Acél-vaddisznó
Szöveges ítélet
Hazudhatnám, hogy órákig tudnék mesélni a kocsi stílusos formavilágáról és hihetetlen technikai megoldásairól, de nem teszem. Aki tervezte az minden bizonnyal egész sanyarú gyermekkorában csak épít?kockákkal tudott játszani és ez rányomta bélyegét a tervez?i munkásságára is.
Az alakja: tégla. Semmi kivagyiság, hóbortos formák, itt-ott felt?n? formabontó élek. Nem. Kocka. Szigorúan. Ahol véget ér egy nagy kocka, ott kezd?dik egy kicsi. Belül is. Kocka m?szerek, kocka-kapcsolók. Az egyedüli felüdülést talán a kormány kereksége adja. De gondolom ez el?írás volt, azért nem kocka.
Kívülr?l kicsit kilóg a sorból a kerek lámpa (USA modelleken ez is kocka szériában, az EU-ban ez extra volt), de ennek inkább az olcsóság az oka (a lámpa Bogár-Transporter T2-Golf kompatibilis természetesen). Parkolni ideális a kocsival, mert viszonylag könny? elképzelni egy nagy téglát, amiben elöl ülünk mi. Nem kell hatalmas fantázia hozzá.
A technikai megoldások részben az akkor hagyományos Transporter vonulatból származnak (boxer - farmotor – hátsókerék), de már el?remutató újdonságok is vannak (diesel moci, vízh?tés, injektor, spirálrugós futóm? elöl-hátul). A T3-ashoz már igen komoly extralista tartozott (légkondi, szervo-kormány, plüss-karfás-forgatható ülések, automata váltó, 4 kerék hajtás, …), de itthon ebb?l nem sokat érzékelhetünk, mert az a jelenleg is tapasztalható divat, hogy csak az alapkivitel lebutított (és így a legolcsóbb) változatát veszik a népek, már a T3-as korában is tapasztalható volt. Manapság, hogy „odakint” már szinte ingyen osztják ezeket az autókat már itthon is felt?nik egy két kocka lámpás, karfás kivitel.
A kocsi elny?hetetlen. Nincs olyan amit nem bír ki. Komolyan. Ismerek olyat, aki csak akkor vitte el kicseréltetni a kerékcsapágyat, mikor már annyira megd?lt a kerék, hogy nem tudott elforogni a féknyeregt?l. De láttam már papírvékony els? féktárcsát (alig pár ezer km-t mentek fékbetét nélkül). És ez a tipikus hozzáállás ehhez a kocsihoz. A tulajok persze jellemz?en víz-gáz-f?tés-villany szerel?k egy-két k?m?ves brigáddal megspékelve. ?k a 300 ezerért megvásárolt kocsiból minimum 3 milliót próbálnak kitermelni, addig nem foglalkoznak vele.
A kasztni tud itt-ott rohadni, de nem jellemz? (az els? szélvéd?nél igen). Amelyik kocsi nagyon rohad, azt összetörték és rosszul javították. A kasztni merevsége egy beton-mixeréhez hasonló. Vasúti sínekb?l van az alváza. Én a vásárlást követ? napon majdnem tk-ra törtem egy elém kitoltató Passatot és nekem csak az az 1000 forintos m?anyag burkoló lemez repedt el a lökhárítómon, ami közvetlenül csattant a Passat seggén. Ez persze nem felel meg a mai NCAP töréstesztek elveinek, de nekem igen.
A motorok. Hát igen. Dieselt soha sem vezettem, de amit hallottam róluk az nem túl hízelg?. Gyárilag 50 vagy 70 pacisak (1.6D és 1.6TD). Elképzelhetjük milyen vehemenciával (haha) mozgatják a 1.6 tonnás kocsit. A benzines mocik viszont szuperek. Nekem eredetileg egy 1.9-es moci volt sárkányban 78 pacival. Nem egy er?gép, de igen tisztességesen mozgatta a kocsit. 130 volt a vége (elég nyögve-nyel?sen), de 90-ig egész fürge volt és 100-110 –el a világból ki lehetett autózni vele. Létezik 2.1 –es moci is, melynek a leger?sebb változata 112 lovas. Na, az már tisztességes. Simán tartja a mai autók dinamizmusát (országúton is).
