A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Wartburg » 1.3 (1988-1991)

1.3 1,3 Standard Limousine 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Wartburg 1,3 - Olcsó és jó retró autó

Szöveges ítélet

A keleti veterán és youngtimer autók nagy szerelmesei vagyunk tesómmal, s immár nyolc éve van Wartburgunk. Logikus döntésnek tűnt számunkra 2015 őszén - a ritkán használt, veterán kétüteműek mellé - egy négyütemű Wartburg beszerzése, a hosszabb utazások, ügyintézések, munka- és hobbitevékenységek megkönnyítése céljából; azaz egyfajta mindenesnek. Előzményként még annyit, hogy régen az apai nagyapánknak volt egy Wartburg 1,3-asa néhány évig (használtan vette), amihez sok szép gyermekkori emlékünk kötődik. A kocsi - dacára a garázsnak és a féltő ápolásnak - a kókány szerelőknek hála sajnos gyors hanyatlásnak indult és egyre megbízhatatlanabbá vált. Ezért és az egyéb híresztelések miatt a négyütemű Wartburgok iránti bizalmunk gyenge alapokon állt, ami nem könnyítette meg a döntést. Végül a Wartburgos ismerősök bátorítása :) és a kétüteműek megbízhatósága okán eldöntöttük, hogy veszünk egy Wartburg 1,3-ast. A döntés mellett a következő érvek álltak (egy nem agyonhasznált négyütemű esetében persze);
- retró életérzés. :)
- még mindig olcsó közlekedési alternatívának számít és jó ár/érték arányú.
- még (bár egyre nehezebben) lehet szerezni kopó alkatrészeket.
- megbízható és dinamikus négyütemű motor, kis fogyasztással.
- a "kocka" kétüteműek pár előnyös tulajdonsága is megmaradt; nagy csomagtér, sok férőhely, magas építés (jó terepen is), fordulékonyság, dinamikus menettulajdonságok, kényelmes, jó fűtés / szellőzés.
- a karbantartást és javításokat meg tudjuk oldani.
- nem sajnáljuk használni, de jó veterán alap is lehet belőle később.

A Wartburg 1,3 sajnos már új korában sem örvendett nagy megbecsülésnek, így nagyon ritkán lehet jó állapotút kifogni (persze nem lehetetlen). A mi példányunk is kompromisszumos volt; bár frissen műszakizott, de a karbantartás hiánya és az intenzív, igénytelen használat miatt már előjöttek a szokásos nyűgök. Ezek a meghibásodások az esetek túlnyomó többségében a típus gyermekbetegségeiből indulnak ki - a négyütemű egy gyors kényszermegoldás volt; VW motor bevezetése a kétütemű kiváltására -, ami gondos használat esetén hosszú távon is elkerülhető lehet. A hibaforrások többsége az új hajtáslánc lehető leggyorsabban, leegyszerűbben és legolcsóbban való beillesztéséből fakad. Ilyen például a botváltó, ami ha nincs kikopva, akkor rövid úton, pontosan vált, egyedül csupán a második fokozatot kell egy kicsit finomabban kapcsolni. De ha a váltókulissza kikopik a sok rángatás és erőltetés miatt, akkor a váltás nehézkessé válik vele. A másik gyakori hibaforrás a kuplungbovden és annak rögzítéséből (bovdenrögzítés, kuplungvilla) fakad, amely hajlamos az anyagfáradásból fakadó elhajlásra és törésre. További hibaforrás lehet még a generátor (a nagyobb erőforráshoz képest nem túl erős - akkor kezdődik ha gond, ha már kopott), az önindító (főleg a behúzótekercs), a karburátor elektromos részegységei (főleg az automata szívató), az AC-pumpa (a fedél rögzítése) és az alapjárati szabályozó egység (ritkábban).

Ítélet:

A Wartburgunk egy bézs (gyári néven coconbeige) színű, korai szériás négyütemű Wartburg. Erről tanúskodik az adattáblán olvasható 353 kezdetű kódszám, a hátfalon látható régebbi típusú felirat (IFA Wartburg 1.3), a szürke szelepfedél, a kétüteműből származó kisebb kartámaszok, a barna műbőr padlókárpit és a még csupasz fém nyomgombok a kilincsen. Ezek mind változtak a későbbiek során. A kocsi karosszériásan jó állapotú, csak a klasszikus helyeken van rozsda. A négyütemű Wartburg jellegzetes rohadási pontjai egyébként a sárvédőívek, a hátsó sárvédők vége, a küszöb és a taposólemez elöl (a széleken). A kocsira sokáig vigyázhattak, aztán gyors hanyatlásnak indult az előző tulajnak köszönhetően, mi ezt fordítottuk vissza az elmúlt egy évben és dolgozunk rajta máig, hogy elérje az egykori gyári állapotot. :)

Kényelem*
10/8: Ha újszerű a gyári ülés, akkor egészen kényelmes, az oldaltartása is jobb, mint az előző változatoké. Egyedül a deréktájon tart kevésbé, de ez is orvosolható plusz szivacsréteg elhelyezésével.

Teljesítmény*
10/8: A motor nagyon dinamikus, az ötös váltó (létezett ilyen kivitel, kis számban) csupán autópályán lenne hasznos. A váltóáttétel a kétüteműéhez hasonló; az első három fokozat rövidebb, így jól gyorsul vele a Wartburg 1,3-as, ami a városban előnyös lehet. Országúton is jól tartja a tempót, néhány gyors előzés is beleférhet. Autópályán állapottól függően 140-160 km/h a végsebessége, de 120 km/h fölött már zajos és a fogyasztása is megnő.

Fogyasztás*
Átlagosan (tél, nyár, város, országút) 7 liter körül fogyaszt, amit jó karburátor és gyújtás esetén le lehet tornázni kb. 5,5-6 literig. Nagy hidegben, városi forgalomban a 8-9 litert is megeszi. Dinamikus vezetéssel és átgondolt útvonalakkal a vegyes fogyasztás 6,5-7,5 között tartható.

Fenntartási kölségek*
Veteránbiztosítás köthető rá (nagyon olcsó), a fogyasztása alacsony és az alkatrészek is relatíve olcsók hozzá, de a beszerzésük már körülményes lehet. Jó ár/érték arány jellemzi.

Megbízhatóság*
Ha megkapja a rendszeres karbantartást (folyadék- és szűrőcserék, kuplungzsírzás, alváz-és üregvédelem, mosás-waxolás, stb.) és a hibaforrásokat megszüntetik rajta, akkor hálás autó. A mai autókhoz képest koránál (25-28 év!) és kialakításánál fogva több törődést igényel!

Szerviztapasztalat*
Szinte kizárólag mi, vagy a Wartburgos márkatársak javítják. Az autószerelők többsége nem szeret nyűglődni vele, mivel időigényes lehet (nehéz szerelhetőség a motortérben) egy komolyabb javítás.

Összességében egy kiváló ár/érték arányú youngtimer autó (az egyik legjobb!), amelynek, ha orvosolják a típushibáit, rendszeres karbantartást kap és megfelelően kezelik, akkor olcsó, megbízható és hűséges útitársa lesz bárkinek. Annak tudom ajánlani, aki szereti a retrós autókat és nem idegenkedik attól, hogy ápolja és javítgassa Wartburgját. :)

Hibalista

- Nem időrendi sorrendben: - - váltókulissza: kopott volt, kapott újszerű bontottat - - generátor: felújítva - - önindító: felújítva (2 lerohadás volt miatta...) - - gyújtáskapcsoló betét: felújítva - - teljes fékrendszer (kézifékkar is): felújítva (nem volt még vészes, de na :) ) - - kuplungbovden és csatlakozásai: felújítva (1 lerohadás volt miatta...) - - irányjelző kapcsoló(kar, az egész): kapott újszerű bontottat - - kipufogórendszer: az első rendszer gányolt és szétrohadt volt (magyar volt az is...) - kapott új "magyar" rendszert, de ennek a minősége silány, egy telet nem bírt ki: a hátsó dob kirohadt belül, kínszenvedés felrakni, a feszülések miatt van olyan gumibak, ami állandóan leszakad, a leömlő és y-cső tömítése pedig eltört/kiégett a feszülés miatt... Megoldás = TWK dob: rozsdaálló, gyári méretek és alak (belül is), tökéletes illeszkedés, gyári hang (halk), olcsó (30-35 ezer), tudom ajánlani mindenkinek! :)

Ide hordtam szervizbe

Wartburgos barátok :): gyári szerszámok, szakszerű javítás, sokszor gyors, alapos és baráti áron. ;)

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Mezei autószerelők: gyárit megkerülő megoldások és kókányolás, minimális segítőkészség, hozzá nem értés (főleg a fiatalabbak), lassúság, igénytelenség ("Jaú lesz az így", "Sz@r vót e mindig", "Nyugdíjas meló ez" és társai) és drága...

Értékelése: 3

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1989
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 44500
Megbízhatóság (7) Vezetett km 35000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Wartburg 353W DeLuxe 1981 Következő autója?
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Wartburg 1.3 1988

További ítéletek (134 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)