Istenem, megvettem az „Ez a csoda-autó”-t!
Szöveges ítélet
GRATULA A NÉPÍTÉLETNEK, ráismertem az AUTÓMRA az idézett bejegyzésben – a dolog attól izgalmas, hogy az azonosságot nem az előző tulaj jelezte, hanem egyszerűen a leírás illett rá az autómra (ritka típus - 1.8 CD - és a felsorolt összes spéci hiba).
Én is imádom ezt a gépet! Volt már Audim ezelőtt is (lásd a Százezer előző tulajdonos, Nepper & Co. írásomat), nagyjából tudtam, hogy mire kell figyelni. Relatíve olcsón jutottam hozzá, felszereltsége mai mértékkel is elfogadható: klíma, elektromos ablakok, centrálzár. Külön kuriózum a hővédő üvegezés – ettől a belső szövetek kivételes épségben maradtak meg – ellentétben az UV-szítta önlepukkanó márkatársak autóival. Egyedül talán csak azt bánom, hogy karburátoros az 1.8-as motor – minden persze nem lehet tökéletes. Kaptam még mindazt, amiről az előző tulaj lelkesen beszámolt az „Ez a csoda autó” írásában: az olajteknő tényleg valami trutyival volt befoltozva (azóta lecseréltem), megrökönyödésemre a gázpedált és a bowdent tényleg valami barkácscucc fogta össze. A vezérműtengely szimering kinyomását valószínűleg a szelepfedél szűrő részéből a fémhaj kiszedése is követte – ráadásul valami szaki az olajleválasztó lemezt is kifelejtette a szelepfedél alól – így rekord idő alatt teleszórta a kartergáz olajjal a karburátort. No meg az is a végét járta, alapjárat nem volt egyáltalán, szerencsére kitanultam a szerelését és sikerült rendberakni a sokakat félelemmel eltöltő Pierburg 2e2 karbit. Lelkesedéssel írja az előző tulaj (meg én is), hogy majdnem minden része eredeti gyári!!! („Az 1-2 kivétel annyira apróság, hogy nem is írtam be hibának. Pl. a gázpedált a gázbowdennel összekötö gumi-műanyag-szerű vacak, ami ha elporlad, nem lehet gázt adni. De szépen megoldottam, ingyen összekötöttem egy erre a célra faragott kis pöcökkel. Olajat egyáltalán nem fogyasztott soha, egyszer viszont egy hoszabb út végén valahogy mégis elszivárgott, de szó szerint, a vezérlés fogaskereke (amit a vezérműszíj hajt), mögött van egy szimmering ami valahogy előrecsúszott, és ott jött az olaj. Visszanyomtam a helyére az egyébként hibátlan szimmeringet és kész…Folytatás: idén (2006) augusztusban Horvátországi nyaralásból hazafelé az autópályán rámentünk egy balesetből visszamaradt alkatrészre, az kiszakította a kartert, nagyon sokba került volna a csere, megjavították, 400 kuna volt olajjal együtt, nagyon baráti áron.”).
Aztán meg hogy: „A kuplungtárcsát szintén cserélni kell nemsokára.”. A csere bizonyosan megtörtént. Sikerült is tenni bele egy kisebb átmérőjűt (egy kisebb motorét) – mely ugyan nem kopott el még, de már az összes rugó széttört benne, mire hozzám került. Én a megfelelő méretűre cseréltem – eszméletlen, hogy min spórolnak némelyek.
Még egy gyöngyszem a hibalistából:
„Hibalista
…
Első lengéscsillapítók (csak a jobb oldali volt rossz) 25000 Ft, még nics kicserélve”
Jelentem: nem is lett kicserélve: 2008-ban még mindig a gyári lengéscsillapítók voltak az autóban! A (féléves) friss műszakival vett autó jobb oldali lengéscsillapítója valamint a jobb oldali trapézgömbfeje 100% csereérettek voltak. Úgy 154 ezer km után érdekes is lenne, na de itt a Népítéletben más számok olvashatóak:
„Használati időtartam 6 év
Km vásárláskor 185000
Vezetett km 91000”
És ez 2006-ban kb. 276 ezer lehetett, szerintem hozzám minimum 280-310 ezer kilométerrel kerülhetett (ami majd kétszerese a km-órán vételkor kijelzett 154 ezres (!!!) értéknek). Egyszerűen megáll az ember esze, hogy mit kibírnak ezek a ronda 80-asok. Vagy éppenséggel az hálálja meg magát, hogy az autó az első 185 ezer km-ben (magyarhoni pályafutása előtt) márkaszervizben szakszerű gondoskodást és gyári alkatrészeket kapott. Mindegy, azokat most is megkapja (ha nem is a gyárit, legalább olyan minőségűt: pl.: Monroe Reflex teljes garnitúra lengéscsillapító, stb.).
A kocka 80-asok (főleg a csak csomagtartó aljlemezénél rozsdásodó 1984 után gyártottak) nagyon strapabíró dögök. Viszonylag egyszerű szerkezetük miatt könnyen javítatók is – azzal a fenntartással azonban, hogy csakis szakszerűen érdemes ezt tenni. Óvjon mindenkit az előző tulajok barkácshajlama, garasos fukarsága, meg laikus önbizalma, miszerint:
„Ide hordtam szervizbe
Magam szervízelem
Értékelése: 10”
De még így sem lehet ezt a kocsit gallyravágni – én bármikor megvenném újból a jelenlegit (és még a régebbit is visszavásárolnám). Első 80-asom óta (1.6 td) vettem még néhány újabb autócsodát, de ár/érték arányban egyik sem tudta hozni a 80-as szintjét. Eredetileg ezt az autót az asszonynak szántam, de nem tudtam átengedni neki. Kimondhatatlanul hálás vagyok ennek a típusnak: autós igényeimet olyan szinten ki tudta elégíteni, hogy az utolsó pillanatban mindig visszaléptem egy újautós hiteltől, pedig keresetem szerint megengedhettem volna magamnak. Na meg a gyarapodó családra is ráfoghattam volna – de egy négy személyes család bőven elfér egy hosszabb utazás során is (Horvátországot mi is megjártuk, természetesen a 80-assal).
Persze, van a 80-as Audinál jobb autó is, pl. egy a 80-as quattro, vagy éppen kettő darab 80-as. Bagóért adják, néha egy-egy egzotikusabbat is el lehet egy csicsás alufelni+gumi garnitúra árában csípni (90-es vagy Coupé). Szakszerűen szervizelve tartós – ha nem volt törve, akkor a csomagtartón kívül máshol nem is rozsdásodik (kifejezetten 84-től, de az azelőttiek sem vészesek). Az alkatrészek nagyon kedvező áron beszerezhetők, nem is igazán nagy pénz kérdése a minőségit választani.
Vezetési élményeim:
1. boldog vagyok, ha vezetés közben arra gondolok, hogy „ebből a kocsiból az utolsó beleölt forintomat is ki tudom hajtani”
2. a karburátoros motor nem túl erős – de kiváló tuningalap. Kevésben tér el a gyári GLE (GTI) változattól, know-how meg dögivel a neten – az enyém kapott egy GTI vezérműtengelyt, a karbi nagyobb fúvókákat és egy GTE komplett vadi új kipufogó rendszert, ráadásul Dremellel kissé még bele is barmoltam a hengerfejbe – érzésre most kicsit mintha több lenne 90 lóerőnél.
3. Ugyan egy modernebb tdi erőben nem tud meglepni – sajnos be kell vallanom, hogy a 80-as futóműve elég régimódi. Az elsőkerekeseknél ültetésre van szükség a jobb útfekvés miatt – ez nálam még projekt fázisban van. Nem tudom mennyire javul pl. a kanyarstabilitás, egyelőre még csak játszadozok a gondolattal. Tény, hogy ezen a téren a 80-as egy régi konstrukció (kivétel persze a 4kerekes).
3. Az autó napi használatban van, napi 50 km kerül bele - a pontozás és a leírtak ennek félnyében értendők (tehát nem csak a heti bevásárlásra használom)
Maradok addig is tisztelettel és remélem legközelebb egy Quattroval szerzett tapasztalataimat oszthatom meg Önökkel.
„Ennyire szerette 10/10
Megérte a pénzét? Igen”
Hibalista
- lengéscsillapítás (45 ezer), fék (kopóalkatrészek), ablaktörlő motor (tisztítás), műszerfal világítás, előző tulaj által okozott hibák orvoslása (lásd szöveg), karburátor (bontott csere 5000 HUF, majd felújítás - infók: www.ruddies.de - németül tudni előny), kipufogó (minőségi új rendszer: 40 ezer)
Ide hordtam szervizbe
magam
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
ha belenyúltam komolyabban a motorba, elvittem a gépműhelybe is (nekik azért komolyabb gépeik is vannak egy Dremelnél)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1985 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 300000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 27000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Passat | Következő autója? | míg tartanak a kőolajkészletek talán 80-as quattro |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |
