Csodálatos nyomatékgyár - az öröklétnek tervezve
Szöveges ítélet
Epilógus - 2019:
Annyira jók voltak a típussal a korábbi tapasztalatok, hogy 2018 tavaszán egy 80ast keresve "hobbiautónak", elcsábulva az iránytól hirtelen ismét egy Audi 100-ast vettem. Előtte felhívtam a régi tulajdonost, hátha megvan még neki. Sajnos nem volt meg, de annyi kiderült, hogy az autó jelenleg Kecskeméten van, a Mercedes gyár egy mérnöke használja állítólag. A rendszám időközben MBG...-re változott.
Mivel a 100-asok fantasztikusak, úgy döntöttem, hogy ismét veszek egyet. Az elhatározást tett követte, így 2018 márciusában ismét lett egy C4-es Audim (2.3ast nem találtam jó állapotban, így egy 2.8q lett), immár második autónak.
Az elmúlt év alapján úgy látom, hogy még 25 évesen is érdemes megvenni és tartani őket. Ha egy C4-es nincsen esztétikailag lelakva és jó a műszaki állapot is, csodás érzés vezetni őket, még 2019-ben is.
-----------------
Eredeti írás - a C4 2.3E története:
A régi szögletes Audi Coupéhoz kapcsolódó, mintegy 5-9 évvel ezel?tti élmények nyomán (is) vettem Audit.
A fő cél viszont az volt, hogy ráfizetés-eladósodás-bank nélkül sikerrel lecseréljük kiskategóriás autónkat egy családi nagykocsira, amely nem 1-2 évre szól: (i) tágas, komoly kényelmet ad (ii) szerkezetileg igen tartós (iii) viszonylag olcsón fenntartható (iv) jobban megy mint egy átlagautó (v) nagyon biztonságos.
Ennek nyomán nézelődtem az autópiacon: a 10-14 év közötti Mercedesek jók lettek volna, ámde vagy drágák, vagy rémesen lehasználtak, vagy netán benzintemet?k. A BMW-k a legtöbb esetben fáradtak, széthajtottak, mellékesen a három német presztízsmárka közül a legdrágább az alkatrész hozzá (és nem kell kevesebb, s?t).
A nagyobb olasz-francia autók is ilyen korukra nagyon leamortizálódnak ( és egyébként sem az öröklétnek szánják ?ket: lásd szerves anyagok, műanyagok fáradása, rozsda, karosszéria gyengeségek, trehány elektromos megoldások, amelyek kontakthibákhoz vezetnek) A 90-es évek közepi japán é skandináv autók között nem találtam olyat, amely mind az 5 pontban megfelelt volna a céloknak.
Így jutottam el végül a régi-új márkához , az Audihoz, ezen belül is a mérete miatt 100-ashoz. Először 2 literes motorokat néztem, de nem t?nt kiegyensúlyozottnak ehhez a mérethez. A 2,6-ot falánknak írták le és a 150 ló relatíve nem sok, a 2,8 pedig (akkoriban) drága lett volna, továbbá műszakilag komplikált (2 leöml?, 2 katalizátor, stb.) és amúgy sem kell városba 180 lovas ménes. Szerencsémre szembejött egy öthengeres: 2,3i.
Tehát 100-as: időtlenül szép forma (diákkorom egyik szép álomautója is egyben), teljesen cinkelt karosszéria, bőrbelső, procon-ten biztonsági rendszer, pingpong-asztalnyi orrész, hatalmas belső tér, minőségi anyagokkal -, amelyet az előző gazdája sem tudott lelakni, pedig a jelek szeirnt igyekezett.
A kocsi 13. évében is lényegében rozsdamentes – csak a korábban megsérült cinkrétegnél, alvázvédelem hiánynál van felületi rozsda. A kipufogó természetesen még az eredeti.
A motor 2,3-as, öthengeres, amely a csúcs turbós Audi versenymotorok legegyszer?bbike, ámde valószínűleg ez a legtartósabb is: 10 szelep, nincs turbó, számos azonos masszív alkatrésszel, valamint viszkós és elektromos ventillátorral (túlbiztosított), robusztus felépítéssel – mindez: 133 lóerővel. Ez talán kevésnek hangzik, de ezek széles hátú, er?s német lovak: a nyomaték már alapjáratnál is hatalmas, így nyugodtan lehet 1000-1900 között autózni, egy személlyel még komolyabb emelkedőn is. A gyorsulás is másképp jelentkezik, mint ahogy a mai autóknál megszokott: egyenletesen húz, ezért kevésbé felt?n?, ráadásul a fülkébe kevés zaj szűrődik be - a 9,5 másodperces gyorsulás azért nem rossz. Nincsenek gyenge holtpontok, pillanatnyi nyomatékhiányok...megy mint a gőzgép. És ne felejtsük el, remekül legózható motor, amelyre 30-50 lovat lehet viszonylag kevés befektetéssel úgy kihozni, hogy megfelelő kivitel esetén az élettartam nem szenved csorbát. Idevág az is, hogy itthon is több 2,3i gép fut 400e km feletti futásteljesítménnyel. A budapesti fogyasztás klímával 11 liter körül van – egy 1,4 tonnás autóban 2,3-as motorral - mindez egyébként az Audi 80-as évek végi technikája...
Autópályán 120-150 között 7-8,5-9 között fogyaszt (Németo. tartós 200-nál 12,5 persze) a végsebessége óra szerin 228, 160-tól még remekül gyorsul. Ha nem vigyáz az ember, a 160-as utazó 170 lesz..csodálatos.
Néhány részmegoldás: a levegőt a hátsó lábakra is elviszi plusz a középkonzolon is hátramegy, szabályozható módon. A műszerfal világítását le lehet venni, hogy ne vakítson. állítható magasságúak a plüss ülések, kartámasszal. A fejtámla dőlésszöge változtatható. Elektromos napfénytet?, 2 állással, fokozatmentesen. Gyárilag aranyfóliával bevont felületű, hővédős 4 elektromos ablak, stb.
A csomagtartó: kb. 560 literes...hatalmas: 1 összecsukható gyerekágy és 2 babakocsi után is csak félig van - és ez nem az Avant karosszéria.
Fenntartás? Az alkatrészárak SEAT, VW szinten vannak, abszolút elfogadható. Az éves .szervízköltség 12.000 km futásnál kb. 100-120e HUF körül van. (kb. 10 Ft / km, de ekkor tökéletes az autó, bármikor lehet vele külföldre menni).
Tekintetbe véve a sok finom részmegoldást, a lágyan és pontosan m?köd?, er?teljes ZF-váltót, a gurgulázó 5 hengeres motort, hatalmas kényelmet, a komfortot és a biztonságot, úgy érzem, hogy tökéletes döntés volt!
------------------------
Tehát 2 év és cirka 25 000 km után továbbra is szuper az autó, viszont az öregedéssel és a korábbi sok km miatt (ahogy a lenti lista is mutatja) jópár új dolog belekerült.
Mivel továbbra is nagyon elégedettek vagyunk vele és egyáltalán nem is tervezzük eladni, kapott egy S4-es prizmasort, S6 felniket, fűthető kétszínű bőrüléseket S4-ből és néhány más dolgot.
Az üzemeltetési költséghez: kb. 10,5 Ft/km a szervízköltsége éves szinten. Ez a kopó-fogyó fék és egyéb alkatrészeket és az esetlegesen elromlott alkatrészek helyére vett újak árát tartalmazza, de beletartozik egy új márkás téligumi szett is.
Összevetésképpen: a 2-6 éves kora között tartott újszerű 1,1i Saxo 8 forinttal járt el (a sok futómű javítás miatt főleg) , a 8,5-11 év közötti Mitsu Lancer 1,5i 12V pedig szintén ~10 forinttal.
Az átlagfogyasztás az első időszak óta kissé nőtt, a vezetési stílus miatt*... nagyon jól megy, simán odatesz egy ugyanilyen 2,6-nak vagy egy 525i-nek - lévén a KE-III Jetronic beállításának számos apró titka van, amely nincs a könyvekben. Mindemellett nagyon ajánlott a So wird´s gemacht sorozatból a vonatkozó típus/szerelési könyv. Akár már a belső tér kisebb szépítésénél, javításánál behozza az árát.
*Háttérinfóként: a legnagyobb fogyasztása: 13,6 liter (mínusz fokok,nagyon rövid hegyi, városi 3-5km-es szakaszokból)
legkisebb fogyasztása: 7,3 liter idén januárban, 1/3 autópálya, 2/3 országút, kis vidéki városnézéssel, 400km-en mérve
jellemző fogyasztása: bp: 11 liter (12,5 állandóan taposva), autópálya: 8,6 liter (130-160)
Mi az ami nem tetszik benne?
Csak olyan, ami az előző tulajdonosok miatt van/volt. Nagyjából minden ilyet kicseréltem: a kissé kopott üléseket, a korábbi belsőtér-beavatkozások miatti cicergést, sérült vagy lelakottabb jellegű műanyag elemeket.
Ami konstrukciós jellegű probléma viszont: a kézifék, amelyet nehéz jól beállítani és hajlamos újra elromlani. A hátsó fék munkahengerek is hajlamosak a megszorulásra (ez maga a kézifék is!) tehát 6 havonta erősen ajánlott kitisztítani, főleg ha sok a városi használat (különben évente).
A kipuff, a kupplung még mindig gyári egyébként...
Összegzésképpen: hatalmas a használati értéke, a helykínálata és a biztonság (amely nem csak ~érzet). Minőség látva és tapintva. Öröm benne utazni, nehéz kiszállni.
Végezetül #1: ha valaki rájön, hogy az új autókon mekkora az anyagi bukta a hitelkamaton, az értékvesztésen át a kiforratlanság miatti változatos hibák költségein, és emiatt inkább egy használt autót keres, amely stílusos, szép, tartós, fenntartható (ne adj´ Isten, kvázi luxus-)autó, akkor egy nagyon jó ötvözetre lel ebben a típusban.
Végezetül #2: ideális nagycsaládosoknak, mert 3 gyerekülés elfér egymás mellett hátul (persze akkor nem lehet a középső kartámaszt lehajtani, a sízsák sem használható és az embernek eszébe jut, hogy miért is szerelt bele upgrade-ként hátulra is ülésfűtést! :O)
2008. február:
Immár 33 000 km után egyre javul a szervízköltsége. Mindez az elmúlt fél évben 8000 Ft volt - generátor szénkefe, javítással, illetve 1 liter fagyálló... a korábbi szerelések pozitív hatásai most mutatkoznak meg.
----
2008. márc: a hűtő szivárgására való nem kellő odafigyelés miatt a hf tömítés sajnos kiment, hűtő és összes felső tömítés csere. Grrrrr. Megelőzhető lett volna, ha időben kerül cserélésre a hűtő, amely kis mértékben már 1,5 éve csepegett időnként.
-----
Újabb fél évi, napi használatot követően is rendben teszi a dolgát - elmúlt 16 éves, még eredeti kipuff és kupplung, 80% Bp-i használat. Nem lesz ezt érdemes eladni ...
----------
2009 tavaszán átesett a kocsi egy külföldi síút és műszaki vizsga előtti nagyszervízen: ki lettek cserélve a testnedvek, a két első lengőkar (belesütött szilentekkel) az első szélvédő a régi kavicsnyomok miatt, és végre kapott egy pár komplett A6-os féket hátulra. A fékhatás így igen jó lett. A fogyasztás jól beállított injektorra, rövid utakkal is 10 liter Bp-en és 6,2 a legjobb külterületi érték (!) Autópálya-Bp felesben 9,1 liter, Bécs-Bp oda-vissza 120-130 körül 8,22 - szóval e téren is elégedett vagyok vele.
