"Szomjas ménes" :-))
Szöveges ítélet
Előrebocsájtom,kissé elfogult vagyok,de azért igyekszem a realitás talaján mesélni az autóról. (Visszautalva,azt hiszem ma már elfogultság nélkül senki nem vesz ilyen autót.) Nem szeretnék olyasmiket írni,amit nap mint nap hallok kollegáimtól,hogy pl. a 8 éves 2000-es Omega kombi 160-nál 6 litert eszik,az 1.2-es Fabianak 150-nél rakja valaki az 5.-et,meg az 1.4-es Cordobaval 200-at mentem,de még ment volna,meg 5000 köbcentis Pontiaccal 9 literrel járt városban,stb...meg az itt ítélkezők közül is mulattató némelyik bizonygató produkció,miszerint a szívó 1.6-os Civic 235-öt megy,és hasonlók. Lehet,hogy az a baj,hogy műszaki területen dolgozom,és nem ülök fel azonnal ilyen dumáknak.
Na,de térjünk a lényegre. Kezdjük néhány száraz,leellenőrizhető paraméterrel. 4.8 méter hosszú,13 mázsa klímával. Aki szerint ezzel nehéz városban parkolni,az tényleg ne vegyen ilyet. Papíron 182 lóerő,252 Nm, soros 5 hengeres benzinmotor turbofeltöltővel,intercoolerrel. Végsebbeség gyári adat szerint 230,általam az autó még csak a közelében sem járt,(160-nal mentem eddig max,azt 4000-es fordulat alatt tudja) úgyhogy nincs agyonhajtva. Nem is erre való a huszonéves hajó. Sok japánautó fan-nak azért feltenném a kérdést,mi alapján mondjuk,hogy a németek egy rakás szarok,bezzeg a japán gépek...hol vannak tömegével huszonéves,harmincéves japán autók??? Hol vannak 40-50 éves japán matuzsálemek?? Igazság szerint sehol,max pár darab múzeumokban.Hát erről van itt szó kérem. Időtállóság.Az autóm 4 évet állt egy diófa alatt,igazából apám gépe mellé vettük alkatrésznek.egy kőművestől..no comment.. De,mivel huszonkét évesen,4 éves vizes földön való állás után sem volt rajta egy körömnyi rozsda sem (!!), és elég jól fel volt extrázva,úgy döntöttünk,megcsináljuk. A rozsdát azért kerülte el még "extrém" körülmények között is,mert már akkor a "szar" németek legalvanizálták az egész kasztnit,de úgy,hogy még a vizes föld sem bírt vele.Nincs javítva,és el lehet jönni kést szurkodni az aljába,nem fog bemenni sehol..A felszereltségről annyit,hogy szériában 4 elektromos ablak,15-ös alufelni,színezett üvegek,4 tárcsafék+ABS,szervó,ködlámpa,motoros antenna,motoros tükrök fűtéssel+kékítve,gyári 6 hangszórós zene,központi zár,check kontroll,meg még jópár anyámtyúkja,amik most hirtelen eszembe sem jutnak. Amik még az alapfelszereltség mellett az autómban vannak: automata digit klíma,tempomat,fedélzeti computer,automata váltó,bőrbelső.Ezekről annyit,hogy ennyi idősen is pontos a fedélzeti computer fogyastásmérője,a klíma meg ennyi év és állás után is az első gázfeltöltésre hibátlanul működik! A bőrbelsőt én szereztem bele egy ugyanilyen évjáratú autóból,de teljesen kiváló állapotú,még a vezetőülés sincs repedezve sem,nemhogy kiszakadva. Szóval ez végülis nem a kocsi érdeme,csak én nem hagytam ki a lehetőséget. Jómagam erősen automata ellenes voltam,de ebben a kocsiban megszerettem. Igaz ez nem egyszerű történet...eleve váltóhibásan vettük,csak rükverc volt,azért állította le a kőműves. Váltócsere várt a gépre. Váltót nem könnyű szerezni,de mint megtudtam,a neheze nem ez a dolognak..:-) Szóval ezeket a régi,3 fokozatú váltókat már sokan leszedték,és 5-ös kézit raktak rá. A leszedett váltókra igazából nincs kereslet,ezért sokat lehordtak a méhbe,ezért nehéz találni. Főleg turbos 200-hoz,mivel ehhez más kell,mint mondjuk egy sima 2.1-es 100-as Audihoz.Áttétele más,erősebb,nem untatnék ezzel senkit,lényeg,hogy más,annak ellenére,hogy fizikai felfogatása ugyanaz. Én találtam egyet,15 ezerért megkaptam. Eddig OK! Csak a felrakás..Sajnos az első "negatív" szervíztapasztalat itt ért,a cseréjét nem vállalták se Kalocsán,se Pécsett,mert neki se mertek állni,aki meg neki mert volna,az motorral együtt akarta kiszedni. Na mondom azt kösz,nem.. Végül Pécsről autómentő vitte fel Budakalászra Szakál Pali Audi specialistához,ő kapta le,és rakta fel 1 nap alatt..Mégegyszer köszi Pali! Azután egy nagyobb felújításon esett át a kocsi. Sajnos volt egy "halálos betegsége",vagyis a tank belsejéről valami oknál fogva lejött a festék,(lehet,hogy a sok állásban a döglött benzintől),ezért eleve beállt AC-vel vettük,cseréltünk benne egyet,kitakarítottuk a tankot,de nemsoká az az AC is elpusztult. Muszály volt tankot cserélni.Kompletten szereztem egyet AC-vel,kínlódva,de felraktuk,azóta ezen probléma megszűnt. Az első futóművel kompletten kicseréltem,galvanizált csonkállványt,Monroe gátlókat,új toronycsapágyakat,toronyszilenteket,kerékcsapágyakat kapott.Alulra új lengőkarok,bölcsőszilentek,és féltengyely gumiharangok kerültek.Természtesen a kormánygömbfejek is cserélve lettek. A fékeket meg kellett járatni,lezsírozni,lefesteni,azóta működnek hibátlanul. Elöl csak a betétek lettek kidobva,hátul a tárcsák is. Hozzáteszem,még ilyen öreg Audihoz sem olcsók az alkatrészek,egy lengőkar az alsó kitámasztóval 30-40 ezer forint,gyártmánytól függően. Külön nem cserélhető az alsó gömbfej,fekete pont neki:-) Mindegy,mióta szinte az egész futóművet kicseréltük,nem kopog,nem zörög,nem mászkál,nagyon stabilan,kultúráltan,halkan gördül. A motortérben egy szelepfedéltömítést cserétünk,azonkívül egy nagyszervíz volt. Benzinszűrő,olajszűrő (2 van az autón belőle),légszűrő,mindenféle olaj,gyertyák. A vezérműszíjat nem egyszerű kicserélni,fél autót szét kell szedni hozzá,igaz a légszűrőcseréhez is. Előbbivel együtt persze görgő,és vízpumpa is cserélve lett,meg a kisszíjak is. Sajnso a klímahűtő miatt nem vettük észre,hogy elkoszosodott a hűtője,ezért műszaki után hazafele megforrt,és kinyomta a hűtőt. Szerencsére mivel van másik Audim is,volt egy belevaló új hűtő tarcsiba,beletettük,és azóta nincs vízforralási probléma.Akkor egy kicsit megijedtem,hogy hengerfejes..:-)) A motor tele van vízhőfokjeladóval,összeen 6 db van rajta. Van egy jó nagy,ami a komputernek,meg az órának ad jelet,ez szeret behalni a kocsin,poton 13.300Ft-ért lehet is kapni ilyet.Tényleg nem olcsó márka,de ez nem baj. Pl csak a turbo kicsi olajszűrője 7000Ft.(Bosch) De a cuccok árairól már írtam,meg kell fizetni mindent hozzá,de meghálálja. Szerintem az ilyen "hogy lehetne legolcsóbban megúszni" típusú emberek a halála a kocsinak. Most,hogy beszéltem az új alkatrsézek árairól,azért ne felejtsünk el szót ejteni a speciális,típusfüggő cuccokról,amiket nagyon nehéz beszerezni,és egyre nehezebb lesz.Értem ezalatt mondjuk az első indexeket,vagy az első fényszóró mellé való prizmákat. Sajna kurens holmik,akinek ilyen kocsija van,tartalékba is felvásárolja,ha valahol lenne is eladó. Ha meg találsz eladót,akkor aranyárban jutsz hozzá. Főleg az EBay-en van esélyed kurens dolgokat venni,az országban kevés ilyen autó van-volt,ezért cucc is alig akad. Mondjuk én ezt szeretem benne,nem jön szembe minden sarkon 3 ugyanilyen...Ritka vas. Egyébként szerelők réme.Iszonyú zsúfolt a motortér. Hosszmotor,elsőkerékhajtás. Sok a szerlvény a motoron,sok a különleges kiegészítő.Pl van egy külön vízpumpa,ami a motor leállítása után elkeveri a hengerfejről a túl meleg vizet,nehogy megforrjon benne. Másrészt,van egy befecskendezőszelep-hűtő,ami egy villanymotor,és levegőt fúj a szelepekre,ha a motortérben a levegő hőmérséklete 100 fok fölé emelkedne. Mindezen dolgok működnek is,teszteltem a jeladókkal őket,bár "igazi bevetésen" még nem hallottam őket menni,nem kínoztam meg annyira a motort. Apropó,motor. Jellegzetes 5 hengeres hang,én nagyon szeretem. Az enyém valami svájci import gép,valami kartergáz visszavezetés van benne,vagy ilyesmi.(Nem a turbo-val keverem,nem vagyok hülye).Gyújtása teljesen elektronikus,csomó jeladó van a motoron,kopogásérzékelő,holtpontjeladó,töltőlevegőhőmérséklet-jeladó,stb..Szóval kora egyik csúcstechnikája,ezért tényleg nem szeret hozzá nyúlni senki. Szakirodalom szinte nulla hozzá (magyar nyelven), németből lehet csipkedni hasznos anyagokat,sokat segíthetnek. A turbo ezen már vízhűtéses,állítólag így hosszabb élettartamra lehet számítani. Persze azért az alapvető turbos-törvényeket nem árt betartani.
Összeségében nagyon kényelmes autó,elférni benne kénylemesen mindenütt,csomagtartója hatalmas. Lendületes,automatával sem lomha. Rtika színfolt az unalmas szürke Astrák között. Stabil,kényelmes utazó hosszú távon is. Műszakilag nagyon bonyolult,nehéz javítani,bármihez nyúlsz,fél napig bontogatni kell előtte. Szakértő ember = fehér holló. Nem lehet ingyen mászkálni vele,országúton 100-as tempónál 11 liter,klímával 13. De,mint mondtam,automata,ez azért rátesz 1-1,5 litert. Klímát nem érzi meg,nem úgy van vele,mint egy 1.2-es háromnegyedes gép..Nem érzi meg,de fogyasztásban észrevehető. Hiába,a fizikával ő sem dacolhat. Mindemelett az én kényelmes utazó tempómban,ami olyan 100 körüli,2600-as fordulaton morog alattam.Kímélem,úgy gondolom nincs már mit bizonyítnia SX4-ek,és Swift-ek ellen...Azért csináltam meg,mert tetszik,szeretem a német technikát,és márkarajongó vagyok.Visszautalván az elejére,azt hiszem más nem is vesz már ilyen autót. Pedig nagyon sok mai új autónál sokkal csendesebb,nem ciripel sehol semmi,nem zörög,nem akar széthullani egy döccenőn. Minőségi munka,autónak lett tervezve,nem 2 évente eldobálandó tömegterméknek. És nagyon lehet szeretni..
Hibalista
- Mivel sokat állt,és elhanyagolt volt,sokminden cserére szorult,de sokmindent kicseréltünk úgy is,hogy nem lett volna muszály. Nem volt olcsó az alkatrész még egy ilyen öreg Audihoz sem,de nem "eladásra lesz" stílusban dolgoztunk..
Ide hordtam szervizbe
Jómagam csinálom,ha valamiben segítség kell,vannak rutinos idősebb kollegáim,bár a huszonéves "csúcstechnikához" még ma sem nyúl senki szívesen,sokmindenről nem tudja senki mit-miért-hogyan csinál..Ezúton is köszönet Szakál Palinak,Hetényi Janinak,Dudás Rudi bácsinak,és Zsigrai Tamáskának..:-))
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1985 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 253000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | 200 5T | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
