Sportlimuzin
Szöveges ítélet
Még diákkoromban néztem ki magamnak a "szivar" Audit, és - noha ez másfél évtizede történt - azóta is tetszik a formája is, pedig egyébként azért az újabb autók jobban tetszenek. Aztán ahogy dolgozó emberré váltam, az els? olyan hónap végén, amikor még maradt 10 Ft-om, felmerült bennem az autóvétel ötlete. Sajna elég szerény keretem, és a "szivarok" viszonylagos drágasága miatt valahogy sosem ezt vettem. Jópár év múlva új autót is vettünk, de az Audi, az valahogy mindig kimaradt. Mivel sokat foglalkozom autókkal - csak olvasgatás szinten - mindig nézegettem a hirdetéseket, és egyszer csak rájöttem, hogy most már második autónak meg tudok venni egy olyan - most már "régi" - 100-ast. Aztán a hirdetéseket és a katalógusokat böngészve ezt megdupláztam, legyen 200-as. Azoknak a szerencsétleneknek, akik nem az Audi feltétlen, vakon elkötelezett hívei, a 200-as a 100-as jobban felszerelt, er?sebb változata. Szóval a végén, jó sok válogatás és elborzasztó szemrevételezések után megvettem. Drágán. És azóta is imádom.
Hogy miért ? Mindenért. Még azért is, ahogy elromlik. Csak így szabad autót tartani. De egyébként tényleg félelmetesen jól eltalált autó. Persze ma már nem csinálnak ilyet ...
El?ször is : nagy. Most itt talán hagyjuk, hogy én mit kompenzálok vele, de az a lényeg, hogy mindenhol elég a hely. El?l : természetesen. Hátul : kosaras mögött is. Csomagtartó : több, mint elég. Na jó, a csomagtartó padlója nem sík, ez kicsit fura, de attól még elég jól meg lehet buggyantani. A karosszéria sajnos még nem teljesen horganyzott ( 1984! ), de a vételt követ?, a bal els? sárvéd? kisebb javítása óta rozsdamentes. 21 évesen ! Belül gusztusos és puha kárpitok, mindenhol könyökl? - és hely, hogy lehessen ülni, könyökölni, fészkel?dni - UTAZNI.
Másodszor : er?s. Elég er?s ahhoz, hogy az ember ne akarja az er?t mindig használni, de ha mégis, akkor azért megnyugtató, hogy van. Igaz, hogy 1,3 tonna a kocsi. Üresen. Szóval 100 Le alatt egy kissé ... izé lehet. Szerencsére ebben az Audi 5 hengeres motorja van. Vagyis MOTOR-ja. Egy turbóval azért. De ez az 5 hengeres turbó nélkül sem rossz, er?s, viszonylag takarékos ( turbóval is ), és elny?hetetlen. Tegyük a kezünket a szívünkre, elny?vésben aztán világbajnokok vagyunk, de ezeknek a motoroknak a nagy része még mindig megy. Egyébként a turbós motorokhoz ( ha nincs el?tte D bet?, phö ), még mindig elég negatívan áll a többség. Érdekes, akinek már volt valaha turbós autója, az nem. No mindegy. Az a lényeg, hogy bármilyen hihetetlen, ez az autó is tökéletesen alkalmas öreguras vezetésre. Már alapjáratról megy, a gázpedál érintése nélkül negyedikig fel lehet fele kapcsolgatni, és ha az ember 2000 felett mindig feljebb vált, szépen lehet haladni a forgalommal. Haladunk lassan, nyugodtan, ahogy kell. Gond akkor van, ha elfelejtünk váltani. 2500-ig egy régebbi, nagy benzines motorunk van, kezd húzni, de a kishit? anyósülésen ?l? Astrás arra gondol titokban, hogy bezzeg az ? 1.4 16V-je, ha most visszakapcsolna és beletaposna ... tovább nem jut a gondolataival, mert a fordulatszámmér? eléri a 3000-et, és a 182 ló végre teljes er?b?l egy irányba húz, és a gyorsulás az agyából a vastagbelébe ?zi a helytelen gondolatokat. Na jó, a gyorsulás nem egy utánég?s vadászgépé, de elég ahhoz, hogy valamivel több, mint 8 másodperc alatt 100-on legyen. És itt jön a meglepetés. Mert ezt eddig egy sport Swift is megcsinálja. De ez utána is GYORSUL. Nem csak eléri a következ? osztást a sebességmér?, hanem gyorsulunk. Na jó, csak olyan 180-ig. Utána már csak elérjük a következ? osztást. De ez a teljesítmény mindenhez elég az országúton. Na persze gyorsulási versenyen már semmihez, a speciális épített gépek között. A fenébe is :-)
Harmadszor : kényelmes. És itt nem csak a kényelmi extrákra gondolok, amik mellett egy mai alsó-közép kategóriás autó felszereltsége a lufikat leszámítva viccesnek t?nik, hanem arra, hogy 10 óra vezetés után ki lehet szállni az ülésb?l. És nem csak az ortopédia el?tt. És az ember valahogy jól érzi magát az autóban. Pedig a kárpit kicsit sötét. És nem olyan puha. És itt-ott kopott. De akkor is. ( Ez nemcsak az én, és nem csak a vezet? véleménye. Utasok is nyilatkoztak. Persze néhányan csak testi fenyítés után ilyen dícsér?en. ) És pakolóhelyek, és zsebek, és minden akkora, hogy akár rendeltetésszer?en is lehet használni ( most ezt nem a keszty?tartóra értem szó szerint ). Az autó belsejében viszonylag csönd van, a rugózás külön fejezetet érdemelne, elég kemény - sportos ? - ahhoz, hogy kiszolgálja ezt a teljesítményt, és mindeközben annyira komfortos, hogy az már szinte bosszantó. Arról nem is beszélve, hogy ez a sportosabb futóm? is képes arra, hogy rossz földúton végigsuhanjon. Komolyan mondom döbbenet. Szent meggy?z?désem, hogy a futóm? tervez?jét azóta verik a modern autóipar bérencei, és pattogós kisautó és billeg?s amerikai autó futóm?veket kell készítenie büntib?l. Ja, és minden nap le kell írnia 6*10^23-szor, hogy "Soha többet nem csinálok szinte tökéletes futóm?vet. És senki másnak sem hagyom."
Negyedszer : masszív. Sajnos nem tudok jobb kifejezést rá. Egyszer?en ÉRZ?DIK, hogy minden a helyén, minden megvan, nincs kispórolva még egy fél eurocent innen, meg egy onnan. Az ember megy az autóval, az nem nyöszörög ( 1984! ), nem küzd egy kis érdi emelked?vel, nem vérzik be a szeme a harmadik nagy fékezéskor a lejt?n az IFA mögött, el?ttünk a végtelenbe nyúló motorháztet?, gyere NCAP vazze´, körülöttünk óvó acél és biztonság, kell is, mert kívül a sok eszel?s, ez a barom is már 15 perce jön mögöttem a szerpentinen 160-al ...
Megbízhatóság : igénytelen, vagy igényes. Hát igen. Ezeknek az autóknak a nagyobb része munkaautó. Nem nagyon javítják. Ha igen, ócsóé´. Nem. Ócsóbbé´. Így nagyon kevés pénzb?l fenn lehet tartani. Egy másik részüket megbecsüli a gazdája. Amire az autó apróbb hibákkal mutatja ki a gazdi iránti szeretét. Egy relé. Egy kütyü. Egy vákuumcs?. Kirepedt. A szemét, pedig csak 19-20-21... éves. Hm, lehet, hogy már nem garis ? Nem baj, teszünk bele másikat. Kicseréljük. Kijavítjuk. Megy ez. Igen, minden megy. Csak az a kib***tt *******...****** digit klíma, az nem megy. Mer´ ez elektronikus vezérlés?. Meg részben elektromos, részben vákuumos mechanikájú. Meg van benne egy csomó minden, amir?l szinte senki nem tudja, hogy mit csinál. Aki tudja, nem mondja meg. Aki megmondja, nem tudja megcsinálni.Aki megtudja, nem ér rá ...
Szóval összességében az autó nagyon jó. Hogy nagyon jó állapotban is maradjon, nem mondom, hogy egyszer?, vagy hogy nagyon olcsó karbantartani. Nem mondom, hogy divatos. Nem mondom, hogy kevés benzinnel lehet itatni. De lehet szeretni. És ez a lényeg.
Hibalista
- Gyújtáskapcsoló betét ( 3x ) ( utoljára nem is lett cserélve, külön kapcsoló, sehol sem vagy, Saab :-) )
- AC pumpa ( 2x ) ( el?ször üzemanyag elfogyás utáni agyonindítózással is segítettem, és bontottra lett cserélve )
- AC pumpa relé
- Bal hátsó elektromos ablakemel?
- Digit klíma ( sokx ) ( ez egy külön kisregényt érdemelne, vagy 10 év kötörést )
Ide hordtam szervizbe
Gugyella István
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Különféle magukat villamossági szerel?nek tituláló emberszabásúak, volt ugyan, aki tényleg mindent meg tudott csinálni, de azzal is sok gond volt
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1984 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 175000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Megane | Következő autója? | Audi S4 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
