Vegyes érzelmek
Szöveges ítélet
2011.11.06. "The End is the Beginning is the End"
Hogy az időrendi sorrendet megkavarjam, hosszas múltbéli áradozásom előtt lelövöm a poént, s inkább az autó eladásával kezdem népítéletemet. Korábbi tapasztalataim, észrevételeim a történelmi hűség és az autó nálam töltött kilómétereinek nyomon követése végett meghagyom.
Eredetileg az autót körülbelül 180-200 ezer km-ig szerettem volna használni.
Időközben az autó (az utóbbi 1-1,5 évben, tehát kb. 60000km-től kezdve)sajnos gyakran volt beteg,kisebb-nagyobb problémákat rendszeresen produkált. A végső lökést az eladásra az utóbbi hetekben tapasztalt hibák adták. Münchenből hazafelé jövet az autópálya felhajtón négyesből kigyorsítva kb.3200-as fordulat után elmegy minden motorerő, a motor vészprogramban marad, közben a spirálszerű "előgyújtólámpa" (Vorglühlampe) villog. Leállítás után a probléma megszűnik, az autó normálisan működik. Ez még kétszer előfordult azóta (egyszer német autópálya belső sávban 140km/h-s sebességnél- mondhatom marha jó mikor elmegy a motorerő. Üres, motor ki kormányszervó,fék el, gyújtás vissza és boldogan gurulunk tovább...)
Szervíz (már nem Audi, garancia lejárt azon kívül mint alább olvashatják a borsos árért cserébe nem feltétlen minőséget kaptam) kiolvassa a hibakódot "Ladedruck Fehler" szóval töltési hiba a turbóban.Ez nem lenne nagy gond; egy repedt,elálló cső,tömítés is okozhatja.A szervíz ezt is és az előgyújtógyertyákat is végig ellenőrzi, semmi hibát nem talált.Egy szenzort kiszednek, illetve megtisztítanak azzal a jótanáccsal, hogy használjam nyugodtan tovább és várjam ki míg a hiba újra jelentkezik, hátha okosabbak leszünk, bár figyelmeztetnek arra, hogy ilyen futásteljesítmény mellett még nem szabadna, de a turbo is tönkremehet.Egy másik független szervíz ugyanerre jutott az átvizsgálás után.
Innentől besokalltam.Az autóra kb. 3800 Eurot kellene költenem (szervíz,vezérműszíj csere és az esetleges turbo csere)úgy, hogy már meglehetősen új korában sem a legmegbízhatóbb kocsi volt.Köszi nem, inkább áron alul eladtam és az adott összeget egy másik autóba tettem bele.
Innentől vissza a múltba,hogy autóm nálam töltött 110000 kilométerének minden mozzanatával megismerkedhessenek. ;-)
Kifutó szériás autóként egy gazdasági krízissel megspékelve tetemes kedvezménnyel vettem a kocsimat egy nürnbergi Audi kereskedőtől. Az autó 2007.októberi én 2008 decemberében vásároltam meg az Auditól "Werksdienstwagenként" (mondjuk céges,vagy bemutató autó) 7500 km-rel. Egy év újautó, plusz két év Audi Car Life plus garancia van rajta. (Nekem eddig garanciális autóm nem volt így értékelem, ettől jobban "biztonságban érzem magam")
A motor a belépő dízel 115 LE-vel. Hidegen morgós , de nyomatékos, mozgékony motor 5 fokozattal. Autóúton előzni könnyedén , nyomatékból lehet vele. Autópályára kifejezetten jó, a 160 km/h -s utazó tempót nyugodtan , erőlködés nélkül tartja hosszú távon is.Fogyasztása kedvező, én eddig csak télen használtam , teljesen vegyes üzemben (város,
autópálya,autóút) 6,8-7 litert eszik. Én ezt jónak találom.
Jól vezethető, kezes, a rugózása kicsit túl feszes .Összességében nagyon elégedett vagyok vele, remélem így marad.
Eddigi szervíztapasztalataim:
Akku lemerült - Télen vettem át bemutatóautóként. Hazavitel után két nappal nem akart beindulni. Elég hihetetlenül hangzik egy gyakorlatilag új Audinál. Az ingyenesen hívható Audi szervíz számon történt hibabejelentés után 10 azaz 10! perc múlva megjelent a két Audi-szerelő a ház előtt. 30 percen belül a hiba orvosolva volt. Kicserélték az akksit, az enyémet átvizsgálása és feltöltése után visszakaptam. Hozzáteszem ez egy németországi szervíz (ASW Automobil) , tehát otthoniról tapasztalatot nem tudok írni. A szerelés díjtalan volt.
Alapvetően a szervízzel elégedett vagyok az autó hibát (még jó :-) ) nem produkált.
(A képek még a kereskedő képei.)
2009.05.13.
Szűk négy hónap alatt közel 15000 km került az autóba, a computer figyelmeztetését követve 22400 km-rel vittem az
első szervízre. Az autóval minden rendben volt , magától hibát nem produkált , a szervíz egyébként az erősen marketing szagú "Audi LongLife Service" nevet viseli. Két oldalas listát kaptam az elvégzett vizsgálatokról és eredményéről (Wartungsliste). Hivatalos szakszervíz ellenére nem számítottak fel sokat (én többre stámítottam), 297 Eurot fizettem érte. (Árfolyamtól függően 75 és 90 ezer Ft között valahol) Ennyit otthon a Focusom szervízére is kiadtam a Ford szalonban. Az autót megint az ASW-hez vittem, a szervízvezető készséges volt , minden feltett kérdésemre válaszolt , sőt az autót lemosva kaptam vissza , ez plusz pont. (Figyelmeztettek, hogy előírás szerinti fékfolyadékcserére majd két éves korában ,tehát úgy október körül vissza kell mennem.)
Egyre jobban megkedvelem , a rugózást már nem találom olyan feszesnek mint korábban. Időközben megkapta a képen is látható nagy méretű nyárigumikat. A téligumival is jó volt vezetni, de hát ez egy egészen nagy lapáttal dob arra rá. Baden-Württembergben lakom, sok a jó minőségű kanyargós út,egyszerűen öröm vele belemenni a kanyarokba. A focus is marha jól kanyarodott , de ez! Szóval belépő dízel ide, vagy oda tényleg élmény vezetni ezekkel a felnikkel.
Hosszú utakon sem fáradok el úgy mint a korábbi autóimnál. Eléggé vegyes utazótempókat veszek az autópályán; mondjuk, ha Magyarországra megyek a Tempomatot 170km/h-ra állítom be. Kényelmes utazósebesség a motor még nem erőlködik .(Ilyenkor , ha jól emlékszem 3200-t forog.)
A fogyasztás 6,4 és 7 liter között ingadozik, hol jobb hol rosszabb, olyan átlag 6,8 maradt. A másoknál emlegetett brutális mennyiségű problémával eddig nem találkoztam. (Remélem nem is fogok. :-))
2010.01.10.
Egy év és 45000 megtett kilóméter után is tökéletesen elégedett vagyok az autómmal. Szervízre 51800 km-rel vittem ismét az ASW-hez , a szervízen mindent rendben találtak, a kötelező átvizsgálások és alkatrészcserék után 464 Eurot számoltak fel , amit egy német Audi szervízben én nem találok soknak.
Amiket eddig nem emeltem ki:
-az ülések kényelme;
bár az én autómban a teljesen alap ülés van mégis nagyon kényelmes , hogy más autókhoz képest alacsonyabban elképesztően jól tartó és kellően puha ülésekben terpeszkedhetünk
-a műszerfal /anyagminőség;
puha, jó tapintású . Más autóból átülve olyan érzés fog el (pl.:Toyota, Honda , Opel , Ford, stb.) mintha több lenne az anyag, mintha nagyobb biztonságban lennék, meg egyszerűen ránézésre is finomabb.
A kapcsolók elhelyezése németesen logikus, egyáltalán nem kíván külön "hozzászokást".
Egy fárasztó munkanap után pedig kifejezetten felüdülés este beleülni. Felsejlenek a tompa piros fények (ezt különösen megszerettem, sajnos azóta az Audi színt váltott) bekapcsolom az ülésfűtést beteszek egy jó cd-t és nyugodtan siklok vele haza.
Apropó ülésfűtés. Két nagyon hasznos extra, amit javasolni tudok mindenkinek ülésfűtés és tolatóradar. Következő autóimban mindenképpen benne lesznek.
Néhány apróság ami egy jó autót tényleg széppé tud varázsolni: a Design csomag. Kicsit nagyobb , de stílusos felnik , szép króm díszítések itt-ott átlátszó színtelen indexbúra és az autó valahogy máris szebbnek hat.
2010.10.02.
Utolsó népítéletemet 2010.januárjában írtam,"csak" 10, de eseménydús hónap telt el azóta az autómmal.
Népíteletemen belül a teljesítmény,fenntartási költségek, megbízhatóság és szervíztapasztalat pontjait sajnos mind lejjebb kell pontoznom.
Nagyon szép ,öröm vezetni. Elképsztő masszivitást sugároz vezetés közben, számomra kellően tágas karosszéria.Utaztam hozzám beállított vezetőülés mögött hátul és nem értek egyet a gyakran olvasott kritikával , miszerint kicsi a lábtér hátul. Én a 182 cm-es magasságom mögött kényelmesen elférek hosszabb távon is. A korábban említett extrák tényleg jó megjelenést adnak neki.
-Megbízhatóság:
Az utóbbi 10 hónapban produkált hibák:
-check engine világít,- dízelrészecskeszűrő "nincs jóban" a pdtdi motorral.
-klíma a beállított 22 C -ról hirtelen 56 C-ra ugrik. Innentől nem 0,5 hanem csak 2 C-kal állítható arrébb. Egészen extrém példa 70 C-ot ír ki és fűt, mint az állat.Ezt ritkán,nedves,párás,esős időben teszi.
-Teljesítmény:
Nyomatékos-hisz turbodiesel. Ami kicsit zavaró és amiért egy erősebb autóba kívánkozik az ember, az a viszonylag szűk tartományban leadott teljesítmény és a lassan felpörgő motor. 2000-es fordulat alatt megindul,ráadásul tényleg erősebb dízeleket meghazudtoló módon nagy vehemenciával, de a lelkesedés sajnos csak kb. 3200-as fordulatig tart. Gyakran húznám kicsit tovább.
-Szervíz:
A következő résztazoknak a tulajdonosoknak szánom személyes tapasztalataim ismertetőjéül, akik Heilbronn, Neckarsulm környékén laknak.
Az ASW csoport a baden-württembergi Heilbronn és vonzáskörzetéhez tartozó régió vezető Audi,VW,Seat,Skoda szervize.
-ASW Schwaigern(Audi,VW szervíz): mint korábban írtam ajánlani tudom, a szolgáltatással minden téren nagyon elégedett voltam.
-ASW Offenau: (és itt egy hosszabb történet következik)
Időközben átköltöztem Heilbronn másik oldalára, így a segélyhívón pünkösd vasárnap bejelntett problémára ("check engine" jel világít) az ő ügyeletes szervizesüket küldték ki.
Pozitív:A szervizautó még ünnepnap is 30 percen belül megérkezett.
Negatív: autóm még garanciális volt, tehát járt a szerelő által díjmentesen felkínált csereautó.
Mivel autóm a szabadnapokra jutó bécsi kirándulásom előtt mondta be az unalmast, a szerelő felhívta a közvetlen főnökét, hogy ilyen nagyobb (kb.1200 km-es) távra adható-e csereautó? Persze, jött a a válasz.
Másnap egy elképsztően arogáns és tiszteletlen alkalmazott hív,hogy az autó problémája nem garanciális (Dízelrészecskeszűrő eltömődés,-persze nem)
ezért nem jár a csereautó, a javítás nem garanciális és azonnal adjam le a csereautót,- ami egy A3-as...(és én ekkor Ausztriában vagyok)
A javítás teljes díját, a csereautó költségét nekem kell állnom.
Megérkezek, számon kérem a szervízvezetőt a kollégája által használt hangnemen, mire a szervízvezető ugyanilyen hangnemben közli velem, hogy Én követtem el hibát mert a használati útmutató azt írja, hogy hasonló hiba esetén én is ki tudom tisztítani a részecskeszűrőt megfelelő fordulaton pörgetett motor mellett, tehát nem szabadott volna hívnom a hotline-t!!!!! (Persze ez SEM így van, utánaolvastam a használati útmutatóbam. Ha a részecskeszűrő jelenik meg a központi kijelzőn, akkor kell ezt tenni,nálam a check engine világított, ez esetben rögtön szervíz!)
Ezek után a szervízvezető az orrom alá dug egy ÖSSZEGGEL KI NEM TÖLTÖTT SZÁMLÁT és közli, hogy írjam alá.(Mindez nem Bulgáriában,vagy Törökországban történik, hanem kb.4 km-re a neckarsulmi Audi gyártól) Persze nem teszem meg, ekkor már a jó embert melegebb éghajlatra küldve az autómmal távozok, meghagyva, hogy küldjék a címemre a számlát.
Hazaérve rögtön hívom az autószalon vezetőjét, panaszt teszek alkalmazottainak minősíthetetlen viselkedésére.
Az ügy megoldódik. Csak a részecskeszűrő tisztítást fizetem(52 Euro).
Másnap Heilbronn felé tartva a Check Engine jel újra világít.
-ASW Neckarsulm
Igazi puccos "new age" Audi szalon. CSAK Audi szervíz, ez hozzáteszem a szolgáltatás minőségén meglátszik.
Korrektek, gyorsak. A részecskeszűrő problémájánál csak törölte az előző szervíz a hibakódot. Ők hőmérsékletszenzort (temperatursensor)cserélnek és szoftvert frissítenek. Mindezt 250 Euróért, de egy hónapon belül visszautalnak 80 Eurot, amit a használtautó garancia állt.
A klíma problémájánál a teljes klímevezérlőegységet(vagy klímakezelőegységet-Klimabedienteil)akadékoskodás nélkül garanciában cserélik.
Utolsó szervíz 78000 km-nél(eltolódva ez lenne a 90.000km-es).
Ismét Neckarsulmban. 826 Euro, kb.240 ezer Ft. Ilyen kevés kilóméternél szerintem sok egy középkategóriás autóra. Ebben egy hátsó féktércsa és forgalmi megújítás(110Euro) volt benne.
Összegzés:
Az autómmal továbbra is öröm közlekedni, használni. A két hiba (klíma, dízelrészecskeszűrő)megbocsájtható. Mégis a rossz szervíztapasztalatok és a sok bosszúság miatt nem vagyok biztos benne, hogy megint a4-est veszek.
Hibalista
- -Akku lemerült - -Klímavezérlőegység- komplett csere garanciában - -Dízelrészecskeszűrő-hőérzékrlő, szoftverfrissítés - -Klíma többszöri tisztítás után is econ üzemben(klímamentes)büdös - -Szervízintervallum kijelző a long life szervizek után harmincezres intervallum helyett 15000-re állítja vissza magát.Így félidőben eddig minden szervíz után vissza kellett járnom a szervízbe újabb 15000 ezres visszaállításra (Apró hiba,de bosszantó) - -Motor jellegzetes "szirénázó" hangot ad ki,ami nem egyenlő a turbo fütyülésével, ezt már kb. 70000 km-es kora óta hallatja. Az Audi szervíz szerint rendben van,későbbi szerelőm sem jött rá a hiba forrására. - -CD gyakran bent reked a cd lejátszóban,majd teljesen véletlenszerűen egyszer csak kiadja - -115000 km-től többször visszatérő probléma: motorerő elmegy a motor vészprogramon jár tovább, miközben az "előgyújtó"-lámpa jelzés (Vorglühlampe) villog.
Ide hordtam szervizbe
ASW Schwaigern (Audi,VW),ASW Neckarsulm (AUDI),Top Car
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
ASW Offenau-az alkalmazottak arogánsak, tiszteletlenek, a problémát nem oldják meg,az el nem végzett munkát kiszámlázzák.
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 7500 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 110000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Focus | Következő autója? | 118d |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.9/10) |
