A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Toyota » Carina E (1992-1998)

Carina E 2.0 GLi 

Az ítélet értékelése
5,0(2 db)

Nekem tökéletesen megfelel

Szöveges ítélet

Toyota Carina 2.0 GLi. 1997.

Röviden:

Előnyei: Kényelmes, erős, gyors, abszolút költséghatékony, nagy belső tér, hatalmas csomagtér, japán precizitás (angol gyártás ellenére), átgondolt tervezés, jó fogyasztás, abszolút üzembiztonság, olcsó alkatrészek (már-már röhejes árú bontottak), alacsony fenntartási költségek, kortalan, elegáns, feltűnésmentes forma, számos hasznos, örökké működő és el nem romló extratartozék.
Hátrányai: alacsonyan húzott sérülékeny kipufogórendszer, kicsi gyári acélfelnik, vállban (elöl) majdnem szűk (183cm/105kg), nem elég gondos előző tulajdonos (bár jobb, mint a magyar átlag), sok km és az ebből eredő kopó dolgok cseréje (ezeket a vásárláskor beterveztem és minden olajcserekor egy adag felújítást végeztetek).




Ha részletesen is érdekel, hogy mire alapozom a véleményt, akkor ajánlom átolvasni a következőket:

Már korábban is hallottam a Carinák legendás megbízhatóságáról (I., II., E.), plusz volt Avensisünk is, ezért célirányosan kerestem.

Egy 1.6 XLi-t (japán gyártású) néhány hónapig használtam, amit aztán nem vettem meg, főleg, mert szarul rakták össze törés után és a csomagtartójában gyermekmedencét találtam minden eső után (a pótkerék alatt van a gumidugó, azzal le is tudtam ereszteni a pancsolót :( ). A sógoromnak is ilyen 1.6-osa van GLi felszereltségben, de mindegyik 1.6-os alul kicsit harmatos volt (felül jó pörgős, szép hanggal) és ezekre jellemző a nagyobb olajfogyasztás-füstölés. Ezek után kezdtem a kétliteresekben gondolkodni.

2009. elején találtam rá a gépre, törötten egy autószerelő műhelyben. Valószínűleg árokba csúsztak vele, de komolyabb baja, szerkezeti károsodás nem történt. Az autót ott helyben elindítottuk, semmi szelephang, csörgés, zörgés, füst. Fél év állás után 2 fordulat és már járt is a Doxa óra. Ezt kerestem.
Azért így is sokat kellett a javításra költenem, viszont a vételár sérülten barátságos volt.
Az autó sérülései a következők voltak: első sárvédők, klíma- és vízhűtő, homlokfal, mindkét első lámpa, indexbúrák, első lökhárító, motorháztető. Korábbi kisebb sérülések voltak a bal hátsó sárvédőn, a kipufogón, illetve törött volt a jobb hátsó lámpabúra.
A javítás, fényezés egy hónap alatt meglett, az előbb felsoroltakat kicseréltettem, felújíttattam (amit lehetett), így járó- és működőképes állapotba hoztam.

Ezután a motort nézettem át, nehogy meglepetés érjen, mivel óra szerint négyszázezer km felett járt a gép. A számos megnézett Carinában valahogy nem stimmeltek az kmóraállás/gyártási év arányok (meleg motorral váró eladójelölt + kék füstölés, szerencsétlen széthajtott kókány roncsok tömege, stb., koszos, büdös, igénytelen, szerviztől megkímélt példányok), ezért ez az utolsó gyártási évben készült példány megtetszett, főleg úgy, hogy a beltere nem lelakott, az ülések nincsenek kiülve, a (plüss)kárpit egyáltalán nem foszlik. Ahol látszik a kopás: kormány, pedálok gumi védőtalpai kopottak, váltószoknyán kis szakadás. Egy-két kisebb esztétikai hibán kívül az utastér újszerű állapotú, és a legmeglepőbb az volt, hogy egy ugyanilyen Carina tulajdonosát szállítottam, aki azt mondta, hogy érzi az autó gyári illatát is, az övé is ilyen.

