Morgó szépségem
Szöveges ítélet
Az úgy volt, hogy szeretem az autókat. Nagyon is. 2001-ban 22 évesen, mikor elkezdtem dolgozni, elhatároztam, hogy változtatok unalmasnak gondolt életemen, és ehhez nekem kocsi kell, mégpedig valami nagyon király verda, valami különleges, vagy ritkaság.
Szóval összerakosgattam a pénzt, meg nézegetni kezdtem a vasakat. Sokminden szóba került, és hát az elején néztem „nagy” amerikai autókat, Camaro-t, Chrysler Stratust, NewYorkert, Sebringet, meg Neont-is (de jó hogy nem vettem!), meg Intrepid-et is néztem 3,5-ös motorral. Szépek voltak, meg gondolom kényelmesek is. Aztán telt az idő, és ahogy gyűlt a pénz, úgy egyre jobban szálltam le a földre, a realitások meg az álmok kezdtek közeledni egymáshoz.
Az egész úgy indult, hogy hétvégi autó kell, fogyasztás nem számít, aztán láttam, hogy ez nem olyan egyszerű dolog, meg nem is túl előnyös pályakezdőnek ilyesmivel „elszúrni” az elején az életét. Úgyhogy jöttek a „hétköznapibb” (muhaha :-) álmok: Először Omega MV6, meg Mazda MX6 2,5 V6 is remek benyomást tett rám, BMW 325i E36, és próbáltam VR6-os Golf III-at is. Aztán ezt is lejjebb adtam, legyen 2000 alatti hengerűrtartalom az adó miatt, de azért menjen, meg szép hangja legyen, sz’al gondoltam alap a 6 henger: BMW-s álom, 320i E36, Mitsubishi Galant 2000 24V, meg néztem Fiat Bravo HGT-t is 2,0 mégiscsak az 5 henger az már majdnem 6-os mocival. És akkor bejött a képbe a 3. tényező: eszembe jutott, hogy legyen fiatal is a gép, és elkezdtem szemezni a 156-os Alfákkal. Ekkor már csak pár kocsi volt a pakliban. Punto HGT, Civic 1,6 VTi, BMW Compact, Alfa156. Próbáltam BMW Compactot, 316-ost, ez kifejezetten nem volt meggyőző, a másik kettő meg kicsi volt, meg nem is annyira szép, meg kényelmetlennek is hittem őket (ezeket már inkább ki sem próbáltam), úgyhogy mivel amúgy is tetszett, Alfát vettem.
Kiválasztottam 4-et a használtauto.hu-ról, a képes autóból, meg a traderből. Mind budapesti volt, úgyhogy gondoltam 1 nap elég lesz, végig nézem őket, azt egyiket jól elhozom.
Mivel jó 170km-ről mentünk pestre, volt idő gondolkodni. Az egyik, nepperes, „a helyszínt majd telefonon egyeztetjük” eladót kiejtettük még útközben.
Volt egy másik kocsi, fiatal, kedvező áron, de klíma nélkül. Kipróbáltam, tetszett, de nem volt makulátlan a belseje, és a szervízkönyvről azt ködösítette az értékesítő, hogy persze van, meg bent hagyták a szervizben, stb, bármikor elhozható, csak most inkább nem, valamint ki volt írva nagy betűkkel, hogy törött autók, ami negatívra fordította a hangulatomat, és ott is hagytuk őket.
A harmadik autó egy 2literes 156 volt. Belenéztem, csunya volt a belseje, lelakott volt. Na azért hogy mégse érjen hamar véget a nap, elvittük átvizsgálni, ahol kiderült, hogy 2 kocsiból van összerakva, meg huzatópad, meg mindenféle költségtényezők. A 4. kocsiban sok volt a km, meg húzva volt az oldala, hagytuk.
Az 5. megnézett Alfa már tetszett. 65000km, szép volt kívül-belül. Át is vizsgáltattuk gyorsan, kihozták az állapotfelmérés eredményét, pár dolog volt rajta, aminek nem tulajdonítottam jelentőséget, úgyhogy el is hoztam 1 hétre rá a kocsit. Az átvizsgálást mindenkinek ajánlom, mert tényleg sokat lehet spórolni vele a későbbiekre nézve.
Szóval 156 1,6 TS, jöttünk vele haza mint állat az autópályán, első kocsi, és egyből viszi még a 170-et is simán - nagyon nagy öröm volt . (A családi Suzuki Sedan 1,3 nekünk 150-nél kerek 4000-es fordulatnál úgy lecövekelt mindig autópályán, mintha gyárilag sebességkorlátozót tettek volna bele… :-),
Az örömöt csak egyvalami árnyékolta be az elején. Tudtam, hogy nem volt benne 60000nél cserélve vezérműszíj, szal csak módjával kentem neki, aztán 71000-nél ki is cseréltettem. Munkadíjjal 50000 Ft körül fájt. Sajnos amire nem figyeltem az átvizsgálásnál, (pedig utólag láttam, hogy már ott felfedték ezt a gonosz hibát), az előjött. Elkezdett kopogni a futómű, amit csak fél évvel a megvétel után tudtam megjavíttatni. Egyenként cseréltettem mindent, Felső lengőkar, alsó lengőkar, stabilizátor. És hát az utóbbi kicserélésével oldódott csak meg megnyugtatóan a dolog. Kicsivel később óta nyáron nyekereg a futómű ha átmegyek kis bukkanón. Zavaró, de a megoldást nem tudom még (vagyis de: rádióhangerő fel). Hidegben nem csinálja. Megvételre pár hónappal húzogattam ki-be a kormányt, erre elkezdett a légzsákvisszajelző világítani, Na akkor nagyon elkeseredtem. Gondoltam: kifogtam, jönnek csőstől a gondok. Vezérműszíjat akartam cserélni, aztán ugyanakkor jött a kopogás a futóműben, meg a légzsákvisszajelző. Na hát ez utóbbi maradt 1 évig, szerencsére sikerült olcsón megjavíttatni, pedig már „lelkesítettek” olyannal is, hogy 200k lesz. Ehez képest 20k Ft alatt megúsztam.
Összefoglalva a futóművet betudtam a pesti utaknak, a vezérműszíj kötelező cserés, a légzsák meg hát más autóban is világít, azóta a kötelező cserélendőkön kívül nem kellett az autóhoz nyúlni. 4 éve van meg a gép, és mindig elsőre indult, nem hagyott ott sehol, és az említetteken kívül semmi extrát nem kellett rákölteni. Mondhatni kifejezetten megbízható „jószág” .
Negatívum még az, hogy nagy télben befagy az ajtó. Ilyenkor lehelni kell a gumiborítást, azt előbb-utóbb enged. Befagy a kézifék is, nem tudom, lehet, hogy Olaszországban nem fagy be.
Egy parajelenségem van az egyik hátsó lámpaizzóval. Nedves időben néha nem világít. Már párszor rászántam magam a cserére, de eddig mindig megjavult addigra…
A pozitívumok: nekem nagyon tetszik a teljesítménye, a motorhangja, sebessége, pörgethetősége, váltója szuperül kapcsolható, amikor csak lehet, végigrakosgatom visszaváltáskor az összes fokozatot, és mindegyikben motorfékezek .
Az autó végsebessége katalógus szerint 200. Személy szerint hosszú sík úton már mentem vele óra szerint 212-t. Hosszú kifutón a 205-öt sík úton mindig hozza. Lejtőn nyilván többet is. Ha úgy van, szívesen versenyzek munkába menet. Szeretem a VW és Opel tábor tagjait, főleg a 2,0 115 lóerős versenyzőket (azt a mocit még a Golf IV-be és a Borába is szerelték). Ők jellemzően túlértékelik a kocsijukat. „Muszáj” megleckéztetni őket, ha virgonckodnak Pár „extra” kocsitól eltekintve (Civic VTI) 1,6-osok nem ellenfelek, és sok 1,8-as sem.
A fogyasztás érezhető. Egyszer kipróbáltam, 90-nel megyek dolgozni minden nap. Sikerült 800km-fölé kihozni a megtehető távot, de olyan nihil lett úrrá rajtam, hogy inkább ejtettem a témát, inkább gyorsan megyek. Ennek az autónak a 90 az fáj. Meg nekem is. Szóval a legkisebb fogyasztásom 7,4 liter/100 volt. A legnagyobb meg 9,8 liter, egy téli hónapban. Az átlag valahol 8,2-8,4 között van.
Vezetési stílusról annyit, hogy míg nem éri el az 50°C-ot a motor hőmérséklete a visszajelzőn, addig 3000-es fordulat max. Ezt mindig betartom, ha esik ha fúj, nem ügy. Utána 4000-5000-ig mehet, kedvtől függően. Néha 6800-ba is belepörgetem, de felesleges. Jobb ha elváltok 5500 körül, akkor is nyomatékos tartományba esik vissza a fordulat, és a hang is szép.
A kormány jó markolható darab, a kormányzás elég pontos. Élvezet vezetni. Néha „csak úgy” megyek pár kört a városban – just for fun, mert ezzel lehet.
Ha valakit viszek vele, általában megtéveszti a sportos motorhang, és azt hiszi, hogy nagyon jól gyorsul az autó pedig csak korrekten. Alapból tetszik mindenkinek a belseje is, külseje is, szóval a bezsebelhető dicséret borítékolható, ha valaki bejelentkezik.
Szép a belső. Tetszik a rücskös műszerfal, meg az ezüst középkonzol (a fás belső nekem ehhez az autóhoz nagyon nem jön be).
Az autóban sok minden van, amit más kocsiból kispórolnak, mint „felesleges költségnövelő” dolgot. Tetszik a ki-beszálláskor markolható hideg „vas” kívül és belül. Sokkal szebb és stílusosabb, mint más autók ezüstrefújt műanyagja. Tompán puffan az ajtó, szép a hanghatása. A motorháztető gázos kitámasztású – tetszik!
A gyári Blaupunkt-Alfa kazettás magnót megunván, vettünk bele egy CD-s Pioneert. A gyári hangszórókkal általában elégedett vagyok, szépen szólnak, de nem hangosan.
A belső kárpit hímzett AlfaRomeo feliratos szövet kék színben. Nagyon szép, és strapabíró is. Elsősorban a sofőrülés van használatban, picit fényesedik, a nem használt többi ülés olyan, mint az új. A hátsó ülés nem dönthető! Szóval, ha valami olyan nagyobb tárgy van, akkor a barátnőm Clió-jában cipeljük khm.
Ajánlom a kocsit mindenkinek. Én úgy tartom, akinek egy Alfa tönkre megy a keze között, annak más autó is ugyanúgy tönkre fog. Szerintem ha törődnek vele, akkor maximálisan meghálálja az autó. Akinek Alfája van és foglalkozik vele, az csak pozitívat szokott róla mondani, nem is tartom furcsának. Aki úgy tekint az autóra, hogy sajnálja a pénzt karbantartani, vehet mást, arra is sajnálni fogja – sz’al nem az autón fog múlni. Mindenki vegyen ilyet!
Hibalista
- Alsó lengőkar (szilent miatt) - 35000 Ft/db + munka 10000 Ft
- Felső lengőkar (szilent miatt) - 20000 Ft/db + munka 10000 Ft
- Stabilizátor rúd - 13000 Ft
- Stabilizátor csatlakozó elem – asszem 2x8000 Ft
- Légzsákvisszajelző - 18000 Ft
- Izzók - Szumma ca. 8000 Ft
- Féktárcsa + fékbetét elől: 53000 Ft
- Vezérműszíj + görgők: 50000 Ft
Ide hordtam szervizbe
Riegler Győr – telefonos segítségkérésnél vezérműszíj cserére: „kb. 100.000 Ft lesz”
ismerős autószerelő: 43000 anyag + munka 7000 képest, valamint 6000 Ft-ért izzócsere.
Légzsákvisszajelzőt nem tudták kiütni, "manuálisan" javítani meg meg se próbálták.
Értékelése: 4
Másik szerelő értékelése
Cimbi (-Racingteam) Autószerelő mester
Megbízható, remek munkát végez, kedvező áron dolgozik, közel van.
Ő megérdemli a 10-et.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 65000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | /Autót/ szeretnék ismét - pár év múlva. |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.1/10) |
