Hűséges útitárs!!
Szöveges ítélet
Mielőtt megszereztem a jogosítványomat, feltétlenül szerettem volna magamnak valamilyen autót vásárolni, de mivel nem volt másra keret, ezért a Trabantra esett a választás. Olcsó, könnyű javítani és egyszerűségéből adódóan megbízható. Meg is vettem egyik jóbarátom édesapjától, hőn szeretett kis autójukat, egy 1981-es évjáratú 601-est.
Az autó külseje nem volt a legszebb de a motorja nagyon jó volt. Én láttam fantáziát a típusban, és elkezdtem építgetni (teljes fényezés stb stb).
De egyszercsak elegem lett belőle és eladtam a ráköltött pénz töredékéért. Még be sem lett fejezve. Aztán egy kis szünet következett. 2005-ben találtam egy kereskedésben egy nagyon jó állapotú 1990-es példányt. Majdnem friss műszaki, új akkumulátor stb stb kívül belül szép állapotban volt és a motorja is patent volt. Kipróbáltam, megtetszett és ajánlatot tettem a kereskedőnek. Megkérdezte mennyit adok érte. Erre én azt feleltem hogy 10000Ft-ot. 5 másodperc gondolkodás után rábólintott, és már mentünk is szerződést kötni. És akkor újra fellángolt a szerelem. Újra éreztem magamban erőt hogy képes vagyok egy Trabanttal együtt élni. Mindenki próbált elriasztani tőle, hogy a Trabant ilyen szar meg olyan szar, meg sokat eszik. Mert nekik is volt, meg a szomszédnak is, meg a rokonoknak is, és látták azt aki hallotta hogy mondták! :) Én rájuk hagytam mert nem tudtam azt mondani hogy nincs így mert akkor még semmi tapasztalatom nem volt az autóval. Aztán elkezdetem vele találkozókra járni.
Az első találkozóra három barátommal együtt mentem, a csomagtartó telepakolva a cuccaikkal. Szóval az autó teljesen le volt terhelve. Indulás előtt telitankoltam az orbitális méretű 26 literes tankot és Go West! :) Az utazósebesség 70km/h körül volt és én lepődtem meg a legjobban amikor a 200km-es túra után hazaérve még 15 liter volt a tankban. Na ettől kezdve nem hittem semmiféle pletykának miszerint 10-12 liternél kevesebből nem lehet száz kilómétert megtenni egy Trabanttal. Nap mint nap használtam, mindenféle különösebb probléma nélkül. Közben kapott egy új színt. A fékmunkahengerek olajfolyása jelentette az egyetlen visszatérő problémát, amit egy 3-400Ft-os javítókészlettel orvosolni lehetett, igaz hogy csak ideig óráig.
Műszaki előtt kicseréltem az összeset, betétekkel együtt ez kb 10000Ft volt az első kerekekhez, azóta nem volt baj vele. Akkor fel lett újítva az egész első futómű, új szilentek, függőcsapszegek ez kb 5000 Ft volt, majd később korányösszekötőn kellett külső gömbfejet cserélni 500Ft/db!
A motort néha szétszedem, hogy megtisztitsam a koksztól, de cserélni eddig csak a felső tűgörgőket kellett, ez kb 2x600Ft.
Egyszer egy hirtelen kanyarvétel (meg az idő vasfoga), miatt megadta magát a jobb hátsó lengőkar, és félbetört, ekkor a komplett jobb hátsó futóművet cserélni kellett. Az vezető ülés támlája egy jól sikerült este után beszakadt, ezután Golf III-as első ülésekre cseréltem így növelve a komfortot. :)
A benzincső kirepedezett és elfolyott az összes nedű, ekkor ki kellett cserélni az összes csövet. Szóval nagy baj soha nem volt vele. Ha minden autónak csak ennyi baja lenne akkor éhenhalnának az alkatrészkereskedők. Három év alatt bejártam vele a fél országot, na meg voltam vele Horvátországban, Szlovákiában, Csehországban, Németországban a szülővárosában Zwickauban, és sehol soha nem hagyott ott. Később elköltöztem otthonról, és azóta hetente vagy kéthetente ingázok az ország egyik végéből a másikba, az utóbbi másfél évben így 35000km-t tettem így bele.
Mindenhol megnézik a mai napig is, de sokan nem tudják elviselni hogy egy Trabant megy előttük 80-nal és erős kényszert éreznek arra hogy megelőzzenek, persze utána ugyanúgy 80-nal mennek tovább. Én összességében meg vagyok elégedve vele. Ha 80-90 nél jobban nem hajta az ember akkor elég hosszú ideig hűséges társ marad. Hosszútávón 5,5-6 litert eszik, városban 7-7,5 litert. Igaz hogy van egy csomó hátránya is, de ezt el lehet neki nézni. Télen például meg lehet benne fagyni. Gyenge a fék, főleg hegyi utakon és városi forgalomban, hamar felmelegszik és elmegy a fékhatás. És állandó keverékszag lengi be a Trabant tulajdonost.
De ettől szép a Trabantos élet, aki nem próbálta, el sem tudja képzelni. GO TRABI GO!!!!
Hibalista
- fékmunkahengert, fékpofákat kellett cserélni. 10000Ft
- Jobb hátsó futómű (bontott) 5000Ft
- tűgörgők 600Ft/db, gömbfejek 500Ft/db
- benzincső 1500Ft gyertyák 500Ft/db
- küszöb végét kellett foltozni 0Ft
- kormánymű 0Ft (volt otthon másik)
- ékszíj 1700 Ft (GM szíj)
- első kipufogódobot kellett hegeszteni mert beengedete a füstöt, meg néha kipufogótartót kellett cserélni 160Ft/db
Ide hordtam szervizbe
Mindig saját magam javítom!!
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 94000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 61000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 601 S | Következő autója? | Mitsubishi |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |