A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Volkswagen » Bogár (1949-2003)

Bogár 1300 

Az ítélet értékelése
4,4(5 db)

Cucu, a megbocsátó

Szöveges ítélet

Figyelem! Az alábbi beszámoló elolvasása illetve a képek megtekintése bogárkedvelők számára nem ajánlott!

2008 nyarán, 17 évesen friss B-jogsival jött a szokásos kérdés: mit vegyek első autónak? Ugyan volt egy Babettám meg 2 Simsonom de azokkal sajnos csak 10 centis hóig tudtam járni télen, afelett már necces volt. A keretem mindent pénzzé téve meg persze rokonok által kiegészítve 600.000 Ft-volt, ennyiért már jócskán voltak 3-as golfok meg focus-ok. Szüleim eleinte minden próbálkozást elutasítottak, egészen addig, míg elő nem álltam a bogár ötletével. Bogárklub tagsággal egy ilyen öreg autónál szinte csak jelképes összeg volt a kötelező meg az adó, tehát fenntartása töredéke volt egy korszerű autóénak. Másnap már úton is voltunk Baranyába, hogy megnézzünk egy kiszemelt példányt. Fiatal gyereké volt, aki mindennap azzal járt vele munkába, de golfot akart venni helyette. Nem sokat értettem a dologhoz, teljesen elvarázsolt a technika, úgyhogy meg is vettük a gépet.
Viszonylag jó állapotban volt, rozsda szinte sehol (!), a festés kezdett buborékosodni az ajtózsanéroknál, de alig volt észrevehető. A műszerfal meg a belseje néhol málófélben volt, de nem volt zavaró. Felszereltsége a következő volt:

-utólag belebarkácsolt 1600-as motor designos sportlégszűrővel
-távtartók+porsche porsche telefon felnik
-rozsdamentes küszöbök
-mazda 323 ülések
-vasrúdból görbített kormány (később fa sportkormány)
-tesco-s fejegység hátul videoton hangszórókkal
-Hella ködfényszóró
-szempilla
-szalámi kipufogó

Eredetileg az volt a célom hogy mindent eredeti állapotba állítok vissza idővel, de néhány kiegészítőnél tovább nem jutottam, meg minek is.

Néhány nap után használatba is került és problémamentesen bírta a napi nyúzást. Csak két baja volt: a kuplung már az utolsókat rúgta és kicsit folyt a benzin teletankoláskor. Ezt a két problémát rövidesen orvosolta is a fehérvári Volkswagen márkaszerviz, nem kis meglepődésünkre. Többen gúnyosan mosolyogtak mikor meglátták az új szerzeményt, idézem: „na ezen majd megtanulsz szerelni”. Szerencsére nem jött be a jóslat, a gyertya- és olajcserénél nem kellett mélyebbre ásnom magam. A típusról annyit hogy minden veteránkedvelőnek bátran tudom ajánlani, városban és főúton elegendő erővel rendelkezik, a boxer, hátsókerékhajtás és a szervó nélküli kormányzás nagy vezetési élményt jelent. Mivel széles felnik voltak rajta így úttartása is elképesztő volt, többen azt mondták, hogy olyan mintha gokartban ülnének. Fékeit nem dícsérném mivel ebben a változatban még négy dobfék volt a széria.

Én akkor még nem értettem meg hogy mire is való egy 40 éves autó, és használtam mindenre amire csak kellett.
Cucu (mert hogy rendszáma alapján így hívtuk) megbízhatóan viselte egy kezdő vezető minden hülyeségét, szinte elpusztíthatatlan volt. Csak hogy említsek pár próbatételt az ekső évből teljes őszinteséggel:

-ridegtartás 4 évig
-140-ezés az érdi lejtőn, utána két óra várakozás míg visszahűl a motor és újra pöfög
-olaj nélküli üzem egészen addig míg szorulni nem kezdenek a dugattyúk, lehűlés és feltöltés után csak be kellett húzni és ment is
-Fehérvár-Fürstenfeld táv beakasztott szivatóval (ment csak kicsit sokat kért, olyan 20 körül)
-megdurrantás dízellel: egyik jóakaró barátom a legdrágább és egyben legjobbnak hitt shell v-power diesellel töltötte meg a tankot, olyan 70-30 arányban volt benne dízel meg benzin. Kicsit kalapát meg füstölt, nem volt alapjárat, de még vagy 5 km-t elvergődtünk vele hazáig. Üzemanyag csere és gyertyapucolás után még kormolt egy kicsit, de ment újra.
-terepezés, kapratás sáros murvában nagy sebességgel
-elsüllyesztés 40 centis iszapban

