Karácsonyfa izzó stílus
Szöveges ítélet
Már régóta szeretnék írni ide, de nem akartam elkapkodni, ezért megvártam míg elég tapasztalatot gyűjtök.
Előtte egy 2006-os Audi A4 2.0 TFSI-im volt. Azt az autót 20000 km-rel vettem fél évesen, ismert előélettel. Rengeteget km megtettem vele. Ami legfontosabb, soha nem hagyott ott sehol. Olajon, szűrőkön és a kopó dolgokon kívül nem volt rajta cserélve semmi. Tökéletes autó volt, három apró hibát leszámítva:
1. 198 centi magas és 110 kg-os (sportos testalkatú) ember vagyok, számomra elég szűkös volt a fejtér (igaz a nagy testalkatom ellenére elég helyem volt és az ülés sem volt alul méretezett)
2. Sajnos ez nem kombi, hosszú távra, vagy nagy bevásárlásra alkalmatlan
3. "megtelt" a kilométeróra, beletekertem majdnem 200000 km-t
Így hát megváltam tőle, igaz ekkor már nagy örömmel, mert már megvolt a "majdnem" új A6-osom.
Ez az autó már egy más fejezet, más dimenziókban játszik.
Mielőtt megvettem három A6 3.0 TDI-t is kipróbáltam. Mind a hármat egyik ismerősnél (egyébként Audit szervizelnek profi szintem, megemelem a kalapom előttük) próbáltam ki, azoknak csak az volt a bajuk, hogy TDI. Mondtam is neki, hogy ezek az traktorhangú (egyébként csak alapjáraton hallani) fenevadak nekem nem jönnek be. Gondoltam magamban, eddig csak benzines autóm volt, ehhez is tartom magam a jövőben. Ő csak győzködött, meg folyton azt mondta, hogy ő esküszik ezekre a gázolajos szörnyekre. A vége az lett, hogy adott egy tippet, hogy kit keressek fel benzines A6-ossal kapcsolatban.
Másnap találkoztam is az ürgével nagyon el akarta adni az autóját, látni lehetett rajta, hogy le van égve. Kipróbáltam, átnézettem a ismerőssel, megfelelt, megvettem. Sokkal olcsóbban, mintha egy újat vettem volna. Igaz kellet egy órát mellébeszélni, de csak összejött annyiért, amennyiért én akartam megvenni.
Két hónaposan, 10000 km-el, 3.0 TFSI motorral. Az autót 2010 szeptemberében lett újonnan forgalomba helyezve Szlovákiában, én december elején vettem át. Az a 10000 km annyit tesz, hogy bejáratták nekem az autót. Az autó egyébként full extrás a TV-t kivéve. Légrugó, 19 colos könnyűfém felnik (255/35 ZR19 gumikon), Xenon fényszórók, távolsági fényszóró asszisztens, integrált kanyarodási fény, kívül és belül S-line sportcsomag, sportkormány F1 váltóval, S-line felirattal megvadítva a kormány és az ülések, elektromosan állítható memóriás Valcona bőr sportülések, fűthetők elől és hátul is, 3 zónás automataklíma, MMI Plus, MMI Navigation Plus, BOSE hangrendszer, tolatóradar, tolatókamera, fűthető és behajtható elektromos tükrök memória funkcióval, Adaptive cruise control (alkalmazkodó sebességtartó automatika), Side Assist (holttérfigyelő), elektromos tetőablak, csomagtérajtó elektromos nyitás és zárás, napfényróló az oldalajtókon stb. A belső tér minősége kiváló. A műszerfal jól átlátható, a kezelőgombok kézre esnek és nem kopnak. A kormány gombjai és a kormány mögötti bajuszkapcsolók beleértve a tempomat kezelője is kézre esik. Az ülések nagyon kényelmesek (nem kopnak), nagyon jó az oldaltartásuk az ember még hosszú út (1000 km) megtétele után is kipihentnek érzi magát. Praktikus megoldás az állítható combtámasz. Hátul már más a helyzet, ha magamra állítom az első ülést, akkor hátul már csak éppen elférek és csak két ember. Hárman csak rövid távon kényelmes. A klíma nagyon jól hűt, ha az ember beszáll az autóba pillanatok alatt lehűti a kabint. Érzékeny embereknek ez a intenzív klíma lehet negatívum is. A MMI jól átlátható, kezelőgombjai kézre esnek, habár néha az egészet feleslegesnek érzem. Eddig 2-3-szor lefagyott, de utána működött rendesen. A navigáció eddig elvitt mindenhová. Az igazság az, hogy nem nagyon használom, nélküle is boldogulok (jó a tájékozódási képességem). A BOSE hangrendszer az tökéletes. Egyszerűen új fejezet nyílt az életemben, megszerettem a zenét! Adaptive cruise control (alkalmazkodó sebességtartó automatika)jól teszi a dolgát, tartja a beállított távolságot az előttem lévő autótól, lassít vagy gyorsít ha kell. Hasznos extra tud lenni ha az ember pihenni akar egy kicsit, ha köd vagy hófúvás van és rosszak a látási viszonyok. A Side Assist (holttérfigyelő) nagy segítség a mindennapokra. Az A6-osnak nagy tükrei vannak, viszont néha előfordulhat, hogy valakit nem veszünk észre a másik sávban, ilyenkor jól jön ez a tükörbe épített LED-es őrangyal. A csomagtér az óriási 565l és a csomagtér nyílás is gigászi. Sokat járok Németországba és úgy bevásárolok, hogy még az üléseket is le kell nyitnom, de befér a nagyképernyős LCD tv-től kezdve a Husqvarna fűkaszáig minden.
A motor az félelmetesen, egy TDI-hez képest biztos. Alapjáraton nagyon kulturált. Igaz keményebben szól, mint a 3.2 FSI szívó benzinesek. Magas fordulaton, viszont mennyei a hangja, főleg ha valaki kívülről hallgatja. Az autóba pont annyi motorhang áramlik be, ami még kellemes a fülnek. A autóba ülve az ember úgy érzi, hogy a többi autós Frédi és Béni lábbal hajtott kőkorszaki autókban ülnek. Az adatok magukért beszélnek 290 LE (4850-6800), 420 Nm (2500-4850) 0-100km/óra 5,9 s. Mindenki a TFSI hallatán azt hinné, hogy egy turbóval megáldott szerkezet, de nagy tévedés, ez egy kompresszoros (supercharged) szörnyeteg. Szerintem nagyon jót tett ennek az autónak kompresszor, mert lehet úgy is vezetni "D" fokozatban, hogy nem pörgessük szét az autót, de lehet "S" sport fokozatban úgy is, hogy kipörgessük majdnem hétezerig. (Ezzel arra célzok, hogy lehet úgy vezetni, mint egy dízelt, mert alacsony fordulaton is van erő (NM), de lehet úgyis mintha egy szívó benzinest vezetnék. Minden fordulatszámon van erő, nem olyan, mint egy turbó dízel.) Általában így szoktam vezetni, mert egyszerűen kihozza belőlem a vadállatot. Engem arra ösztökél, hogy előzzek, az előttem haladót meg arra, hogy lehúzódjon az út szélére vagy a külső sávba autópályán. Egyébként volt is egy vicces esetem, amikor az előttem haladó kanyar után annyira lehúzódott, hogy a vizes útpadka megcsóválta a farát. Egyet mosolyogtam, aztán kielőztem. Az egészről az autó karácsonyfa izzó stílusú nappali menetfénnyel ellátott orra tehet. Egy hasonló Audit látok a visszapillantó tükörben én is igyekezek lehúzni előle, de aztán eszembe jut, hogy én is Audiban ülök. Ez a autó egy igazi kanyarvadász, olyan mintha rá lenne tapasztva az ívre. Mindez köszönhető a jó minőségű rugózásnak és a rendkívül peres gumiknak. Igaz BP.-en ezek a peres gumik inkább hátrány, mint előny. Nagyon oda kell figyelni az járdaszegélyekre is. Szerencsére keveset járok vele városban, főleg országúton és autópályán. Nehéz vele betartani a sebesség korlátozásokat. Országúton általában 150 km/ óra autópályán 180km/ óra. Állandó veszélyben van a jogsim. Azt azért szeretném megjegyezni, hogy faluba vagy kisebb városokba mindig betartom az ötvenet, mert általában az emberek össze-vissza járkálnak, mielőtt zebrára lépnének eszükbe sincs, hogy körülnézzenek. Német autobahn-on ált. 200-240 km/ óra között járok. Így a fogyasztás sem alacsony város 15-16 L, országút betartva minden sebesség korlátozást 8 L (egyszer már sikerült!!!), autópálya 150 km/ óráig 9-10 L (ha valaki normálisan jár és sokat országúton annak ilyen fogyasztás fog kijönni és ez semmi, picsafüst egy ilyen autóhoz képest), 200+ km/ óra 20 L, kombinált 13 L.
