A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Suzuki » Swift (1989-2003)

Swift 1.3 GLX 

Az ítélet értékelése
3,5(40 db)

Ne hazudj Suzukis!! Tudom, hogy hazudsz! ÚJRATÖLTVE!

Szöveges ítélet

Már ez első mondatban leszögezném, hogy ugyan nem az enyém az autó (páromé), de én tartom karban, néha közlekedek is vele, és minden apró részletét ismerem az szóban forgó autónak. Lassan három éve tart az ismeretség.

Azon okból ragadtam tollat (billentyűzetet), mert néhány közszájon forgó Suzukival kapcsolatos "elmélettel" egyszerűen képtelen vagyok azonosulni. Sajnos egyre inkább úgy érzem, minél többet van Swift a környezetemben, annál betegebbnek látom a Swift-esek népes táborának színe-javát. És most erős tisztelet a kivételnek.
Konkrétan három Swift volt a családban, kettő még megvan. Természetesen arról az autóról fogok többet írni, amelyikkel napi szinten érintkezem, tehát a pároméról.

Mi is az, amivel nem tudok azonosulni?!? A Swift-es közhelyekkel. Amit minden sarkon hall az ember, és amit minden haver mond autóvásárlás előtt... Mégpedig azt, hogy a Swift-re soha nem kell költeni, megbízható, nem fogyaszt semmit, soha nem hagy az út szélén, és olcsó fenntartani. Van egy rossz hírem ezeknek az embereknek: Kell költeni rá, legalábbis kellene... Ugyanúgy, mint az összes többi autóra. Mert a Swift is használódik, ha használják. Ha nem, akkor meg csak szimplán rohad.
És mindezt annak fényében mondom, hogy nekünk 3 autóból 2 kimondottan jó állapotban került a családhoz, és ez a mai napig elmondható róluk. Pláne a hazai állapotokhoz képest. Náluk az okosban történő műszakitatás lehetősége még fel sem merült, mert csont nélkül átmennek bárhol... (14-15 éves autókról beszélek) És nem a Józsi viszi őket a szerelőaknáról közvetlenül, hanem az utcáról mennek a vizsgaállomásra.
Szóval én nem "trollkodni" akarok a Swift-es körök sérelmére, csupán nem árt, ha valaki nem vásárol meg egy ilyen autót hamis illúziókkal...

Az első, amit kiemelnék, az a hajtáslánc, különösen a féltengelycsuklók... Harmatgyenge minőségűek, a normális alkatrész pedig nem pár ezer forintos tétel. Különösen, ha a belső is megadja magát. Ezzel a jelenséggel jó eséllyel találkozik minden Swift tulajdonos egyszer, de lehet többször...
És már itt elérkezünk ahhoz a kérdéshez, mit szól az újdonsült tulajdonos, akinek azt hazudták a spanok, hogy a Swift-re soha nem kell költeni?!? Mert egy normális külső csukló cseréje (normális csuklóval) munkadíjjal 15-20 között áll meg helyből. Erről nem volt szó a kocsmában a sör mellett... Ez azért a semminél több. Abba már bele se mennék, hogy évjárat/alvázszám alapján lehetetlen a megfelelő alkatrészt megszerezni hozzá. Sok autón már nem is a gyári van, mert cserélték a csonkállványt is rajta. Vagy gyárilag nem a megfelelő van rajta. De egy 10-14 éves Swift-nél is szinte garantált, hogy nem a gyári alkatrészeket találja az szerelő a helyén. Azon kívül, hogy leütős/nem leütős a csukló, még a fogszám alapján is különböznek. Az egyszerű, olcsó, fapados Swift-en... Egyszerűbb a helyzet a belső csuklóval, az csak szimplán drága.
A hajtásláncnál még kiemelném, hogy nekem nagyon hangos a váltó! Szinte elnyomja a motorzajt, főleg alacsonyabb fokozatokban. Ezt a hangot különben sok boyracer keveri a motor hangjával. Pedig nem az. Maga a váltó pontatlan, és bizonyos fokozatokat rosszul vesz, de ez szerintem nem von le a használati értékéből.

De ha már úgyis aknán van az autó felemelve, akkor érdemes alánézni az verdának. Mert bizony kegyetlenül rohadnak. A nyúlványok nincsenek gyárilag megfelelően (vagy egyáltalán??!) kikezelve belülről, ezért mindenhonnan támad a rozsda kifelé. A hátsó nyúlványok, a futóműelemek mind rozsdásak, vagy rozsdaszínűek. Ehhez társul még, hogy a kipufogó sincs különb anyagból, rohad, nekünk nagyjából mindegyik autó 2 évente kért beavatkozást kipufogó téren... Dobcsere, csőcsere, lyukadás, de hozzá kellett nyúlni az összeshez.
A párom kocsiját két hete néztem át tüzetesebben. Nyár eleje óta elkezdett egyik oldalon kilyukadni a küszöb, a doblemezen belátogatott a rozsda a motortérbe (kilyukadt) és a hátsó dob is kezd kifújni még valahol...
Márciusban ment át a műszakin, akkor ilyen problémája nem volt...
A tesóm anyósának az ezres Swift-je is elkezdett rohadni, az harmadik 1.3-as szedánt pedig ezért adtuk el egy éve...

Sajnos velünk előfordult, hogy nem akart elindulni az autó. Először a befecskendező szelepre gondoltunk, mert típushiba ezeknél. Konkrétan annyit csinál, hogy teker az önindító, de nem röffen be a motor. Bikáról, és húzásról pedig igen. Egy új akksi oldotta meg. Ugyanis a régi akku-nak ahhoz volt elég feszültsége, hogy tekerje az önindítót, de ahhoz már nem, hogy a befecskendezőt is működtesse. Érdekes, de létező hiba.
Mellesleg ez a Swift-eknél amúgy gyakran fellépő befecskendező hiba olyan 50ezerből orvosolható. 35-40 csak maga az alkatrész. És sajnos gyakori. Az internet tele van eladó injektorokkal, nem véletlenül. Mi, az eladott szedánon cseréltük eladás előtt bontottra. A páromé szerencsére megúszta.
Ha már motor: Állítottunk szelepet is kettő autón, mert hangos volt. De ahogy látom a nagyvilágban nyitott szemmel járva, ez a legtöbb Swift tulajdonost egyáltalán nem zavarja. Én mindenesetre rosszul lennék tőle, hogy ott csattog egész nap (nem rendeltetésszerűen), de a többség sajnos nem ilyen szőrszálhasogató... Elég egy tesco parkolóban fülelni, mikor jön egy kolléga. Gyalázat. Amúgy a Swift-ek többnyire, pláne hajtva, eszik az olajat. Mi minőségi 10W-40-el szoktuk etetni őket. Eszik is. Cseréig valamennyit kell tölteni utána.
A vezérműszíj és a hozzá tartozó görgő cseréje aránylag olcsón megoldható, de hozzátenném, egy hasonló kategóriás Punto vagy Clio esetében lényegesen olcsóbb az alkatrész.
Ez a másik nagy hiba, hogy a Swift alaktrészárait Passat kategóriás autóhoz hasonlítják a megmondóemberek. Hát ez baromság! A Swift konkurense egy D7F-es Renault Clio, vagy egy 1.1-es Punto. Ott azért más a helyzet.

Hasonlóan jópofa dolog még a 96 utáni Swift-eknél gyakran előforduló dugattyúpalást törés. A szoknya egy része letörik többnyire a 3-as hengernél, majd lepottyan a forgattyús részbe. Ha mázlija van az embernek, talán nem rendez meg mást. A motor csörög, kopog, a tulaj meg csak néz, mikor megkapja a számlát, a százezret sem futott autójánál. Aki nem hiszi, olvasson utána. Nálunk ilyen gond nem volt, de azért ráparázom a dologra néha. A múltkor a páromé 4 személlyel emelkedőnek előttem elég furcsa ritmusban köpködte a szürkés füstöt. Remélhetőleg nem ez a gond, a hangján nem hallatszik semmi. Majd kiderül.
Az egyik autónál minden különösebb ok nélkül kilyukadt a hűtő, ezt is ki kellett cserélni.

Bőven akadt mit csinálni a fékekkel is. Többnyire tárcsa-betét cseréje volt a jellemző, de akadt beállt gumifékcső, begyógyult fékmunkahenger... Volt, hogy a bal első fék szimplán befogott... Ami színesíti a dolgokat, hogy ezer féle fékrendszerrel gyártották... Bosch, Lucas, Akebono, Teveres, Bendix... Lehet belőle válogatni.
Alkatrészért menni csak kiszerelt mintával, ha lehetséges. Árakban itt is drágább, mint pl. egy hasonló Clio. (minőségi alkatrészről beszélek)
Pl. ugyanaz a Brembo tárcsa, drágább Swift-hez.

