Nekem tökéletesen megfelel
Szöveges ítélet
Toyota Carina 2.0 GLi. 1997.
Röviden:
Előnyei: Kényelmes, erős, gyors, abszolút költséghatékony, nagy belső tér, hatalmas csomagtér, japán precizitás (angol gyártás ellenére), átgondolt tervezés, jó fogyasztás, abszolút üzembiztonság, olcsó alkatrészek (már-már röhejes árú bontottak), alacsony fenntartási költségek, kortalan, elegáns, feltűnésmentes forma, számos hasznos, örökké működő és el nem romló extratartozék.
Hátrányai: alacsonyan húzott sérülékeny kipufogórendszer, kicsi gyári acélfelnik, vállban (elöl) majdnem szűk (183cm/105kg), nem elég gondos előző tulajdonos (bár jobb, mint a magyar átlag), sok km és az ebből eredő kopó dolgok cseréje (ezeket a vásárláskor beterveztem és minden olajcserekor egy adag felújítást végeztetek).
Ha részletesen is érdekel, hogy mire alapozom a véleményt, akkor ajánlom átolvasni a következőket:
Már korábban is hallottam a Carinák legendás megbízhatóságáról (I., II., E.), plusz volt Avensisünk is, ezért célirányosan kerestem.
Egy 1.6 XLi-t (japán gyártású) néhány hónapig használtam, amit aztán nem vettem meg, főleg, mert szarul rakták össze törés után és a csomagtartójában gyermekmedencét találtam minden eső után (a pótkerék alatt van a gumidugó, azzal le is tudtam ereszteni a pancsolót :( ). A sógoromnak is ilyen 1.6-osa van GLi felszereltségben, de mindegyik 1.6-os alul kicsit harmatos volt (felül jó pörgős, szép hanggal) és ezekre jellemző a nagyobb olajfogyasztás-füstölés. Ezek után kezdtem a kétliteresekben gondolkodni.
2009. elején találtam rá a gépre, törötten egy autószerelő műhelyben. Valószínűleg árokba csúsztak vele, de komolyabb baja, szerkezeti károsodás nem történt. Az autót ott helyben elindítottuk, semmi szelephang, csörgés, zörgés, füst. Fél év állás után 2 fordulat és már járt is a Doxa óra. Ezt kerestem.
Azért így is sokat kellett a javításra költenem, viszont a vételár sérülten barátságos volt.
Az autó sérülései a következők voltak: első sárvédők, klíma- és vízhűtő, homlokfal, mindkét első lámpa, indexbúrák, első lökhárító, motorháztető. Korábbi kisebb sérülések voltak a bal hátsó sárvédőn, a kipufogón, illetve törött volt a jobb hátsó lámpabúra.
A javítás, fényezés egy hónap alatt meglett, az előbb felsoroltakat kicseréltettem, felújíttattam (amit lehetett), így járó- és működőképes állapotba hoztam.
Ezután a motort nézettem át, nehogy meglepetés érjen, mivel óra szerint négyszázezer km felett járt a gép. A számos megnézett Carinában valahogy nem stimmeltek az kmóraállás/gyártási év arányok (meleg motorral váró eladójelölt + kék füstölés, szerencsétlen széthajtott kókány roncsok tömege, stb., koszos, büdös, igénytelen, szerviztől megkímélt példányok), ezért ez az utolsó gyártási évben készült példány megtetszett, főleg úgy, hogy a beltere nem lelakott, az ülések nincsenek kiülve, a (plüss)kárpit egyáltalán nem foszlik. Ahol látszik a kopás: kormány, pedálok gumi védőtalpai kopottak, váltószoknyán kis szakadás. Egy-két kisebb esztétikai hibán kívül az utastér újszerű állapotú, és a legmeglepőbb az volt, hogy egy ugyanilyen Carina tulajdonosát szállítottam, aki azt mondta, hogy érzi az autó gyári illatát is, az övé is ilyen.
A motorban az alábbiakat cseréltem, vagy javíttattam:
Olaj, olajszűrő, üa. szűrő, légszűrő, hengerfejtömítés (kicsit engedte az olajat), vezérműszíjak és feszítőgörgők, fék és kormányszervó olajak.
Ezen kívül a hátsó ablaktörlő motorja adta meg magát egy év múlva. Relé- és izzócsere volt rajta 2011-ben. Lecseréltettem az első fékbetéteket is. A régi akkumulátor egy fél év használat után elfáradt – csere. A klímahűtő a 3. évben kilyukadt kavicsfelverődés miatt, csere: 50 e Ft (új hűtő, feltöltés, m.díj).
Ha a kezdeti javítási költségeket és a vételárat összeadom, még így is csak annyiba került az autó, mint a 2009-ben meghirdetett, 1.6-os Carinák zöme (!) és ezen javítások 95 %-ával már az állapotfelméréskor kalkuláltam. Jó áron sikerült tehát szereznem és felújíttatnom egy kétezres, 133 lóerős, klímás autót. Ár-érték arány ezek alapján kiváló.
.
Általános adatok, jellemzők:
A menetkész tömeg 1210 kg
Teljesítménye: 133 Le
Üzemanyag tartály: 60 l.
Lökettérfogat, hengerelrendezés: 1998 cm3, soros négyhengeres, 16 szelepes.
Nyomaték: 183 Nm.
Alaktényező: 0,3 Cw.
Gyorsulás 0-100 km/h: 9,0 s.
Végsebesség: 200 km/h.
Fogyasztás (vegyes): 7,7 l, más katalógus: 8,2 l.
Motor:
DOHC vezérlésű négyszelepes, 3SFE kódjelű motor. Alapjáraton nagyon csendes, alig hallani, pörgetve nagyon kellemes, mély hangja van. A nyomaték elegendő, az első két fokozatban könnyedén kipörgeti a kerekeket.
Fékek:
Elöl tárcsa, hátul dobfék dolgozik, ABS-szel elfogadható (azért egy Honda jobban harap). Gumicsere után jelentősen javult a fékhatás.
Menettulajdonságok:
Összességében nagyon szerethető autó ezzel a motorral. Alapjáraton, ha nem adok gázt, viszonylag könnyen lefullad, egy kétezres motornál ez nekem szokatlan a HDi-k után.
Elindulás után azonban teljesen más arcát mutatja a gép. Gyakorlatilag 2 ezres fordulatnál váltva könnyedén tartja a forgalom tempóját, háromezer fölé csak autópályán kell pörgetnem.
A gyorsulása 9 mp körüli, tudja a gyárit. Ez a kiváló menetteljesítmény valószínűleg a relatíve kis tömeg és erős motor kombinációja miatt lehetséges.
A felújítás után próbálgattuk is, hogy mit tud: meglepett, hogy a Carinám, amit az asszony vezetett (!), az 1.8-as Civicet (140 le) emelkedőn 20-140-ig úgy lenyomta, mint a bélyeget. Utána már elvettem a gázt a Hondától, mert nem volt értelme erőlködnöm. Hiába, köbcentit csak köbcentivel lehet pótolni… . Az 1,6-os japán Carina E-t is ismerem (többet is használtam), és sokan mondják, hogy alig érezni a különbséget. Pedig bizony érezni, főleg „alul”, kb 3000-es fordulatig. Fölötte valóban csökken a különbség, de az 1,6 azért nem 2 liter. Ezt teszteltük a sógorral is, azóta ő is kétezrest akar :).
A dízelek, akár a legújabbak is (tapasztalataim szerint kb 150 lóerőig, pl: 2.0 TDI, Insignia CDTI, TDCI stb.) szintén megküzdenek azért, hogy lépést tartsanak a géppel. Végsebességre nem tudom mennyit megy – egyszer 190-ig próbáltam, de nem szeretek ilyen gyorsan menni. Országúton 90-100 között 2500-at, autópálya tempónál kb 3300-at pörög, 150-ig pedig egyáltalán nincs semmiféle motorzaj benne. Felette már hallható, de nem zavaró.
Pár hónap tesztelés után visszaálltunk nyugis tempóra, részben a rend éber őrei miatt is. Ez a nagy hajó amúgy is nyugalmat ad a vezetőjének. Egész gyors kanyarokra is képes, de jobban illik hozzá a nyugodt „hajózás”. Az új 15-ös téligumikkal sokkal halkabb lett a gördülése és sokkal jobban kezelhető városban is (a régi 14-es gyári kerekeket 1/3 gáz felett állandóan kipörgette 1-2 fokozatban).
Hegyvidéken az a tapasztalatom, hogy 1200-as fordulat felett elegendően nyomatékos és 3-4-esben is erőlködés nélkül mászik fel nagyobb hágókon is.
A klíma használata érzésre nem vesz le a lóerőkből.
A futómű kicsit kopogós volt, a kopogás a hátsó lengéscsillapítók és az összes gömbfej cseréje után teljesen megszűnt, meglepően csöndes lett a futómű. Az elsők – bár nem tökéletesek – még éveket elmennek. Az egyenesfutás hibátlan, a kormánynak nincs holtjátéka, nem érezni rajta sem az úthibákat sem a hajtási befolyásokat.
Fogyasztás:
Attól függ, hogyan hajtom. 90-100-nál 6-7 körül eszik (egy alkalommal kb 350 km, 80-90 km/h-t betartva, tojással a gáz alatt 5,8 l (!) – ez csak a próba kedvéért történt -, 130-140-nél is csak 8-at. Városban 10-11-el lehet számolni télen, de nyáron sem lesz érezhetően kevesebb. Ha meleg motorral járom (nem 2-3 km-t teszek meg 5 óra alatt) a várost, akár 9-ig is lemehet a fogyasztása 100-on. Ilyenkor mondjuk csak simogatom a gázt. Nagy átlagban tényleg kijön klímával 7-8-ból. Olajat 2 litert kell hozzátöltenem tízezrenként jelenleg – sajnos a nem megfelelő javítás miatt újra folyik az olaj a tömítésnél, füstje nincs.
Használat:
Ezek a Carinák elsősorban utazóautónak lettek fejlesztve, kényelmes, viszonylag puha rugózással, hosszú rugóutakkal, csendes motorokkal.
Kényelmes, plüssel borított üléseken ülhetünk, amik ráadásul fotelszerűek. Bár átlagtermetű vagyok, de a fejnek és a vállaknak mégis majdnem kicsi elöl, az autó majdnem alacsony belmagasságú, pedig nincs tetőablak sem. A lábtér nagy elöl-hátul, könyöktámasz is van. Összességében elmondható, hogy nagy távolságok kényelmes és gyors leküzdésére kiválóan alkalmas, ekkor a fogyasztása is alig több, mint az 1.6 -1.8-as benzineseké. Városban persze viszonylag magas a fogyasztása (a hasonló kategóriájú, teljesítményűekhez képest nem!), így elsődlegesen nem itt használom, bár annyira megszerettem, hogy legszívesebben ki sem szállnék belőle. Egy napi, megállós-országjárós 850-900 km-es út végén teljesen kipihenten szállok ki ebből a gépből.
A fűtése még ennyi km után is nagyon jó, hátra is vezettek az ülés alatt fűtéscsöveket. A klímája a klímahűtő cseréje után (16 éves autóról beszélünk) 5,4 fokot fúj.
Az utastérben található két tetőbe épített lámpa és két olvasólámpa is, melyek között egy szemüvegtartó doboz kapott helyet. Mind a négy ablak elektromos működtetésű, a sofőré automata. Ezen kívül elektromos tükör, központi zár, intervallumos ablaktörlők, elektromos fényszóróállítás is megtalálható. És hogy mi hiányzik belőle?: talán az ülésfűtés, illetve a ködlámpa. Lehet, hogy idővel szerzek bele mindkettőt, de jelenleg nem nagyon érzem hiányukat. A beépített hangszórók(6 db, nem gyári, így vettem) nagyon komoly hangzást biztosítanak. Meglepő egy 16 éves autótól, a mai dobozhangú középkategóriások után.
Tompított fényszórói átlagosak, a reflektorja elegendően erős.
Nagyon kell vigyázni a „bogárhátú” úton, a kapubejáróknál, vagy teherszállításnál, mert a kipufogócső az autó legalacsonyabb pontja és ha egyszer leér, valamelyik tömítésnél – általában az „O” gyűrűnél - elkezd engedni. Ez a harmadik alkalomnál már idegesítő, de ez inkább a sofőr, mint az autó hibája … . Ezt a problémát 15-ös Avensis lemezfelnikkel sikerült megoldani, a 14-eseket pedig a 15-ösök árában eladtam.
Sáros úton egy partra vetődött bálna kecsességével csúszkál egy kis ideig, aztán gyorsan keresztbe fordul, gondolom a nehéz motor miatt. Erre nem érdemes vállalkozni ezzel az autóval.
Csomagtartója hatalmas, normál szállításnál nem lehet megtölteni. Egy db eur raklap simán belefér, szállítottunk már 6-700 kg terhet is. Érdekes, hogy ekkora súlyt a motor érzésre ugyanolyan könnyedén mozgat, mint az üres kasztnit, viszont a kipufogó miatt ilyenkor nagyon óvatosan szabad menni, mert az autó hátulja rendesen „leül”.
Ahogy hallom, Toyota betegség, hogy a nyest beköltözik a motortérbe. Biztos ízlik neki, mert sajnos már a fele motortakaró burkolatot elfogyasztotta a dög, remélem még a kábelkötegek megkezdése előtt el tudom zavarni.
Szerviz:
Évente, vagy 15.000 km-enként kell olajat (én 10-12.000 km-nél cserélem, Castrol Magnatec 10w40, 4 liter, 7 e Ft), olajszűrőt cserélni, ez kb. 10e Ft. Légszűrő kb 20 ezrenként cserés – ez sem több 2e Ft-nál. Gyertya: NGK, 4e Ft és 40 ezrenként esedékes. Pollenszűrő (2db kell egyszerre) még utángyártottan is drága, kb 5e Ft összesen. Akkumulátor: 22e Ft volt.
A karambol miatti javítás összesen 300e Ft körüli összegbe fájt, a nagyszerviz, motorvezérlés, a felsorolt kopó dolgok cseréje még 100e Ft-ba. A motorvezérlés cseréje 100e km-enként esedékes.
Kíváncsiságból cseréltettem – igazából nem volt indokolt – termosztátot. Most kb 1 km után meleget fúj a téli indításkor is, 2 km után közel üzemmeleg a motor, míg a régi termosztáttal lassabban melegedett.
Kuplungszerkezetet tévedésből cseréltettem, mivel úgy gondoltuk, hogy az a remegés oka. Nem nyert, 54 ezer forintos bukta. Bár egy kicsit jobb lett az új, a régi is kb 50 %-os volt, azzal még legalább 200ezer km-t lehetett volna menni... A remegés valódi oka a féltengely lötyögése volt, az már filléres tétel lett később.
Ami még hátravan: némi karosszéria javítás-színezés. + ABS jeladó, ami pont most kezdett hibát jelezni. Ezzel az autó 100 %-os lesz (jelenleg kb 90 %-os). A váltó szinkrongyűrű cseréje többe került volna munkadíjjal, mint komplett bontott, kiváló állapotú váltó féltengellyel– ez mindössze 20 ezerbe (!) került a Carina nálam töltött 5. évében. Ezalatt az idő alatt a régi váltó semmit nem kopott érzésre, csak a recsegés maradt meg 3-ba visszaváltáskor – emiatt cseréltettem. Most van egy teljesen felesleges tartalék váltóm, kis hibával :).
Már a megvásárlás előtt tájékozódtam az általános tapasztalatokról a megbízhatóságát illetően és gyakorlatilag mindenki, egymástól függetlenül ezekre a motorokra 8-900 ezres futásteljesítményt adott meg. Van olyan ismerős, aki bele is hajtott ennyit a sajátjába (Camry 2.0 GLi – a motor ugyanaz)!!. Ezek szerint az enyém még csak félidőben jár. A szerelőm szerint a kasztni előbb rohad szét, mint ahogy tönkre tudom tenni a többit :). Az eddigi 40 ezer km-en nem is volt gond a megbízhatósággal, egyedül a régi ócska akksi miatt állt meg.
Értéktartása: másfél évvel a megvásárlása után, a 13 éves autóért egymillió körüli összeget ajánlott egy fanatikus rajongó a gépre. Bár ezt nem az én autómnak, inkább a Carinák iránti általános elismertségnek tulajdonítom. Lehet, hogy el kellett volna adnom, de valahogy a pénzt nem bánom, az autót viszont biztosan megbántam volna. 2013-ban 16 éves korában már felét is nehezen adnák meg érte, részben az autópiac mélyrepülése, részben természetesen a sok év és km miatt. Értékvesztése nálam alig jelentkezett, helyette a felújítás költségét állom.
