Feltűnő mint egy Ferrari
Szöveges ítélet
ELŐZMÉNYEK, MIÉRT A SWIFTET VÁLASZTOTTAM:
A húszas éveimet taposva, a nagybetűs életre készülve és azt kezdve, a szülők és a leendő saját család közötti úton, az autóválasztásban úgy éreztem, még lehetek kicsit önző, nem állandóan hosszútávon gondolkodó... Régi vágyaimat teljesíthetem, ha egy kicsi de sportosabb autót választok... Nincsen szükségem nagy csomagtérre, tágas utastérre ami öt személynek is kényelmes, rafinált variálhatóságra, csak a puszta vezetési élményre, sportos dinamizmusra és ha lehet mindezt takarékosan (alacsony fenntartási költségek), hétköznapi szempontokat figyelembe véve (a komfortot ne csak nyomokban tartalmazzon, ingázni ne legyen vele nyűg), szép csomagolásban, jól felszerelve és lehetőleg újonnan vagy újszerűen! Viszont felesleges erőt sem akartam ami felesleges adóval (teljesítményadó és nemkívánt sebességadó) is társul tehát minimum 100 maximum 150 Le közötti autót akartam...
3 jelöltre szűkült a verseny, miután a fentebb említett igényeimnek megfelelően az alsó középkategóriás autók kiestek. A Fordokat utálom, a többi kisautó pedig vagy abszolúte nem tetszik, vagy francia vagy olasz gyártmány... Tudom nem szép dolog az előítélet, de nem akartam kísérletezni, esélyt adni, majd ha már annyira jól megy, hogy beleférnek az effajta úri huncutságok, hogy F-es autót vegyek, változtatok a hozzáállásomon... Talán!
Korábbi elégedett Opelesként nem hagyhattam ki a Corsát, a frissen megjelent 1.4 Turbo motorral, tágas utastérrel, fullosan felszerelve, ismerős kereskedő miatt nagy kedvezménnyel... Nem rossz, de igazából nem rajongok a formájáért, a 2006 hat óta már eltelt 7 év egy picit beporosította, plusz nőies autónak tartom, a turbo motor még túl friss, ráadásul nem is biztos, hogy takarékos lenne, nincsenek vele tapasztalatok...
Nem rajongok Volkswagenekért, de a Polo szerintem egy igen jól sikerült modell lett, talán ha kizárólag racionálisan nézzük a tulajdonságokat a legjobb a kategóriában, így szinte kötelező volt tennem egy kört az 1.2 TSI-vel...
Ha szükségen volna az öt ajtóra, meg a több komfortra valószínű ez lett volna a legjobb döntés, DE félelmetes költség már egy sima olajcserés első szerviz is, az autó áráról nem is beszélve, ami a nekem tetsző extrákkal a busás kedvezmények ellenére már komolyan az alsó közepes autók felé terelt volna... A próba után az volt az érzésem, hogy ez egy jó autó, szinte hibátlan, 10 év múlva megvenném a barátnőmnek/feleségemnek de iszonyatosan sótlan, semmilyen, nincs zamata, nem csal mosolyt az arcomra, ennél még a Corsát is izgalmasabbnak éreztem leszámítva a harmatos 100 lovas egynégyest (ilyet sikerült próbálni)... Szóval nem, egyenlőre nem kérek a Das Auto nyújtotta feelingből, még nem, majd ha a halántékom őszülni kezd, talán...
Aztán jött a Swift amit annak ellenére, hogy a magyarok népautója, "annyi van belőle mint a szemét" a legnehezebben sikerült kipróbálnom, mindenhol csak az 1.2-esből volt, ha egyáltalán volt tesztautó (a válság óta nem tartanak kb. sehol, nem éri meg), ami egy korrekt kisautó, takarékos motorral, de nem az én igényeimnek megfelelő, ráadásul a hátsó lámpája szerintem elég randa lett :D...
De több mint fél év után végre egy nyílt napon sikerült, az újságírók által is nyúzott MSC-002 rendszámú autóval kerülnöm egyet, sajnos téli gumival... Azonnal levett a lábamról, bár tele volt matricázva a fehér színe egyből el is döntötte az egyetlen választható extra sorsát... A 25ezret futott tesztautó érzésre nagyon egyben volt, annak ellenére, hogy addig kínozták rendesen, így ez egy szép pirospontot ért... A ballonos kerekek ellenére is tetszett a közvetlensége mind a futómű meg a motor terén ami így az 5km alatt kiderült...
