Alfa Forever
Szöveges ítélet
Így kezdtem kb egy év és 25e km használat után az ítéletemet:
"Ingergazdag környezet..kő egyszerű, mégis elegáns műszerfal, korszellem szerinti króm karikákkal, jól használható szellőzőnyílásokkal. Amit hiányolok, az a külső hőmérséklet kijelzése, hisz a szenzor ott van a tükörben. Az anyagok kellemesek, mai átlagnál jobbak, mai igényesebbekhez képest kicsit kopogósak. A fém kilincs tényleg fém. Az ülés nekem kényelmes, lehet, hogy nálam van valami anatómiai gebasz. Az utastér tágas, csendes, a traktor motor hangja kultúráltan el van tompítva, csak alapjáraton ketyeg, mint egy Ducato. És miért bent kezdem? Mert nincs kedvem kiszállni!
Ez az autó igazi driver's car. Nagyon jó direkt kormányzás, picit erős szervóval, hihetetlen úttartás kőkemény rugózással, harapós fékek, nagyon kultúrált ABS-el...."
Eltelt a vásárlás óta majdnem 9 év.. Sok mindenen vagyunk túl. Sok Alfás áron beszerzett gagyi minőségű alkatrészen, gyárinak mondott felújított lendkeréken, neves tuner által írt "garantált minőségű" ám mégis rossz chiptuningon, de legfőképp 180e megismételhetetlen és élményszerű kilométeren. Volt már autóm előtte, de ezen tanutam meg egy autó fenntartásának a buktatóit, költségeit. 9 év hosszú idő. A vételkor épp 7 éves autót babusgattam, mintha új lenne, mindent cseréltünk lelkiismeretesen. "Gyári minőségű utángyártottra". Aztán évekig ittam ennek a levét. Lassan beláttam, hogy nem csak az autósbolt és az Alfás körökben mozgó alkatrész árusok vannak a földön. Van egyrészt márkaképviselet, másrészt bontó.
Döbbenet, de bizony a gyári szalon alaktrész sok esetben nem drágább, viszont működik. Ha drágább? Akkor is azt hozza a matek, hogy megéri. Lengőkart azóta nem cseréltem, mióta vettem egy nagy levegőt és 45e Ft-ért megvettem bele a gyárit.
Motortartó? A bontós vált be. Ahogy lendkerékből is az Alfás ismerős autójából kivett gyári. Ő buzgón kicseréltette, ha már kuplungozni kell. Én meg már túl voltam a tanulságon, gyorsan megvettem tőle. Azóta is jó.
Szóval megtanultam a leckéket. Ahogy az üzemanyag adalékos leckét is:
Zengett a fórum a Spuritól, kipróbáltam. Halkabb lett. Aztán már csak akkor volt halk, ha öntöttem. Aztán 70e km múlva bizony annak az Alfás barátomnak lett igaza, aki véletlenül Bosch szervízben dolgozik és erősen lebeszélt a használatáról. Oké, ne írjuk az adalék számlájára a 350e km-nél felújítandó porlasztókat. Mondjuk azt, hogy épp ideje volt. De aki olvassa ezt, remélem elültetem a bogarat a fülében. Azóta nem használok adalékot, másképp halkítottam el az autót.
Chiptuning lecke:
Talán az Alfások közt egyik elsőként 2009-ben írattam meg az autómat egy VW-s körökben elismert szakival. Persze hogy élveztem a 105 ló helyett a 136-ot (ami naná, hogy nem annyi volt). Aztán jöttek a hang gondok. Fejben nem kötöttem össze a két tényt, hogy nyáron írattam, télen már hangos volt az autó. Csak tovább rontottam az u.gy. tartóbak cserékkel. Használtam így, hangosan, akkor épp azal a lendkerékkel amit újként kaptam, de utólag kiderült, hogy felújított volt. Ez volt a legrosszabb kb 50e km együtt. De ezt is élveztem kompromisszumostól, mindenestől.
Aztán a szakmai kíváncsiság és a haverok belehajszoltak...megtanultam programozni az autómat. Egy év tanulás után olvastam ki a sajátomat. Azonnal láttam, hogy nagy név ide vagy oda, egy szégyenletesen minőségtelen inkorrekt módosítás került az autómra. Újabb 1 év és 15 programverzió feltöltése után lett olyan az autó, amilyen most. JÓ!
Rengeteg apróságot módosítottam, ü.a. nyomásokat, előtöltést, hidegindítási paramétereket, alapjárati előtöltést, gázpedál érzékenységet. Ezt a leckét is vettem, lényeg, hogy végül tényleg olyan lett az autó, amilyenre szerettem volna.
És hogy mit mondok 180e km után? Minden perc megérte, minden méter és minden forint megérte.
Nem egy luxus autó. Nem is versenyautó, még csak hot hatch sem. Csak egy nagyon eltalált műszaki összhang. Egy autó amit tényleg élmény vezetni, és nem büntet meg hatalmas fogyasztással érte. Nap mint nap élményt ad akár otthontól az óvodáig is. A faceliftes 146 már az AO fórumokon "quick rack" ként emlegetett 2.2-t forduló közvetlenebb kormányművet kapta, és egy a benzinesekétől eltérő futómű hangolást (az S.E. verzióké hasonló), 2.5 cm gyári ültetéssel. Egyedül a gyári felnik álcázzák el a futómű valódi tudását. Erre akkor jöttem rá, amikor véletlenül valami olasz kisszériás felnit sikerült vennem gyári helyett. Azóta szereztem télre is egy garnitúrát, mert ez kb a hab a tortán :-)
Az autó alattam öregedett meg. Eleinte a benzinkúton leszólítottak miatta, hogy de szép. Aztán jött 4 év, amikor csak egy sima öreg olasz volt a kívülállók szemében. És most néha újra megszólítanak miatta és újra látom a szemekben a vágyakozást. Érdekes megélni :-) Nekem ugyanaz az autó 9 éve. Gyönyörű, kényelmes, megbízható, és szerethető.
Kompromisszumai nyilván vannak. Sosem lesz C6 kényelmű út felett lebegő varázsszőnyeg. Ebből a szempontból egy döcögő lélekvesztő. Sosem lesz sportkocsi, ebből a szemszögből egy szar húzott olasz dízel. Német kombi sem lesz, ebből a szemszögből egy szűk zörgős szekér. Nem ölel körbe bunkerként, nem csillapítja ki a lefelejtett aknafedőt. Ellenben a gyerekek kilátnak hátul. És én is szeretem, hogy nem borul rám a műszerfal.
Ez csak egy jó kombinációja a kompromisszumoknak, amivel meglepően jóízűt lehet autózni. Akár családostól, mert beférnek, és főképp élvezik.
A szerpentinen él, táncol a pilóta keze alatt, és bizony komolynak mondott autók nyakában liheg. Autópályán a 150-et szereti, de nem ijed meg ha még 50-et gyorsítani kell. A rugalmassága tiszteletet parancsoló (most 360Nm 1300kg-hoz) és van hozzá megjelenése is. A szúrós nézése hatékony a belső sávban. Ilyenkor télen pedig a döcögős lélekvesztő bizony az erényeit csillogtaja. Olyan biztonsággal közlekedik a téli havas jeges utakon, hogy nem véletlenül vettem a feleségemnek is egy ilyen autót. Ezzel tényleg nehezebb hibázni, és ebben nagy része van annak, hogy nagyon közvetlen út érzete van.
Dicsérjem még? Már így is érződik az elfogultság azt hiszem. Mi nagyon megszerettük. Tud lenni halk és kulturált, és ha kell, nagyon ordenáré, nagyon nyers. Tud lenni városi kisautó, de autópálya faló is. Országúton pedig igazán elemében van.
Hogy Alfa és dízel? Sokak szemében ez egy ördögi ellentmondás. Az Alfaság megcsúfolása, a gyökerek feladása.. maga a sötét oldal. Ez agyban dől el, mint minden. Ha nem ülök benne, sokhengeres olasz csodákról álmodozom. Ha beülök, ilyen eszembe sem jut. Beindítom. Kerreg. Hülye hang. Kinyitom a kaput. Ááá de szar hangja van, pedig milyen szép autó. Beülök, felengedem a kuplungot, kikanyarodok az útra, és magába szippant. Egyszerűen jó vele menni. Próbáltam többféle motorral, bármikor újra ezt választanám az érces hangú TS-ek ellenében. Nem kell minden támadáshoz trombitálni :-)
A fenntartása pedig nem egy nagy összeg...Minden javítás, tankolás számlás, így pontosan tudom: 45Ft/km
Hibalista
- Időszakos kopó alkatrész cserék: - - -fékgenerál 3x - -kuplung és lendkerék csere 2x (250e és 350e km-nél hibás minőségű alkatrész miatt az első cserekor) - -Olajcsere (+szűrők) 13.000 km-enként (Seléni WRD) - -Vezérlés csere vételkor (200e), majd 300e km-nél. - -Termosztát csere vétel után (220e), majd 370e km-nél - -Főtengely szíjtárcsa csere 320e-nél, majd rossz alkatrész minőség miatt szalonból gyárira 350e-nél - - mko. féltengelyek kompletten 1x (280e-nél) - - hátsó féknyergek cseréje a kikopott kézifék mechanika miatt (310e-nél) - - gumi garnitúra 2x nyári, 2x téli - - Futómű javítások: - - -első lengőkarok 2x. 270e-nél a gyáriakat vettük ki, Unix saját márkás kerül be. 300e-nél gyáriakra cseréltük - -kormányösszekötő 4x. Egyszerre mindíg csak a hibás oldalt cseréltük, nem párban. - -hátsó lengőkarcsapágyak 1x 260e-nél (most aktuális ismét a bal 380e-nél) - -stabilizátor szilentek 1x - - Egyebek: - - -Vez.tengely jeladó 230e-nél (hibásan diagnosztizált jeladóhiba miatt) - -Főtengely jeladó 230e-nél (ez volt a hiba..) - -Műszercsoport csere - természetesen tekert óraállású autó volt, ez nem múlt el nyomtalanul, hibás lett a panel. A fent sorolt km állások nem óra, hanem ECU szerint valós állások! - -Ventillátor előtét ellenállás 1x - -Önindító felújítás 1x (270e-nél) - -Klíma felújítás 1x (340e-nél, bontott kompresszorral) - -Vízhűtő csere 1x (370e km-nél) - -Porlasztók beméretése, csúcsok cseréje (350e-nél) - -Akkumulátor csere 1x (320e km-nél) - -Motortartók cseréje 2x, elsőre szintén silány minőséget kaptam Alfás áron. Ezek is gyárira lettek visszacserélve. - - kézifék kötél csere 3x (utoljára szalonból gyári került bele 310e-nél , azóta jó)
Ide hordtam szervizbe
Ismerős szerelő, aki után soha nem kellett csavart meghúzni, nem kókányol, hanem ésszel javít.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 9 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 101945 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 180000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Fabia | Következő autója? | Talán még egy harmadik Olasz is kéne a flottába |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