Belül kisbuszos. Tágas, kényelmes, minden kézre esik. A legelrontottabb dolog a keszty?tartó. Nincs fedele és majdnem vízszintes. El lehet képzelni milyen, mikor egy nagyobb gázadásnál megemelkedik a busz eleje (ezt a dízelesek soha sem élik át) és az összes menetlevél-térkép-lámpa dolog szépen kipotyog a földre. (Természetesen létezik zárható változat is, de itthon ez már úri huncutságnak számított így nem is nagyon fellelhet?.)
Ismeritek ezt a viccet?
„Az USA-ból az EU-ba repül 3 gép. Egy Hercules és két F14-es. Az óceán felett már nagyon unják magukat ezért mindenféle dolgokat kitalálnak, hogy szórakozzanak. Az F14-esek ördög hurkokat írnak le, spirálozna, forognak össze-vissza, majd odaszólnak a Herculesnek:
- Láttad miket csináltuk? Te nem tudsz ilyet!
- Húzodjatok kicsit odébb és megmutatom mit tudok! –szól a Hercules pilótája.
Az F14-ek félrehúzódnak és várnak. 1 perc-2 perc-5perc, nem történik semmi.
- Na mit csinálsz? – kérdik az F14-esek.
- Ja csak, felálltam, nyújtózkodtam, kimentem slozira és ittam egy kávét…”
Na ez itt teljesen megállja a helyét.
Konkrétan az én autókám meg Syncro. Ez azt jelenti, hogy mind a 4 kereke hajtott. Alapból a hátsót hajtja, de egy kardán tengelyen keresztül el?re is elmegy a hajtás és egy viszkokuplung –on keresztül az els? kerekek is be tudnak szállni a versenybe szükség esetén. No meg a Syncro változat magasabb meg egy picit és másabb az els? futóm? (a hajtás miatt). Az enyémben van önzáró diffi elöl és 100%-ban zárható (kapcsolható) hátul. A váltó is másabb, minta sima „kocka” váltó, mert van egy „felez?” fokozat, ami tulajdonképpen egy „fél-egy”. Az egyes természetesen eleve rövid, hiszen teherautóról van szó. Az új mocimmal én általában 3-ból indulok és már 40-nél 5-be rakom.
Kevés dolog van amin nem megy keresztül a verda. A túlnyúlások miatt természetesen nem tud versenyezni egy Patrollal vagy egy Defivel, de azért meglep? dolgokra képes. Egyszer voltam egy terepjáró társasággal kirándulni és (a kezdeti bénázásaimat leszámítva) igen er?sen elcsodálkoztak a gépen. De mondhatjuk azt is, hogy többször álltunk egy Discovery miatt, mint miattam. De hangsúlyozom (miel?tt megszólnának), hogy ez a gép ugyan nagyon-nagyon durva helyeken elmegy, de nem terepjáró!
Az 1.9-es vizesboxer nem volt rossz, de én több kraftot akartam így most egy 2.3-s Volvo motor dohog a gépben ami arra jó, hogy hegynek fölfele 110-r?l ki merek el?zni (mert húz mint a barom) illetve alapjáraton bármelyik fokozatból gázadás nélkül elindul. Tehát nyomaték van. A többit képzeljük hozzá…
Röviden ennyi.
Ja, természetesen ez a buszom is lakóautónak van berendezve, hiszen az a lényeg, hogy nyaralni járjak vele. Bármikor-bárhova.
Hibalista
- Egy lámpakapcsolóból kiégett egy szál. Bontott kapcsoló, annyi mint a tenger, javítási költség gyokrlatilag nincs.
- Széttört a hátsó diffizár m?ködtet? vákumháza, bontóban 5 ropi volt az "új".
Ide hordtam szervizbe
Balázs Zoli, aki kurvára ért hozzá, de hihetetlen lassú.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Én.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1985 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 15 l |
Előző autója? | sok féle van | Következő autója? | sok féle lesz |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |