Éljen soká a néphiedelem?
Szöveges ítélet
Egyetértek Karotta véleményével, miszerint minden rendes férfiember életében egyszer kell, hogy legyen egy Alfa Romeo.
Az autót 2014. április 15-én vettem. 122.000 km-el az órájában. Addig egy vele egyidős Seat Alteánk volt kék színben 1.6 benzin motorral. A váltás gondolata a magas fogyasztás, kevés teljesítmény, feleslegesen nagy autó tények mentén fogalmazódott meg bennem. Szerettem volna egy kisebb, erősebb és tempomattal rendelkező autót. Ez volt az alapfeltevés, aminek teljesülnie kell. Az autót én alapvetően utazásra használom, így a kényelem is fontos szempont volt, lásd tempomat.
A keresés egészen egyszerűen indult, a VW Polo-k, és Nissan Almerák képein keseregve jutottam el az olaszok által jól megdizájnolt, majd a népi tudattalanban élő beidegződések oltárán feláldozott Alfa Romeo-khoz. Ára a közhiedelmeknek köszönhetően egészen nevetséges szinteken mozgott a hasonló felszereltségű és paraméterű német, japán, egyéb autókhoz viszonyítva. A közhiedelmek számomra nem mérvadóak. Motorként ritka nagy szerencsémre egy Ducati 999S-t mondhatok magaménak. (http://nepitelet.hu/motorok/ducati/la_dolce_vita/) Ebből a kedves olvasó kikövetkeztetheti, hogy nem szívesen alapozok a többségében olyanok által képviselt érvekre akik sosem tartottak ilyen autót sajátjukként.
A terv megszületett, ha már olasz motorom van, olasz autót veszek mellé. Már csak meg kell találni azt a példányt a hányattatott sorsú kortársai között amellyel, ha nem is bánt kesztyűs kézzel az élet, de élni akarásán nem vett még erőt a korábbi tulajdonosok működése. Sikerült is találni egy darabot Dombóváron a Löwox kereskedésben, ami olasz exportként került hozzánk. Az autó első hölgy tulajdonos által birtokolt példány volt. Olasz autóként élte életét egészen 2013 őszéig amikor is letámasztották egy kereskedésben, gondolom miután megkapták az árajánlatot a szükséges és esedékes javítások összegéről. Ezen túl a parkolókra és szűk utcákra jellemző közelharcok jelentős nyomokat hagytak a karosszérián körben. Az autó a szerelőm szerint még akár a tényleges futásteljesítményt is mutathatja, én ennek nem tulajdonítok különösebb jelentőséget, az állapot messze fontosabb mint a kimutatott futásteljesítmény.
Egy autóra költeni kell, ez nem volt újdonság számomra. A Seatra is kellett, ha ennyit nem is, de nem is elégítette ki ilyen szinten az autóval szemben támasztott igényeimet. Kényelemre első rangú, hátulra nem egy nagy kaland beszállni, legfeljebb azoknak akik még sosem ültek három ajtós autóban. Utazás közben 130-ig halkan tudunk beszélgetni, felette 150-től jelentősebb a szélzaj, ekkor a Seat 110 km/h-ás szintjén mozgunk. Egyszóval csendes. A Progression felszereltségnek köszönhetően dupla digit klíma, bőr ülések és tempomat szolgálja a kényelmet, tartósan és megbízhatóan. Mindez 900 eft-os árszinten, ami a piacon párját ritkítja. Az olasz dízel motorok megbízhatóságáról rosszat keveset hallani, Opelon keresztül Suzukin át sok mindenbe szerelték a Fiat remek motorjait. A menetteljesítménye számomra bőven elegendő, magasabb fordulaton mérges hangon zajong, nincs benne semmi dízelüzemre emlékeztető csörömpölés.
Összefoglalva eddig ott tartunk, hogy millió forintos árszinten sok extrával felszerelt csendes utazóautót kapunk, megbízható működéssel és motorral. Hol lehet itt a bökkenő? Nem húzom senkinek az idegeit, elárulom. A futómű a szűk keresztmetszet. Ezt bizony nem az örök életnek tervezték. Cserébe viszont élvezet vezetni kanyargós úton, autópályán az egyenes futása első rangú. Ennek viszont meg kell fizetni az árát. Végezetül itt megtalálhatóak az autó fogyasztására, szervizeire vonatkozó historikusan rendszerezett adatok, az analitikus tudományok rajongói kedvéért: http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/633553.html
Ha valakinek kérdése volna, vagy észrevétele: akos46@gmail.com
Hibalista
- 123000 km első vásárlás utáni nagyszerviz: - Vezérlésszett 38,800 - Vízpumpa 19,925 - Fagyálló 3,000 - Generátorszíj 9,575 - Első csillapító 2 db 57,000 - Jobb felső lengőkar 19,965 - Mosóolaj 4,200 - Metabond ECO 9,100 - Mann Gázolajszűrő 13,765 - Levegőszűrő 4,300 - Pollenszűrő 5,990 - Klímatisztító 1,600 - Tisztítóspray 1,500 - Jobb alsó lengőkat 41,657 - Eneos Hyper 5w-40 5 liter 12,000 - Mann Gázolajszűrő 5,500 - Toronyszilent 2 db 17,222 - Vezetőgörgő 9,388 - Munkadíj: 40,000 - - 131800 km második szerviz: - Kipuffogó felfüggesztés 8,100 - Első Féktárcsa Ferrodo 2 db 42,000 - Fékbetét ATE 2 db 10,500 - Turbó cső 20,400 - Sustina 5w-40 olaj 5 liter 16,000 - Mann olajszűrő 5,500 - Champion levegő szűrő 4,200 - Pollenszűrő 3,900 - Motortartó bak 7,300 - Féklámpa kapcsoló 6,500 - Hátsó lengéscsillapító 2 db 21,000 - - 142000 km harmadik szerviz: - Mobil1 0w-40 Turbo Diesel 10,400 - Mann olajszűrő 5,500 - Filtron levegőszűrő 2,400 - Pollenszűrő 3,900 - Champion gázolajszűrő 4,500 - Metabond ECO fél doboz 4,550
Ide hordtam szervizbe
Ferkelt Autószerviz Fadd. Ajánlom őket, mert lelkiismeretes és rugalmas szerelők. Viheted az alkatrészt, olajat és végig is nézheted a szervizt.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 122000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Alta 1.6 MPI Reference | Következő autója? | 328i, mert vágyom a hátsó hajtásra. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
