Százezer el?z? tulajdonos, Nepper & Co.
Szöveges ítélet
Tavaly nyáron sikerült eladnom az akkor 12 éves VW Polo gépkocsimat, s a kis pénzb?l többet: autót akartam. Tágas családi autót kerestem, melyre ésszer? az anyagi ráfordítás, illet?leg a Polo javítgatásával eltelt el?bb kényszer, majd hobbi „autószerel?” inas éveimet is hasznosítani tudom (a német technológia amúgy is valami csodálatos dolog). A sok izgalmas és kipróbált típus közül végül is kett?t találtam, amely anyagiakban is köszön? viszonyban maradt igényeimmel: a 86-tól gyártott gömböly? 80-as Audi és a 88-tól gyártott malacorrú Passat.
Kevés pénzemért azonban rá kellett jönnöm, hogy elképeszt?en rossz állapotú autót adnak, így a kecskeméti autópiacon hamar megszületett a döntés, veszek egy nemcsak hogy nem gömböly?, hanem kocka 80-ast, ráadásul olyat, melyt?l minden autószerel? ismer?söm óva intett: dieselt. Egy dolgot tartok igazán egy autó esetében megfizethetetlen javítási tételnek, ez a rozsda. A 86-os évjáratú kocka 80-as pedig jó néhány feleannyi id?s autót megszégyenít?en rozsdamentes volt, ma is az. Ennek ellenére alkualapnak elég volt a csomagtartó aljára tekinteni (ma is). A 18 éves autó m?szerfalán díszelg? 230ezres futásteljesítményt els? pillanattól kezdve ugyanúgy furcsállottam, ahogy a kufár által váltig bizonygatott Audi-féle hosszúizzításos üzembe helyezést a h?ségt?l rotyogó motoron is, de végül nem ezért vettem meg az autót (neppercsel: a hengerfej végén lev? h?gombáról ha le van húzva egy szál a három közül, akkor meleg motornál is van izzítás = nagyon kopott a motor). Lealkudtam az árából valamennyit, ezzel együtt maradt a pénzemb?l egy motorgenerálra való is, így a megvételt követ?en hengerfúrás, dugattyúcsere stb. következett. Az érdekesség kedvéért megjegyzend?, hogy az autó már a második generált szenvedte el, ebb?l következtetek valós futásteljesítményére is: gyári fúrás 250-300ezer km + els? generál 100-200ezer km, vagyis most úgy 350-500ezer között valószín?síthet? a hátrahagyott kilométerek száma. Hogy a generál jól sikerült-e vagy sem, sokáig nem tudtam eldönteni. Az autó nem gyorsult a gyári 70 pónihoz képest kell?en (de azért ment), hegymenetben pedig képes volt 100 fokig f?zni a vizet (tovább nem er?ltettem, ilyenkor szépen leálltam pihenni). Semmilyen írt nem találtam, csak vaktában cserélgettem sokáig a motoralkatrészeket, aztán belenyugodtam abba, hogy fölösleges a motort javítani, a hibát az életben nem lelem meg, ha egyáltalán van valami hibája. A m?szaki vizsga problémátlanul lezajlott (vizsgadíjjal kb. 15e Ft), és a továbbra is gyengélked? motor ellenére rászántam magam az els? futóm? szétszedésére és átvizsgálására. Meglepetésemre két különböz? lengéscsillapítót találtam el?l: egy gázosat és egy olajasat. Biztosan mindenki tudja, hogy a gázos csillapító berugózásra az autó felemelésével reagál (rásegít a kirugózásra), az olajas pedig a berugózás utáni rugó-szétnyomódást lassítja (folytja a kirugózást). Így esetemben adott volt egy olyan futóm?, melyben a gázos csillapító oldalán volt tapadás az úttesthez, a másik oldalon pedig alig-alig. A lengéscsillapítók cseréje után megtáltosodott az autó, gyorsult, és nem f?zte a vizet – a nagy erdélyi emelked?kön is csak 97-ig melegedett a teljes motorterhelés ellenére.
Nos, nem akarok senkit sem untatni a 80-asom esettanulmányával, azonban remélem sikerült egyet érzékeltetnem: aki ilyen id?s autót vesz, jól teszi, ha az autót szervizelteti, hisz sok hozzá nem ért? kézen megy keresztül, és bármilyen ésszer?tlenség elképzelhet?, amit talán a szaksajtó úgy nevez, hogy sokan „visszaélnek” a 80-as szerény karbantartás-igényével. Ráadásul a laikust, aki az autóról a gyakori jó véleményezést elolvasva rohan Audit venni, könnyen becsapja a nepper, hiszen a legtöbb 80-as korát meghazudtolóan jó állapotot konzervál, legalábbis látszatra. Ami a m?szaki jellemz?ket illeti: az autó nagyon masszív, korához képest nagyszer? a futóm?ve (segédvázon nyugvó motor -- ha jól tudom), melynek tervezése során a tartósság mellett az olcsó szerelhet?ség is szempont volt. Például a leng?kar gömbfejét két csavar rögzíti, s ha a gömbfej tönkremegy, a javítás 3-4ezer Ft, így az ilyen esetekben más típusnál szokásos tízezres fölötti összegeknél lényegesen alacsonyabb. A masszív futóm?nek köszönhet?en esetemben nem lett nagyobb baj a rossz lengéscsillapítás miatt (pl. irányvesztés, borulás, stb.), csak a teljesítmény átvitele akadozott. Az autó kényelmes, és bírja a magyar utakat – tartósan közlekedni úgy 110-120 km/h-val lehet vele, el?zéskor kigyorsítható 140 km/h-ig is (aki nem sajnálja). Fogyasztása kedvez?, 5-7 l /100 km. Nem olyan szép, mint amennyire praktikus és jó útitárs. Kora miatt több apróságot kell javítani, vagy megtanulni együtt élni vele (zörgések, kattogások, remeg? lámpák, stb.). Az autó megvásárlását jó döntésnek tartom részemr?l, s szeretném a gyári állapotot megközelít? formába hozni. Lehet, hogy naivan hangzik ez úgy kb. négyszázezer kilométer után, de ez az, ami ebben az autóban olyan fantasztikus: nem arra szánták már a gyáriak sem, hogy kétszázezer legy?rt kilométer múltán lassan egy bontóban végezze.
Az autó megítélésénél adott pontozásom emiatt szubjektíven elfogult, de mindvégig próbáltam a realitás határain belül maradni.
Hibalista
- motorgenerál 150ezer;
Ide hordtam szervizbe
magam szereltem, a generált szakember végezte
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 400000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 17000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Polo | Következő autója? | 1,9 Tdi - VW konszern |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.2/10) |