Összegzés:
Igazi utazóautó a 90-es évek végének színvonalán. Szinte minden benne van, amire egyáltalán szükség lehet és ezek működnek is évtizedeken keresztül. Végtelenül megbízható benne minden, ideértve a váltót, motort is, amelyek apró felújítás után további több százezer kilométert képesek teljesíteni.
Ha bármilyen hiba jött elő – a sok km miatt elsősorban – az soha nem kényszerítette megállásra a gépet, könnyedén ment a javításig akár többezer km-t (mivel a japánok főleg az üzembiztonságot tartották szem előtt és nagyon tartós alkatrészekkel tervezték).
Kényelmes, csendes és gyors, de a rossz utakat messze kerüljük el az alacsony hasmagasság és a sérülékeny kipufogó miatt.
A vásárlásakor egy rossz – közepes állapotú törött autó volt, 4 év (és 40e km) használat, meló után viszont már közel gyári állapotba sikerült hoznom, meglepően kevés pénzből. Már most komfortosabb és csendesebb, mint a már eladott angol – egyébként kiváló – alsó középkategóriás Honda Civic. Ahogy szoktam hallani: „ebben még benne van az anyag”.
Alkatrész olcsón és bőven van hozzá (pl: bontott hátsó ablaktörlő motor 10e Ft, 15-ös gyári Avensis acélfelni 6e Ft /db, ajtókárpit, napellenző, gyári hangszóró – 500 Ft/db, fejtámla – 1000 Ft, komplett váltó féltengellyel 20e Ft, új ablaktörlő gumi garnitúra: 400 Ft, stb…).
Van összehasonlítási alapom is, mivel korábban volt dízel és benzines hathengeres E Mercink, Avensis 2.0TD-nk, L200-asunk, több Civic-ünk, Golf 4-esünk, Octaviánk, Pug 405-ösünk, Xsara HDi-nk, Suzukijaink, stb, stb. Ezek mind újabb és/vagy „nagyobb presztízsű” autók voltak (Mo-on ez fontos! :-)), de a Carina műszaki/használati értékben bármelyiket felülmúlja (A hathengeres motorokat leszámítva). Nem véletlen, hogy ma is rengeteg Carina E rója az utakat.
Nyilván ez sem tökéletes autó, megvannak a maga típushibái, de ezekből kevés van, jelentéktelenek és könnyedén lehet orvosolni, ezért aki az autót használati eszköznek tekinti (Ft/km költség alapon, értékvesztést is számolva), az a Carina E-vel csinálja az egyik legjobb vételt – a Hondán most kezdtek volna előjönni a költségesebb javítások, szervizek, ami minimum a Carina felújítási összegét elérte volna – ezért a Honda eladósorba került. A végén úgyis csak egy maradhat. Megjegyzem, a Carinához kb. féláron van szinte minden, mint a Civichez.
Az értékítéletemet közel ötéves használat után írtam le, azért, hogy elegendő tapasztalat alapján alkossak véleményt. Az autót naponta, kétnaponta használom, általában munkába járásra napi 10-30 km-es városi szakaszokon, vidékre hetente járok 150-300 km-t, egyszer-kétszer pedig (nyaralás, egyéb) becsúszik egy 1000-1500 km-es túra is.
És még egy fontos követelmény: a formaterve olyan, hogy gyakorlatilag senki nem figyel rá fel, belesimul a forgalomba. Ennek előnye, hogy a hatóságot nem érdeklem, mint régebben a Mercivel autózgatva…
Hibalista
- hátsó ablaktörlőmotor - 10e Ft - akkumulátor - 22e Ft - tompított reléje - nem emlékszem, 1-2 ezer Forint talán - tompított izzó 1 db, kb 800 Ft - hátsó kipufogódob - hegesztés haverokkal - 0 Ft - Gömbfejek, 4 db, pár ezer Ft. - ABS jeladó, most jött elő, még nem javíttattam meg.
Ide hordtam szervizbe
Helyi szerelők
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Én és haverok
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 410000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 42000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Civic | Következő autója? | Japán, az biztos |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (10.0/10) |