Fityo: Ha nagy leszek, Lada leszek!:-)
Szöveges ítélet
Amikor először pillantottam meg élőben, mindössze a formája fogott meg. Sokan úgy hiszik, hogy a
Zastava 750 hűen követi a Fiat500, vagy a kis Polski által kitaposott
-fenékrisszálós, csavarelhullajtós, darabokra esős vonalat.
Nos nagyot tévednek, mert a 750-es ízig vérig autó, mégpedig a javából.
A Fiat 600 alapjaira épülő kis ´Zacskó´ nemhogy szét nem esik, de kalapáccsal is igen nehéz lenne szétverni, s 250-300 kilométeres túrákat is minden gond nélkül abszolvál, otthonfelejtett szerszámkészlettel is.
A futóművében (s motorikusan) már a 850-es Fiattal rokonságot mutató kisautó olyan büszkén feszül az útra, mintha legalábbis
Lada -vagy nemistudom mi- volna, s az újabb Zastavák, Yugók szégyenlősen fordulnak el ha meglátják édesanyjuk:
Jugoszlávia- egyetlen valamirevaló gépkocsiját, melyet hazájában előszeretettel használnak a mai napig is.
Négyhengeres soros, nem túl pörgős, vízhűtéses motor hajtja akár jóval 100 km/ó feletti utazósebességgel. Ez azonban
erősen motorfüggő, ugyanis 750-850-900, sőt az olasz testvérnek 950-1000ccm-es Abarth változatai is voltak.
Alapmotorral ugyan csak 30-40 lóerőket izzad ki magából a blokk, de még ezzel is okozhat meglepetést
a kis Polski lustaságához szokott külső szemlélőknek/közlekedőknek. A motor hangja méretéhez képest mély, kissé reszelős
ami kifejezettem jól is áll neki, afféle agresszív rajzfilmhős jelleget kölcsönözve az autónak.
Az emelkedőknek megfelő vehemenciával vág neki, és ereje határán ugyan de büszkén teljesíti az efféle kihívást is.
A fűtése -a hiedelmekkel ellentétben- kitűnő, ha a figyelünk a hűtővíz szintjére/meglétére. Előbb-utóbb
letekert ablakkal találjuk magunkat útközben, januárban a hátsó ülés mögötti csappantyún folyamatosan beömlő forró levegő miatt,
ugyanis a fűtéscsap sajnos csak a ´be´ és ´ki´ állásokat ismeri. A mi Zastavánk -5 fokban produkált +30-at az utastérben,
így nem volt ritka, hogy a kinti mínuszok ellenére nyitott ´elefántfüllel´(pillangóablak) közlekedtünk.
A tenyérnyi első ´szélvédő´(muhaha!) lefűtésében nem igazán domborít, ugyanis az kapja a meleget utoljára, ergo tartsunk kéznél rongyot/szarvasbőrt, mert hajlamos visszapárásodni amig be nem melegszik az utastér.
Csomagtartója enyhén szólva nem túl nagy, ellenben kettő is rendelkezésünkre áll: az egyik elöl, a másik a hátsó ülés mögött.
Tehát például: elöl a szerszámok, pótkerék, emelő, mentődoboz stb., hátul pedig mondjuk a hifi, akkor utazáskor
a bőröndjeinket inkább adjuk fel postán. Mondjuk elférne a hátsó ülésen is pár csomag de akkor a kutyus nem jöhet...:-)
Megemlítendő betegségei:
-a függőcsapszeges futómű általános problémái
-a karosszéria korrózióra való (Fiat-os) hajlama
-dobfékek előnytelen tulajdonságai
Mindent összevetve a ´Fityó´(ahogy hazájában kizárólag a 750-eseket szólítják) 25-30 éves korában is vígan, boldogan gurul,
keveset fogyaszt, a törődést bőven meghálálja. Alkatrészt lehet szerezni Olaszországból, Lengyelországból
és persze Szerbiából is.
Hosszabb kirándulásoknak is bátran nekivághatunk vele. Parkolási problémáink is csökkennek, méretéből fakadóan, sőt, még az
általános morált is javítjuk, ugyanis forgalomban való jelenlétünk gyakran mosolygásra készteti a többi autóst
ill. a nosztalgiázó idősebb járókelőket.
Hibalista
- Mielőtt elromlott volna valami,kicseréltem.
- -függőcsapszeg
- -kerékcsapágy
- -AC
- -tömítések
- -fékbetétek
- -generátorban kefe
- Leginkább csak a kopó alkatrészek...
Ide hordtam szervizbe
Hozzám hordja asszonypajtás, szerencsére ritkán van baj vele. Nem, nem az asszonnyal, hanem a kocsival!:-)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1978 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Volvo 480 Turbo | Következő autója? | Most vígan Ladázom és Sierrázom a következő Volvómig. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |