A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Toyota » Prius (1997-2003)

Prius 1,5 VVTI 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

A vérestorkú

Szöveges ítélet

Márkakereskedésnek tűnő, de az elmúlás határozott jeleit mutató helyen vettem. Egygazdás autó, hihető futásteljesítménnyel, szervizkönyvvel.

Elektromos vezérlés hibásnak hirdették, nem túl drágán. Telefonos érdeklődésre határozottan megerősítették, csak vezérlés baja van, minden más oké, a hibrid akku is. Elhittem. Hiba volt.

Feltúrtam a netet. Megvolt a vezérlés ebay-en, megvolt a csere leírása fényképekkel illusztrálva. Osztottam-szoroztam, belefért a keretbe. Elballagtam a kereskedésbe. Lefoglalóztam, a tréler hazahozta. Kaszni, futómű, beltér korának megfelelő, bár nyomokban őskoszt tartalmaz. 12V-os segéd akku elhalálozva. Kicseréltem.

Közben tovább túrtam a netet. Kiderült, az elektromos vezérlésnek és a villanymotoroknak külön vízhűtő rendszere van. Ennek a szivattyúja idővel meghal, emiatt pusztul el túlmelegedésben a vezérlés. Meg a váltó. Megnéztem, döglött volt a szivattyú, nem forgott a víz a tartályban. Kezdtem aggódni. Vettem vízszivattyút, kicseréltem.

Meghozta a vezérlést a postás. Kicseréltem. Ráadtam a gyújtást, és nyertem egy nagy piros "hibrid akku hiba" piktogramot. Nem volt őszinte a mosolyom.

Néhány izgatott telefon után a tréler elvitte a kocsit márkaszervizbe. Az eladó kereskedés mondta, ott hozzáférnek hibrid akku töltőhöz. Valóban, hozzáfértek. Kimérték, feltöltötték. Pontosan két indítást bírt az akku, aztán megint lemerült. Mellékesen közölték, ritka randa hangok jönnek a váltó tájából, amíg jár a motor. A további hibakereséshez mindenképpen ép akku kell. A cellafeszültségek és villamos ismerőseim tanácsa alapján inkább nem próbálkoztam bontott akkuval.

Ekkor elballagtam ügyvédhez. A hibrid akku ára nagyságrendileg a kocsi vételárával volt egyenlő, nem beszélve a bontott vezérlés és egy készülődő bontott váltó árával. Beszéltünk műszaki szakértői óradíjról, ügyvédi óradíjról, a magyar bíróságok szokásos ügymenetének időtartamáról (pár év). Bepötyögtem Excelbe a becsülhető jogi költségeket, mellé az alkatrész árkalkulációt. Vettem egy nagy levegőt. Megvártam a Jézuskát, a jószerencsét, és kifizettem az új hibrid akkut.

Most már tudom, pár hónap állás során tetszőleges korú hibrid akku elpusztul végelgyengülésben, pláne egy 10 év körüli.

Az új akku után már csak a döglöttnek bizonyult váltó kicserélése volt hátra, és működött az autó.

Milyen használni:
Az első pár száz km érdekes. Aztán hozzászokik az ember, hogy a motorhang nemcsak a sebességgel, hanem a gázpedál szöggyorsulásával is arányos.

Városban 70 km/h-ig csendes, békés, nyugodt autó. A fogyasztás 5-5,5 l/100 km. Országúton 130 km/h-nál 6 liter/100 km. 120 km/h felett kezd hangos lenni a motor, nem kellemes.

Méretre, kényelemre, rugózásra az egyes Swiftet idézi. A gázpedál útja hosszú, és csak az utolsó 10-20%-on kapcsol turbó üzemmódra a két villanymotor, akkor fogni kell a kormányt. Alatta békés poroszkáló jármű.

Az érdemi felszereltség elektromos ablakok, légkondi és tempomat. Mindegyik hasznos, működik.

A beltér formaterve elmegy, az anyagok az igénytelen határát súrolják. Látszik, hogy a műszaki tartalom iszonyatos fejlesztési költségét az utastér anyagain próbálták megspórolni. 10 évesen mállani kezd a kormány és nyúlósodni az üléskárpitok.

Nagyobb gyerekkocsi, gyerekülés belefér, 2,5 méterig hosszabb tárgyak szintén (dönthető a hátsó üléstámla).

A hírek és a márkaszerviz szerint üzembiztos, gyakorlatilag nincs elromló alkatrésze. Kivéve a váltót, akkut és az elektromos vezérlést. Így legyen ötösöm a lottón.

***

Így 10e km táján kezdünk összerázódni. Múlik az ismerkedés sokkja.
Ez a masina szigorúan közlekedési eszköz. Elvisz A-ból B-be, tankolni és néha szervizeltetni kell.
A fogyasztás tartósan 5-5,5 liter körülre állt be. Autópályán, GPS szerinti 130-nál is 5 l/100 km.

Ami meglepő tulajdonsága, hogy milyen jól bírja az előírt pályatempót. Három-négy személlyel gond nélkül megy a 130 tartósan. Tempomattal nem fárasztó. Tettem vele néhány 500-1000 km-es túrát. Volt benne kis Ausztria, többek között A21 Bécs mellett. A gázpedál utolsó harmadában iszonyatosat tol rajta a villanymotor. Hegynek felfelé csak a nagyobb túraautók tartották a tempót.

Még a végén megkedvelem.

***

20e km után járok. Semmi jelentős probléma. Csak tankolni kell.

Egyetlen apró bosszúság azért előjött. Amikor -8 fokban kint hagytam fél napra a garázs előtt, beindítás után leállította a motort. Valami elektromos motorhiba jelzés előjött, de a motor az újabb indításkor szépen járt, és semmilyen problémát sem tapasztaltam. Az akkusaru levétele eltüntette a hibakódot.

Érdekes tapasztalni, hogy a fogyasztás hibridnél is hőmérséklet függő: minél melegebb van, annál kevesebb. Télen rövidebb városi utakon a 6 litert nyalogatja a városi fogyasztás a motor melegítése és a fűtés miatt. Nyáron lemegy 5 liter alá.

A kocsi még ennyi idősen is megbízható, akár egy régi Swift.

***

36e km-nél állandósult a 20e km-nél előjövő hiba. A motor beindult, majd 10 másodperc múlva leállt. Ezt két nap minden hidegindításnál eljátszotta.

Nemrég volt kötelező szerviz, napokkal előtte is vacakolt már. Kiolvastattam a hibakódokat. A net és a szerelési könyv azt mondta, fojtószelep környéki probléma. Szétszedtem a környezetet, nekiláttam mérni. Légtömegmérő rendben. Fojtószelep motor rendben. Fojtószelep potmétert nem tudtam kimérni, nem volt türelmem megfelelő eszközt fabrikálni a hozzáféréshez. Ami viszont feltűnt, az az olaj a szívócsőben és a vékony kokszréteg a fojtószelep alatti csőrészben.

Az olaj a szívócsőben állítólag szokásos jelenség, ha az olajat túltöltik, és feljön a kartergázzal. Most a légszűrő is el volt tömődve, az is besegíthetett. Kipucoltam a kokszot a fojtószelep körül, majd megjárattam a környékbeli csatlakozókat. Tettem be új légszűrőt. Azóta nem jött elő a hiba.

A típushibákat ismerve és kivédve nagyon megbízható autó.

Hibalista

- Villanymotorok és vezérlés hűtővíz szivattyúja. - Emiatt vezérlés és váltó. - Állásában a kisegítő és hibrid akku.

Ide hordtam szervizbe

Toyota Tmax. Nem értenek hozzá.

Értékelése: 1

Másik szerelő értékelése

Toyota Reálszisztéma. Értenek hozzá. Tisztelik az ügyfelet, a balekot is.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (5) Évjárat 2001
Kényelem (6) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 129000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 20000
Szerviztapasztalat (8) Átlagfogyasztás 5 l
Előző autója? XM Következő autója? valami elektromos
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (6.2/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Toyota Prius 1997 (2001 - 2003)

További ítéletek (3 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)