Szóval egy metálfehér Sport mellett döntöttem, és nagyon nem bántam meg az első alig több mint ezer kilométer alapján...
Nem gondoltam volna és nem voltak hiúságra való törekvéseim, de itt Magyarországon az egyik legfeltűnőbb autót választottam! Sok embernek van Suzukija még többnek pedig véleménye róla... Gondolom népszerűsége és elérhetősége miatt, de azt vettem észre, hogy a sok luxus kategóriás csodák (BMW, Audi, Merci) sokkal alacsonyabb érdeklődést váltanak ki az emberekben, mint az én Sportom:)! Látatlanban a legtöbben akik negatív véleménnyel vannak, leragadtak a régi Swift szintjén, vásárlás előtt jöttek itt nekem a biztonsággal, lemezvastagsággal,(meghalsz) pattogós futóművel (elszállsz), igénytelenséggel, egyszóval a tájékozatlanságukkal, hogy hol is tart a Suzuki... Egyébként meg hahó! Az egy 86-os fejlesztés, ha kortársakhoz hasonlítjuk, nem lóg ki a sorból semelyik szempontban sem, sőt azokkal ellentétben a mai napig mennek százezrével, ráadásul anyukám az első GA felszereltségű ezresét vétlenként tékára törte, karcolás nélkül megúszta....
Aztán mondom nekik hogy ENCAP öt csillag, 7 légzsák, sok hárombetűs alapárban, már inkább csak hümmögnek... Persze nem ezekben bízom de szóban szemléltetni ezekkel a dolgokkal lehet, valóságban nem akarom kipróbálni:D! Meg, hogy nyomkodhatod a lemezt rajta, nem fog könnyebben benyomódni, mint egy VW-n (de persze ha megcsinálod letöröm az ujjad, hogy nyomkodod az új autómat) ezek után a kérdést nem feszegetik tovább...
Természetesen akinek az elmesélés sem volt elég, a próbakör végképp mattot adott ezidáig:)!
Nap mint nap integetnek Swift-esek Ignis-esek, természetesen a legtöbbjük szintén korábbi Sport kivitelt használ, minden héten odajönnek valamelyik bevásárlókp. parkolóban érdeklődni a -hogy megy, milyen, hű de szép, hű de jó, fogyasztás, mennyi az annyi???- kérdéssorozattal!:) A legtöbb benzinkutas szintén így "viselkedik":)! Így az utóbbi időben hosszabb ideig tartanak ezek a dolgok, de természetesen nem bánom...:)
Imádom, hogy "Igazi magyar. És japán.", jó érzés, hogy magyar földön tevékenykedő kezek és robotok rakják össze és házasítják a "Japánországban" az ottani precizitással készült motorral, ez számomra szinte garancia az örömteli és nyugodt használatra...
AZ AUTÓRÓL:
A hosszúra sikeredett fölkonf után azért írok az autóról is:)!
Annak ellenére, hogy az előző Swiftet és Sport változatát is jónak tartottam, ez az autó tényleg csak az előnyére változott!:) Az, hogy a külső szebb lett-e szubjektív, de az alapáras xenon fényszórók gyönyörűek (természetesen fényszórómosóval, automata szintszabályozóval) és funkciójukat is tökéletesen ellátják, így éjszaka is bátrabban közlekedhetünk... A másik változás az új vékonyküllős alufelni ami mint kiderült több mint egy kilóval könnyebb lett darabonként, így a rugózatlan tömeg csökkent, javult a komfort, nem verődik annyira oda a kerék ezeken a tankcsapdás magyar utakon... A többi dolog (tetőspoiler, küszöbök, dupla kipufogó, lökös) maradt, persze más formában, az összhatás remek, nem vagyok egy tuner típus, én meghagyom így gyárilag az autót kívülről, se több se kevesebb így szép és kész:)
Bent a műszerfal sokat változott, szebb lett, de az igazi megváltás az új ülés ami ugyanolyan jól tart kanyarban mint a korábbi, de sokkal kényelmesebb is... Hátul ülni sem rossz (persze mivel onnan nem vezethet az ember, mégis;)) én a 176 centimmel simán bevállalhatónak tartok egy 500 km körüli utat is egy szintén ekkora ember mögött és nálam 10-15 centivel magasabb barátaim sem panaszkodtak rövid távon... Nagyon tetszik a sportos kormány, (jó a fogása és az anyaga, jól kezelhetőek a gombok rajta-> rádió, tempomat, bluetooth-kihangosító), a fémpedálok, az üléshuzat, a piros cérna rajtuk(picit több szín még lehetne), a sok palack-, pohár-, és kacattartó...:)
Nagyon gazdag a felszereltség az említetteken és a biztonsági arzenálon kívül tolatóradar, fűthető ülés, digitklíma, 6 hangszórós bluetooth kihangosítós (kifogástalan és nem csak telefonhívásra, hanem a telefonról a zenét is játssza szép tisztán) Usb csatis Hifi, (elég jól szól, például a korábbi gyári Blaupunkt cd-s Ignisünkhöz képest fényévekkel jobban), automata fényszórókapcsolás, ködfényszórók, fedélzeti számítógép és kulcsnélküli indítás (ez nagyon kényelmes, nagyon megszoktam)...
Amit hibának mondanék vagy hiányolok, hogy a hátsó ülés miért csak egyben dönthető??? Ez a minimális praktikum elvárható lenne, ha már ekkorka lett ez a csomagtartó (maximum a súlycsökkentés lehet a magyarázat, de mégis megéri az a 10 kiló?)... Persze azért két-három személy holmija pár napra vagy egy hétvégi bevásárlás gond nélkül befér a csomiba illetve a hátsó ülésre...
Továbbá jó lenne egy diszkrét ledes nappali menetfény, ha már van automata világítás-kapcsolás, mert így nappal lakott területen kívül, muszáj vagyok lámpát kapcsolni, ergo nem sok értelme van, 2013-ban elvárható lenne egy ilyen...
Ami bosszant, hogy a rádió kijelzőjét fedő fényes plexi bármilyen puha anyaggal, bármilyen nedvesen és finoman törölve is karcosodik, nagyon érzékeny felület, a por is látszik rajta, takarítás után 3 perccel olyan mintha nem csináltunk volna semmit... Néhol lehetne puha műanyag, ami kevésbé lenne érzékeny a karcokra, de mivel a kiskategóriáról beszélünk szerintem ez nem fontos, egyébként meg a textúrájuk nekem tetszik...
Jól jönne legalább egy mankókerék is a hazai utak miatt, ezeken a peres gumikon egy oldalfalsérülés esetén semmit sem segít a gyári defekt takony...:)
Az első 960 kilométeren nem pörgettem (maximálisan igazodva a gyári előíráshoz:D) de utána párszor már eleresztettem a lovakat (136Le), bár az Ignis is VVT volt de annál a teljesítménynél nem érezni ennyire a váltást olyan 4300 körül... Szépet lép, meg kell hagyni..:) Tipikus japán szívómotor, visszaváltogatva nagyokat lehet előzni (persze csak ésszel), engem jobban feldob ez a ha pörgetem megy stílus, mint a turbók nyomatékos tombolásmentes gyorsulása... Az is jó, de nekem nem ad ennyi élményt! Ha csak higgadtan, átlagosan megyünk, teljesen hétköznapi a produkció, alapjáraton lámpánál szinte nem is hallani a motort, semmit nem érzünk 2500-3000 között elváltogatva a sportosságból és ez így van jól, mert ha nem akarunk sietni kimondottan takarékosak is lehetünk! A 0w20-as olaj nagyon jót tesz a fogyasztás és a majdani téli hidegindításoknak is. Összességében úgy jellemezném a motort, ahogyan az egyik cikkben írták az autóról "olyanoknak akik többet akarnak, de nem túl sokat"... Ettől lesz maximálisan élhető és szerethető egy könyörtelen Clio Rs-el vagy OPC Corsával szemben..:)
A bejáratós első tankolós fogyasztás néhány igazi fővárosi hardcore dugó ellenére 7,6 liter lett, hála istennek már a 95-ös benzinből (az előző csak a 98-at szerette), a következő 7 literre adódott, a fed. comp. bár valamennyit csal jelenleg 6,3-at prognosztizál, szerintem 6,5 körül lesz, vegyes körülmények mellett...
A fékek harapnak, a futómű szuper, annyira jó, hogy ha nem zavarok senkit inkább bennmaradok a körforgalomban még egy pár kör erejéig, de valamikor kötelező lesz kivinnem egy pályanapra a kicsikét, kiélvezni a képességeket... Egyébként ugyanolyan jól tart mint a korábbi generáció, az úthibákkal mégis jobban megküzd, ahogyan a másik véleményező írta, nagyautósabb...:) Szerintem ez nagyban köszönhető az új, könnyített alufelniknek:)!
A Contisportcontact 3 gumik jól tapadnak mindig, minden körülmények között, de szerintem kicsit zajossá válnak 100 felett, persze a többi tulajdonsága bőven kárpótol...
A hatos váltó pazar, pikk-pakk érzés, ráadásul egyre jobb ahogy bejáratódik (kezdetben a négyes egy picit nagyobb erőt igényelt)... Autópályán 130-nál végre normális hosszú távon elviselhető tartományban marad a fordulatszám (3400-3500 között) a korábbi (azt hiszem)4300 helyett...:) Szerintem a kipufogó sem zúg-búg zavaróan ekkor ahogyan egy pár tesztben megjegyezték, szerintem semmi hangja nincs, tényleg csak látványelem. Tartósnak garantáltan tartós lesz a váltó mivel "túltervezett" az Sx4 1,9 dízelből származik, abban több mint 300Nm-t kell elviseljen ebben pedig csak 160-at:)!
Egyelőre ennyi, a további tapasztalataimat majd rendszeresen megosztom, remélem sok közös kilométerünk lesz együtt:)
2013. szeptember 5800km:
Az autó továbbra is kiváló, igazából megszokni sem nagyon kellett, úgy érzem összenőttünk, pár száz km-rel ezelőtt kapott friss 0w20-as olajat, szűrőt a márkaszervizben, az őszi akció keretében (13ezer ft). A gyári feltöltésű is úgy tűnik tette a dolgát, inkább már sötétbarnás volt... Mivel természetesen nem kerülöm a magasabb fordulatszámot (minek is vettem volna Sportot), úgy éreztem megérdemelt egy bejáratás utáni előrehozott cserét!... A motor mintha még dinamikusabbá vált volna, továbbra is megerősíthetem az ez esetben pozitív kétarcúságot, normálisan közlekedve 6-6,5 liter/100 km, igazán Sportosan hajtva 1-1,5 literrel kér többet!
Megdöbbenésemre, három ember 1,5 heti cucca kényelmesen elfért az autóban, illetve az ülést ledöntve egy 120 literes hűtőt is sikerült vele elhozni, persze nem erre találták ki, de azért, jó dolog, hogy ilyen minimális praktikummal azért rendelkezik:)! Időközben megjelent az ötajtós változat, ebben már osztottan dönthető a korábban általam kifogásolt hátsó üléstámla, az még egy fokkal többet nyújt, bár a háromajtós csinosabb:)...
Vettem rá négy darab SX4 gyári 15-ös acélfelnit, hozzá Goodyear UG8 téligumit 185/60 r15 méretben, ha esetleg másnak is ez dilemmát okozna, elöl-hátul rápróbáltam, gond nélkül felfért, el lehet térni a kézikönyv által javasolt 195/50 r16-os, téli szettnek eléggé drága mérettől!:) Az autó viselkedése a kisebb kerekeken, majd a következő hónapokban derül ki:)!
Hibalista
- Jobb első index a sárvédőn beázott, valamelyik esztergomi dolgozó, valószínűleg kicsit erősebben pattintotta a helyére...:) csere - garanciában
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Ház - Budapest XIV. kerület Szimpatikus, kedves, rugalmas értékesítői hozzáállás, a szerviz részlegen szintén ez tapasztalható!:) Az autóhoz gond nélkül be lehet menni a munkavégzés alatt, ami teljesen korrekt dolog!
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2013 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 5800 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Astra H | Következő autója? | Még sokáig marad:)! De lehet Suzuki, Opel, VW, vagy valami japán is:) |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.9/10) |