A legdrágább családtag
Szöveges ítélet
Az autóm egy külföldről behozott gyakorlatilag leinformálhatatlan autó volt, a számlálója 60ezer km-t mutatott 3 évesen, (ez hihető volt szerintem) most 10 éves és 240 ezer van benne. Nem akartam kis motorral venni, azért esett a választás a 2.4 JTD-re, és nem bántam meg, a plusz egy henger az plusz egy henger, nem megy úgy mint a V6-os benzines, de nyomatékban nagyon ott van, és nem mellékesen fele annyit fogyaszt.
Az autó, minden extrával, +spoilerekkel + bőrrel felszerelt, szerencsére nem a büntető „fa” betéttel, hanem a karbon utánzattal. Műfa vagy műkarbon, egyik sem a legjobb, de a két lehetőség közül szerintem ez a jobbik rossz. A formája a mai napig divatos, ha levenném az emblémát az orráról, felismernék az emberek, ellentétben sok más márkával. Az autóm 1999-es, meg lehet nézni a többi hasonló korú, kategóriájú autót hogy néznek ki belülről, mások azóta gyártanak szép autókat, mióta olaszokkal terveztetik őket (Seat Leon, Mazda6). A bőrülések nagyon kényelmesek és 240 ezer km után is újnak néznek ki.
Alfát általában érzelmek miatt vesznek az emberek, és ez az én esetemben is így volt, de nem bántam meg. Egyszerűen gyönyörű, és imádom vezetni. Nagyon közvetlen a kormányzása, sajnos a fordulóköre akkora, mint egy csuklós buszé (vagy egy kicsit nagyobb:-)). Nagyon jó a futóműve, se nem alul, se nem túlkormányzott, pont tökéletes. A kanyargós utakon nem nagyon tudnak velem lépést tartani, bár nem mindenki egyformán bátor. A motor rendkívül nyomatékos, igaz a chip már nem a gyári, a 136 helyett 150 LE. Egyszer, amikor egy hétig mankókerékkel jártam 90-nel, 5.5 litert fogyasztott! Ezt azóta nem sikerült megismételnem, de átlagban így is jól fogyaszt: 7,5 litert. Autópályán 200 felett megeszik 10 litert is, de már régóta nem járok így.
A hat év alatt gyakorlatilag mindent kicseréltem rajta, ami mozog, kopik, forog: lengéscsillapítók, féktárcsák 2-szer, ékszíjtárcsa, az összes (tényleg az összes!) futóműalkatrész 3-szor, 2 kuplungszett, vízcsövek, termosztát, kerékcsapágy, féltengely, turbó, turbócső, légmennyiség mérő(2-szer).
Négyszer hegeszttettem a kartert fél év alatt, mire megszoktam, hogy annyira alacsony, hogy egy fekvőrendőrön csak oldalazva tudok átmenni, padkára felállni majdnem lehetetlen - cserébe viszont nagyon stabil, autópálya tempóban viharos szélben is, mintha sínen menne.
3-szor cseréltem vezérműszíj szettet, ami természetes a 180 ezer km alatt, és kiismertem az utolsó csavarig, bár még ma is tud meglepetéseket okozni. Csak egy alfás ismeri azt az érzést, amikor 300 ezret hagy a szerelőnél (vezérmű, komplet kuplung, teljes futómű) abban a tudatban, hogy most már minden új rajta, ami kopik, és hazafelé menet felkapcsolódik a töltésjelző lámpa, mert nem tölt a generátor. Aztán meg kellett gyűrűzni, mert ette az olajat. A henger fala hibátlan volt, csak a gyűrű kopott el. Ekkor kicseréltettem az összes tömítést + szelepszár szimmeringeket is. Ez két éve volt, azóta sem eszi az olajat, a 15ezres szervízperiódus alatt egyáltalán nem kell utántölteni!
Én mindig gyári alkatrészeket rakattam bele. Olajat is gyári Seléniát használok! Nem drágább, mint a többi „márkás” olaj, és teljesen kokszmentes tőle a motor belseje (sajnos láttam belülről), a dobozát meg nyugodtan ki lehet rakni a garázs polcára, valódi műremek, igazi fényezett fémdoboz Alfa emblémával, nem a megszokott olcsó műanyag.
Az Alfákat csak az alfás szerelők szeretik szerelni, akik teljesen elfogultak, és mindenre azt mondják, hogy ezt még senki autójában nem kellet cserélni, mert ez olasz, és soha nem megy tönkre! Ezt eleinte még elhittem… Azóta ráköltöttem még egy autó árát, és ma már annak örülök, hogy nem egy tömegautót vezetek, és elfogadom, hogy a futómű nem a magyar utakra lett kifejlesztve, magyarul hamar tönkre megy, és az alkatrészárak nem a legolcsóbbak.
Én csak egyszer jártam a márkaszervízben, mert számomra elfogadhatatlan, hogy ugyanaz a szerelő ugyanazzal a szerszámmal 30%-kal drágábban javítja az Alfát, mint a Fiatot, a gyári alkatrészeket meg sokkal olcsóbban is be lehet szerezni máshonnan!
Jó autó ez, csak ajánlani tudom mindenkinek!
Update 2010.szept.:
280.000 km
Jelenlegi hibalista:
Megint csúszik a kuplung, legutóbb csak tárcsát cseréltek, hiába mondtam, hogy az nem lesz jó, nem hallgattak rám. Na mindegy, most vettem tárcsát, szerkezetet meg csapágyat is. Remélem a kettős tömegű lendkerék még jó. Az még mindig a gyári!
Egy hete elszakadt az hosszbordásszíj (5800Ft). Nem nagyon akartam automata feszítőt venni 38ezerért, szerencsére jó volt, a két vezető viszont cserés.
Most jön még egy olaj meg szűrők cseréje, aztán nyáron vezérlés-szett+vízpumpa.
Ami eddig még gyári volt, lassan kezd elromlani: A kormányműnek már iszonyatos hangja van, ami keveredik a stabilizátorok és lengőkarok kopogásával, nyiszogásával, ehhez jön még kanyarokban a féltengely recsegése.
A hátulja sem az igazi már: ismét kéne két hosszkitámasztó, meg csonkállvány szilent, mert félre kopik a gumi.(ezek már voltak cserélve vmikor)
Csipegeti az olajat is, remélem nem a turbó! Azt egyébként én vettem rá újonan 210 ezer km-rel ezelőtt, tehát már kiszolgálta az idejét (380e volt).
Már nem sok kedvem van toldozgatni-foltozgatni, jó lenne valami újabb, de most nincs rá pénzem, hitelt meg nem akarok felvenni.
Megint produkálja azt a hibát, hogy amikor visszakapcsolok és lepadlózom leáll. Ezt vagy vasúti átjáróban csinálja, vagy este, ha kamionokat előzök. Nagyon vicces. Akiket megelőztem hülyén néznek, hogy mi a f*szér előzök, ha közben félreállok, ráadásul a szemközti oldalba. Pár perc múlva újra lehet indítani, de próbálkozni kell néhányszor. Ezt a nagynyomású szivattyú nyomástartó szelepe okozza, már 2-szer lett cserélve, de mindig bontottra (20-50ezer km-ig jók). Be fogok menni egy Bosch szervízbe, hogy lehet-e rendelni olcsóér egy újat, mert a bontottak is már minimum 7 évesek.
A nagynyomású szivattyúhoz egyébként eddig nem kellett nyúlni, mint ahogy a porlasztókhoz sem, még mind a gyári. Ahhoz képest, hogy az Alfa találta fel a közös nyomócsöves dízelt, és ebbe a típusba építették be először, elég jól bírja. 280ezer van a kocsiban óra szerint, amúgy meg csak a Jóisten tudja, meddig tekerte vissza a kereskedő, akitől vettem. Ha ehhez hozzáteszem, hogy 99%-ban Ukrajnában tankolok (új kúton, nem udvarból) 180 Ft-ért, akkor ez már-már csodaszámba megy. Bár szerintem az csak egy városi legenda, hogy itthon jobb a gázolaj, mert egy ismerősöm diesel A8-asának tankjából egy kisvödörnyi szutykot szedett ki a szerelő, pedig ő mindig itthon tankol V-powert, meg ilyesmiket.
Még a tél előtt ki kell cserélnem az izzítógyertyákat, meg gondolkodom egy nagyobb indítóáramú akkumulátoron, mert a tavalyi mínusz 15-20 fokot nem szerette. Már menekültek a szomszédok, mikor megláttak a bikakábellel.
Mindenki tudja, hogy ezzel az autóval a magas vagy inkább már a közepes padkákra sem lehet felállni, de ha valaki sokat jár komppal a 156 nem az ő autója. Nekem sikerült úgy fennakadnom egy tiszai kompon, hogy leszakadt az egész eleje, pedig oldalazva mentem, és a kompos csávó integetett, hogy: gyere-gyere jó lesz az. Horvát kompokkal nem volt ilyen gondom, biztos túl alacsony volt a vízállás. Ezt egyébként még túlélte az olajteknő, de azt már nem, amikor egy kockaköves úton, egy kiálló kő kilyukasztotta (max 10cm!, és kb 10km/órával mentem, mert parkolót kerestem)Fél perc alatt kifolyt az összes olaj. Így már ötödjére volt hegesztve.
Hihetetlen, hogy 11 évesen még mindig megnézik az emberek, integetnek a gyerekek,és közben kiabálnak, hogy versenyótó, versenyótó! Talán a piros színe miatt van, vagy a nagy spoiler teszi, de még mindig gyönyörű. Minden nap örömet okoz a vezetése, csak ne kéne rá ennyit költeni! Ettől függetlenül továbbra is ajánlom mindenkinek, mert annyira jó beleülni.
Hibalista
- Csak kopó alkatrészek, de gyakorlatilag mindent kicseréltettem már rajta az évek során. 280e km!
Ide hordtam szervizbe
Alfás, de nem márkaszervíz
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 220000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Toledo | Következő autója? | Alfa 159 SW 2.4 JTD mJet |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.8/10) |
