Cica, vagy tigris?
Szöveges ítélet
Vályi Pista „Tekert Audit vettem” írásának olvasása után, olthatatlan vágyat éreztem irományom megkomponálására. Azonban még mielőtt belekezdenék, köszönetet szeretnék mondani a Népítélet íróinak, akik az autóválasztásban nagyon nagy segítséget nyújtottak!
Még nagyobb köszönet jár a TC csapatának, akik napról napra egy nagyon színvonalas, aktuális és szórakoztató médiát varázsolnak a mindennapos autós világ híreiből!!
Külön tisztelet jár Csikós Zsoltnak (a 4b-ből), aki cikkeivel bármelyik napszakot képes bearanyozni. Soha nem hívalkodó, nem elrugaszkodott, elképesztően kreatív és szórakoztató stílusa, mindent felülmúló autó (nem csak Mercedes) szeretete, szerteágazó tudása és tapasztalata, profizmusa, szakmai elismerése (COTY tagság), családja és szülei iránt érzett szeretete (édesapja tiszteletére visszavásárolt és makulátlanúl felújított állólámpása) egy elképesztően józan emberről tanúskodnak. Csikós Úr már megtalálta a bölcsek kövét!
225.000 kilométer és 6 év használat után (összkilométer 363.000) felemelkedtem a népítéletes C4-eket leghosszab távon használók táborába és eljött az ítélet napja.
Előzmények: ’97 és ’07 között 6, azaz hat db motor (2 db Kispolák, Mazda 121 1,3 benzin, Renult Clio I 1,4 Energy, Nissan Laurel 2.8D és Peugeot 309 1.9 GTI) adta fel a küzdelmét jobb lábam Joe de Miro féle betoncipőlye alatt.
A 2000-es évek közepén nagy álmom vált valóra és Németországba költözhettem. Jazz zongoristaként persze itt sem aranytallérok és dukátok duzzasztják az erszényt egy egy hakni után, de hosszú évek munkája és három hónap aktív autókeresése után megtaláltam a nagy Ő-t. (Az autó azóta kétszer volt menyasszonyi autó, egy happy endes - barátom - és egy sad endes – saját esküvőn )
Első tulaj,138.000 Audinál vezetett szervízkönyvkilométer, mobilitásgarancia, földöntúli öröm. A kíváncsiskodóknak sajnos nem tudok információval szolgálni a tulajdonos orvos vagy jogász kilétéről.
A sok kismotoros, gyengécske, puhány, néhány hónapot, esetleg 1 évet bíró vacak után (tisztelet a Peugeot és a Nissan motorjai előtt) végre egy komoly, nem nyekergő, férfias (de csak hangú...mert a színe tűzpiros) paripám lett, amivel végre felemelkedhettem, a (2007-ben) Német autópályákat használók nagytiszteletű felsőbb kasztjába. Tudom tudom, tisztában vagyok vele, hogy 140 lóerővel és 290 nm-el nem lehet megváltani a világot, és ez a tagság is csak megtűrt. Ez az „erőmennyiség” 2007-ben sem volt sok, manapság pedig az összes kompaktban legalább 140 kigyúrt bivaly dolgozik. Ettől függetlenűl még ma is egy jó adag adrenalinnak és a kasseli (A5-A7), taunusi (A5), westerwaldi (A3) hegyek, 3 sávos, döntött kanyarjainak köszönhetően folyamatos vigyorgás képes urrá lenni rajtam.
A korlátlan autópályák birodalmában, a 12.845 autópályakilométer kb. 50%-án meg lehet futtatni a ménest...már ha akad zab is. Szerencsére ez a motor nem az a motor, amelyik tulajdonosát egy pár tíz kilométeres aktívabb galoppozás után pénztárcája kiűrítésére kényszeríti. A legvadabb, leghosszabban tartó szakaszok után sem sikerűlt a fogyasztást 9,4 fölé eröltetni.Ez gyakorlatilag folyamatos padlógázt jelent. A nagy hajszában azért nem árt az olajhőfokmérőt figyelemmel tartani, tartós 200 körűl, főleg nyáron elég gyorsan 130 fok közelébe szökken a mutató.
A motor, a 6 sebességes váltónak köszönhetően nem tudja magát szétforogni. A fordulat még 220-nál is csak 4000.
Az Audi ezzel a motor, váltó párosítással ’94-ben egy mérföldkő volt. A receptet persze azóta gyakorlatilag az összes autógyártó lemásolta, s amit a 2.5tdi a ’90 es évek közepén tudott, azt manapság a legmodernebb 1.6-os motorok tudják, hasonló, vagy még hosszabb váltóáttételezéssel. A kérdés csak az, hogy ezek a kis motorok elfutnak-e majd 600.000-700.000 kilométert, komoly nagyjavítás nélkül, első váltóval, motorral, adagolóval, porlasztócsúcsokkal, turbóval, féltengelyekkel.
A futúmű még GYÁRI, eddig még egyetlen szilent, lengőkar, kormányösszekötő sem volt cserélve, pedig nyaranta 235/45 R 17-es kerekekkel gyötröm. A turbó nem volt felújítva (persze mindíg lehűtöm), a porlasztócsúcsok, váltó, féltengelyek, s a teljes kipufogó, katalizátorostól gyáriak. Az adagoló kapott egyszer egy tömítésszettet. Műszakira a Dekrához járok, csókok nélkűl.
(A manapság – joggal – közkedvelt E60 as BMW-nek 100.000 kilométerenként cserélgetni kell a lengőkar szilentjeit és egy megkímélt példány 6x annyiba kerűl mint az én öreg csatalovam.)
Ez az autó még abból a dicső korból származik, amikor „divat” volt az örök életnek tervezett autó gyártása, s a „prémium gyártók” valós és nem csak látszat minőséggel próbálták más gyártók vevőit magukhoz csábítani.
A ’90-es évek második fele azonban fordulatot hozott. Az Audi többek között az újabb A6-os botrányos V6-os dízelével, a rosszabb minőségű utakat nem toleráló soklengőkaros (de precíz) futóművével (A4, A6, A8), a Mercedes majd összes típusát érintő rozsda problémákkal ( W210, W202, S202, W220) a BMW a 3000-es hathengeres dízelmotorjának 2005-ig tartó szívószelep besszippantásával, az e46-os hátsó futómű kiszakadásával (és még számtalan egyéb komoly problémával) szép lassan lejáratta magát. Azóta az összes gyártó azon küzd, hogy visszaszerezze a legendás megbízhatóság mítoszát. A futótűzként terjedő elektromos vezérlőegységek korában azonban egyre inkább egy számítógépet birtoklunk, ahol a szofverek és szoftverfrissítések vették át az uralmat.
Néhány év eltelt, különösebb problémák nélkül, csak a szokásos cuccokat kellet cserélgetni, majd egy évvel ezelőtt 320.000 kilométernél majdnem temetés lett a frigy vége. A főtengelyen elfordult a vezérlés bordásszíjtárcsálya, ( az egyetlen komoly típushiba), a motor (180-nál) leállt. A legnagyobb meglepetés azonban néhány nappal később a szerelőnél ért. A motorban semmi nem sérült, a szelepek nem görbültek, a hengerfejet nem kellett felújítani. A henger honolása még gyári, nem kopott, a gyűrűk, dugattyúk, vezérműtengely állapota újszerű!!! A vezérlés rendbeszedése óta a motor hibátlanúl teljesít, ismét tudja a gyári értékeket.
Még mielőtt bárki durván elítélne, megemlíteném, hogy kíméletlen bakancs ide vagy oda, a motort hidegen sosem kínoztam, az olajat 15.000 kilométerenként cseréltem (Castrol Magnatec Diesel 10W40), a motor olajat nem fogyaszt....s néha finoman is szoktam menni (3,7 literes fogyasztás 70-90 között, hatodikban csoszogva)
A vásárlást követő hetekben, megszokásból, naponta nyitogattam a motorháztetőt, ellenőríztem a folyadékszinteket, olaj, vízszivárgást, míg rájöttem, nincs mit nézni. Nem történik semmi, az ég világon semmi!
Egyetlen dolog zavar: a projektoros fényszóró a látni és látszani elv első kitételét sajnos figyelmen kívűl hagyja.
Ja, egyébként nem vagyok Audi buzi, a következő autóm nem valószínű hogy Audi lesz....hacsak újra elő nem veszik az öthengeres motort (nem csak benzinesként a TT-be) és meg nem piszkálják egy kicsit.
Addig is kacsintgatok előbb a 400.000 majd az 500.000 felé, aztán meg majd meglátjuk...
A most következő hibalistát én inkább alkatrészlistává keresztelném
Hibalista
- Gumiigény: 8db Continental Sport Contact 2, 8db Continental Sport Contact 3, 8db téligumi - 200.000 lengéscsillapítók elöl - 280.000 adagoló felújítás (szivárgás miatt) - 300.000 lengéscsillapítók elöl, hátúl, új kuplung (a gyári még bírta volna, elővigyázatosságból történt a csere) - 320.000 a főtengelyen elfordult a vezérlés tárcsálya - adagoló felújítás - 2 szett első tárcsa + betét, 1 garnitúra hátsó betét + tárcsa + fékmunkahengerek - 4 db féltengelygumiharang - 3 db termosztát - 1 vízhűtő (szivárgás) - vízcsövek - ékszíj - Olaj, olajszűrő, levegőszűrő 15.000 kilométerenként - Izzítógyertyák - Fékolaj csere 2 évente - A motor érzékeny a befecskendezési pontra, ha ez stimmel, minden ok
Ide hordtam szervizbe
Magán szerelő, Hockenheim
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Nyeső Béla, Budaörs Baross utca (a Hegyalja Kft mellett)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 138 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 225 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 309 GTI | Következő autója? | 535d |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