Az autót néha kölcsönadtam, így több síutat teljesített Olaszországba, Ausztriába, és Franciaországba, néha tartós 160 körüli tempókkal, megbízhatóan.
2010 tavasz:
Az elmúlt 1 év eseménytelenül telt, semmilyen hibája nem volt és napi 4-5 (részben hideg-) indítás mellett változatlan megbízhatósággal üzemelt. Egyedül az egyik DE-fényszóró párásodik az egész napos eső esetén.
Környezetvédelmi szempontból nagyon örömteli az, hogy sikerült megoldani, hogy az motor tiszta E85 üzemanyaggal üzemeljen.
Gyakorlatilag csak beállításra volt szükség. Így a fogyasztása nagyjából megfelel egy 1,6-os könnyebb benzines autóénak (forintban kifejezve, kb 2900-3300 huf / Bp, kb 2100-2200 az autópálya).
A korábban írt benzines értékek 1,1-1,25-szöröse az E85 fogyasztás.
2010 aug: Walbro (Ford Flexifuel) E85-álló benzinpumpa beszereltetése
2010 ősz: gyújtáskábelek cseréje. Az E85 áremelkedése és az télies hidegek miatt visszaálltunk a benzinre.
2011 tavasza: futómű felújítás elöl, új katalizátor, Bosch szonda, hátsó féktárcsa-betét, apróságok javítása. Kapott egy szép DE-fényszórót bal oldalra, a korábbi párásodásra ez volt rapid megoldás. Műszaki vizsga, tökéletes emissziós értékekkel + gyári fogyasztás és gyorsulás ismét. Sajnos egyre nagyobb arányban csak a belvárosban használjuk, cégautó mellett.
2012 májusa: Az elmúlt másfél évben nagyon keveset használtuk, így fájó szívvel eladásra meghirdettük. Az autó Nógrád megyébe került, a visszajelzések szerint új tulajdonosa ma is elégedett vele.
------------------
Hibalista
- Igazától nagyon kevés cucc kellett hozzá 7 év napi használat mellett. - Induló "nagyszervíz": futóműjavítás és vezérléscsere, gumivásárlás (ezt a vételárban jelent meg, így is piaci alatt volt kicsivel) - AC pumpa - 45e (gyári, német gyártmányú Bosch, 250e körül szoktak elromlani a legtöbb benzines Audiban) majd Walbro etanol-álló (36e) - Első kerékcsapágyak (km nyomán, SKF: 14e / pár + kb 10e szerelés) - Viszko kupplung (km nyomán, 17e volt + 8e szerelés) - Fűtés radiátor (korral jár, 14 év körül jelentkezik, 16e (német) +50e a szerelés - óriási túrás, 2 emberes) - Futómű és fék fogyó-kopó alkatrészek: első és hátsó féktárcsa, betét, futómű szilentek, gömbfejek, 2 alsó nagy lengőkar - össz 200e 7 év alatt - HF tömítés cseréje fémtömítésre - kompl 80e - Kézifék "beragadás" - nyeregcsere A6-ra (szerk - utólag kiderült, hogy régi gányolás miatt volt asszimetrikus...) kb 50e szereléssel - Generátor szénkefe csere (filléres, sk) - 2akku, egyik a vételkor - 2x 25e - Katalizátor, lambda szonda komplett szereléssel Karkus Tamásnál: 70e - Egy hibátlan DE-fényszóró ebay-ről szállítva: 30e
Ide hordtam szervizbe
Dergez Attila, Soroksár. tapasztalt és korábban gyors volt.
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Hofmeister Zoltán - közelebb lakik (kell, naponta használjuk a kocsit...)Hoffer Kálmán - szintén közel lakik
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 230000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 74000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Saxo, Lancer, legkorábban Coupe GT | Következő autója? | Allroad 2,7TT |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