És akkor egy kis esztétika: A műszerfali izzók állandóan kiégnek. Nem könnyű cserélni őket. A zárak kopnak, ezért csak nyitásra használjuk őket, zárni a gombbal szoktuk. Kellett cserélni a gyári kp.zár vezérlőjét is.
A motorháztető nyitó szerkezet elgyengül a legtöbb típusnál, játszani kell vele mire felugrik rendesen. Súlyos esetben két személyessé válik a géptér kinyitása. (Egy húzza a kart, egy közben húzza fel a géptetőt). Legrosszabb esetben szakad a bowden, törik a profil. Zárt tetőnél. Aztán lehet ügyeskedni.
A beltéri műanyagok törnek. Úgy mint csavarhelyek a hátsó hangszórók felfogatásánál, stb...
A páromé amúgy egy elég jól felszerelt változat! Fordulatszámmérő, kagylósított ülés, kék számlap a műszerfalon, dupla luffballony!
Az elektromos ablak kapcsolója valami végtelenül elfuserált helyen van. (kézifék mögött) Szó szerint kényelmetlen, semmi köze az ergonómiához. Esküszöm jobb lenne egy tekerős az ajtón.

Nagyjából ennyi a karbantartási szokásokról, nem túl részletesen.
És milyen vezetni?!?!
Elérkeztünk a másik nagy közhelyhez, ami még annyira sem igaz, mint az előző: A Swift jól megy, pörgős motorja van.
Nem, nem megy jól. És nem pörgős a motorja kicsit sem. Ez a 68 ugyanúgy nem ditroiti lóerő, ahogy a Matiz-nál sem.
Jól megy, amíg ez ember nem ül másban. Az összes dinamizmus, ami talán rejlik benne, az a kicsi súlyának köszönhető... Ami az első komolyabb fékezésnél pedig óriási hátránnyá növi ki magát.
Miért megy akkor 130-140-et 3.-ban?!? Mert KAMAZ váltót raktak bele. Mikor a páromét megvettük, akkor esett le a tantusz... Ugyanis abban van olyan, ami a legtöbb Swift-ben nincs! Fordulatszámmérő! 5. fokozatban 2000-et forog 80-nál. 100-nél 2500-at... Ez olyan váltóáttétel, amilyet az 1.8-as Zetec Mondeo-hoz, Focus-hoz, Escort-hoz alkalmazott a Ford! Annyi különbséggel, hogy ott nem ért véget a játék 4000-es fordulaton...
Mert a Swift-nél bizony véget ér! Ezért is hülyeség, hogy pörős a motorja. Alacsonyabb fokozatokban ordít szenved 5000-körül, feljebb meg el sem tud pörögni addig, mert nincs ereje... Zárójelben megjegyzem, egy vti Civic 8000 fölé pörög, egy F7P motoros Renault-nak 6500-ig felfelé tart a teljesítménygörbéje, és 7000-ig el sem indul lefelé... Én ezeket nevezem pörgős motornak, nem a Swift-et, ami 4500 fölött szét akar hullani, és veszti az erejét...

Szóval ilyennek látom én a Swift-et! De hogy egy kicsit dicsérjem is: Egy jó állapotban levő Swift tökéletes vétel lehet. Csak ne úgy álljon hozzá az ember, hogy igénytelen csataló, bármit meg lehet vele tenni! Semmivel nem olcsóbb fenntartani, mint a korbeli kis kategóriás autókat. Semmivel nem bírja jobban a strapát, mint a korabeli kisautók.
Nyugdíjas fateromnak kellett egy autó 200-ért... Néztük a Suzukikat is, de 400 alatt csak szarok voltak. 200-ért vettünk egy 97-es Renault Clio-t... Nem rohad, friss műszakis, 5 liter körül fogyaszt, felnire szerelt téli gumit is adtak hozzá. Eddig úgy fest, jó vétel volt...
Hogy mit éri meg, és mi olcsó, az nem a márkán múlik.

A múlt héten autó után jártunk. A hazai használt autó felhozatal (fél milla alatt) nem véletlenül olyan, amilyen. Ugyanazok az emberek, akik a "nem kell rá költeni" elvet vallják, habzó szájjal kurvaanyáznak, hogy mekkora hulladékokat árulnak a neten, és a kereskedésekben. Azokat árulják, amit más előtte használt, elhanyagolt, leszart, lelakott... Miközben ők is nyomták a havernak egy sör mellett az örök slágert: "Suzukit vegyél öcsém, arra soha nem kell költeni"...
Mert a Suzukira is lehet, vagy kellene költeni! Ha valaki ezt nem teszi, attól nem az autó lesz fasza, hanem ő lesz igénytelen... Lógó futóművű, rohadó, csörgő-zörgő motorú, füstölő Swift-ből pedig megmosolyogtató azt hallani, hogy olcsó fenntartani. Honnan is tudná, aki nem használja, hanem elhasználja az autót?!?!