A motorban az alábbiakat cseréltem, vagy javíttattam:

Olaj, olajszűrő, üa. szűrő, légszűrő, hengerfejtömítés (kicsit engedte az olajat), vezérműszíjak és feszítőgörgők, fék és kormányszervó olajak.
Ezen kívül a hátsó ablaktörlő motorja adta meg magát egy év múlva. Relé- és izzócsere volt rajta 2011-ben. Lecseréltettem az első fékbetéteket is. A régi akkumulátor egy fél év használat után elfáradt – csere. A klímahűtő a 3. évben kilyukadt kavicsfelverődés miatt, csere: 50 e Ft (új hűtő, feltöltés, m.díj).

Ha a kezdeti javítási költségeket és a vételárat összeadom, még így is csak annyiba került az autó, mint a 2009-ben meghirdetett, 1.6-os Carinák zöme (!) és ezen javítások 95 %-ával már az állapotfelméréskor kalkuláltam. Jó áron sikerült tehát szereznem és felújíttatnom egy kétezres, 133 lóerős, klímás autót. Ár-érték arány ezek alapján kiváló.
.
Általános adatok, jellemzők:
A menetkész tömeg 1210 kg
Teljesítménye: 133 Le
Üzemanyag tartály: 60 l.
Lökettérfogat, hengerelrendezés: 1998 cm3, soros négyhengeres, 16 szelepes.
Nyomaték: 183 Nm.
Alaktényező: 0,3 Cw.
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,0 s.
Végsebesség: 200 km/h.
Fogyasztás (vegyes): 7,7 l, más katalógus: 8,2 l.

Motor:
DOHC vezérlésű négyszelepes, 3SFE kódjelű motor. Alapjáraton nagyon csendes, alig hallani, pörgetve nagyon kellemes, mély hangja van. A nyomaték elegendő, az első két fokozatban könnyedén kipörgeti a kerekeket.

Fékek:
Elöl tárcsa, hátul dobfék dolgozik, ABS-szel elfogadható (azért egy Honda jobban harap). Gumicsere után jelentősen javult a fékhatás.

Menettulajdonságok:
Összességében nagyon szerethető autó ezzel a motorral. Alapjáraton, ha nem adok gázt, viszonylag könnyen lefullad, egy kétezres motornál ez nekem szokatlan a HDi-k után.
Elindulás után azonban teljesen más arcát mutatja a gép. Gyakorlatilag 2 ezres fordulatnál váltva könnyedén tartja a forgalom tempóját, háromezer fölé csak autópályán kell pörgetnem.
A gyorsulása 9 mp körüli, tudja a gyárit. Ez a kiváló menetteljesítmény valószínűleg a relatíve kis tömeg és erős motor kombinációja miatt lehetséges.
A felújítás után próbálgattuk is, hogy mit tud: meglepett, hogy a Carinám, amit az asszony vezetett (!), az 1.8-as Civicet (140 le) emelkedőn 20-140-ig úgy lenyomta, mint a bélyeget. Utána már elvettem a gázt a Hondától, mert nem volt értelme erőlködnöm. Hiába, köbcentit csak köbcentivel lehet pótolni… . Az 1,6-os japán Carina E-t is ismerem (többet is használtam), és sokan mondják, hogy alig érezni a különbséget. Pedig bizony érezni, főleg „alul”, kb 3000-es fordulatig. Fölötte valóban csökken a különbség, de az 1,6 azért nem 2 liter. Ezt teszteltük a sógorral is, azóta ő is kétezrest akar :).
A dízelek, akár a legújabbak is (tapasztalataim szerint kb 150 lóerőig, pl: 2.0 TDI, Insignia CDTI, TDCI stb.) szintén megküzdenek azért, hogy lépést tartsanak a géppel. Végsebességre nem tudom mennyit megy – egyszer 190-ig próbáltam, de nem szeretek ilyen gyorsan menni. Országúton 90-100 között 2500-at, autópálya tempónál kb 3300-at pörög, 150-ig pedig egyáltalán nincs semmiféle motorzaj benne. Felette már hallható, de nem zavaró.
Pár hónap tesztelés után visszaálltunk nyugis tempóra, részben a rend éber őrei miatt is. Ez a nagy hajó amúgy is nyugalmat ad a vezetőjének. Egész gyors kanyarokra is képes, de jobban illik hozzá a nyugodt „hajózás”. Az új 15-ös téligumikkal sokkal halkabb lett a gördülése és sokkal jobban kezelhető városban is (a régi 14-es gyári kerekeket 1/3 gáz felett állandóan kipörgette 1-2 fokozatban).
Hegyvidéken az a tapasztalatom, hogy 1200-as fordulat felett elegendően nyomatékos és 3-4-esben is erőlködés nélkül mászik fel nagyobb hágókon is.
A klíma használata érzésre nem vesz le a lóerőkből.
A futómű kicsit kopogós volt, a kopogás a hátsó lengéscsillapítók és az összes gömbfej cseréje után teljesen megszűnt, meglepően csöndes lett a futómű. Az elsők – bár nem tökéletesek – még éveket elmennek. Az egyenesfutás hibátlan, a kormánynak nincs holtjátéka, nem érezni rajta sem az úthibákat sem a hajtási befolyásokat.

