A nagy kékség
Szöveges ítélet
GT-t először 2004-ben láttam élőben Torinóban. Annyira tetszett, hogy mindenáron venni akartam egyet. Aztán megláttam az árlistát, az 1.9 diesel közepes felszereltséggel is bő 8 millió forintba került (volna), így az álmom gyorsan szertefoszlott. Akkoriban egyébként egy 156 SW-vel jártam, az is 1.9 jtd motorral, csak még 8 szeleppel és 105 LE-s teljesítménnyel.
2006-ban már nagyon le akartam cserélni a 156-ost a kevéske teljesítmény miatt, de nem GT-t kerestem, hanem a faceliftes 156-ost 175 lovas, 2.4-es dízellel. Több ilyet is kipróbáltam, de az alkudozást túl sokáig húztam, így a végén mindig hoppon maradtam. Az Accord cdti belseje nagyon lehangoló volt, a Mazda 6-os meg csak egyzónás klímával elérhető. Vectra GTC is szóba jött, de belsőre az még az Accordot is alulmúlta (elnézést kérek mindenkitől aki nem így gondolja, a belső megítélése teljesen szubjektív dolog).
A GT utáni vágyakozásom egyébként folyamatosan lanyhult, mert valahányszor csak beugrottam egy „útbaeső” Alfa szalonba, az árcédula és az autó helykínálata kétségeket ébresztett bennem. Aztán tavaly az internet böngészése közben rátaláltam egy 1.9-es GT-re, magyarországi, első tulajdonos árulta nem egészen másfél évesen, 40e km-el, vezetett szervízkönyvvel az eredeti ár 60%-ért. Szeretek és talán elég jól tudok alkudozni, ebben az esetben sikerült az autót még aznap, az irányár ár FELETT 1 Ft-tal megvennem (no comment).
Térjünk rá a lényegre: a formája gyönyörű, nem találkoztam olyannal, akinek ne tetszett volna azonnal. Az enyém kék színű volt, fekete Alfatex belsővel. A mai napig szerintem ez a legjobb bőrhatású szövet. Csak sportos, vagy vékony alkatúaknak ajánlható, a gyári sportülés annyira szorosan tart, hogy már kis súlyfelesleggel is nevetség tárgyává válik az ember, amikor megpróbál kikászálódni. Az anyagok nagyon igényesek, a 156-ost 4 évig használtam, így nyugodt szívvel állíthatom, hogy sokkal jobb az összeszerelés minősége, de Budapest versenypályákkal vetekedő minőségű útjain időnként zörgött egy-egy belső elem. Az ajtók hatalmasak, amik szűk parkolóhelyen komoly veszélyt jelentenek a mellettünk parkolóra. Az egyik ismerősöm kezéből kicsúszott a kallantyú (rutintalan volt), mire az ajtó szinte beleállt a szomszéd kocsi oldalába. A csomagtartója csak 320 literes, de annyira jól pakolható, hogy 4 felnőtt csomagjait simán elnyeli. Ha kell a hátsó üléseket teljesen síkba lehet dönteni, így szinte már bármi befér. Persze, kupét nem ezért vesz az ember, de néha nagyon jól jön.
Hátul hosszútávon csak gyerekek, vagy nők férnek el, ők viszont kifejezetten kényelmesen.
A motor 1.9 jtd 150 LE, 305 NM. A gyári gyorsulás 9,6s 0-100-ra. Ha nem gyorsulási versenyen akarunk vele indulni, akkor minden ésszerű igényt kielégít, 2000-től indul meg és szinte 5000-ig pörgethető, 170 kmh-nál forog a motor 3000-t hatodikban, az átlagfogyasztás 6,5 liter. Ami feltűnt: egyik barátomnak ugyanezen motorral szerelt Opel Astrája van csak ott már módosítottak az elektronikán, így annak a nyomatéka 320 NM. Ez érezhető, nem tudtam az autópályás kigyorsításokat tartani, de kanyarokban az Alfa sokkal stabilabb volt. Sokat gondolkodtam egy P-Box beszerzésén, hozattam is egyet a németektől, de a „gyári” csatlakozó végül nem stimmelt. Korrektek voltak, visszafizették a pénzt.
A lényeg azonban nem ez, hanem az érzés: eddig nálam mindent vert!!! Öröm volt vezetni, vagy csak benne ülni és nézegetni, fogdosni. NAGYON, NAGYON SZÉP. És ez a motor hangjára is igaz, 2000-es fordulat felett már inkább morgós hangja volt nem dízeles. Ráadásul dízelsége ellenére nagyon szerette, ha rendesen kihúzatom, nem vált erőtlenné 4000 környékén sem. Visszatérve az Astrás összehasonlításra, hangban és feelingben simán verte azt.
És a csattanó: a kocsit májusban vettem, a feleségem júniusban terhes lett (az én hibám volt, beismerem). Így 9 hónap múlva, a kislányom születése után 1 nappal eladtam (mármint az autót). Hiába a gyönyörű olasz formatervezés, a kiemelkedő futómű - a babakocsi, a hordozó, a pelenkák győzedelmeskedtek és vettem egy használt kombi Ford Focus tdci-t. 159-es SW lett volna a cél, de szerintem azt egyszerűen elárazták (2.4 jtd 10 misiért???)
Itt szeretném kihangsúlyozni, hogy nem vagyok Alfa rajongó, sok egyéb gyártmányú nagyon jó kocsi van (főleg sokkal jobb értéktartással), de talán csak a BMW-nek van még ilyen varázsa, meg a kisszériás kocsiknak.
A Fordra visszatérve: 2.0 tdci, 137 LE, 320/340 NM és jobb gyorsulási adat, mint a GT-nek. Alacsony fordulaton tényleg jobban megy a nagyobb nyomatéknak köszönhetően, de 3000 körül elfogy az erő, nem szereti a pörgetést, és legalább úgy nyikorog, mint az Alfák. A futómű sokkal rosszabb, nem értem, hogy miért írják azt, hogy milyen sportos és kifinomult. Ellenben nagyon praktikus. Ennek ellenére számomra visszalépés, pedig Ghia Titanium kivitelű, nagyon magas felszereltséggel. Szerintem csak hónapok kérdése, hogy visszatérjek az Alfához (159 SW használtan), vagy hogy belekóstoljak a BMW feelingbe. Addig meg fürdetek és pelenkázok.
Hibalista
- Futómű: Demszky olyan utat adott elém, ami példaértékű...
- Mivel még garanciális volt, nem kellet semmiért sem fizetnem, bár hadakozás nélkül nem ment.
Ide hordtam szervizbe
Alfa Gödöllő
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 40000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 26000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 156 SW 1.9 jtd | Következő autója? | Ford Focus kombi |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.5/10) |