Frissítés:

Hatalmas megtiszteltetés ért nem sokkal az ítélet publikálása után! Bekerültem a Heti Merítésbe! Sejtettem, hogy egyes emberek körében nem lesz túlzottan népszerű az írásom, de igazából annyit elvártam volna, hogy valami érvet felhozzanak ellene.
Sajnos a "hülyeség, ilyen nincs is", meg az "azt sem tudja mit beszél"-re borzasztó nehéz bármit is reagálni. Néha már el is hittem, hogy én találtam ki olyan alaptalan hazugságokat, amikre Suzuki alkatrészellátó boltok szakosodtak rá a valóságban!
De a legmókásabb még is az volt, mikor valami fanatikus Swift tulaj kifejtette, hogy küszöbcsere (amit ő is megejtett a sajátján) egy teljesen jelentéktelen kiadás, meg a féltengelyek cseréje, a dugószoknya törésével együtt. Nabummm, ugye?!?
Többnyire olyan emberek ugattak le, akik maguk szerelik a kocsijukat, van alkatrészforrásuk, és megszállott autóőrültek, meg Suzukifanok!!
Egyetlen dolgot felejtettek el, hogy a többség nem olyan, mint ők! Egy átlag csóró igáslóvásárlónak ezek bizony nehezen megoldható problémák, és adott esetben költségesek! Nekik ha azt mondod, hogy Denso injector, vagy G13AB, meg 23-as leütős csukló, az jó eséllyel pofán vernek, hogy ugyan ne szidd már az Q-rva anyjukat!
Ezt kellene megérteni drága barátaim! A többség nem cserél otthon küszöböt, nem szed le hengerfejet. Nem hegeszt kipufogót, és nem kap szét féltengelyt sem. Nem ismerik az autók technikáját, és nem igazodnak el az alkatrészek között! Ezek a vásárlók a legkevesebb pénzből szeretnének olyan használt autót venni, amit anno a legkevesebb pénzből ÚJ autót vásárlók használtak régen. ÉS tartottak karban. Ezek után elegáns azt mondani valakinek, hogy a Swift-re nem kell költeni? Legalább ne adjunk lovat a hülyék alá. És akkor nem lesznek olyan rémtörténetek, hogy Swift-ben nem kell olajat cserélni, mert az BÍRJA!!

De igazából nem azért bővítettem az írást, hogy reagáljak a kritikára. Akkor megtettem volna korábban. Kapott a párom Swift-je egy olajcserét, 2 izzó kiégett a műszerfalában, megszólalt a jobb első csukló nagyon kitekert kormánynál, és megint kilyukadt a kipufogó!
Elvittem megcsináltatni a kiput. Direkt olyan helyre vittem, ahol karosszériáznak is!! Gondoltam kérek becsült árajánlatot arra a szeptemberben még kis lyukra a küszöbön! Nem lettem boldog! A bal küszöb 14 centi hosszan szét van nyílva. Jobb oldalon 3 centin. A taposólemez mindkét oldalon kilyukadt az egyiken tenyérnyi helyen alig van anyag. Az első futóművek bekötési pontjainál hátul megindult a rozsda. Ami a legkomolyabb, hogy a homlokfal elől porlad szét, a hűtő alatt. Ilyet még soha nem láttam. A legdurvább, hogy szinte mindenhol rohad az autó. A szakszerű javítás vetekszik az autó értékével. Egyenlőre megy a matek, hogy mi legyen. Egy éve, a műszakin, még hibátlan volt a bódé. 2011-ben 450-ért lett véve az autó. Jelen állapotában szerintem 180-at nem adnának érte. Én biztos nem, főleg annak fényében, hogy faterom 200-ért vásárolt már említett Clio-ja fél év után is patika. Ez a Swift nem annyira. Pedig a Clio 2 évvel öregebb, és bizonyítottan 2x annyi a kilométer benne.
A legközelebbi írásig eldől mi lesz Mutyukival. Nem is igazán szereti a párom. De ettől függetlenül dilemma mi legyen vele.
Egyébként az 1.2-es Clio-nál sokkal jobban megy. Ezért némi dicséret illeti! ÉS továbbra is azt mondom, hogy egy jó állapotú Swift bomba vétel lehet! De nagyon figyeljen rá oda a tulaj, mert bizony kell vele foglalkozni! Mint minden más autóval!

Hibalista

- Akku, féltengelycsuklók (külső-belső) mindkét oldalon, fékek cseréje, központi zár, szelepállítás, kipufogó, rozsda, futómű elemek.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 1999
Kényelem (5) Használati időtartam 3 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 95000
Megbízhatóság (7) Vezetett km 30000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 6 l
Előző autója? Következő autója? Clio 1.2
Ennyire szerette (6) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (6.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Suzuki Swift 1989 (1992 - 1995)

További ítéletek (1213 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)