Fogyasztás:
Attól függ, hogyan hajtom. 90-100-nál 6-7 körül eszik (egy alkalommal kb 350 km, 80-90 km/h-t betartva, tojással a gáz alatt 5,8 l (!) – ez csak a próba kedvéért történt -, 130-140-nél is csak 8-at. Városban 10-11-el lehet számolni télen, de nyáron sem lesz érezhetően kevesebb. Ha meleg motorral járom (nem 2-3 km-t teszek meg 5 óra alatt) a várost, akár 9-ig is lemehet a fogyasztása 100-on. Ilyenkor mondjuk csak simogatom a gázt. Nagy átlagban tényleg kijön klímával 7-8-ból. Olajat 2 litert kell hozzátöltenem tízezrenként jelenleg – sajnos a nem megfelelő javítás miatt újra folyik az olaj a tömítésnél, füstje nincs.

Használat:
Ezek a Carinák elsősorban utazóautónak lettek fejlesztve, kényelmes, viszonylag puha rugózással, hosszú rugóutakkal, csendes motorokkal.
Kényelmes, plüssel borított üléseken ülhetünk, amik ráadásul fotelszerűek. Bár átlagtermetű vagyok, de a fejnek és a vállaknak mégis majdnem kicsi elöl, az autó majdnem alacsony belmagasságú, pedig nincs tetőablak sem. A lábtér nagy elöl-hátul, könyöktámasz is van. Összességében elmondható, hogy nagy távolságok kényelmes és gyors leküzdésére kiválóan alkalmas, ekkor a fogyasztása is alig több, mint az 1.6 -1.8-as benzineseké. Városban persze viszonylag magas a fogyasztása (a hasonló kategóriájú, teljesítményűekhez képest nem!), így elsődlegesen nem itt használom, bár annyira megszerettem, hogy legszívesebben ki sem szállnék belőle. Egy napi, megállós-országjárós 850-900 km-es út végén teljesen kipihenten szállok ki ebből a gépből.
A fűtése még ennyi km után is nagyon jó, hátra is vezettek az ülés alatt fűtéscsöveket. A klímája a klímahűtő cseréje után (16 éves autóról beszélünk) 5,4 fokot fúj.
Az utastérben található két tetőbe épített lámpa és két olvasólámpa is, melyek között egy szemüvegtartó doboz kapott helyet. Mind a négy ablak elektromos működtetésű, a sofőré automata. Ezen kívül elektromos tükör, központi zár, intervallumos ablaktörlők, elektromos fényszóróállítás is megtalálható. És hogy mi hiányzik belőle?: talán az ülésfűtés, illetve a ködlámpa. Lehet, hogy idővel szerzek bele mindkettőt, de jelenleg nem nagyon érzem hiányukat. A beépített hangszórók(6 db, nem gyári, így vettem) nagyon komoly hangzást biztosítanak. Meglepő egy 16 éves autótól, a mai dobozhangú középkategóriások után.

Tompított fényszórói átlagosak, a reflektorja elegendően erős.