Mindezt nem úgy kell elképzelni, hogy tudatosan akartam elpusztítani, de egy kamasznak nehéz megfékeznie magát, ha egy ilyen gép kerül a feneke alá. Természetesen mindent rendbetettem utána, ma már csak jó és száraz időben használnám és garázsban tartanám, de örülök, hogy nem lett semmi baja.

De visszatérve: egész évben, télen-nyáron használatban volt, a hideg időre kapott rendes lemezfelnit vadiúj vredestein téligumikkal meg hólánccal, na azokkal elment bármekkora hóban. 2009 karácsonyán egy szánkón vontattuk haza a karácsonyfát vele, a városban nem jártak az autók a nagy hó miatt, szüleim peugeotja ki sem tudott állni a garázsból. Ha kicsit jegesedett az idő egy kis gázadásra már dobta is ki a farát, de megfelelő kormányzással semmi probléma nem volt. Az egyetlen kellemetlenség télen a viszonylag nehéz indítás volt, de egy pár perc indítózás után még -15 fokban is beröffent. Nyáron jól bírta a meleget, a pillangóablakok jobban fúják a levegőt bármilyen mai klímánál. Pályán az utazó 110 volt óra szerint, ami hajszálra megegyezett a GPS által mért adattal. Számtalanszor megjártam vele a Fehérvár-Bécs távot, problémamentesen. Akár öten is befértünk + kutya, bár nem a legnagyobb kényelemben, ehhez hozzájárult a jelképes méretű csomagtér is. Fogyasztása 7-10 liter körül alakult, évszaktól és körülményektől függően.

2010-es, Ausztriába költözésemkor eszembe sem jutott, hogy megváljak tőle. Két évig még sikerült kimagyaráznom a magyar forgalmit az osztrák rendőröknek, de a helyi szervek a faluban hamar vérszemet kaptak. Csak finoman szóltak, hogy át kéne rendszámozni hogy ne legyen baj. Nosza rajta nekiálltam a dolognak. Csak egy osztrák műszaki hiányzott, a kiegészítőkkel és a cseremotorral semmi bajuk nem volt, viszont a négy dobféket kiszúrták. Idézem: „nem elég biztonságos”. Ezt az 50 lovas motort ugyanis csak későbbi, elöl már tárcsafékes 1302-esekbe építették be, a négy dobfékhez nem passzolt. Hamar elkezdtem kutatni, hogy milyen lehetőségek vannak a modernizálásra, de fel kellett adnom mivel egy autó árát rákölthettem volna még.

Így is már a milliót közelítette a teljes összeg, amibe került addig, 2011-ben fel lett újítva pár dolog, így a fék, kormánymű és lengéscsillapítók is. Kénytelen voltam meghirdetni. Hiába volt kedves számomra, tudtam, hogy mások szemében csak egy széttuningolt romhalmaz volt nyilván. 3 hónap hirdetés után sikerült új gazdát találni neki, ha jól emlékszem 340.000 Ft-ért. Hogy sok-e vagy kevés amit vesztettem rajta a négy év használat alatt? Szerintem egy korszerűbb autóra is kellett volna ennyit ráköltenem biztosítással meg adóval, viszont ott nem kaptam volna egy életre szóló élményt.

És akkor az utolsó kérdést is tisztáznám: IGEN, én is megfertőződtem, én is bogárb*zi lettem, amint tehetem, szerzek egy kissé korszerűbb 1302-eset vagy egy fusca-t.

Hibalista

- kuplung - üzemanyagcső - automata szivató fűtőszál - rádió (beázott) - a fűtés hőcserélője kilukadt és füstöt okádott az utastérbe

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1969
Kényelem (7) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 24000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 37000
Szerviztapasztalat (5) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? schwalbe Következő autója? 1302/1302s vagy KÜBEL
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.3/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Volkswagen Bogár 1949

További ítéletek (77 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)