nagy előre lépés, az a programozása. Korábban egyetlen célt láttam, hogy minél hamarabb minél alacsonyabb fordulaton tartsa a motort, ez néha elég döglött üzemmódot okozott. Most ennek nyoma sincs. Lehet, a 45-ösben megfizettették a vevőkkel a CO2 büntetést, mert a váltónak nem elsődleges célja a spórolás, remekül érzi, mit és hogyan csináljon. Figyeli a vezetési szokásokat, a GPS-től meg tudja, hol járunk, és alkalmazkodik. Ezek alapján érzi, mikor vitorlázzunk, vagy inkább tartsuk sebességben, vagy kapcsoljon vissza. Dynamicban már egyből S-be kapcsolja a váltót, nem kell ezt külön megtenni. Én S-ben nem is pályán, hanem néha inkább városban használom, mert akkor 2000 alá nem ejti a fordulatot, ez jól jön motorféknél vagy sávváltásnál. Ha lassításkor húzom S-be a váltót, akkor meg gázfröccsel gangolgat vissza, aminek gyönyörű hangja van, imádom. Így megérkezni egy piros lámpához azért megteremti a kellő bemutatkozást.
Az elején kicsit tartottam a hybridek meg elektromos autók azonnali nyomatékától, de azóta rájöttem, hogy az elektromos csúcsteljesítmény nagyon nem ugyanaz, mint a tartósan leadható. Igazából 2-3 gyorsulgatás után ezek mind belassulnak, valószínűleg a túlmelegedés miatt leszabályoznak.
És akkor még egy eposzi kellék, hogy le kell írni, milyen más, a miénknél drágább, erősebb, jobb autókat aláztunk porrá. Tegnap ugye jól otthagytam egy Lamborghinit. Kifordultunk az útra, szúrtam egy kettest, na, a Lambo eltűnt a horizonton a visszapillantóban. Mondjuk a Lambo az ellenkező irányba indult.
Sokan azt hiszik, az elektromos autók gyorsulása páratlan. Pedig a legtöbb messze nem e-tron GT, meg kockás Plaid. A legtöbb e-autó gyorsulása 7 s körül van, ami teljesen átlagos. Egy párbaj nagyjából úgy néz ki, hogy ezek előre ugranak egy jó autónyit, de abban a pillanatban ott le is győzi őket a gravitáció. Egyszer összeakadtam egy elektromos X BMW-vel, nagyon bunkó módon közlekedett. Be akart vágni elém is a lezárt területen keresztül, ez mondjuk nem sikerült. Előbbre ment még egy autót, és befurakodott ott. Nem baj, úgyis 2 sávos lett az út, azt hitte, itt most meglóg. De a következő lámpához egyszerre értünk oda. Átnéztem, kikerekedett szemmel bámult a sofőr, hogy ott áll mellette egy autó, azt hitte, ott nem lehet senki. Ezt eljátszottuk még 2x, végül hagyott elmenni. A pályán meg kivágott elém egy valami EQ Merci. Nagyon nem tetszett neki, hogy így viszont közel megyek hozzá, és elrúgta neki. Mókás volt, mert jelentősen gyorsabb volt, mint én, de annyira nem gyorsabb, hogy bárki befért volna közénk. Utolérte a sort, én meg őt, megint lepadlózta, de már mintha kevesebb lendülettel. Robogtunk 220-szal, és mit látok? Hogy hát itt volt a vége. Később megnéztem, és ennek tényleg 210 a végsebessége, én meg persze mentem volna feljebb. Ezt még 2x eljátszottuk, majd szépen kiment a külsőbe hűteni a technikát. Szerintem ezzel a kakaskodással pár perc alatt sikerült több negyedórányi töltési időt beiktatnia a következő megállójába. Persze, 300 LE-től felfelé én sem dacoskodom, egyébként meg viszonylag egyszerű szabályok szerint mozgok a pályán. Ha utolért valaki, azt gondolom, eddig gyorsabban jött, mint én, tehát ezután is így akar menni, ezért félrehúzódom. Viszont ugyanezt várom el attól, akit én érek utol. Nem jó döntés ilyenkor gyorsítani. Rossz látni, ahogy arra alkalmatlan sofőrök és eszközök kóvályogni kezdenek a pályán. Mivel én majd 250-el tudok menni akár 100 km-en keresztül is, várható, hogy ennek mi lesz a vége. Hát az, hogy jobbról kikerülöm. Erre az autó teljesen alkalmas, elég robbanékony hozzá. Viszont engem két év alatt még senki sem előzött meg jobbról. Egyébként, ha utolér egy nagyteljesítményű autó, én kifejezetten örülök neki, szívesen magam elé engedem. Ilyenkor takarítja előttem az utat, elvégzi nekem a piszkos munkát, én csak utazom az árnyékában. Az autó erre is alkalmas, tartja a lépést, nem fog elfogyni.
Futómű:
Részemről rendben van, nem kemény, nem lágy, nem pattog, nem billeg, a kovácsolt alumínium futóműelemek azért adják a prémium érzést, itt átjön a 100 év német gyártási tapasztalat. A hátsó híd 4 lengőkaros, jól íven tartja a kereket, meglepően jól lehet vele kanyarodni. A fordulókör viszont az elsőkerék kihajtás és a magasabb építés miatt nagy, 11,8 m. Gavalléros kifordulásnál jól hátra tudja adagolni a nyomatékot, nem esik be az autó orral az árokba. Most a Haldex vs Torsen hitvitába nem megyek itt bele, ez 15 éve még érdekes lehetett, rengeteg videó van fenn erről a neten. Itt is kuplungos fizikai kapcsolat van a hátsó kerék és a motor között, aminek elektronikus vezérlését folyamatosan fejlesztik. Szerintem tökéletes választás ehhez az autóhoz, és ügyesen is dolgozik.
Milyen vezetni:
Egy 4,5 m-es, 5,8-at gyorsuló autót, aminek messze a vége, persze, hogy jó vezetni. Azonban ez nem lesz a „szeretőd”, és nem fog „mosolyt csalni az arcodra”, ahogy azt az 1.x literes szívó benzines tulajok szokták írni. Ez egy összkerekes, viszonylag erős autó, ezért sosem szabad benne teljesen megbízni. Érdemes észben tartani, hogy itt ugye a motor súlypontja és a hajtás zöme elöl van, ez nem egy hosszában beépített, a tűzfalba betolt motoros, 110 LE-s, hátsókerekes ültetett, hülyegyerek játszós autó, de nem is az a dolga. Nem lesz végletekig elnéző, ha hibázol, de jó eséllyel meg fogja menteni az életed, és ehhez minden képessége megvan.
Gumik:
Nekem fontos a gumi, én állítom, hogy érzem a típusok között a különbséget, és hát mégiscsak ez az a 4 tenyérnyi hely, ami mindennek az alapja. Így meglepődtem, amikor az autó 215-ös A/A Falken gumikon érkezett, és ezen azért el is gondolkodtam. Nem ismertem ezt a márkát, így én nem is ezt választottam volna, bár egy német cég, akik Kínában gyártatnak. Egy pillanatra megpróbáltam elképzelni, ahogy ezeken a gumikon ~250-nel repesztek az autópályán, vagy szakadó esőben lavírozgatok, de nem adta ki, hiába szorítottam össze a szememet hozzá. Elsőre nem is értettem, mi rajtuk olyan furcsa, aztán szörnyű gyanúm támadt. Mérjünk! És hát ugye-ugye, a vadonatúj gumik profilmélysége 5 mm volt. Erre persze az a sztenderd válasz, hogy a zaj- és CO2 kibocsátási értékek csak így hozhatóak, és ezek már „modern” gumik, nem kopnak úgy, mint a régiek (ha-ha). Szóval az első dolgom az volt, hogy az új autót 350 eFt-ért átgumiztattam 235-ös B/A és erősebb oldalfalú SUV + performance típusú GoodYear gumikra, és láss csodát, ezeknek 7-8 mm volt a profilja.
Fogyasztás:
Ettől kicsit tartottam, mert napi használatban van az autó. Végül nálam 8,9 l az átlagfogyasztás, ezzel teljesen elégedett vagyok. Ez +0,3 l az előző, kisebb teljesítményű autómhoz képest, nekem így bőven megéri. Egy hétvégi kiránduláson meg lehet csinálni az 5,8 l-t is. Városban, ha nincs araszolós dugó, 8-l körül lehet tartani. Nyáron Budapesten a munkahelyemre 6,8-as fogyasztással szoktam beérni, ez télen 1 literrel több. Pályán, egyenletes gyors haladás mellett 10 l alatt tartható, ha sok fékezés és gyorsítás van, 10-11 l közé tud menni, de feljebb már nem nagyon. A tank rendes 60 l-es, nincs félbevágva a spórolás miatt.
Infotainment:
A digitális műszerfalat is magába foglaló MMI Plus az egyik legdrágább extra a maga 850 eFt-os árával, egy sima Navi nyilván nem ér meg ennyit. Viszont ezzel megkapj az ember az LTE adatkapcsolatot az 5G-s Wifi-vel és vezeték nélküli telefontükrözéssel együtt, és persze a myAudi ökoszisztémát a digitális szervizfüzettel és saját fiókkal. Ezzel átjelentkezve egy másik Audiba máris a megszokott beállításaink fogadnak. Mivel az autó álandóan neten van, működik a telefonon keresztüli távnyitás/zárás, nyomkövetés, státuszellenőrzés, ablakok, tető, üzemanyagszint, futásteljesítmény lekérése, úti cél küldése, forgalmi vagy útinform adatokkal a navigáció vagy érkezési idő módosítása, stb. Benzinkút keresésnél pl. betölti az üzemanyag árakat. Lejátszik 1080p videót is (persze nem menet közben). Kezeli a lejátszási listákat, de van Youtube Music is. Ez utóbbin viszont menetben még a hangalapú keresés sem megy. Fogadja a Teams hívásokat, üzeneteket is, de hívni, küldeni nem tud. Ehelyett beépített üzenetpaneleket lehet SMS-ben kiküldeni, pl. ami a pozíciónkat is tartalmazza, ez hasznos tud lenni. Az MMI végre szép magyarsággal beszél, vagy kérésre olvassa fel az üzeneteket, de utasítani egyelőre csak angolul lehet. A kézírás bevitel jól működik, fel sem kell emelni az ujjat hozzá, de ez is csak álló helyzetben aktív. Már csak USB-C-s csatlakozók vannak, de abból 4 db. Témázható, én 3 egyedi témát vettem rá. A lejátszási listák aktualizálásának van egy trükkje, le kell törölni az adattároló EWG kezdetű azonosító fájlját, és akkor újraszkenneli azt. Egyébként gyors, nálam egyszer fagyott le, akkor 10 másodpercig lenyomva kell tartani a hangerő gombot, ez jelenti az újraindítást.
És hogy ne csak a jó legyen, ami nem tetszik: Az ajtófogantyúk műanyag betéte minden alkalommal, amikor megfogom, nyikorog, és azért egy fogantyút elég sokat fog az ember. Sportosabb kanyarban meg nekifeszül a térdem, és akkor is, szerintem ide felesleges ez a betét. Műszerfal ápolót fújva az illesztéseibe egy ideig abbahagyja, amíg ki nem szárad.
Végül egy jótanács. Ha vonóhorgot akarsz, vedd meg a gyárit, hiába kerül 600 eFt-ba. Én csak előkészítést kértem, ugyanis ezeket itthon gyártják, az áruk 180 eFt. Az volt a terv, hogy megveszem a gyári beszállítótól, és maszek majd felpattintja, így kevesebb, mint a feléből megvagyok. Nos, ez a mai autóknál nem ilyen egyszerű. Maszek, ha fel is teszi, és beköti a biztosítéktáblába, az autó ettől még nem fogja tudni, hogy vonóhorog, vagy pláne vontatmány van rajta, ezért a nyomatékvektorozás, fékerő elosztás, sávtartó, stb. nem fognak megfelelően működni, így nem is fog levizsgázni. Az autó csak a saját elektronikájával hajlandó kommunikálni. Persze, ezt is meg lehet venni, meg át lehet ütni az autó szoftverét, csak ugye az autó az internetre van kötve, jön egy csendes OTA frissítés, ami máris kiüti a kiütött verziót, és nem jó érzés, amikor egy autó emiatt mondjuk a fékezésnél elszámolja magát.
Hibalista
- Semmi.
Ide hordtam szervizbe
Porsche Inter Autó Pest
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2022 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Q3 | Következő autója? | Q5 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
