Black Monster
Szöveges ítélet
Olasz autós voltam és vagyok. A 156 2.0TS után nem lehetett kérdés az utód. Ez az autó szerintem egyike a valaha épített legszebb és legkarakteresebbeknek. Tizenévesen is megcsodálják, megdicsérik.
Nagyon sokat filóztam azon melyik motorral vegyem. Két kikötés volt: kell az erő, nem lehet gyengébb mint az előző (súly/erő arányban) és 2008-as vagy azutáni legyen. Így kiestek a kisebb dízelek és a benzinesek. Maradt a TBI, a V6 a 2.2 és 2.4Jtdm. A TBI aranyáron volt, a V6 ritkább mint a fehér holló, a 2.2 éppen csak megfelelt volna, így a 2.4-es dízelnél kötöttem ki. TI-t szerettem volna és berlinát, de ha egy automata SW jön szembe jó állapotban és árban akkor az is megfelelt volna. A Q4 csak véletlen sikerült, nem kerestem, de így utólag ennél jobbat nem választhattam volna. A 2.4-es motor gyári programmal azért lomha, ezt sokan mondták / írták és igazuk van. Viszont optimalizálva már előjön belőle a szörny 230-240LE, 500Nm. Ez párosítva a torsenes állandó összkerékhajtással és a feszes TI futóművel, elképesztő menettulajdonságokat eredményez. Ez így gyakorlatilag tökéletesen hülye-biztos, nem csúszik, nem mászik, nem pörög ki, nem tolja az orrát, csak arra megy amerre irányítják, és teszi ezt mindent lehengerlő erővel és gyorsasággal. Egyedül havon, jégen lehet táncba vinni, de akkor is ki kell kapcsolni a VDC-t.
Nyilván van erősebb, gyorsabb, nagyobb, és kevesebbet fogyasztó, de ez egy olyan családi sedan (berlina) amivel tényleg lehet sportosan autózni, és olyat kanyarodni, hogy hamarabb fogy el a bátorság minthogy az autó elérné a határait.
A kormánya direkt, a fékei nagyon jók. (Elöl 330-as 4 dugattyós Brembo)
A TI ülések nemcsak szépek, de tartanak is.
Nem könnyű, (1645kg) de nem kiemelkedően nehéz hiába sulykolta ezt mindenki anno. A kortársai se voltak könnyebbek.
A fogyasztása nekem teljesen megfelelt, gyakorlatilag pont annyit kért mint az elődje.Az állandó összekérék 1-1.5L pluszt jelent, meg a lábam is nehéz.
Rossz híre van mára a 2.4-es 159-nek, de ebben benne van a piacot elárasztó, külföldről olcsón behozott hulladék és sok esetben valótlan km-óra állas. Hengerfej problémák a facelift előttiekre jellemzőek, turbo, kettőstömegű bírja. A fenntartása nem olcsó. Az 1.9/2.0 dízeleket sokkal olcsóbban lehet üzemeltetni, de a 159 alapvetően nagy majom, ami sok banánt kér, ez van.
Annyira megszerettem az összkerékhajtást, hogy soká tartott mire rászántam magam arra hogy lecseréljem egy kissé fiatalabb TBI-re. Ez is tökéletes, de nincs meg benne az a nyers erő ami az összkerekes "nagy" dízelben lakik.
Hibalista
- Nagyon jó áron vettem vettem, mint kiderült volt oka: befecskendezési probléma és lyukas turbo-cső. Ezek meg lettek javítva majd kapott némi optimalizálást. - 200.000-ig semmi gondja nem volt, onnan kezdve jöttek a km-ből és a naptári korból adódó problémák. - - Kardán javítás - - leömlő csere (ez sajnos a sorötös motoroknál nem ritka) - - szervo olajcső - - olajhűtő és a blokk közötti cső - - xenon szintező potméter - Ezek szinte mindegyik 2.4-es motornál előjönnek előbb-utóbb. Hengerfej probléma nem volt. - A futómű 200.000-nél igényelte a felújítást. Eddig tartott a gyári. Egy gyárilag ültetett, feszes futóművű, 19-es kerekeken guruló és kettős-keresztlengőkaros futóműnél szerintem kiemelkedően jó. - Ott nem hagyott soha, egyszer tréfált meg mikor megtört a csomagtér átvezetőben a kábelek szigetelése és letestelt. Kivágott egy 20A-es biztosítékot és vészprogrammal ment csak. - Meg persze sok kopó-fogyó alkatrész. Olajcserék, egy vezérlés csere, izzítógyertyák, fékek.
Ide hordtam szervizbe
Ha Alfa akkor csakis Csörgőék Várpalotán.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 139000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 80000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Alfa Romeo 156 2.0TS | Következő autója? | Alfa Romeo 159 1.8 TBI |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