Nagyon kell vigyázni a „bogárhátú” úton, a kapubejáróknál, vagy teherszállításnál, mert a kipufogócső az autó legalacsonyabb pontja és ha egyszer leér, valamelyik tömítésnél – általában az „O” gyűrűnél - elkezd engedni. Ez a harmadik alkalomnál már idegesítő, de ez inkább a sofőr, mint az autó hibája … . Ezt a problémát 15-ös Avensis lemezfelnikkel sikerült megoldani, a 14-eseket pedig a 15-ösök árában eladtam.
Sáros úton egy partra vetődött bálna kecsességével csúszkál egy kis ideig, aztán gyorsan keresztbe fordul, gondolom a nehéz motor miatt. Erre nem érdemes vállalkozni ezzel az autóval.
Csomagtartója hatalmas, normál szállításnál nem lehet megtölteni. Egy db eur raklap simán belefér, szállítottunk már 6-700 kg terhet is. Érdekes, hogy ekkora súlyt a motor érzésre ugyanolyan könnyedén mozgat, mint az üres kasztnit, viszont a kipufogó miatt ilyenkor nagyon óvatosan szabad menni, mert az autó hátulja rendesen „leül”.
Ahogy hallom, Toyota betegség, hogy a nyest beköltözik a motortérbe. Biztos ízlik neki, mert sajnos már a fele motortakaró burkolatot elfogyasztotta a dög, remélem még a kábelkötegek megkezdése előtt el tudom zavarni.


Szerviz:
Évente, vagy 15.000 km-enként kell olajat (én 10-12.000 km-nél cserélem, Castrol Magnatec 10w40, 4 liter, 7 e Ft), olajszűrőt cserélni, ez kb. 10e Ft. Légszűrő kb 20 ezrenként cserés – ez sem több 2e Ft-nál. Gyertya: NGK, 4e Ft és 40 ezrenként esedékes. Pollenszűrő (2db kell egyszerre) még utángyártottan is drága, kb 5e Ft összesen. Akkumulátor: 22e Ft volt.
A karambol miatti javítás összesen 300e Ft körüli összegbe fájt, a nagyszerviz, motorvezérlés, a felsorolt kopó dolgok cseréje még 100e Ft-ba. A motorvezérlés cseréje 100e km-enként esedékes.
Kíváncsiságból cseréltettem – igazából nem volt indokolt – termosztátot. Most kb 1 km után meleget fúj a téli indításkor is, 2 km után közel üzemmeleg a motor, míg a régi termosztáttal lassabban melegedett.
Kuplungszerkezetet tévedésből cseréltettem, mivel úgy gondoltuk, hogy az a remegés oka. Nem nyert, 54 ezer forintos bukta. Bár egy kicsit jobb lett az új, a régi is kb 50 %-os volt, azzal még legalább 200ezer km-t lehetett volna menni... A remegés valódi oka a féltengely lötyögése volt, az már filléres tétel lett később.
Ami még hátravan: némi karosszéria javítás-színezés. + ABS jeladó, ami pont most kezdett hibát jelezni. Ezzel az autó 100 %-os lesz (jelenleg kb 90 %-os). A váltó szinkrongyűrű cseréje többe került volna munkadíjjal, mint komplett bontott, kiváló állapotú váltó féltengellyel– ez mindössze 20 ezerbe (!) került a Carina nálam töltött 5. évében. Ezalatt az idő alatt a régi váltó semmit nem kopott érzésre, csak a recsegés maradt meg 3-ba visszaváltáskor – emiatt cseréltettem. Most van egy teljesen felesleges tartalék váltóm, kis hibával :).

Már a megvásárlás előtt tájékozódtam az általános tapasztalatokról a megbízhatóságát illetően és gyakorlatilag mindenki, egymástól függetlenül ezekre a motorokra 8-900 ezres futásteljesítményt adott meg. Van olyan ismerős, aki bele is hajtott ennyit a sajátjába (Camry 2.0 GLi – a motor ugyanaz)!!. Ezek szerint az enyém még csak félidőben jár. A szerelőm szerint a kasztni előbb rohad szét, mint ahogy tönkre tudom tenni a többit :). Az eddigi 40 ezer km-en nem is volt gond a megbízhatósággal, egyedül a régi ócska akksi miatt állt meg.

Értéktartása: másfél évvel a megvásárlása után, a 13 éves autóért egymillió körüli összeget ajánlott egy fanatikus rajongó a gépre. Bár ezt nem az én autómnak, inkább a Carinák iránti általános elismertségnek tulajdonítom. Lehet, hogy el kellett volna adnom, de valahogy a pénzt nem bánom, az autót viszont biztosan megbántam volna. 2013-ban 16 éves korában már felét is nehezen adnák meg érte, részben az autópiac mélyrepülése, részben természetesen a sok év és km miatt. Értékvesztése nálam alig jelentkezett, helyette a felújítás költségét állom.


Összegzés:
Igazi utazóautó a 90-es évek végének színvonalán. Szinte minden benne van, amire egyáltalán szükség lehet és ezek működnek is évtizedeken keresztül. Végtelenül megbízható benne minden, ideértve a váltót, motort is, amelyek apró felújítás után további több százezer kilométert képesek teljesíteni.
Ha bármilyen hiba jött elő – a sok km miatt elsősorban – az soha nem kényszerítette megállásra a gépet, könnyedén ment a javításig akár többezer km-t (mivel a japánok főleg az üzembiztonságot tartották szem előtt és nagyon tartós alkatrészekkel tervezték).
Kényelmes, csendes és gyors, de a rossz utakat messze kerüljük el az alacsony hasmagasság és a sérülékeny kipufogó miatt.
A vásárlásakor egy rossz – közepes állapotú törött autó volt, 4 év (és 40e km) használat, meló után viszont már közel gyári állapotba sikerült hoznom, meglepően kevés pénzből. Már most komfortosabb és csendesebb, mint a már eladott angol – egyébként kiváló – alsó középkategóriás Honda Civic. Ahogy szoktam hallani: „ebben még benne van az anyag”.
Alkatrész olcsón és bőven van hozzá (pl: bontott hátsó ablaktörlő motor 10e Ft, 15-ös gyári Avensis acélfelni 6e Ft /db, ajtókárpit, napellenző, gyári hangszóró – 500 Ft/db, fejtámla – 1000 Ft, komplett váltó féltengellyel 20e Ft, új ablaktörlő gumi garnitúra: 400 Ft, stb…).
Van összehasonlítási alapom is, mivel korábban volt dízel és benzines hathengeres E Mercink, Avensis 2.0TD-nk, L200-asunk, több Civic-ünk, Golf 4-esünk, Octaviánk, Pug 405-ösünk, Xsara HDi-nk, Suzukijaink, stb, stb. Ezek mind újabb és/vagy „nagyobb presztízsű” autók voltak (Mo-on ez fontos! :-)), de a Carina műszaki/használati értékben bármelyiket felülmúlja (A hathengeres motorokat leszámítva). Nem véletlen, hogy ma is rengeteg Carina E rója az utakat.
Nyilván ez sem tökéletes autó, megvannak a maga típushibái, de ezekből kevés van, jelentéktelenek és könnyedén lehet orvosolni, ezért aki az autót használati eszköznek tekinti (Ft/km költség alapon, értékvesztést is számolva), az a Carina E-vel csinálja az egyik legjobb vételt – a Hondán most kezdtek volna előjönni a költségesebb javítások, szervizek, ami minimum a Carina felújítási összegét elérte volna – ezért a Honda eladósorba került. A végén úgyis csak egy maradhat. Megjegyzem, a Carinához kb. féláron van szinte minden, mint a Civichez.
Az értékítéletemet közel ötéves használat után írtam le, azért, hogy elegendő tapasztalat alapján alkossak véleményt. Az autót naponta, kétnaponta használom, általában munkába járásra napi 10-30 km-es városi szakaszokon, vidékre hetente járok 150-300 km-t, egyszer-kétszer pedig (nyaralás, egyéb) becsúszik egy 1000-1500 km-es túra is.
És még egy fontos követelmény: a formaterve olyan, hogy gyakorlatilag senki nem figyel rá fel, belesimul a forgalomba. Ennek előnye, hogy a hatóságot nem érdeklem, mint régebben a Mercivel autózgatva…

Hibalista

- hátsó ablaktörlőmotor - 10e Ft - akkumulátor - 22e Ft - tompított reléje - nem emlékszem, 1-2 ezer Forint talán - tompított izzó 1 db, kb 800 Ft - hátsó kipufogódob - hegesztés haverokkal - 0 Ft - Gömbfejek, 4 db, pár ezer Ft. - ABS jeladó, most jött elő, még nem javíttattam meg.

Ide hordtam szervizbe

Helyi szerelők

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Én és haverok

Értékelése: 8

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 1997
Kényelem (10) Használati időtartam 4 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 410000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 42000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? Civic Következő autója? Japán, az biztos
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (10.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Toyota Carina E 1992

További ítéletek (191 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)