Külön kategória a teherautók között
Szöveges ítélet
(Nincs Kraz-rovat, azért írom ide.)
Műszaki ezrednél voltam katona Ercsiben. A pontonokat szállító teherautók Krazok voltak. Én mint hidász csak utas voltam, nem sofőr, de azóta tudom, hogy a Kraz zseniális járgány. Előnyei:
1. Borzalmasan erős (15 ezer köbcenti, kb 250 lóerő, nyomaték 1 millió, nagyon durva.)
2. Minden terepen elmegy (hadgyakorlaton láttam a rakományára dőlt Krazt. Felborult volna, ha a ponton nem szélesebb sokkal, mint maga a tehrerautó. Egy oldalon mind a 3 kereke a levegőben forgott. Némi küzdelem után talpraállt és ment tovább. Utána mi is belementünk ugyanabba a kráterbe, mi is rádőltünk a pontonra, és mi is kijöttünk belőle.)
4. Gázlóképessége majdnem 1 méter. A Dunába tolatáskor (pontondobáskor) a víz ellepte a kerekeit, ez volt a normális üzemmód.
5. Atomháborúban mozgó ólompajzsként funkcionálhat. A kiképzésen azt mondták a tisztek, hogy a fülkéje olyan vastag lemezekből van, hogy rövid időre megvéd a Gamma-sugárzástól. Lehet, hogy csak olcsó komcsi propagandaszöveg volt?:)
6. Simán alkalmazható tankként gyalogsági harcban. Könnyedén letipor kisebb betonbunkereket vagy szakasznál nem nagyobb ellenséges egységeket.
7. Kempingezésre nagyon is alkalmas, 3 ember kifejezetten kényelmesen alhat a fülkében. Egy a padlón, egy az üléseken, egy pedig a gyári függőágyban, legfelül (ez nem vicc).
8. A szélvédő előre billenthető, nagy melegben előnyös.
9. Majdnem bármilyen sebességfokozatból elindul.
10. Kényelmesek az ülései.
11. Gyakorlatilag gyárilag van benne tempomat, a kézigáz.
12. Mintha lenne benne gyári sötétítő roló. Vagy már túl régen volt és rosszul emlékszem?
13. A mai trendeket megelőzte abban, hogy praktikus tárolórekeszeket, dobozokat, jól kihasználható rakodórészeket alakítottak ki az alvázon (álcahálónak, csáklyának, szerelővasaknak - csupa hasznos cucc háborúban.)
14. Minden nagyon béna sofőr baromságaira is jóindulatúan reagált.
15. Télen életben tartja az őrséget. Ugyanis nagyon magasan van a kipufogó vége, a szerencsétlenek így odaálltak háttal a csőhöz, és a meleg füst megvédte őket a fagyástól. (A szén-monoxid mérgezés jobb, mint megfagyni.)
Hátrányai:
1. 65-nél nem megy gyorsabban (igaz, már az 50 is ijesztő volt.)
2. Az egyenesfutást nem ismeri, csak kacsázni tud (a 6-os úton rémálom volt utazni, amíg el nem értünk a terepig.)
3. Fogyasztása 160 liter/100 km lehet vegyes üzemben. Ez se vicc. Nálunk ennyi volt a rekorder Kraz fogyasztása.
4. Kifejezetten gyenge volt a fűtése. Ami érdekes egy orosz járműnél. Végig fáztunk benne, igaz, a leggyakraban elég vizesek voltunk, télen is.
5. Padlón alváskor nyomja az ember oldalát a kézifék, meg a terepváltó karja.
6. Elég nagy munka az álcázása.
7. Marha nagy munka az álcaháló leszedése és visszacsomagolása.
8. Tüzérség ellen könnyű célpont. Olyan magas és hosszú, hogy még egy vak tüzér is eltalálja.
9. A téli melegedést (kipufogó, járó motor) csak az oszlop legvégén álló jármű tudja nyújtani, mert túl messze van a tisztektől, és nem hallhatják, hogy a motor be van kapcsolva. Aki közel volt a tisztekhez, megfagyott, mert a motort járatni álló helyzetben természetesen tilos volt a Néphadseregben.
15-9-re győzött az Előnyök oldal, tehát ebből is látszik, hogy jó gép!
Hibalista
- ha egyszer sikerült beindítani, nem állt meg.
Ide hordtam szervizbe
Magyar Néphadsereg, Ercsi laktanya, telephely
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 1000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 30 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 0 l |
Előző autója? | nem volt előtte autóm | Következő autója? | Trabant |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.5/10) |
