Sportos külsejű középkategória
Szöveges ítélet
Vadiúj autó, minimális futással, ezért jelenleg csak az első hetek tapasztalatait (beleértve a negatívumokat is!) tudom leírni. Update következik hamarosan, a futással arányosan.
UPDATE 1: 6 hónapos, 13ezer kilométerrel :)
UPDATE 2: lassan egy éves, 22ezer kilométer
UPDATE 3: 2 év, 42ezer km
Kezdjük ott, hogy imádnivaló a típus. Amikor először megláttam, eldöntöttem hogy nekem ilyen kell. Volt már előtte Alfám, amit a vezetési élmény és a szépsége miatt imádtam, de sajnos az előző tulajon trehányságának köszönhetően minden baja volt - ezek miatt amikor végre eladtam, eldöntöttem: soha többet olaszt. Ez a 159 megjelenéséig tartott :)
Az autó egy 2,4-es jtdm, 200 ló, 400 Nm, 6 sebességes Q-tronic automata, Distinctive felszereltség. Ezt a motort csak ezzel a felszereltséggel lehet kapni (legalábbis itt, Mo-tól keletre), és jár hozzá alapból a bőr, xenon, 17-es gurigák, Blue&Me csomag, gyakorlatilag a navi és a Bose hifi kivételével fullos. Kívül metálfekete, belül vajszínű és szürke bőr.
Pozitívumok:
A gyönyörű, brutális megjelenést nem részletezem, mindenki látja. Ahhoz már vezetni kell, hogy érezd, mennyire kézre esik minden, milyen baromi kényelmes vezetni.
A 2,4-es dízel nagyon megy már most, pedig a bejáratás miatt félgáznál még nem kaptt többet. El sem merem képzelni, mit fog produkálni, ha a jobb lábam elveszti a gátlásait.
Az automata váltóról sokat nem tudok írni, olyan mintha nem is lenne. Kivéve az első néhány km-en: álló helyzetben D-ben recsegett-zakatolt, és nagyon akart kúszni az autó... pont akkor szűnt meg, amikor vissza akartam fordulni a szalonba, hogy gond van.
A Blue&Me remek ötlet: bluetooth kihangosító és egy USB-port a kesztyűtartóban, ami pendrive-ról is lejátssza az MP3-akat, kormányról vezérelve... emiatt egy kézen meg lehet számolni, hány CD-t fog látni a hifi összesen.
Negatívumok:
Alig lehet kilátni az autóból. Volt már sok autóm, rengeteget vezettem eddig, de ezzel eleinte kifejezetten bénának éreztem magam a forgalomban. Hátrafele a lőrésen gyakorlatilag semmit sem látok, parkolni a tolatóradar nélkül sztem lehetetlen lenne (kötelező felszerelés, enélkül senki ne vegyen ilyen autót). A C-oszlop hatalmas és mindent takar, amit a belső tükörben a hátsó ablakokon látnék, azt meg a két fejtámla takarja ki, vagyis hatalmas holtterek vannak. Forgolódni meg kényelmetlen, és akkor se látok sokkal többet... remélem megszokom, mert így kifejezetten veszélyesnek érzem a városi közlekedést. Lehet, hogy emiatt a márkatársak lehurrognak, de sztem erre illett volna figyelni a tervezésnél - ha egy telivér sportgépből nem látok ki, azt elfogadom, de egy ilyen kategóriájú autónál elvárnám a körpanorámát. Pl. történt olyan, hogy egy elég forgalmas kb 45fokos kereszteződésbe akartam behajtani balról, és egyáltalán semmit nem láttam a jobbról-hátulról jövökből... a külső tükör már nem mutatta, a belső tükörben a hátsó ablak helyett csak az utas fejtámláját láttam, hátranézve meg a C-oszlop takarta ki az utat. Végül vissza kellett tolatnom és olyan szögben beállnom, hogy a kérdéses útszakaszt lássam. Röhej, eddig egy autómmal sem volt ilyen gondom.
Az autó elejét sem lehet látni, és a hegyes orrész miatt eleinte különösen stresszes volt a parkolás. Mostanra kezdem megszokni, de legközelebb tuti hogy első parkradart is vennék, sajnos most feleslegesnek tartottam. A kilátási hiányok miatt kezdő sofőrnek nem ajánlom.
Nagyon pici a csomagtartó nyílása. A vásárlás előtt kipróbáltam, hogy a siklóernyőm befér-e, és elég nehéz volt betuszkolnom a szóló-ernyőt, a tandem már biztosan nem fér be.
A kesztyűtartó mérete egy vicc, az A5 méretű User´s manual csomag alig fér be. Ez részben a Bule&Me-nek köszönhető, de enélkül sem lenne egy hodály.
A szivargyújtó a könyöktámasz előtt van. Így a radarjelző, PDA stb. gyakorlatilag bedughatatlan, hacsak nem akarom, hogy a madzag a váltó fölött lebegjen folyamatosan. Erre valamit ki kell találni, mert itt (nem Magyarország) a radarjelző nélkül ezzel a motorral csak pillanatok kérdése a jogsim elvétele.
Nekem nem tetszik a kulcs és gyújtáskapcsoló megoldása. Vagány, meg látványos, hogy a gyufásdoboz-jellegű kulcsot a középkonzolba kell bedugni, de én jobban szeretem a hagyományos, kulcs alakú kulcsot a kormányoszlopba dugni és elfordítani. RÁadásul erre a kulcsra semmi mást nem szabad felfűzni, mert összegányolja a középkonzol aluborítását. Előre rettegek, hányszor fogom emiatt elhagyni a lakáskulcsomat...
Gyárilag 17" kerekekkel jött alapfelszereltségként, ehhez a motorhoz ez jár. A bukaresti útviszonyok miatt jobban szerettem volna 16"-t ballonosabb gumival, de nem lehetett azzal rendelni, vsz. a Brembo fékek meg a malomkerék-méretű tárcsa nem fért volna el. Így most kénytelen vagyok úgy közlekedni, mintha tojásokon járnék, ezzel a gumival a legkisebb úthibát is megérzem.
120-as tempónál valami ciripel a műszerfal mögött, fordulatszámtól függetlenül.
Bár több negatívumot írtam, mint pozitívumot, összességében mégis imádom a járgányt, élvezet vezetni, és nagyon jól néz ki. Rengetegen megbámulják, pedig egyre több fut belőle az utakon.
UPDATE 13e KM UTÁN: Egyre jobban szeretem :) Hozzászoktam teljesen a váltójához, a motorerőhöz, újra megtanultam nyomatékból előzni rákészülés nélkül :)
Hiba: kőfelverődés miatt cserélték a szélvédőt, azóta száraz időben nyöszörög az illesztésnél... a szerviz nem tud vele mit kezdeni többedszeri próbálkozásra sem.
Update 22e km: A beltérben egyre jobban zörögnek dolgok, a szélvédő és kesztyűtartó környékén, és a jobb első ajtónál.
A Brembo féknyergek miatt nem lehet 17"-nál kisebb felnit rárakni, a téli gumival is kénytelen avgyok ezzel járni. A kerék és gumiméret miatt minden úthiba érezhető, megdolgozza a csillapítást. És a városi átlagsebességet durván rontja, hogy a legkisebb kátyúkezdemény előtt is állóra fékezem az autót, hogy ne verjem rommá a felnit.
22e km után a kezdeti eufória kezd elmúlni. Még mindig nagyon szeretem az autót, de ha most venném, tuti nem Brembokkal és 17" gurigákkal venném. Sajnos ez a motor csak 17"-lal jár.
Update 3: 42ezer km és két év után már erősen megfontolnám, hogy ismét vegyek-e ilyen autót, ilyen utakra. Románia és a 17" felni nagyon nem jó együtt. Néha egy-egy hétvégi 500km-es kirándulásra inkább valamelyik céges Focust viszem el, azzal legalább nem kell folyamatosan a burkolatot fürkészni.
Egyszer a constantai autópályán "Check engine" felirat fel, onnantól max. sebesség 80km/h. Azonnal visszafordultam, persze a hétvégi program borult emiatt. Szívósor-csere 23e km-nél, gariban.
Elkezdett D-be rakásnál rántani, motortartó bak csere 30e km-nél.
Zörgött valami a hátsó bal oldalon, most várok a lengéscsillapítóra, 42e km-nél.
40ezer alatt elfogyott egy garnitúra fékbetét.
A Blue&Me kétszer megőrült (nem látta a pendrive-ot, és véletlenszerűen újrahívta a telefonon utoljára hívott számot), ezt aksilevétellel tudtam resetelni.
2 év után még mindig szeretem, de néha azért a sírba kerget. 9-szer volt eddig szervízben, nekem ez kicsit sok 2 év alatt. Az eddigi autóim nem voltak ennyire problémásak.
Hibalista
- Néhány zörgés a beltérben, majdnem újkora óta.
- Motortartó bak csere 30e km-nél.
- Szívósor (asszem...) csere 23ezernél.
- Hátsó lengéscsillapító csere.
Ide hordtam szervizbe
Bukarest, AutoPerugia
Zörgést nem tudták megoldani, többi gondot többé-kevésbé korrektül, viszont 3-4 hétre kapok csak időpontot. Cserébe legalább udvarias a szervizvezető, és beszél angolul :)
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 42000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 11 l |
Előző autója? | Vectra | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.9/10) |
