Trabant 601 Hycomat; vezess autót kuplung nélkül!
Szöveges ítélet
Az egész már 1998-ban elkezdődött, amikor is a család Trabant 601-esét eladtuk és vettünk egy Skoda 105 S-t. Én még csak 10 éves voltam, de nagyon ragaszkodtam a kis Trabanthoz. Eldöntöttem, ha nagy leszek, nekem Trabantom lesz. Teltek-múltak az évek, és szüleim anyagi segítségével 2006-ban jogosítványt szereztem. Ezután egyszer-kétszer vezethettem a családi Opelt, ám apám többször hangoztatta, hogy "Nem ezen kéne gyakorolnod, utána meg összetöröd!"; mondjuk ezzel én is egyet értettem. Nagypapámnak, aki sajnos mozgáskorlátozott (gyermekkora óta), mindigis Trabant 601 Hycomat-a volt. Ő is nagyon szerette, meg szereti is a kis kétütemű járgányt, sajnos azonban koránál fogva, meg a mai forgalmi viszonyok között már nem sok jó élményt nyújtott neki a Trabantozás. 2008. decemberében mamával bejelentették, hogy bontóba kívánják vinni a Trabantjukat. Jaj ne - hasított a szívembe a kijelentés. Szerencsére apám itt közbelépett és azt mondta, hogy akkor inkább már adják nekünk a gépet. Így is lett, így lett papa Trabantja az én, vagyis a mi autónk (ugyanis időközben az öcsém is megszerezte a jogsit). Amikor hazavittük, már alig vártam az első utat. Gondoltam magamban kicsi autó, könnyű vezetni. Ám nem így lett. A motor a gázpedál kismértékű benyomására egyik pillanatban nem reagált semmit, aztán meg már ordított. A fék gyengén és kissé egyenlőtlenül fogott. A szervókormány hiánya is szokatlan volt számomra. De aztán nem adtam fel! Megtanultam rendesen vezetni és mostmár imádom. Imádom ahogy döcög, ahogy nyiszog, ahogy zajol és imádom a kétütemű motor füstjének illatát. Szeretem, ahogy száguld az úton. Manapság már vitatéma tesóm és én köztem, hogy ki vezessen, de azért igyekszünk testvériesen megoldani a dolgot. Az autó hátrányait szeretném felsorolni, bár könnyű manapság egy 1964-es koncepciót szapulni. Hátránya szerintem a laprugók, mert kényelmetlen és az út egyenetlenségei dobálják a kocsit az úton. A másik hátrány, hogy a viszonylag a nagy magasság miatt is bizonytalan az autó a kanyarokban. Mondjuk ez segít, hogy ne akadjunk el rossz úton olyan könnyen. Az előnyei közül ki kell emelnem a sebességváltót, ami gyönyörűen "muzsikál", bár a szabadonfutó kopása 4. sebességben okozhat kellemetlenségeket. Előnyei közé tartozik a fogyaztása is ami 5,5-6 liter, igaz 60-65 km/h-s átlagsebességnél. Sokan hülyeségnek tartják a fogyasztásmérőt, pedig szerintem hasznos, mert gyorsításnál érzékelhetjük, hogy mikor padlóztuk túl a gázpedált. További előnyei még a jó gyorsulás (kb. 45 km/h-ig), az imádnivaló motorzaj, a kék füst, és az,hogy érzi az ember,hogy ennek az autónak lelke van. Elmondhatom, hogy én imádom a Trabant 601 Hycomat-ot. Néhány szó a Hycomatról: ez az a szerkezet, amellyel kuplung nélkül tudunk rendesen autót vezetni. Lényege, hogy alacsony fordulatszámon kinyomja, magas fordulatszámon felengedi a kuplungpedált. Persze nem közvetlenül a pedált, hanem a kuplungot kezeli belül a váltóban. Van egy kapcsoló a váltókarban, ami azt eredményezi, hogy a szerkezet akkor is kinyomja a kuplungot a magas fordulatszám ellenére, ha a kapcsoló kapcsol. Ez teszi lehetővé menetközben a gyors sebességváltást. Én a szerkezet nagyszerűségének ellenére hagyományos módon vezettem az autót; ehhez csak egy csapszeget kihúzva a kuplungpedált használhatóvá kellett tenni, és a váltókar kapcsolóreléjét ki kellett iktatni. Elmondhatom, hogy a Trabantot mindenki szereti, akinek már köze volt hozzá; tehát csak az utálja, aki semmit sem tud az egészről.
Elterveztem, hogy bebízonyítom, hogy a Trabant 601 igenis egy csajozós autó. Csak még azt nem tudom, hogy hogyan fogjak hozzá...
Hibalista
- távolsági fény kapcsolóreléje, javítás: 1500 Ft
- a kormánymű gömbcsuklói, javítás: 3000 Ft
- a szellőzés gumicsöve elöregedett: 500 Ft
- jobb első lengéscsillapító: 1500 Ft
Ide hordtam szervizbe
Debrecen, Sámsoni út
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1987 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 59650 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 3000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Trabant 1.1 |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |