156 1.6 TS - Készségfejlesztő játék autószerelő palántáknak
Szöveges ítélet
A kocsit öt éve vettem, hirtelen kellett valami, eredetileg IV-es Golfot szerettem volna, de nem találtam normálisat, így lett 156. Nem vagyok márkafüggő, az én szempontomból szimplán csak jól jött a nagyobb értékvesztés, és a nehezebb eladhatóság. Alacsonyabb induló árról lehetett határozottabban alkudni. Ennyi erővel lehetne Volvóm is.
Pozitívum:
- Még mindig megkapó design. Megkockáztatom, hogy már az is marad.
- Jó fékek, futómű. Meg úgy általában is jól össze van rakva. (kivéve)
- Fogyasztás. Figyelembe véve, hogy milyen tesztértékeket olvas az ember új kocsikról szóló cikkekben, szerintem a 7.0-7.5 literes vegyes fogyasztás nagyon jó. És nem kell hozzá tojást tenni a pedálra. Közlekedsz, és ennyi.
- Alkatrészek. Mindig mindent lehet kapni, szerintem teljesen reális áron. Nyilván drágább hozzá egy garn. féktárcsa mint a Swiftekhez, de ha mondjuk egy BMW-hez nézzük hozzá, pont ingyen van. Bontó is van normális, bizony bizonyos alkatrészeket nem érdemes újra cserélni egy 13 éves autón.
- FÉM kilincs kívül belül. A régi Wartburg tudta ezt, most meg kb. semmi. Egyébként a belső tér mind anyagminőségre, mint ergonómiára nagyon rendben van.
Negatívum:
- Sok a kifogásolható minőségű utángyártott alkatrész. Ha hosszú távon gondolkozol az autóban, hanyagolni kell őket. Önsorsrontás, és azt az érzetet keltik majd, hogy a kocsi egy fos. Megvannak azok a középárfekvésű vagy jó forrásból beszerzett gyári alkatrészek, amikből az autó ésszerűen fenntartható. Szerintem ez általánosságban is igaz, nem csak most pont erre a kocsira.
- Sűrű szervízperiódus, általában sok-sok futómű-elem cserével.
- Az 1.6 ebbe a kaszniba 120 LE ide 120 LE oda kevés. Országúton oké, de autópályán több személlyel már nem valami dinamikus.
- Szerintem az átlagosnál jobban fogyasztja a gumikat, nem kopnak félre, de 20-25e km alatt elkopnak (Dunlop, Uniroyal, Yokohama, na még ez bírta a legjobban, újra is vásároltam).
- És végül egy ténylegesen komoly probléma, a szervizelhetőség. Nem kis szerencsére van szükség, hogy értelmes és lelkiismeretes szerelőt találjon az ember. Az autón gyakorlatilag 3-4 akkut probléma ismétlődött vagy húzódott hónapokon keresztül, mire - rendszerint az eredetileg szükségesnél drágábban - megoldódott.
- Klíma és ülésfűtés hiánya.
Egyébként az autó egyszer sem hagyott ott sehol, szóval ebből a szempontból kifejezetten megbízható darab, de félévente valami mindig van, ami miatt szerelőhöz kell menni - az olajcserén kívül is. Rendszerint valami valahol kopog, nyiszog. Kátyú, dislike.
Hét éves update. Mióta a kocsiról írtam, lassan eltelt két év. Abból hogy írok, ki lehet találni, hogy nem eseménytelenül. Az utóbbi két évben kétszer is kasznishoz kellett mennie, mert először a jobb hátsó küszöbvég érezte meg a tavaszt (kirügyezett), majd nekem sikerült letolatni egy oszlopot, de a tíz centis horpadásól a farán egy jobb hátsó fenéklemez csere is lett, mert mint kiderült szitára volt rohadva.
Az első kasznizásnak azért volt némi utóélete, mert miért is menne valami gördülékenyen. Megyek a kocsiért, kérdés: - Ti világított az ABS lámpád? - Nem. Miért? - Mert most már világít. :-) ... A nyomozati eredmény: a szenzorról jövö kábel el lett égetve (gondolom hegesztés közben), az így keletkező zárlat tönkretette az ABS vezérlőmodult. Az ítélet: csere. A javítás költsége: megfizethetetlen. Végül bontottal pótolva, így csak szimplán kurva drága. Mondanom sem kell, a tolatási sérülést már máshol csináltattam.
Amúgy ezeken kívül nagy meghibásodás nem volt, utolérte a halál kormánykapcsolót - nem lehetett váltani az országúti és a tompított között - amit egyben lehet cserélni még vagy három másik dologgal, szóval 40e. További apróság még egy ablakemelő kapcsoló, aminek a beszerzése nem volt olyan gördülékeny mint szerettem volna, végül is egy bontottal pótoltam, azt gyorsan tudtam szerezni. Az új először csak ajtóbehúzóstól párban, majd előleg befizetésével végül úgy sem akart ideérni. Szerintem süket duma, simán lusták voltak egy 10e forintos alkatrészért dolgozni... Eltört még az ajtóbehúzó (egyik hátsó) - valószínű hegesztve lesz - illetve újra kellett bőröztetni a könyöklőt, mert már gusztustalanul nézett ki. Viszont ami csoda, hogy a legutóbbi műszakira csak kb.: el kellett vinni, minimális ráfordítással átment. Azt hiszem végre elfogytak a futóműből a pandás-sárkányos utángyártott fosok, és nem fossa el magát benne tízezrenként valami.
És végül a fail-ek fail-je: Kiégett a üzemanyag szintjelző háttérvilágítása, és mivel a fűtéskonzolon már amúgy sem világított semmi, gondoltam ideje búcsút venni az összes műszerfalizzótól, és újra cserélni őket. Miután ez megtörtént, elkezdett égni a légzsák hiba visszajelző lámpa. A szerviz nem tudta kiolvasni a pontos kódot, úgyhogy elküldtek egy másik helyre. Ott kiderült, hogy a hiba ami égeti a lámpát az az, hogy "a légzsák visszajelző izzó hibás". Logikus nem? Miután az izzót az előző helyen pótolták (nem cserélték, de erről később), már látszott is az a hibajelzés, ami eddig is ott volt. A második műhelyben már nem csak kiolvasni, de törölni is tudták a hibát, szóval azóta jó. A sztori valamikor úgy kezdődhetett, hogy kiégett a légzsák visszajelző lámpa, így hibakiolvasásnál légzsák hibát jelzett. Gondolom tettek bele egy izzót, de nem tudtak mit kezdeni a hibaüzenettel, miszerint valami nem fasza, így inkább kivették. Gratulálok, így kell autót szerelni. Izzó ára ~200 Ft,- utána rohangálás, többszöri hibakiolvasás és törlés ~20.000 Ft,- ... Tanulság: b+ ha nem értesz hozzá, ne piszkálj bele, ha meg már belepiszkáltál de nem lett jó, legalább szólj, hogy mi van... ha egy orvos a szemedbe bírja mondani, hogy végstádiumú rákos vagy, lehessen már elmondani azt is, hogy: - Te, nem jött össze a javítás, kéne keresni valakit aki tud hibakódot olvasni... Ááá...
Hibalista
- Ami szerintem nagyon kritikus, azok a futóműelemek, nem múlt el úgy év, hogy valamit ne kellett volna kicserélni rajta. Szerencsére többnyire csak olcsóbb összekötők meg szilentek, de egyszer első felső lengőkart is kellett cserélni párban, nos az nem tetszett (~70e?). - További visszatérő hiba még a hátsó mechanikus ablakemelő bovdenének összekuszálódása. Szerencsére olcsón és gyorsan javítható (a gyári mechanika volt 15e, azt hiszem), de kellett már felszigetelőszalagozott ablakkal járnom miatta. - Egyszer tönkrement az ABS szenzor v.m. keréknél, 25e körül lehetett az ára, de a szerviz dilettantizmusa miatt közel százezres javítás lett belőle. Gáz. - Hasonlóan elharapódzott hiba volt egy váltótartó bak csavar kilazulása, amit abban mutatkozott meg, hogy elindulásnál furán remegett a kocsi. Több (3) szervizben is jártam (többször) a problémával, de többnyire még megnézni is lusták voltak. Rendszerint elintézték annyival, hogy biztos valamelyik bak, de azok drágák, meg jól van az úgy, nem új autó. Végül is eltört a váltóház, amit meghegesztettek, ennek hatására ötödikben egyre hangosabb nyikorgó hangot adott az autó. Váltócsere lett belőle, a kilazult csavar összesen pedig 145e Ft kárt csinált. Tényleg messzemenően felesleges lett volna megnézni, hogy mi az a fura rezonancia... - Továbbá még pár apróság, immobilizeres kulcsok újraprogramozása (volt hogy nehezen fogadta el a kulcsot), ajtóhatároló csere (kattogott), ablaktörlőmotor csere (nyikorgott), elektromos apróságok (gyújtáskapcsoló betét). Évente egy általában akad, szerencsére filléres dolgok. - Az utóbbi időben előjött rajta a rozsda. Kellett már lakatolni rajta a jobb hátsó küszöbvéget, és szintén jobb hátul a fenéklemezt is. A következő a bal hátsó ajtó alja lesz, lehetetlen helyen kezdett rohadni...
Ide hordtam szervizbe
Sajnos túl sok szerelőnél jártam túl kevés sikerrel. Volt köztük magánzó és márkaszerviz is. Nem akarom kritizálni a magyar autószerelő társadalmat, de sajnos a szokásos szervízfeladatok ellátásán és alkatrész cserélgetésen kívül nem sok mindenhez szeretnek hozzányúlni. Tisztelet a kivételnek persze. Kedvenceim a - várjuk meg míg teljesen elromlik - mondat, meg persze a sok b#&@zdmeg.
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
Ferihegy Autó Kft.Teljesen korrekt - Seat - szerviz, remek hozzáállással. Az óradíj is tükrözi ezt, de ezt a legkevésbé sem szeretném nekik felróni. Hosszútávon így lesz olcsóbb.Turcsányi Autóvillamossági Szervíz - TörökszentmiklósMinden elektromos hibát gyorsan és baráti áron oldottak meg, kivéve egyet. 2 pont levonás.Czakó ÚrMindig mindent korrekten és gyorsan, ami belefért egy estébe. A váltótartó bakos dolog viszont rajta is kifogott. 2 pont levonás.Autó-Brill Kft. - BékéscsabaAz ABS-szel megszívattak, de egyébként precíz... és drága. 2 pont levonás.A Kurucz Autószervizt Újkígyóson meg a Szolnoki Fiatot meg mindenki kerülje el nagy ívben.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 120000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 105000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Derby 1.3 | Következő autója? | 166 2.4 JTD |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.9/10) |