Quattro meghajtás télen tökéletes. Amikor a többi autós szenved a nagy hó miatt, akkor én élvezem. Egyszerűen jöhet méteres hó, jég, szakadó eső az autó stabilan fekszi az utat. Egyedül a féktávra kell ügyelni, mert jégen, havas úton ugyanolyan, mint a többi autóé(hát igen a fizika határai). Meg még egy dolog, de ez csak akkor jöhet szóba, ha az ember túl nagy tempóval megy bele egy kanyarba, na akkor már tolja kifelé az orrát (persze ez is csak télen jellemző).
A hatsebességes Tiptronic váltóról már lehet mondani jót is és rosszat is. Amíg ki nem próbáltam az Audi 7 seb. S-tronic (dupla kuplungos) és 8 seb. ZF sebességváltókat, addig azt hittem, hogy ez a legjobb automatába és nem hittem el, hogy lehet jobb akármelyik másik. Igaz "S" fokozatban már ez is gyorsan vált, de "D"-ben már szeret hezitálni. Kétszer meggondolja, hogy betegye? Vagy inkább ne? Ezért is használom inkább "S" fokozatban. Egyébként én szoktam használni az F1 váltókat, szerintem hasznos tud lenni előzéskor vagy ha az ember játszani akar. A másik pici probléma, hogy induláskor úgy lő ki, mint egy puskagolyó. Erre tényleg vigyázni kell, mert az első utamon majdnem elvittem egy zebrán átkelő gyalogos lábát. Szokást igényel a gázpedál használata, ha nagyon finoman bánik vele az ember, akkor el nem indul(mintha leakarna fulladni), viszont ha picit erősebben nyomod kilő. Az arany középút itt a megoldás, de az szokást igényel.
Városban inkább megéri a "D" fokozatot használni és még, amikor hideg a motor. Nagyon vigyázok az autóra garázsban tartom (télen a legnagyobb fagyban is plusz a hőmérséklet). Begyújtom az autót hagyom állni egy öt percig (a motor és a aut. váltó miatt). Nagy tempó után is hagyom a motort járni egy pár percig.
Az olajcserét + szűrők kétszer 15000 km-ig hagytam, utána mindig 10000 km után cseréltem. Ez sok pénzben, főleg úgy, hogy havonta 4-5000 km-t megyek, de szerintem megéri. A másik dolog, ami sokba kerül és gyakran kell cserélni az a gumik (darabja kb. 70000 Ft) Ez olyan dolog, hogy ez lehet kellemetlen és egyben veszélyes is, pl. az ember defektet kap, ezért muszáj ezt is cserélni. Ennek köszönhetően az autó eddig hibamentesen üzemelt, nem hagyott ott sehol.
Összesen kétszer voltam szakszervizbe olaj + szűrők + diagnosztika kb. 100000 Ft. Mind a kétszer idő előtt és mind a kétszer sokat fizettem olyan dologért, amit ismerős szervizébe sokkal olcsóbb lehetett volna. Ezért nem vittem többet szakszervizbe, plusz nagyon oda kell rájuk figyelni, mert elsumákolnak mindent. Nem figyelnek a részletekre.
Ismerős szervizébe a kötelezőn kívül cseréltem 2x fékbetéteket + 1x féktárcsák + fékolaj. Ezt is jóval idő előtt, de szerintem megérte, mert a fontos embernek el kell jutni mindenhova.
Most jut eszembe, hogy valamelyik hátsó lámpába (már nem emlékszek melyik oldalt) a világítás tönkrement, de valójában mégsem, mert kontakthibás volt. Ki lett szedve a lámpa, a kábel vége meg lett tisztítva és korróziómentesítő sprayvel be lett fújva és már működött is. Gondolom szakszervizbe kicseréltették volna szép kis összegért.
Hibalista
- Eddig semmi, szerencsére!!! Le is kopogom kipp-kopp!!! :)
Ide hordtam szervizbe
Pozsonyba hordtam szerelőhöz. Összesen kétszer voltam szakszervizbe olaj + szűrők + diagnosztika kb. 100000 Ft. Mind a kétszer idő előtt és mind a kétszer sokat fizettem olyan dologért, amit ismerős szervizébe sokkal olcsóbb lehetett volna. Ezért nem vittem többet szakszervizbe, plusz nagyon oda kell rájuk figyelni, mert elsumákolnak mindent. Nem figyelnek a részletekre.
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Ismerős szervizébe a kötelezőn kívül cseréltem 2x fékbetéteket plusz féktárcsák. Ezt is jóval idő előtt, de szerintem megérte, mert a fontos embernek el kell jutni mindenhova. Mivel Audis alkatrészek és azok sokba kerülnek, ezért 8. Egyébként nagyon precízen végzik a munkájukat.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2010 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 10000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 90000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 13 l |
Előző autója? | A4 2.0 TFSI | Következő autója? | A6 3.0 TFSI quattro Avant, BMW 535i |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
